"אחד ההבלים הגדולים ביותר"

הפרשנים מגחכים לתוכנית האוטונומיה: "קשקוש הזוי"

תוקם אוטונומיה חרדית? לא אם שואלים את הפרשנים והכתבים לענייני חרדים. עקיבא נוביק, כתב 'ידיעות אחרונות': "זו כותרת של מאמר שמנסה להתחרות בשטויות של יתד נאמן על פוגרומים וגליונטינות" הד"ר חיים שיין: "מי ישמור על המדינה הזאת? זה קשקוש הזוי" דרור אידר: "רעיון מופרך וחסר בסיס" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הד"ר חיים שיין, עקיבא נוביק, ויאיר אטינגר (צילומים: ויקיפדיה, כיכר השבת)

המאמר הנרחב שפורסם הבוקר (רביעי) בהמודיע, וקרא לראשונה להקים אוטונומיה חרדית בתחומי מדינת ישראל, ממשיך לעורר סערה, אולם הפרשנים לעניני חרדים סבורים כי אין לו כלל אחיזה במציאות וכי מדובר בפרובוקציה של העיתון, שמנותקת מדעות הציבור החרדי עצמו.

"במידה ולא תהיה תפנית לטובתנו" נכתב הבוקר בהמודיע, "יש אופציה שצריך לחשוב עליה כפיתרון בלית ברירה - להקים אוטונומיה יהודית בארץ ישראל".

כותב המאמר סבור כי למגזר החרדי יש אפשרות לקדם תכנית שכזאת באופן מעשי: "אם הצלחנו להקים את בני ברק, אלעד מודיעין עילית, לניאדו ועזר מציון נצליח להקים גם חברת חשמל, כבישים ושאר הנדרש", נכתב במאמר.

עקיבא נוביק הכתב לעניני חרדים של העיתון ידיעות אחרונות מתייחס בזילזול ליוזמה המהפכנית ואומר כי "אין לזה שום סיכוי לקרות, ואין לכך היתכנות".

לדבריו, "במישור המעשי כדי לקיים אוטונומיה יצטרכו לצאת לעבוד הרבה יותר חרדים מאשר בתכנית של יאיר לפיד. התוכנית הזאת לא עמדה רשמית של אגודת ישראל אלא כותרת של מאמר בהמודיע שמנסה להתחרות בשטויות של יתד נאמן על פוגרומים וגליונטינות".

"בקצב הזה, בימים הקרובים יכריז עיתון חרדי על מלחמה"

"בקצב הזה, בימים הקרובים עיתון חרדי יכריז מלחמה על מדינת ישראל" אומר נוביק, "אין ספק שהציבור החרדי אלוף בחסד ויודע להקים מפעלי בדיעבד מפוארים כמו זק"א ועזר מציון, אבל ברור לכל בר דעת שזה לא מעשי להקים אוטונומיה. ואם כן שינסו למשך שנה לוותר על תקציבי הכוללים והישיבות וכך ידעו אם זה מעשי".

יאיר אטינגר, פרשן 'הארץ' לעניני חרדים תוקף אף הוא את המאמר: "אחד ההבלים הגדולים ביותר ששמעתי. אני מלמד סניגוריה על עורכי המודיע שהם ניסו לייצר תרגיל מחשבתי פרובקטיבי ותו לא" אומר אטינגר.

לדבריו, "בלי תמיכה ממשלתית הציבור החרדי צפוי לחורבן חומרי וזה למרות החלק הגדול של התרומות מחו"ל. היום, אפילו בחוגים הקנאים ביותר קשה למצוא את הקנאות הטהורה כמו זו שהיתה לרבי עמרם בלוי שסרב בתוקף בכוח ובפועל להנות מכספים שלטוניים ושירותים שלטוניים".

"בבית החולים לניאדו רוב מוחץ של הרופאים אינם חרדים וכשיקימו בית חולים על טהרת הקודש אני רוצה לראות אבא שיצטרך טיפול רפואי לביתו לאיזה בית חולים הוא ילך האם לחרדי או לכללי?" אומר אטינגר.

"אוטונומיה? תיאלצו להיפגש עם אנשיו של אבו מאזן"

הד״ר חיים שיין, מרצה ופובליציסט, מגחך בשיחה עם 'כיכר השבת' על היוזמה וטוען כי צריך יהיה להיפגש עם אנשיו של אבו מאזן הדורשים אף הם אוטונומיה. "מי ישמור על המדינה הזאת? מי יעניק לה שירותים אזרחיים? מדובר בקשקוש הזוי שמלמד שיש מי בהנהגה החרדית ובדובריה שמנותק מהציבור עצמו".

גם איש התקשורת דרור אידר מישראל היום מסכים עם שיין ומסביר כי הציבור החרדי עובר בשנים האחרונות תהליך של ישראליזציה. "הם דואגים לכבוד מדינת ישראל, מעוניינים להשתלב ולשאת בנטל וזאת בניגוד לדברי עיתון המודיע שמייצג לדעתי מיעוט קטן ושולי. הציבור החרדי הופך להיות חלק מהחברה הישראלית ללא שום ויתור על ערכיו ועקרונותיו ויש לברך על כך. הסיפור של הקמת אוטונומיה חרדית מופרך וחסר בסיס ומלמד על הניתוק של העיתון מהציבור החרדי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר