הסתה בחסות המדינה • האזינו

אורי רווח לרב "המסית": תגיד "משפט כמו דין רודף"

רב חרדי מסית לאלימות ורצח נגד יאיר לפיד, כך נפתחה מהדורת החדשות המרכזית בערוץ הראשון, בכתבה של לא אחר מאשר העיתונאי החב"די, אורי רווח. אך בהקלטה בלעדית שהגיעה לידי "כיכר השבת", נחשף הראיון המלא, בו נשמע אורי רווח כשהוא דוחק ברב כדי להוציא את "הכותרת". האזינו (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
העיתונאי אורי רווח (צילום: מאיר אלפסי, שטורעם)

הסתה בחסות המדינה: רב חרדי מסית לאלימות ורצח נגד יאיר לפיד, כך נפתחה מהדורת החדשות המרכזית בערוץ הראשון, 'מבט', בכתבה של לא אחר מאשר העיתונאי החב"די, אורי רווח. לא פרשת "האסיר X" שהסעירה את הציבור ולא דברים אחרים, רב חרדי מסית.

חמור מכך היא העובדה שבהקלטה בלעדית שהגיעה לידי "כיכר השבת" מהשיחה של העיתונאי אורי רווח והרב החרדי, הדברים נשמעים אחרת, ולרגע נדמה כי רווח אף "מוציא בכוח" את הדברים מהרב.

וכך נפתחה המהדורה עם 'ההסתה' של הרב אייל עמרמי: "עליית מדרגה בהתבטאויות ואיומים של רבנים נגד יאיר לפיד בעקבות קריאתו ל'שוויון בנטל' ולגיוס חרדים. רבנים רומזים כי מי שפוגע בעולם התורה עלול להפגע בעצמו, לפיד מצידו אומר כי הוא לא חושש מאיומים, אנחנו פותחים בדיווח של אורי רווח", הפנה המגיש באולפן לכתתבה.

הציטוטים שהביא רווח מהראיון עם הרב עמרמי היו מדאיגים, ואלו הציטוטים: "אם חס ושלום הוא ימשיך במעשים ובדרך שלו הזו, הוא צריך לדעת שהוא פשוט מאוד גומר את הקריירה שלו בעם היהודי. הוא יוצא מכלל ישראל - אחד כזה, ואין בינו לבן הבהמה כי הוא זה, בן אדם נוגע בעינו של מישהוא, ישר הוא מגיב, ישר הוא מגן על עצמו".

עוד ציטוט שהביא רוווח מהרב עמרמי: "בן אדם שכואב לו יכול לעשות כל מיני דברים אנחנו יודעים את זה, אני מקווה שלא יקרה דבר כזה, כבר חווינו מספיק רצח של ראש ממשלה במדינה הזו, אנחנו לא צריכים עוד סיפור כזה, כשפוגעים באמונה המצב נהיה מסוכן ביותר".

אל האולפן הוזעק במיוחד הפרשן המשפטי משה נגבי, שכמובן "הזדעזע", מדברי הרב ואמר: "אין לי ספק שלא רק מוצדק אלא גם מחויב לפתוח בחקירה".

ואכן משה נגבי לכאורה צודק, הדברים שהרב עמרמי אמר בכתבה לא נשמעים טוב, בלשון המעטה, שלא לומר דברים חמורים.

אך בהקלטה שהגיעה לידי "כיכר השבת" מהראיון המלא עם הרב עמרמי שלא שודר בערוץ הראשון, הדברים נשמעים אחרת.

תמליל 'הראיון המלא'

עוד בטרם החל הראיון, נשמע אורי רווח אומר לרב אייל עמרמי: "תגיד ... משפט כמו דין רודף", וזאת בניסיון להוציא מהרב כותרת שתוביל להסתה נגד הציבור החרדי.

בפתח הראיון, שואל העיתונאי החרדי אורי רווח את הרב: "כבוד הרב, שמענו דברים כואבים, כמו הורים שמדברים וכואבים את העניין, מה אתה אומר היום ליאיר לפיד שכל כך דיבר על עולם התורה?"

הרב אייל עמרמי: "הייתי אומר ליאיר לפיד, שיסתכל קצת בהסטוריה של עם ישראל, הוא יראה שכל מי שניסה להזיק לעולם התורה, החל ממלכי ישראל, כמו אחז מלך יהודה, שההיסטוריה דברה עליו בצורה די תקיפה, הם סבלו הרבה מאוד בחיים שלהם, הם עברו חיים לא קלים, ולאחר מכן הם נענשו קשות מהקב"ה.

"לגעת בעולם התורה זה כמו לגעת בבבת עינו של הקב"ה, כשאדם נוגע בעין של מישהו, הוא ישר מגיב, ישר מגן על עצמו, השולחן ערוך קורא לזה מרים יד בתורת משה. אדם שמרים יד בתורת משה, התורה יודעת להגן על עצמה. ואם חס ושלום בשמיים יחליטו להגן על עולם התורה, אז אוי ואבוי לאותם אנשים שהלכו לפגוע בעולם התורה, ואוי ואבוי לאותם אנשים שסייעו לאותו אדם שניסה לפגוע בעולם התורה".

אורי רווח: "כבוד הרב, מה הדין של אחד כזה שפוגע בעולם התורה?"

הרב אייל עמרמי: "הדין של אחד כזה, קודם כל צריך לדעת שצריך להתפלל עליו שהשם יחזיר אותו בתשובה שלימה, אבל מאידך אם חס ושלום הוא ימשיך במעשים ובדרך הזה, הוא צריך לדעת שהוא גומר את הקריירה שלו בעם היהודי, הוא יוצא מכלל ישראל אחד כזה, ואין בינו לבין הבהמה כי הוא זה".

אורי רווח, מתחיל להבין שיש סיכוי לסיפור פיקנטי ושואל: "אנשים אמורים לקחת את החוק לידיים ולפגוע בו?"

הרב אייל עמרמי: "חס ושלום, אנשי דת הם אף פעם לא לקחו את החוק בידיים, מי שהוא ירא שמיים אף פעם.."

אורי רווח מבין שהסיפור בורח לו, עוצר את הרב ושואל: "מישהו שישמע את הדברים שאתה אומר הוא בכלל עלול להגן על עולם התורה בדרך שלו".

הרב אייל עמרמי לא מתבלבל ועונה מיד: "מי שהוא איש דת תמיד יודע שאנחנו כפופים לרבנים, מה שתלמידי חכמים אומרים לנו אנחנו עושים, אבל צריך לדעת שזה סכנה גדולה מאוד מבחינת שמיים לאדם שפוגע בעולם התורה כולל בנט וכולל יאיר לפיד".

אורי רווח נשאר בשלו, ורוצה להביא כותרת 'חזקה' למהדורת 'מבט', וחוזר שוב לנושא האלימות: "שוב אני רוצה להבין, אנשים שוטים, שהם ממש לא יודעים, שהם נורא עצבניים, נקרא לזה אפילו חמומי מוח, הם באמת יכולים לקחת את החוק בידיים?"

הרב אייל עמרמי: "מקווה שלא".

אורי רווח ממשיך בשלו: "יש תסריט כזה? יש מצב כזה?"

הרב אייל עמרמי: "בוודאי שיש מצב, כמו כל מצב שיש בעולם, אנחנו מקווים שזה לא יקרה".

אורי רווח מבין שעכשיו הכותרת קרבה מתמיד ושואל מיד: "שמה, מה יכול לקרות?"

הרב עמרמי שמבין שהעיתונאי החרדי שיושב מולו מחפש כותרת שתכפיש את עולם התורה, ומשיב בתשובה אחרת, שאנשים ימסרו את נפשם ויהיו מוכנים למות על קידוש השם באהלה של תורה ושלא להמיר את דתם: "אנשים, ברגע שיפגעו בעולם התורה אנשים יהיו מוכנים למסור נפש, חנה ושבעת בניה, כולנו מכירים את הסיפור, אשה שהייתה מוכנה למות עם שבעת בניה בכדי שלא יפגעו באמונה שלה, שפוגעים באמונה - בכל המקומות בעולם מוכנים למות בשביל זה".

אורי רווח, שמרגע לרגע, נראה כי מדובר באדם שמנסה רק להכפיש ולא אכפת לו מעולם התורה אלא מ'כותרת למהדורה', וכאדם חרדי הוא אמור להכיר את הסיפור של חנה ושבעת בניה, שלא פגעו באף אדם והיו מוכנים למסור את נפשם למען היהדות, בכל-זאת הוא מחפש את הכותרת, וגם מצליח כשהוא שואל: "אז מה הם עלולים לעשות?"

הפעם הרב עמרמי נפל בפח השנאה של התקשורת ו'סיפק כותרת': "מי יודע מה הם יכולים לעשות, אנחנו לא רוצים לדמיין..."

רווח מרגיש שהוא הצליח על הרב ושואל: "עלולים לפגוע בו"?, הרב עמרמי משיב: "מי יודע, ה' יעזור, אנחנו מקווים שלא יקרה דבר כזה, כדאי לו (ליאיר לפיד - י.כ.) להיפגע מבני אדם ולא מהקב"ה, כשהוא יפגע מהקב"ה - הפגיעה תהיה נוראית".

אורי רווח, אפשר לומר ממשיך בשלו בניסיון ללבות את הרוחות, ושואל שוב: "אז אחד כזה צריך להסתובב עם מאבטחים?"

הרב עמרמי: "אני לא חושב שהוא צריך להסתובב עם מאבטחים, אנחנו לא אנשי המערב הפרוע".

רווח כבר חוצה כל גבול בכדי להפיל את הרב עמרמי, כאילו מדובר בשונא שלו: "אתה יודע, אני מדבר על אנשים שיראו את הדברים ועלולים לפרש את הדברים אחרת, מתוך כאב רב, לא מתוך זה..."

הרב אייל עמרמי משיב: "אני מקווה שבעזרת השם הוא יחזור בו, ויחזור בו במהרה, והוא יבין שאת הטעות שעשו כל קודמיו, הוא לא יעשה אותה, וכל מי שניסה לפגוע בעולם התורה, החל מאביו גם, מר טומי לפיד, כולנו ראינו איך הוא סיים את הקריירה שלו בצורה מבוזה, אנשי מפלגתו חלקו עליו, הוא מת ממחלה קשה, לא כדאי להגיע למקומות האלה".

גם כאן כנראה, אורי רווח שכח שטומי לפיד נפטר ממחלה ואף אחד לא פגע בו, מה שמבהיר שוב את דברי הרב, כי אף אחד לא יקח את החוק לידיים, אלא הקב"ה יטפל בלפיד הבן כמו אביו אם הוא לא יחזור בו, אבל גם את זה רווח לא טרח להכניס בכתבה.

רווח, בחוצפתו שהתגלתה במהלך הראיון המכוער, שב ומנסה להפיל את הרב: "כבוד הרב, אני שוב חוזר לנושא הזה של אדם ברחוב, אדם לא עלול לקחת את החוק לידיים?", הרב עמרמי משיב בנחרצות: "אדם דתי וודאי שלא". רווח נשאר בשלו: "בוודאי, אבל אדם שכואב לו?".

הרב עמרמי שוב אחרי מכבש הלחצים של רווח נופל בלשונו: "אדם שכואב לו אנחנו יודעים יכול לעשות כל מיני דברים". רווח מיד שואל בהתלהבות: "מה הוא עלול לעשות?". הרב עמרמי: "מי יודע, אני מקווה שלא יקרה דבר כזה, חווינו כבר מספיק רצח של ראש ממשלה במדינה הזאת, אנחנו לא צריכים עוד סיפור כזה, אבל שפוגעים באמונה המצב נהיה מסוכן ביותר".

רווח מבין שעכשיו יש לו כותרת ברגע שהוזכר רצח רבין, וממשיך בשאלת המשך: "עד כדי מצב שאפשר לקחת את החוק לידיים?". הרב עמרמי: "אני חושב שיש אנשים שגם יעשו דבר כזה לצערינו הרב".

רווח ממשיך ושואל: "לרצוח אותו?". הרב עמרמי: "אני מקווה שלא, אני לא רוצה להוציא את המילה הזאת מהפה". רווח: "אבל יש חשש כזה". הרב עמרמי: "אני מקווה שזה לא יקרה דבר כזה".

רווח כבר הבין שהכותרת נמצאת, והוא מנסה לסיים את ה'ראיון' בצורה יפה: "היית מוכן להפגש אתו?". הרב עמרמי: "בשמחה, כל יהודי אנחנו נפגוש, נסביר לו את הטעות שלו, נסביר לו איפה הוא טועה, איך הוא לא מבין מה הזכות של הקיום של כל האומה היהודית הזאת, יאיר לפיד כנראה למד מתמטיקה וכו' אבל תורה לימדו אותו בצורה שקרית, בנט וחבריו למדו אותו את התורה בצורה שקרית, ברגע שיאיר לפיד ילמד פעם אחת את התורה בצורה הנכונה אני בטוח שהוא ישנה את דעתו".

אחרי כל זה אולי כדאי שמשה נגבי שאמר שצריך לפתוח בחקירה נגד הרב עמרמי, יבקש לפתוח בחקירה בתוך 'רשות השידור' האם כך עיתונאי אמור לראיין.

בשיחה עם "כיכר השבת", אומר העיתונאי אורי רווח כי בכתבה שודרו דברי אמת. "מה שהוא אמר זה מה ששודר", טוען רווח ומוסיף כי בהמשך תשודר עוד כתבה שבה יתווספו דברים נוספים שהרב אמר, וביקש שיתווספו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר