הקמת הנח"ל החרדי • נחשף:

הפלוגה החרדית הוקמה בהסכמת הגרי"ש והגר"ע

דובר צה"ל לשעבר, תא"ל (במיל') אבי בניהו, חשף בסוף השבוע את שלבי הקמת הפלוגה החרדית ראשונה בצה"ל. אריה דרעי ומאיר פרוש השתתפו בדיון מצומצם לבחינת התווית מסלול חלקי ומצומצם לגיוס חרדים, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ומרן הגר"ע יוסף נתנו את הסכמתם להקמת היחידה החרדית (חדשות)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
(צילום: מתוך הספר "פוסק הדור")

אריה דרעי ומאיר פרוש השתתפו בדיון מצומצם לבחינת התווית מסלול חלקי ומצומצם לגיוס חרדים, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ומרן הגר"ע יוסף שיבל"א הסכימו להקמת יחידה חרדית בצה"ל, כך נחשף בסוף השבוע.

את הדברים חושף אבי בניהו, ששימש כדובר צה"ל, אך בעת התרחשות הדברים, בסוף שנות ה-90, כיהן כיועצו של שר הביטחון יצחק מרדכי, שמילא את תפקידו בין יוני 1996 לינואר 1999, עד שפוטר על-ידי ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו.

בטורו בעיתון 'סופהשבוע' חושף בניהו את המגעים שניהל שר הביטחון מרדכי עם החרדים להקמת יחידה חרדית בצה"ל, שתאפשר גיוס חלקי ומצומצם לחרדים.

וכך כותב בניהו: "זה היה דיון שמשתתפיו לא הסכימו אפילו שיופיע בלו"ז הרשמי של שר הביטחון דאז, יצחק מרדכי. הייתי אז יועצו של השר, ואט אט התייצבו יו"ר ש"ס אריה דרעי, מאיר פרוש מיהדות התורה ועוד ח"כ חרדי שאיני זוכר את שמו. עוד נכחו בדיון הסודי הזה, לפני 15 שנה לערך, גם מורי ורבי, עוזר שר הביטחון המיתולוגי חיים ישראלי ז"ל, ראש אגף הנוער והנח"ל תא"ל (במיל') יהודה דובדבני, ח"כ סילבן שלום שהיה אז סגן שר הביטחון, והמזכיר הצבאי דאז תא"ל יעקב עמידרור".

בניהו, מסביר בטורו מדוע הדיון נשמר כל-כך בסודיות, וכותב: "הנוכחים החרדים הודיעו כי באו 'רק על מנת לכבד את הזמנתו של מרדכי', אך אם חלילה יוודע על עצם נוכחותם בדיון שאמור היה בלחון התווית מסלול חלקי ומצומצם לגיוס חרדים לצה"ל - חייהם יהפכו לגיהינום. השר הסביר כי התנגד בתוקף להצעותיו הפופוליסטיות של אהוד ברק לגיוס המוני של חרדים, אך הוא סבור שצריך לשנות את הסטטוס קוו בהסכמה".

"רוב הדיון", כך כותב בניהו, "הוקדש לחשיבות הסודיות, ולחשש שמישהו יראה את הח"כים החרדים בצאתם מהקריה וישאל שאלות".

בניהו ממשיך ומתאר את הלך הדברים בלשכת שר הביטחון, וכותב: "שבוע לאחר מכן כינס שר הביטחון את הרמטכ"ל דאז אמנון ליפקין-שחק ז"ל, את סגנו עוזי דיין, את ראש אכ"א האלוף גדעון שפר ואת ראש אגף התכנון שאול מופז, ודיבר איתם על גיוס חרדים. כולם פחות או יותר התנגדו. הדיון היה קצר וענייני".

"כשיצאו מהדלת", מוסיף בניהו וחושף, "נכנס אל השר, דובדבני, דבריו של מרדכי היו קצרים: 'סע לירושלים! היפגש עם הרב אלישיב ועם הרב עובדיה יוסף והקם בברכתם יחידה חרדית. הם יבינו אותי ואותך ואת צו השעה טוב יותר מהח"כים'".

"נסע דובדבני בלילה לירושלים ובבוקר דיווח: יש הסכמה. אם יהיה פרסום, לא יהיה ביצוע", חושף בניהו, את דבר הסכמתם של הרבנים להקמת הפלוגה החרדית.

"כעבור חודש", ממשיך בניהו, "הוקמה הפלוגה הראשונה של הנח"ל החרדי. הקפדנו אז לא לעדכן יותר מדי את ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא לשאול אותו ולא לפרק לו את הקואליציה, אלא רק לפתוח סדק ראשון ולתת לו את הכיוון".

אבי בניהו, מוסיף וכותב מדוע החליט לחשוף כעת את הדברים: "בימים אלו, שבהם הממשלה בוחנת את דרך הטיפול בנושא, סברתי שישנם דיונים סודיים מאוד שאין כל סיבה שנמתין 30 שנה לפרסומם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר