פרסום ראשון

נתניהו החליט: חוק הגיור לא יעלה בישיבת הממשלה

למרות הפרסומים לפיהם ישנה הסכמה ונוסחת פשרה בהצעת המחליטים הממשלתית בנושא חוק הגיור, ל"כיכר השבת" נודע כי בהמשך למכתבו של הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט, בפעם השלישית, שלא להעלות להצבעה בישיבת הממשלה הקרובה את ההצעה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
נתניהו והגר"י יוסף (צילום: פלאש 90)

פרסום ראשון: למרות הפרסומים לפיהם ישנה הסכמה ונוסחת פשרה בהצעת המחליטים הממשלתית בנושא חוק הגיור, ל"כיכר השבת" נודע כי בהמשך למכתבו של הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף בשם הרבנות הראשית בו הודיע על התנגדות מוחלטת של הרבנות הראשית להצעה, בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, לא יערך ההצבעה המתוכננת על ההצעה.

בכך מאותת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא רואה בחיוב את פניית הגר"י יוסף אליו ולא יעלה את ההצעה האמורה להצבעה.

יצוין כי מדובר בפעם השלישית ברצף שנתניהו דוחה את ההצבעה על החוק, לאחר שבמשך שבועיים רצויפם ביטל ברגע האחרון את ישיבות הממשלה, וכעת כאמור ישיבת הממשלה תתקיים אך חוק הגיור לא יעלה להצבעה.

כזכור, בחודש האחרון, כאשר היה נראה כי החוק עולה לישיבת הממשלה, שלח הראשל"צ הגר"י יוסף מכתב לנתניהו בו כתב לו: "ההצעה הנדונה מתיימרת לייתר את מעורבתה ההכרחית והנחוצה של הרבנות הראשית בתהליך הגיור הנחשב לאחת הסוגיות הרגישות ביותר בעולם היהודי, כאשר יש המציעים תיקונים מינוריים המהווים מס שפתיים מבלי שיש בהם משום שיתוף אמיתי של הרבנות הראשית".

הגר"י יוסף המשיך ותקף את ההצעה של שטרן: "ההצעה הנדונה מהווה פגיעה קשה במעמדה של הרבנות הראשית לישראל כמוסד הדתי-ממלכתי העליון במדינת ישראל, אשר זוכה מאז קום המדינה לאמונם של כלל החוגים".

"מלבד זאת, הצעה זו גם עלולה לגרום לפתיחתו של 'שוק גיור' שלא על פי ההלכה, מה שיוביל לערעור משמעותי לאמון הציבור במערך הגיור וליצירת מצב של מתגיירים מסוג ב' אשר לא יהיו מקובלים על חלקים גדולים מהעם".

בסיום המכתב כתב הרב יוסף לנתניהו: "אנו חוזרים ופונים אליך בבקשה שלא להעלות את הנושא שבנדון לדיון בממשלה בטרם נקיים עמך דיון מעמיק בנושא", הרב מבקש להיפגש עם נתניהו בהקדם.

אמש (רביעי) התכנסה ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ מירי רגב מהליכוד שתקפה בחריפות את הכוונה של נפתלי בנט ואלי בן דהן להעביר את ההצעה בניגוד לעמדת הרבנות, רגב אמרה בדיון כי "לא יעלה על הדעת להפריט את הרבנות הראשית ולנטרל אותה כפי שדורשים המציעים מכל השפעה בנושא הגיור במדינת ישראל".

סופג מכה, יוזם החוק ח"כ אלעזר שטרן (צילום: פלאש 90)

במהלך הדיון התנהלו חילופי דברים קשים בין סגן השר בן דהן לבין רגב, בין היתר תקפה רגב את ההחלטה של השר בנט ואמרה "היתכן שהצעת המחליטים תוציא את הרבנות מהעניין? מה עשה הראשון לציון עשרות שנים? לא גייר מספיק? חשוב להנגיש את שירותי הדת, אבל למה שמתם איקס על הרבנים הראשיים בעניין הגיור? האם השר בנט זקוק לגב של לבני? האם אינו מספיק חזק כדי לומר שאינו מאמין ברבנות?".

"ישב פה היועץ המשפטי של מערך הגיור", הוסיפה רגב, "ואמר שההצעה לא תואמה איתו כך שיש פה כשל בין משרד הדתות למשרד המשפטים. האם נכון שהרבנים הראשיים לא רצו להתייחס להצעת המחליטים ובזה אפשרו לבנט ולבני להוביל מהלך שמוציא את הגיור מהרבנות? הראשון לציון פגוע עד עמקי נשמתו מהמהלך".

בן דהן הגיב ואמר: "הרבנים הראשיים שניהם הסכימו לנוסח הגרוע של הצעת החוק של ח"כ שטרן. הראשון לציון הרב יצחק יוסף ביקש רק תוספת הנוגעת להסמכת רבני הערים. להצעת החוק הממשלתית".

איציק אלחרר, ראש לשכתו של הגר"י יוסף הכחיש את דברי בן דהן ואמר: "אלי בן דהן מגיע לראשל"צ ואומר לו שאין ביכולתו לעמוד בלחצים של ח"כ שטרן ואחר כך הוא דורש הראשון לציון להסכים איתי על נוסח, אין על מה לדבר כל זמן שאין הסכמה ביניכם בכנסת".

רגב המשיכה ותקפה את בן דהן: "השר בנט זקוק לגב של השרה לבני לומר שאינו מאמין ברבנות? לבית היהודי יש זכות וטו אבל בנט רוצה את הרב סתיו שם. לא קיבלנו אותו כרב ראשי, נקבל אותו כמנהל מערך הגיור. פישלתם בעניין הגיור".

בן דהן השיב לה: "אין לנו וטו אחרי קריאה ראשונה. שמפלגת הליכוד תודיע שאם הצעת החוק של ח"כ שטרן תעלה היא מפילה אותה יחד עם הבית היהודי".

נגד הרבנים. אלי בן דהן (צילום: פלאש 90)

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון כי מדובר "בדיון פוליטי לשמו ועסקה פוליטית. כמו שיש משטרה צבא לא ייתכן מסלול עוקף. אם אתם רוצים תסגרו את הרבנות אבל אסור לתת יד לכבישים עוקפים. לבית היהודי יש טראומה מהבחירות ברבנות וזו הסיבה היחידה שהם עושים זאת".

יו"ר הוועדה, ח"כ רגב סיכמה את הדיון כשהיא חוזרת ותוקפת את בנט ובן דהן יחד עם הממשלה: "ממתי ממשלה מובילה הצעת חוק פרטית? זה לא הגון ולא נכון להביא הצעת מחליטים שיוצרת גוף עוקף רבנות. פגענו בגיור, פגענו ברבנות והבאנו לתוצאה שאנשים לא יוכלו להתחתן כי הצעת המחליטים אינה ברורה והולכת בין הטיפות. התנהלות הייעוץ המשפטי של משרד הדתות הייתה קלוקלת. אני קוראת לשר בנט להתערב באופן אישי, לבוא לרבנים הראשיים ולהביא הצעת מחליטים שמקובלת על כולם".

"אני מבקשת שלא להביאה עד שתתואם עם הרבנים הראשיים. נביא הצעה הגונה ואמתית שתגמיש את השירותים הדתיים אך לא תבטל את מעמד הרבנים הראשיים ולא תשנה את הסטטוס הקיים" הוסיפה רגב.

מכתב הגר"י יוסף לראש הממשלה

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות