הפילוג הליטאי • בחירות 2015

יהושע פולק מאיים: מפלגת 'בני תורה' תתמודד בנפרד

בעוד "יהדות התורה" נערכת לקראת הבחירות הקרובות, הרי שבמקביל גם בפלג הירושלמי נערכים דיונים והתייעצויות באשר לאפשרות לריצה נפרדת. בראיון ל"כיכר השבת", מאיים יהושע פולק, שהפך לאחד הבכירים במפלגה כי "מפלגת בני תורה הולכת לרוץ בנפרד". ומדוע לא אכפת להם מהקולות שייזרקו לפח? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
יהושע פולק (צילום: פלאש 90)

105 יום לבחירות • הפילוג הליטאי: בעוד "יהדות התורה" מודיעה על היערכות לקראת הבחירות הקרובות שיתקיימו ב-17 במרץ, הרי שבמקביל גם בפלג הירושלמי נערכים דיונים קדחתניים והתייעצויות באשר לאפשרות לריצה נפרדת.

בבחירות הקודמות החל הפילוג לזלוג גם למגרש הפוליטי, בכירי המחנה איימו אז בהקמת מפלגת "נצח". ברגע האחרון התערב ח"כ יעקב ליצמן ולאחר מפגש בין כ"ק מרן האדמו"ר מגור שהגיע אל מעונו של הגר"ש אוירבך, הודיעו בפלג הירושלמי על תמיכה במפלגת יהדות התורה זאת לאחר התחייבות שליצמן יתחשב בעמדתם בנושא הגיוס.

בבחירות המוניציפליות שהתקיימו לפני כשנה רצו אנשי הפלג תחת השם תנועת "בני תורה" במספר ערים בארץ במסגרת נפרדת וזכו למספר נציגים ששיקפו כ-14 אלף קולות מצביעים.

הפעם, הנעלם לגבי הקמת רשימה עצמאית, גדול יותר, זאת מחמת מספר סיבות. הראשונה שבהן הינה העלאת אחוז החסימה מה שמקשה והופך לבלתי אפשרי את סיכויי הריצה הנפרדת וגם בשל העובדה שלכאורה הסיכומים בנושא הגיוס יוסדרו בצורה זו או אחרת מייד לאחר הבחירות בהנחה שהחרדים ייכנסו לקואליציה.

בימים האחרונים טענו גורמים בכירים בתנועה כי בכוונתם לרוץ בנפרד. השאלה הגדולה הינה האם מדובר בהחלטה אמיתית תוך רצון להוכיח את כוחם האידיאולוגי והמספרי גם במחיר שלא יעברו כמובן את אחוז החסימה או שאולי מדובר באיום לצורכי משא ומתן פנימי מול יהדות התורה בנסיון לקבל הכרה רשמית.

יהושוע פולק, הפך בשנים האחרונות לאחד מעסקניה הבכירים של תנועת בני תורה. בשיחה שקיים "כיכר השבת" עימו עולה כי שתי המטרות גם יחד ראויות.

"אני לא מדבר בשם בני תורה", מקדים פולק ומוסיף כי לגבי הקו האסטרטגי, צריך להיכנס לראש הישיבה ולשמוע את הכרעתו. "אך מה שברור לי כרגע זה שעל פניו מפלגת בני תורה הולכת לרוץ בנפרד", מצהיר פולק בנחרצות, "מדובר לעשות ועידה פוליטית בחודש טבת ואז לצאת לדרך".

פולק מסביר את הרציונל שמאחורי הריצה ברשימה עצמאית ואומר: "ראש הישיבה (הגר"ש אוירבך) לא מרוצה מהטיפול וההתנהלות שהיתה עד היום בנושא הגיוס, הוא רואה בזה סכנה גדולה לקיום התורה בישראל ולכן חייב לדעתינו להישמע הקול הצלול והברור להתנגדות מוחלטת לכל פשרה בנושא".

כשאנחנו מקשים האם מדובר בריצה עצמאית אמיתית או בנסיון לכופף את דגל התורה, משיב פולק: "לפי הערכתי בני תורה יכולים להביא באופן עצמאי בין 40 ל-50 אלף קולות ולכן כשישמע קולם בנושא האג'נדה העיקרית של גיוס בני הישיבות זו תהיה ההשפעה גם כלפי חוץ תוך הכרזה לשלטונות שכל גזירה שיעשו תיתקל בהתנגדות חריפה וגם הצהרה כלפי פנים כלפי היהדות החרדית שהציבור כולו יבין שאי אפשר להתעלם מכזה ציבור ובנוסף שחברי הכנסת החרדים יבינו שאי אפשר לעשות הסכמים ופשרות בנושא הגיוס ללא התחשבות בדעתו של הציבור הגדול הזה".

אתה מודע לכך שלא תעברו את אחוז החסימה ובכל אופן מעדיף לזרוק אתה הקולות לפח?

"אני יודע. אין סיכוי לכך שנעבור, אחוז החסימה יעמוד בסביבות ה-130 אלף קול לבין 150 אלף קולות וזה תלוי באחוז ההצבעה".

אז למה באמת לאבד קולות לריק ולגרום נזק ליהדות החרדית?

"התשובה לכך שהאח הגדול צריך לקחת אחריות. עומדת מפלגה שקוראים לה יהדות התורה שצריכה להבין שכדי שאותו ציבור יהיה מיוצג וקולו יישמע צריך לשבת וידבר איתו, להסתדר ולהגיע להסכמים".

"בנוסף", אומר פולק, "יש בכך עניין השקפתי וזה העיקר שהרב שך החליט לפלג וקבע שדגל התורה תרוץ בנפרד הגם שהסיכויים היו לא רבים ובקושי עברו את אחוז החסימה ואותו הרב שך גרם לאיחוד מחדש אחרי כמה שנים אחרי שהתחשבו בציבור הגדול אותו הוא ייצג, לכן גם הפעם אם יש ציבור גדול צריך להתחשב בו".

פולק מבהיר כי "יש כאן מסר שהוא לא פחות חשוב מחבר כנסת כזה או אחר. יש פה עניין שכל גופי התורה וקיום היהדות בארץ הקודש תלויים בו ולכן חשוב שהקול של הציבור הזה יישמע".

"שוב", מדגיש פולק, "לא הוסמכתי באופן רשמי, אבל זה המסר שאני קלטתי בדיונים הפנימיים".

"אני כאדם בעל נסיון בזירה הציבורית והפוליטית החרדית והייתי שותף לכל ההסכמים שנעשו במפלגת יהדות התורה אני חייב לציין שאגודת ישראל הגיעה לרגיעה פנימית לאחר שכל אחד הבין שיש לכל חצר ופלג זכות קיום עם נציגות שלו. וכך גור מסתדרים היום עם שלומי אמונים, בעלזא וויז'ניץ ואני מקווה שגם בדגל התורה ישכילו להבין שיש ציבור גדול של בני תורה שכבר הוכיחו את עצמם ויש להתחשב בהם ולהגיע איתם לסיכומים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר