פרשת הגנרטור: בית המשפט הטיל קנס על עיריית בני ברק

פרשת הגנרטור בבני ברק: בית המשפט הטיל קנס של 4,000 שקלים על כל יום בו לא יפונה גנרטור המספק חשמל בשבת לתושבים, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על התנהלותה החמקנית לכאורה של עיריית בני ברק בפרשה. גורם המעורה בסיפור מתייצב לצד העירייה: "העותרים חצופים ועזי פנים" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גנרטור (צילום ארכיון: פלאש 90)

התפתחות בפרשת הגנרטור: בשנים האחרונות, הוצב גנרטור במעלה גבעת הבנים במרכז בני ברק, שתפקידו לייצר חשמל כשר בשבתות וחגים עבור אלו הפועלים על פי פסק מרן החזו"א, שלא להשתמש בחשמל בשבת. כשמי שתומך בכך כיום ומדרבן זאת, הוא מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי.

הגנרטור עבד תקופה ללא כל הפרעה, אלא שבשלב מסויים הגישו מספר שכנים המתגוררים ברח' הלוחמים הסמוך תלונה לבית המשפט, וטענו כי הגנרטור הוצב במקום בניגוד לחוק. ואכן, השופט קבע כי יש לפנות את המתקן מהמקום שכן הוצב ללא היתר בנייה.

בעיריית בני ברק, "עקפו" את ההחלטה והוציאו בתוך תקופה קצרה היתר בנייה כדת וכדין, מה שלכאורה פתר את הבעייה המשפטית והכשיר את השארת הגנרטור במקום.

בשלב זה, הגישו התושבים ערעור כנגד ההיתר ובית המשפט קיבל את עמדתם, כשהוא קובע כי היתרי הבנייה ניתנו שלא כדין והינם בטלים, וכי על העיריה לפנות את השטח המדובר.

אלא, ששוב בפועל בחרה העירייה להתעלם מההחלטה, והגנרטור נשאר במקומו. או אז, פנו תושבי האזור בעתירה שלישית כנגד העיריה בטענה של בזיון בית המשפט.

בפסיקת בית המשפט נאמר כי: "אין חולק כי המשיבים אכן מבזים את בית המשפט ומתעלמים מפסקי דין מפורשים המורים כי היתרי בניה לגנראטורים ניתנו שלא כדין. המשיבים אף אינם טורחים לבקש עיכוב ביצוע של פסק דין עד להכרעה בערעור שהוגש על ידם – משל מדובר בפיסת נייר שאינה מחייבת אותם. ב"כ המשיבים טען כי ההיתרים שהוצאו אינם בטלים, ובאותה נשימה טען כי העיריה ניסתה למצוא אתר חלופי להקמת הגנראטורים ולא עלה בידה. מדובר בטענות שהדעת אינה סובלת, שכל תכליתן להימנע מנקיטת צעדים שעל העיריה כרשות ציבורית לנקוט, בהתאם לעקרון שלטון החוק. מצופה, כי רשות ציבורית תפעל לכיבוד פסקי דין של בית המשפט ותשמש בכך אות ומופת לסדר התקין".

עוד נקבע בפסק הדין, כי "המשיבים יפעלו לאלתר מכוח סמכויותיהם להפסקת השימוש שנעשה במקרקעין ולפינוי הגנרטורים מהשטח הידוע כגבעת הבנים בבני ברק". אלא, שגם הפעם לא פינתה העירייה את הגנרטור. בעקבות פנייה נוספת של תושבי האזור, החריף אמש (שלישי) בית המשפט את עמדתו, וקבע כי העירייה פועלת בחוסר תום לב, כאשר הוא מחייב אותה בקנס בסך 4000 ש"ח בעבור כל יום שהגנרטור נשאר במקום.

בפסק דין חריף במיוחד, קבע השופט כי "האופן החמקני בו השיב ב"כ העיריה מאפיין את התנהלותה לכל אורך ההליך הנוכחי וההליכים הקודמים, שהתקיימו בפני מותבים אחרים. התנהלות המשיבים (העיריה) יוצרת תחושה לא נוחה בקרב כל אדם מצפוני, שבריאות הציבור ושלטון החוק חשובים בעיניו. אין זה ראוי כי רשויות מינהליות ינקטו בגישה המביעה זילות בחיי אדם וזלזול בפסקי-דין של בית המשפט. המשיבים מתייחסים לפסקי הדין שניתנו בעניינם כאל המלצות בלבד, הניתנות לפרשנות לפי הבנתם". כותב השופט.

יצויין כי גורמים המעורים בפרשה מצדיקים מנגד דווקא את התנהגות העירייה. לדבריהם, "בעירייה שורר הלם מהתנהגותם החצופה והקנטרנית של התושבים העותרים".

"כולנו מתגוררים בעיר התורה והחסידות, מי שבחר לקבוע את מקום מגוריו כאן יודע שהכל מתנהל על פי הכוונתם של גדולי ישראל, אין צורך להרחיב במילים על חשיבות הגנרטור למרן שר התורה ולכן זו ממש עזות פנים וחוצפה מצד אותם תושבים להביע התנגדות להצבתו במקום. יתירה מזאת זו ממש פגיעה והתרסה בגדולי ישראל. בב"ב אין מקומות ושטחים ריקים רבים והחשש שלא יימצא לגנרטור מקום חילופי". אומרים הגורמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות