שיחה נוקבת

הרב בעדני: "אסור להצביע למפלגה בה יש חייבי כרת"

הגאון רבי שמעון בעדני, חבר מועצת חכמי התורה, בשיחה ל"בקהילה" מחדד את הנקודה היהודית: "סבלנו מספיק באופוזיציה, אבל לא ניכנס לממשלה בכל מחיר" • לראשונה הוא מתייחס לפרישתו של אלי ישי מש"ס, ומדבר בכאב על המתלבטים החושבים לעזוב את מורשתו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (חרדים)

הגאון רבי שמעון בעדני (צילום: משה גולדשטיין)

חרדת קודש אופפת את הכניסה אל הבית הצנוע שברחוב בן יעקב בבני ברק. כבר יובל שנים שהבית הזה משמש כ'לשכת הגזית' שממנו הוראה ותורה יוצאות ומאירות לכל קצווי תבל. שאלות גורליות של הכלל והפרט, נחתכות כאן בדעת תורה נדירה. אין כאן רגע פנוי של שיחת חולין, הכול קודש קודשים, אלא שעכשיו משהו גורלי עומד לקרות. "עת לעשות לה' הפרו תורתך". פחות משלושים יום עד ל'יום הדין' שעתיד להכריע את גורל היהדות בארץ ישראל, והבלבול עדיין אופף את הציבור. וכך אנו זוכים להתקבל במעון קודשו של אחד מזקני ההוראה בדור, הגאון הגדול רבי שמעון בעדני, חבר מועצת חכמי התורה, לשיחה כואבת על ענייני השעה.

כבר בכניסה לחדר הקטן המרוהט בצניעות שיש בה ללמד מוסר לכל מי שחושב על שררה וכבוד, ניתן להבחין בעננת עצב השוכנת על זיו הפנים הטהורות. משא הדור שהוטל במלוא כובדו על חברי המועצת בשנה האחרונה, לאחר הסתלקות מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, הוא נוכח בלתי נפקד בחדר. בתקופה האחרונה, יש מי שמנסה לסדוק את אותה חומה בצורה שהותיר אחריו המנהיג הדגול, אלא שבכל דור ודור יש מנהיגים שיעמדו בפרץ.

עוד בשנות קדם היה מרן הגר"ש בעדני אחד החברים הבולטים והפעילים במועצת החכמים, כאשר לאורך כל השנים ליווה את כל המהלכים בש"ס והוביל, יחד עם מרן הגר"ע זצוק"ל, את התנועה להישגיה הגדולים. בתקופה האחרונה הוא מגייס את כל כוחותיו, חרף היותו בא בימים, על מנת להבטיח כי אףקוללאילךלאיבוד לאחר התקופה הקשה, בה הונפה חרב הגזירות על צוואר עולם התורה וגרזן הקיצוצים פגע בבשר החי של הציבור החלש, מי שמכונה 'השקופים'.

לשם כך, הוא מכתת רגליו מכינוס אחד למשנהו ומעצרת אחת לרעותה, גם כאשר מיתרי קולו נשחקים בגין המאמץ הכרוך בכך, ובלבד שש"ס תגרוף מספר נאה של מנדטים, שיקנו לה כוח מיקוח פוליטי ראוי ביום הרכבת הקואליציה. כוח שייתן לה את האפשרות להשיב את חרב הגזירות לנדנה. כוח שבזכותו תוכל האוכלוסייה הענייה לשוב ולהרים ראשה מעל המים העכורים שאיימו להטביעה.

ארונות ספרים משומשים מקדם את פניי. ההסקה בבית דולקת. הרב משתעל קלות. קשה עליו הדיבור, אך הוא יוצא מגדרו ללחום את מה שהוא מכנה מלחמת עולם התורה הספרדי שעתידו עומד לראשונה בסכנת צמצום. הכאב מורגש על הפנים המאירות. הנה אחרי עשרות שנות מהפכה, קמו מזלזלים שאין להם השגה בפעילות הענפה והמבורכת שנעשתה כאן לאורך השנים. ומה שמזעזע יותר, זה שדווקא אותו ציבור שנבנה מפירות אותה מהפכה, מיידה אבני בליסטראות לעצור אותה, כשחלק ממנו עדיין 'מתלבט' האם לתמוך בהמשך דרכה.

באימה ובמורא, אנו מתכבדים לשבת. מבקשים רשות לשאול: האם הרב שוחח פעם עם מרן הגר"ע זצוק"ל על עתיד התנועה הקדושה? אנחה קשה נעקרת מהלב הגדול. התשובה שנשמעת בלחישה, מבהירה ומדויקת:

"הרב עובדיה לא שוחח עמנו על היום שאחרי. גם כאשר ניהלנו עמו שיחות פרטיות, הן בעיקר נסובו סביב מטלות אישיות הנוגעות לאירועים בש"ס שהוא ביקש מאתנו לבצע. בכל כינוס של מועצת החכמים, עלו על השולחן צרכי עם ישראל ועולם התורה, לצד נושאים שונים הקשורים לניהול התנועה.

"בתקופה האחרונה לחייו, הצר הרב עובדיה מאוד על מה שקורה לציבור החרדי בגלל הקואליציה האחרונה. זה פשוט החליש אותו. הוא בכה ללא הרף על מצבם של בני הישיבות, וחשש מאד מפני גזירת הגיוס. הוא זעק מנהמת ליבו על הקיצוצים והגזירות הקשות שאויבי היהדות גזרו עלינו. אין ספק כי המשבר שחלף על עולם התורה הרע את מצבו והוא לקח זאת מאד לליבו. ראינו כיצד בכלישיבותהמועצההאחרונות היה חרד ועיניו זלגו דמעות רותחות על גורל עולם התורה. אגב, טיפלתי בבקשותיו והספקתי גם לעדכן אותו על כך".

תנועת ש"ס זה חמיך?

זו מערכת בחירות ראשונה מאז פטירת מרן זצוק"ל. האם היעדרותו עלולה לפגוע במערכת הבחירות?

"זו אכן בעיה", משיב הגר"ש ונאנח. "האמת שגם כאשר היה מרן זצ"ל חי עמנו, קמו עוינים שביקשו לעשות לנו צרות. אלא שאז על כף המאזניים הייתה מונחת השאלה, במי אתה תומך: האם במרן הגר"ע, או באותו פורש מהתנועה? מי יקר לך יותר: המנהיג שהרים את דגל יהדות ספרד, או איזה עסקן שהחליט ללכת נגד התנועה הקדושה? התשובה הייתה ברורה. אבל עכשיו זה הפך לשאלה פרסונלית. אנשים מתחבטים האם לתת את קולם לדרעי או לישי. כאילו שאין כאן תנועה גדולה וחזקה, אותה הקים מרן זצ"ל ביזע, בדם ובדמעות.

אברהם דוב גרינבוים עם הגר"ש בעדני (צילום: משה גולדשטיין)

"זוהי תופעה איומה ונוראה", מהדהד הקול. "אני זועם על הדבר הזה מאוד. שוכחים מה היה כאן? ש''ס עשתה כאן דברים נפלאים כל השנים. הקימה מאות ת"תים ובתי ספר, ישיבות וסמינרים ודאגה לכלל ולפרט. מי דאג'להחזירעטרהליושנה'ולתקןאפליהכלכליתוחברתיתמתמשכת, אם לא ש"ס?! אז כרגע זו העת לסגירת חשבון ולנקמנות אישית? מישהו שחש אכזבה בגלל נושא סובייקטיבי כזה או אחר, יאיים עלינו שיצביע ישי ויתכחש לכל מה שש"ס עשתה למענו?".

עד כמה מועצת חכמי התורה מעורבת בפעילות המפלגה ובקבלת ההחלטות של אריה דרעי?

"הרב אריה דרעילא עושה שום צעד גורלי בכל מה שקשור להחלטות החשובות בלי מועצת החכמים. לא כל פרט קטן צריך להגיע אלינו. אבל העניינים החשובים בוודאי שמגיעים לפתחנו ורק לאחר הכרעתנו מבצעים הרב דרעי ויתר הנציגים היקרים של ש"ס. כך גם, הח"כים מזמינים אותנו לתת דרשות ולחזק את עולם התורה והישיבות. רק לאחרונה, הנציגים העלו על שולחננו הצעה לפתוח ישיבות קטנות בתוך תלמודי התורה, בגלל מצבן הקשה של הישיבות, שאינן משיגות אמצעים כספיים לרכוש או לשכור מבנים נוספים, נוכח הביקוש הגובר".

השבוע פורסם כי הרב היה בצער גדול כאשר אברך סיפר לו שהוא מהסס אם להצביע ש"ס.

"מישהו אמר לי, כי הוא לא יבחר בש''ס, משום שהרב אריה דרעי פיטר את חמיו. לא נכנסתי לפרטים ולא חקרתי אותו בדיוק מה קרה. אבל שאלתי אותו: השתגעת? ש"ס זה חמיך? אולי אתה כועס בצדק, אבל מדוע אתה בועט בכל תנועת ש"ס בגלל מה שעשו לחמיך? הם עשו הרי דברים נפלאים. בכל עיר ועיר ישנם נציגים שפועלים למען העם. הם לא נחים לרגע. הכול נשכח?! אנשים לא מתביישים?! צריך לזעוק חמס על מחשבות סוררות כאלו.

"אני לא מבין מה עובר בראשם של המתחבטים. הם לא צופים את הסכנה שאורבת לפתחנו אם ח"ו התנועה הקדושה תאבד מכוחה? שכחתם מה עשו לנו בשנתיים האחרונות, כאשר עולם התורה במצב של קיפאון וחשש לחידלון? המוסדות בסכנת סגירה, ואנו מקווים מאוד שיוכלו להתגבר על זה".

מי ישמור על הישיבות

רגעים של שתיקה אופפים את החדר. מרן הגר"ש, אוסף כוחות ומתעקש להמשיך להסביר את חשיבותה של התנועה: "ש''ס זכתה והקימה מוסדות שמהם יצאו אלפי תלמידי ת"תים, בתי ספר, ישיבות וסמינרים. מאיפה באו? מהאוויר? מי דואג לפרנסתם של מורים ומורות, מנהלים ומנהלות, ר"מים וראשי ישיבות, מזה שלושים שנה? מה שש"ס עשתה, זו ברכה לעם ישראל. אף ילד או בחור, לא צריך להתחנן היום בפני מוסד תורני שיואילו לקבל אותו. מקבלים את כולם בזרועות פתוחות וב"ה רואים פירות יפים לתפארת עם ישראל. את כל זה נמכור בעבור חשבון אישי שיש לאדם עם נציג כזה או אחר?

הגר"ש בעדני (צילום: משה גולדשטיין)

"עשרה קבים של בלבול הדעת, ירדו לעולם.תשעהמהםלקחואותם אברכים מתלבטים", מתבטא הגר"ש בחריפות יתירה. "לאיזו רמה של טיפשות אנשים יכולים לרדת?! הם פשוט שכחו מה ש''ס עשתה לעם ישראל. מי ישמור לנו על תלמודי התורה והישיבות? ברוך ה', שברגע האחרון נפלה הממשלה שהתנכלה לנו. אבל מה עם הגזירות שכבר נגזרו עלינו? רדפו את הישיבות, והח"כים הסרוגים עמדו מהצד ואף תמכו בכך. ה' ישמור.

"למה זה קרה? כי לא היינו בממשלה. 'איש צר ואויב', נאמר על המפד"לניקים והחרד"לניקים שלא עשו כלום למעננו ולא נקפו אצבע עבור עולם הישיבות, כי לא אכפת להם שיסגרו את הישיבות שלנו. חייביםתנועהחזקה. רק אם נזכה במספר מנדטים גבוה, נוכל לעמוד בדברים האלה. זה המצע שלנו. תורה ויהדות והדאגה לשכבות החלשות.

"אברכים בני תורה באים אליי וקובלים שאין להם פרנסה. לאלפי אברכים ביטלו אבטחת הכנסה. קיצצו בקצבת ילדים. העלו שכר לימוד. קיצצו בכוללים. שכרם פחת באופן משמעותי. ומה אני מציע להם? שיחפשו עבודה בשעות הערב כדי להביא טרף הביתה. אתה יודע אילו עבודות אנשים מצאו? מנקי בתי ספר, בתי מדרשות וכיוצא בכך. אברכים יקרים שיושבים ולומדים, או גם כאלו שמשתכרים מיגיע כפיהם, אין הקומץ משביע את הארי, לא בוחלים בשום דרך להביא עוד שקלים הביתה.

"מי יישא את המשא הכבד הזה? איך אפשר לנקוט עכשיו ב'שב ואל תעשה'? מישלאבא לעזרתה' בגיבורים, עובר עלהלכה. גם אני, למרות זקנותי, אכתת רגליי ואבוא לכל מקום שאדרש, על מנת לחזק את כוח התנועה".

כיצד מתמודדים עם רבנים שיושבים על הגדר או אלו שלפתע מעבירים תמיכתם לאחרים?

"לאותם רבנים אני אומר את מה שמרן הגראמ"מ שך זצוק"ל אמר בשעתו עוד טרם הוקמה תנועת ש"ס. בשירת דבורה הנביאה מצאנו,כי היא קִללה את יושבי מרוז שלא באו לעזור לאחיהם מישראל נגד הפולשים הנכרים, בימי סיסרא. 'כי לא באו לעזרתה' בגיבורים', ופירש רש"י: 'שמי שהוא עוזר את ישראל, כעוזר את השכינה'. הרב שך דיבר אז לפני מערכת בחירות וזעק: בואו לעזרתה' בגיבורים.

שער 'בקהילה'

"כמה חמור הדבר שאדם עומד מהצד ולא בא לעזור. הרי בממשלה האחרונה לא הייתה לנו רק בעיה עם תקציבים וגיוס. כל הדובים התעוררו. הגיורים, נישואין אזרחיים וכל דבר שהוא עבורנו ציפור הנפש. והח"כים הדתיים שאינם נמנים עם ש"ס ויהדות התורה, הצביעו כמו אוטומט. הניפו אצבעותיהם ונהו כמו עזים עיוורות אחר יאיר לפיד הצורר אותנו.

"לדתיים לא אכפת מעולם התורה. יש להם מצווה אחת חדשה. חוק הלאום. מאיפה הם לקחו את המצווה הזו?! חוץ מהקמת יישובים, לא אכפת להם מעולם התורה. עוד יישוב ועוד יישוב ברחבי יהודה ושומרון. האם די בכך? האם למען כך מותר להקריב את הכול? זו הצלה?! זה מה שחשוב?!

"ומי אשם בכך? רבני המזרחי. הם אלו שכתבו ליו"ר הבית היהודי - שאני מסופק עד כמה הוא דתי, אחרי שכינה את הרשע לפיד 'אחי' - שיעשו הסכם עם יש עתיד. הם אשמים בחורבן הזה. בכל מקום שרק יכול היה, לפיד מחק את עולם הישיבות. כל סעיף תקציבי שנגע לתורה, פשוט ביטל. ואשמים בכך גם מי שקוראים לעצמם חרד"לים.

"איפה הם היו כל הזמן ולמה לא נלחמו עבורנו? הם הצביעו בעד הקיצוצים. הם הצביעו בעד הגיוס. ועליהם אנו יכולים להשליך יהבנו?! איך אפשר שיהיו רבנים או אחרים שיקראו לבחור במפלגות שחבריהן תמכו בהרס עולם התורה? ח"כים שפגעו בבבת עינו של הקב"ה. הישיבות הקדושות. הם חיבלו בכל הקדוש והיקר לנו, בהסכמת ובברכת רבניהם.

"אנו נמצאים במצב של פיקוח נפש. כאשר יבוא האדם לבית דין של מעלה לאחר פטירתו ויזדקק לתת דין וחשבון על מעשיו, ישאלו אותו: למה סגרת תלמוד תורה? למה נתת ידך לסגירת ישיבה? והאדם יתפלא ולא יבין: זה עולם האמת? מה עשיתי? הלא למדתי תורה ושמרתי מצוות ומעולם לא פגעתי חלילה בתורה ובלומדיה. ומה יגידו לו: נכון. אבל לא הצבעת למפלגה חרדית, אלא נתת קולך למפלגה המבוססת על מצע וחברים שאכפת להם רק מיישוב הארץ, ובכך גרעת מכוחן של המפלגות החרדיות ובגין כך, נאלצו לסגור ת"תים וישיבות, שלא היו להם תקציבים, מחמת הרדיפות.

"מי שישתמט", מבהיר הגר"ש נחרצות, "ולא ייתן קולו למפלגה חרדית, אם ספרדי - לש"ס ואם אשכנזי - ליהדות התורה, מסכן את עולם התורה והאחריות רובצת על כתפיו בלבד. כל המהפכה הרוחנית בסכנה! מי יקרב יהודים לאביהם שבשמים?!".

נטייה ללכת עם הימין

קשה לשמוע את הדברים הכול כך כואבים וכל כך נוקבים, כשהם יוצאים ממי שנודע בנועם הליכותיו. מסתבר שהשעה באמת קשה.

הגר"ש בעדני (צילום: משה גולדשטיין)

רגע לפני פרידה אנו מבקשים לשאול את מה שטורד רבים מהמצביעים:

האם הרב סבור שש"ס צריכה להיכנס לכל ממשלה, או רק לממשלת ימין? אנו שומעים זמירות מנציגים חרדים שאומרים שאינם פוסלים ישיבה עם יאיר לפיד. מה הרב חושב על כך?

"ממשלת הימין אכזבה מאד בקדנציה האחרונה. אבל ניתן לומר שהמצב הנוכחי נכפה עליהם. הם שתקו כמו אווילים. הלכו כמו כבשים אחר לפיד. כל מה שזה תבע מהליכוד, הם נעתרו לו. אינני רוצה להצהיר מראש מה נעשה.

"באופן כללי, תמיד הייתה לנו נטייה ללכת עם הימין. אנו לא חפצים להישאר באופוזיציה, אך הממשלה החדשה תצטרך להסכים לדרישותינו, וכל חוק שיש לו זיקה לדת יצטרך להתקבל בהסכמה רחבה. אם לא תהיה לנו ברירה, ולפיד יהיה מוכן ליישר קו עמנו, לא נפסול אותו מראש. בכל מקרה, הכול כרגע תיאורטי. כשיגיע הרגע בו נצטרך להחליט, נדון בכובד ראש בכל הנושאים ונקבל בעז"ה את ההחלטה".

במפלגת יחד יש ח"כים חרדים.

"אסור לבחור בהם. יש במפלגה הזו אנשים שמצדדים בעלייה להר הבית ותמיכה בגלוי בצעד זה. כל מי שלמד גמרא יודע שהדבר אסור, ומי שעולה כיום להר חייב כרת. כל חכמי ישראל צועקים על כך חמס. איך יש רבנים שנותנים גושפנקה לשינוי ההלכה בישראל? הם לא יודעים סוגיה פשוטה? מי שחושב לבחור לישי, נוהה אחר עצת השטן, שעובד קשה על מנת להטות את דעתו".

השעה חולפת, הגר"ש כבר אוחז בכרך הגדול של מסכת כתובות המונח על השולחן, משתוקק לשוב אל אשר אהבה נפשו. רגע לפני פרידה הוא מבקש לשוב ולהזהיר: "התנועההקדושה ש"ס, לאקמהכדי לספקעבודה ופרנסה לאנשים פרטיים. כל מטרתנו היא מה שהתווה מרן זצ"ל - להחזיר את עטרת יהדות ספרד ליושנה ותפארתה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר