הרבנים יוצאו מהשבעות החיילים? "זו החלטה מקוממת"

קצינים חרדים ודתיים נדהמו מהחלטתו של קצין חינוך ונוער ראשי בצה"ל תת-אלוף אבנר פז-צוק, שאוסר על רבנים לנאום בטקסי השבעת טירונים: "זו החלטה מקוממת" (אקטואליה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
השבעת חיילים חרדים (צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש 90)

קצינים חרדים ודתיים נדהמו מהחלטתו של קצין חינוך ונוער ראשי בצה"ל תת-אלוף אבנר פז-צוק, שאוסר על רבנים לנאום בטקסי השבעת טירונים וכן שורת תקנות חדשות המאיימות על הרבנות הצבאית.

בשיחה עם "כיכר השבת" קובל על כך אחד הקצינים החרדים: "אני מנסה להבין את החלטתו ופשוט לא מצליח. כי הרי מה הוא בעצם אומר? הוא אומר שכשמשביעים חיילים בכותל המערבי ונושאים תפילה, הרבנים לא רלוונטיים. כלומר שבמקום הקדוש לעם היהודי הרבנים לא רלוונטיים. זו החלטה מקוממת".

"לא ייתכן שבהחלטה אחת יבוטל ההסדר מאז שנות דור שבהם הרבנים מעניקים את התנ"ך לחיילים או שרב החטיבה נואם בפני המתגייסים. מה הבעיה הזה? אני חושש שהחלטה הזאת תביא החלטות דומות נוספות שיאיימו על מוסד הרבנות בצה"ל וחבל", הוסיף.

לדבריו, "החלטה זו עלולה להביא לכעס רב בקרב החיילים הדתיים המתגייסים שיגידו שבצה"ל החלה כפייה חילונית והתוצאה תהייה שהחיילים הדתיים ירגישו לא בנוח לתת מעצמם לצה"ל שלכאורה מדיר את דתיותם בהחלטה זו".

בפתח המכתב שכותרתו: "טקס השבעת טירונים - בקשה לבחינה מחודשת" ופורסם ב"כיכר השבת", כתב הקצין כי "מספר מפקדים פנו אליי בתקופה האחרונה ושאלו לדעתי על מבנה הטקס, תוך הבעת תרעומת על מרכזיותם של הרבנים הצבאיים בטקס שמהותו הינה השבעת הטירון אמונים לצה"ל ולמדינת ישראל".

קצין החינוך הראשי כתב כי בחן את ההוראה והגיע למסקנה כי יש בכך טעם לפגם. "הנני מוצא טעם לפגם בכך שהדמויות המרכזיות בטקס, לצד מפקד היחידה, הינם הרב החיילי ורב היחידה. הטקס איננו טקס דתי ואין סיבה שיראה כך".

לאור זאת המליץ הקצין לשנות את הנהוג עד היום באמצעות האופן הבא: "מפקד היחידה ילווה את האישיות המרכזית ללא ליווי רב חיילי או רב אחר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "לאורך השנים פקודת "טקס השבעת טירונים" שונתה מספר פעמים, ובימים אלו נבחנת בצה"ל בהמלצת גורמים מקצועיים. במסגרת זו נבחן מחדש אופיו של טקס ההשבעה בדגש על הגדרת מרחב הפעולה של המפקד ועל ההוראות המחייבות בפקודה, זאת תוך שמירה על צביון צה"ל כצבא ממלכתי הכולל בתוכו משרתים בעלי אמונות שונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר