להט מול שאננות

לפיד סוחף המונים בכנסים, החרדים בוחרים לריב / דעה

בעוד יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד ממלא אולמות כמעט כל ערב וסוחף למפלגתו קהלים חדשים, במפלגות החרדיות עסוקים בקטטות ובוויכוחים פנימיים. הציבור החרדי יתעורר כתמיד ברגע שאחרי ויבכה כיצד חשכו עינינו וטחו מלראות את המתרחש. כתב "כיכר השבת" ישראל כהן מזהיר מהשאננות החרדית (בחירות, מאמרים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

הממשלה היוצאת שכיהנה במדינת ישראל בשנתיים האחרונות הייתה מהגרועות ביותר לציבור החרדי - אם לא אולי הרעה ביותר. החל מגזירת הגיוס, קיצוץ הקצבאות, הפגיעה התקציבית במוסדות התורה, ניסיונות התערבות בתכני החינוך התורני, פגיעה במשפחות מרובות ילדים ועוד.

חברי הכנסת החרדיים נותרו לצערם בשל "הדרת החרדים" של יו''ר יש עתיד יאיר לפיד מחוץ לקואליציה ונאלצו להיאבק בידיים ריקות מספסלי האופוזיציה, כשהדבר התבטא במחאות וזעקות בלבד. אולם כמאמר הפתגם "הכלבים נובחים והשיירה עוברת" הנזק לציבור החרדי ולעולם התורה היה קשה מנשוא.

התקווה הגדולה הגיחה דווקא במהלך הקיץ האחרון, כאשר במהלך שאי אפשר שלא לכנותו "נס משמיים" הצליחו הח"כים החרדיים בתרגילים לולייניים לגרום לדחייתו של אחד מחוקי הדגל של לפיד - מע"מ אפס, מה שהוביל להתעקשותו ובהמשך ליצירת ברית סודית בין הפוליטיקאים החרדים לנתניהו ובסוף גם להפלת הממשלה והליכה לבחירות.

בעוד החרדים מתקוטטים, לפיד ממלא אולמות וסוחף קהל (Gili Yaari/Flash90)

לכאורה, מדובר בהישג עצום של חברי הכנסת, הפרלמנטרים המוכשרים שהצליחו להוביל את המהלך המבריק. גם ההשגחה העליונה סייעה והכל עבד לפי הספר. ביבי האמין לפוטש הפוליטי שתוכנן לו והעדיף לסגור עם החרדים מהר ובשקט.

הדבר הטבעי ביותר היה שאחרי נס שכזה ובפרט לאחר שנתיים כה קשות ומורכבות, ישכיל הציבור החרדי להתאחד ולשתף פעולה על מנת להגביר את כוחו הציבורי והפוליטי בכנסת הבאה. ההגיון הפשוט הינו כי כלל הציבור החרדי מבין שאת הגזירות הכלכליות הקשות יוכלו לתקן בכוח חרדי גדול ומלוכד כשברקע עומדת קריסתו של לפיד בסקרי דעת הקהל. אלא שלצערנו, ואולי ניתן לומר לבושתנו, המציאות שונה לחלוטין.

במקום שלום ואחדות, הרי שברחוב החרדי הן האשכנזי והן הספרדי חרב איש באחיו, יד אחת מכה את רעותה והפילוגים והמשברים הפנימיים מתנוססים בראש חוצות. הדבר מתבטא בפשקווילים, צעקות ונאצות ואפילו בהרמת יד.

ומה עושה בינתיים "האויב"?

יאיר לפיד חורש ערב ערב את כל ערי וישובי ישראל, מהמרכז המדושן עונג ועד לפריפריה ויישובי המצוקה, כפרים, מושבים וערים גדולות. הנואם המוצלח ממלא מידי ערב אולמות הגדושים כמעט עד אפס מקום. הוא מקווה להגיע שוב ללבם של מאות אלפי אזרחי ישראל. בפעם הקודמת זה עבד לו, ייתכן מאוד שגם הפעם.

אמש (שני) באירוע בחירות שקיים במתנ"ס ברמת גן גיליתי את סוד קסמו. הוא מדבר אל הקהל הישראלי בגובה העיניים, בפשטות בבהירות וכובש את לבם.

הציבור החרדי שוב יתעורר ברגע האחרון? (Nati Shohat/Flash90)

כשישבתי והבטתי על הקהל סביב. צעירים, לצד מבוגרים, נשים לצד גברים ובני כל העדות נפלה במוחי ההבנה. בעוד אנחנו עסוקים בריב ומדון, עוסק לפיד בכיבוש לב הבוחר. הוא בונה עוד נדבך ועוד נדבך בדרך ליצירת כוח פוליטי מחודש.

ואנחנו? אנחנו נתעורר כמו תמיד ברגע שאחרי ונבכה איך חשכו עינינו וטחו מלראות את המתרחש. "שריפה מתחוללת" זעק לפני כשנתיים מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, אכן שריפה מתחוללת אצלנו בבית פנימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר