ברגע האחרון: 500 תלמידות "בית יעקב אידיש" החלו את שנת הלימודים

ברגע האחרון הוסר החשש ו-500 תלמידות בית הספר "בית יעקב אידיש" בירושלים החלו את שנת הלימודים לאחר שנמצא הפתרון לוויכוח הכספי בין ההנהלה לבעל המבנה (חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמות אין קשר לכתבה)

ברגע האחרון, חמש מאות תלמידות בית-הספר "בית יעקב אידיש" בירושלים, החלו את שנת הלימודים, זאת לאחר שבשבועות האחרונים לא היה ברור כלל האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה לאחר וויכוח כספי בין הנהלת המוסד לבעל המבנה.

בשבוע שעבר, כשהיה ברור כמעט באופן וודאי כי התלמידות אמורות להישאר בבתיהן, אמרו בוועד ההורים כי בעל המבנה דוד פרוש דורש מהם לשלם סכומי עתק עבור שכירות המקום וערבויות בנקאיות הנאמדות בעשרות אלפי שקלים.

בוועד ההורים הבינו מחד את דרישותיו הכלכליות של פרוש אך מאידך אמרו כי אינם יכולים לעמוד בזה והוא מצדו סרב להגיע לקראתם.

ההורים המיואשים פנו למכריו של פרוש, בהם חבר-הכנסת מאיר פרוש, וממלא-מקום ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, אך אלו לא הצליחו לפתור את הסכסוך הכספי.

ההורים פנו גם למחזיק תיק החינוך החרדי בעיר, צביקה כהן, בניסיון לפתור את הבעיה המאיימת על המשך הלימודים במוסד, ומסתבר כי פעולותיהן נשאו פרי והלימודים כאמור נפתחו.

אחת האימהות המשמשת כנציגה בוועד ההורים, הסבירה בשיחה עם "כיכר השבת" את השתלשלות העניינים: "לבית הספר הזה היה מנהל שנכשל ואז באנו וועד הורים ובחרנו נציג אחד שישמש כמנהל והוא הרב יחזקאל הלפרין ואכן התנהלנו כמו שצריך, וזה אומר שהוא עצמו אף לקח הלוואות אישיות כדי שבית הספר לא ייסגר".

אלא שכאשר ביקשו לשכור את המבנה לשנת הלימודים החדשה הם נתקלו בדרישות כלכליות חדשות: "מה שקרה הפעם שהגענו לשכור את המבנה הוותיק אותו שכרה ההנהלה הקודמת במשך כמה שנים, בבניין השייך לדוד פרוש. כשהגענו אליו הוא החל להערים עלינו קשיים, אולי הוא צודק אבל אנחנו לא יכולים לעמוד בזה. הוא רוצה 280 אלף שקל במזומן עבור שלושה חודשים - מראש, וערבות של 840 אלף שקל עבור שנת שכירות ובנוסף הוא דורש 400 אלף שקל עבור חוב השייך להנהלה הקודמת".

"אמרנו לו שזה לא בא בחשבון", היא מספרת על המו"מ בין הצדדים. אחרי וויכוח הסכימה ההנהלה החדשה לשלם את ההלוואה בתשלומים - לפי הצעת בעל המקום. "הוא שב אלינו עם תשובה אחרת ולפיה נשלם 133 אלף שקל על כל שנה שנשכור את המקום במשך שלוש שנים. זאת אומרת שנשלם 81 אלף שקל כל חודש שבתוכם 11 אלף שקל עבור ההלוואה אותה עשו ההנהלה הקודמת".

אלא שלמרות הסכמתם - בעל המקום שב עם דרישה נוספת. "אנחנו לא היינו אמורים לשלם את החוב של ההנהלה הקודמת אבל גם לזה הסכמנו. הורדנו את הראש. אבל אני לא מסוגלת לדרישה שנביא ערבות", היא מספרת.

בכדי להבין את ההבדל המשמעותי בדמי השכירות, צריך לשוב להיסטוריה אותה מציגה הנציגה: "המנהל הקודם שילם 28 אלף שקל במשך 16 שנה אבל כשאנחנו הגענו לפני חצי שנה הוא אמר 'רגע רגע, אני ב-28 אלף שקל לא מוכן, אני רוצה 50 אלף שקל'. אמרנו לו 'אין בעיה - קח 50 אלף שקל'. המנהל הנוכחי נתן שלושה צ'קים אישיים שלו על אותו סכום וכך המשכנו את השנה וסיימנו אותה".

עו"ד אורי קידר, פרקליטו של דוד פרוש, הגיב ל"כיכר השבת" עוד בטרם נפתחה שנת הלימודים ואמר כי "לאורך כל השנה האחרונה בית-הספר פעל בזכות הסובלנות ולפנים משורת הדין של הרב פרוש". לדבריו "קיימים חובות בגין הוצאות של חשמל ומים שלא שולמו וזה הגינות בסיסית להחזיר את הכסף למי ששילם אותו".

"התנאים במו"מ שהוצגו הם תנאים מקובלים והצד השני הסכים להם רק שיש לו קושי לעמוד בהם ובעניין הזה מאחר ומדובר בקהילה של חמש מאות בנות אז אני חושב שמן ההגינות שהקהילה תגייס את הכסף הנדרש, אבל יכול להיות שהקהילה וההורים לא מאמינים בהמשך קיומו של בית-הספר ולכן הם לא מוכנים לתת את הכסף. אין לא היגיון ולא הגינות שהרב פרוש ישים את הכסף", מוסיף הפרקליט.

בעיצומה של הסערה, בעיריית ירושלים מסרו בתגובה ל"כיכר השבת" כי "עיריית ירושלים מסייעת רבות לאורך השנים לבית הספר בית יעקב באידיש בהליכי תכנון מתקדמים הקמת מבנה העומד לקראת התחלת בניה".

לדבריהם, "המצוקה הנוכחית בו נמצא בית הספר נובעת מוויכוח כספי עם משכיר הנכס בו שוהה בית הספר בשנים האחרונות ואינו קשור לעירייה כלל. יחד עם זאת, פועלת העירייה כדי לגשר בין הצדדים ולהביא להסדרת העניין עד לפתיחת שנה"ל".

כעת, כאמור, הושגה הפשר בין הצדדים והתלמידות החלו את שנת הלימודים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר