בדרך להחרמת צה"ל?

בניגוד להבטחות: הממ"ח יחל לפעול לאחר חג הפסח

למרות הפרסומים כי בצבא הוחלט להקפיא את הממ"ח החרדי מחשש להקצנה חרדית, ל'כיכר השבת' נודע כי הממ"ח צפוי להתחיל לפעול בתוך מספר שבועות, במתכונת שונה מעט מזו שתוכננה בתחילה. דובר צה"ל: "הטענות לפיהן תהליכי הגיוס מתוכננים להתבצע בכפייה באמצעות הממ"ח אינן נכונות" (חרדים,חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: פלאש 90)

הקמתו של הממ"ח (מרכז מיון חרדי) שיהווה "בקו"ם חרדי" מעוררת זה זמן רב סערה בקרב האוכלוסייה החרדית. גדולי הרבנים יצאו חוץ נגד החלטת הצבא להקים מרכז מיוחד עבור האוכלוסייה החרדית, אחת הסיבות להתנגדות הנחרצת הגיעה בעקבות החשש שהנכנסים פנימה יאלצו לצפות בסרטוני תדמית על צה"ל והציונות, ואף לעבור מסע שכנוע לגיוס לצה"ל.

לאור הסערה שפרצה, ולאחר פגישות שקטות בין גורמים בצה"ל וחברי הכנסת החרדים, דווח כי בצה"ל הוחלט שלא לפתוח את הממ"ח, אלא שמבדיקת אתר "כיכר השבת" עולה כי לא כך פני הדברים. מרכז מיון חרדי יחל לפעול בתוך שבועות מספר אך במתכונת שונה: "תאריך סופי אמנם אין, אך מדברים על אחרי חג הפסח" אומר גורם צבאי. "זה לא יהיה כמו התכנון בהתחלה" הוא מוסיף.

בכדי לא לעורר סערה נוספת, הוחלט בצה"ל כי תלמידי הישיבות - מגישי הדיחוי בגין "תורתו אמונתו" ייכנסו פנימה אל חדרי הממ"ח אך ורק בכדי לחתום על מסמכי הדיחוי.

טרם ברור מי הם הקצינים - הסגל הפיקודי אשר יאייש את בסיס הבקו"ם החרדי, ובימים אלו - אדריכלי הבקו"ם מקיימים פגישות קדחתניות בכדי למצוא את הקצינים והחיילים המתאימים לתפקיד הרגיש.

מה שברור הוא שאם החלטה אכן תתממש הדבר עלול להביא למשבר של ממש בין החרדים לצה"ל, וזאת לאור דרישתם של הרבנים שלא לשתף פעולה עם הממ"ח.

"שטיפת מוח לצעירים"

רמז ברור לנחרצות נגד הקמת הממ"ח ניתן היה לראות לפני שבועיים ימים בעיתון יתד נאמן המשקף את הוראותיו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, כאשר בכתבת ענק תחת הכותרת החריפה "שטיפת ממ"ח" נחשפת מזימת צה"ל, לטענת העיתון, לערוך "שטיפת מוח" לצעירים החרדיים שיגיעו להתייצב, צה"ל יעביר את המתייצבים החרדיים בלשכת הגיוס שטיפת מוח מרוכזת, במסלול 'מיסיונרי' מתוחכם, שבהקמתו הושקעו לכאורה למעלה מ-10 מיליון שקלים.

בהוראת שלוש מועצות גדולי התורה, הציבור החרדי לא ישתף פעולה עם תכנית הממ"ח, התריע העיתון ותיאר באריכות את תכניות הצבא.

העיתון מפרט כי על פי תוכניות הצבא, "בכניסה יחויב כל מתייצב להפקיד את תעודת הזהות שלו על מנת שהצבא יוודא שאף אחד לא יעזוב את המקום לפני שיעבור את כל מסלול "שטיפת המוח". התעודה תוחזר רק בסוף המסלול. תהליך שהיה עד כה קצר ויעיל – התייצבות, קבלת דחייה ו..הביתה, הופך להיות מסלול ארוך ומייגע של מספר שעות, שכל כולו חשיפה של בני התורה לחומר תעמולה הרסני בשבח הגיוס לצבא והאפשרויות הפתוחות בפני המתייצב מבחינת חילות הצבא, בעיקר הזרועות שנרתמו לגיוס חרדים".

חלק מתוכנית מחושבת ומתוחכמת להורדת רף ההתנגדות של לומדי התורה, כפי שהתברר ל"יתד נאמן", זו הפרדת קבוצות הומוגניות של המתייצבים. עד כה היו כל בני הישיבה מתייצבים באותו יום. בחורים הגיעו עם חבריהם לספסל הלמודים. לכל ישיבה נקבע תאריך ובו התייצבו כל לומדיה. זה היה ענין טכני שנועד לפשט את תהליך הדחייה. עכשיו, על פי תוכניות הצבא, גם הנושא הזה השתנה. למה? כי קבוצה מגובשת היא כוח ופחות ניתנת לשטיפת מוח. מול מסרים עויינים, תמיד יימצא מי שיסיט את ההסתה הצבאית בדברי לגלוג, במשפט או שניים ציניים, או במחאה. לכן גיבש הצבא תוכנית לחלוקת הישיבות השונות. לכל קבוצה, לשם משל, יוכנסו שני בחורים ממיר, שניים מחברון, שלושה מבעלז, שניים מצאנז, חמישה מפוניבז' וכו'. זה לא יהיה שלם והומוגני, אלא פאזל שיורכב מרכיבים, במגמה להחליש את החוסן. הפאזל יכול להשתנות במספריו, אבל לעולם יישאר פאזל".

לפי הפרסום אז ב"יתד נאמן", "חילות רבים הכינו תוכניות יעודיות לציבור החרדי: שח"ר כחול (חיל האויר), שח"ר ים, בינה בירוק (מודיעין), שח"ר אט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה), נח"ל – נצח יהודה ועוד. כל מי שמגיע לקבל דיחוי, ייאלץ בשלב הזה לעבור את כל התחנות בהן יצפה בסרטים שהוכנו ע"י דובר צה"ל, הקוראים לו להצטרף לחיל המוצג באותה עמדה. צריך להדגיש כי הסרטים הוכנו בקפידה ובהשקעה כספית מופלגת, והם אינם מדברים בעגה צבאית, אלא בשפה ישיבתית. הכוונה ליצור שפה ידידותית לצופה-מאזין שתפשיר את חומות הניכור. רק בסופו של מסלול החתחתים הרוחני הזה, מגיע שלב הראיון האישי".

תגובת דובר צה"ל: לא תהיה כפייה בממ"ח

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל יעמוד בהחלטות הממשלה לגיוס חרדים בהתאם להיקפים שנקבעו, תוך ניהול דיאלוג המאפשר מענה לצרכים הייחודיים לאוכלוסיה החרדית. עפ״י חוק, יזומן מי שמוגדר במעמד "תורתו אמונתו" בכדי לאפשר לו להתגייס או לדחות את שירותו. הטענות כי תהליכי הגיוס מתוכננים להתבצע בכפייה באמצעות המרכז למיון חרדים אינן נכונות".

גורם צבאי מסר כי מועמד חרדי לשירות שיבקש לקבל פרטים ומידע אודות השירות בצה"ל או בשירות האזרחי יעמוד לרשותו כל המידע הנדרש לצורך קבלת ההחלטה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר