בדרך לבחירות

בחמישי: 'וועדת החמישה' לרבנות י-ם תכונס שוב

יש תאריך לכינוס 'וועדת החמישה' לאישור הגוף הבוחר לרבנות י-ם: יום חמישי הקרוב ● אם לא יהיו דחיות של הרגע האחרון, תעבור הבחירה לפסים מעשיים, אלא אם עתירה בג"ץ תעכב את ההליך ● מי המועמד האשכנזי - חרדי? מקורבי הגר"י אפרתי מאותתים: ברגע האחרון הוא עשוי להתמודד ● כל הפרטים (חרדים)

חנוך לס | כיכר השבת |
הגר"י אפרתי (ישראל ברדוגו)

אחרי החגים. ישיבת וועדת החמישה האמונה על מינוי חברי הגוף הבוחר לרבנות ירושלים, שנדחתה עד ל"אחרי החגים", תתקיים ככל הנראה כבר ביום חמישי השבוע, זאת באם לא יחולו דחיות של הרגע האחרון, כפי שהיו עד כה.

כזכור, התכנסה כבר הוועדה בעבר ובחרה נציגים, וזאת בהיעדרם של ראש עיריית ירושלים ונציג העירייה, אלא שהאיום מצידו של ברקת, יחד עם חרב הבג"ץ שהונפה מעל לראשו של שר הדתות, גרמו לשר להורות על כינוס מחודש "לפנים משורת הדין" של הוועדה, וזאת למרות הבעת הביטחון המלא בחוקיות ובתקינות התנהלותה של הוועדה עד כה.

מה יהיו תוצאות הכינוס המחודש? בנציגות החרדית מבטיחים כי אם יהיה שינוי, הרי שזה יהיה אך ורק למען הגדלת היתרון המספרי של הציבור החרדי, יתרון שכרגע הינו דחוק ומצומצם ביותר, ויש להם גם הסבר: "אם כבר צריך להוריד מישהו מהרשימה, הרי שישנם כמה בתי כנסת קטנים מקרב הדת"ל, הראויים יותר מכל בית כנסת חרדי אחר, לאבדן נציגם בגוף הבוחר".

עם אישורה הסופי של רשימת הנבחרים לגוף הבוחר, צפוי מהלך הבחירות לצאת למסלול מהיר, לקראת בחירת הרבנים בפועל, כבר בחודשיים הקרובים, מתוך כוונה לסיים את הליך המינוי עוד לפני חנוכה.

אלא שכל זה תלוי כמובן בבג"ץ. אם יוגשו עתירות כנגד הגוף הבוחר, וברור כמעט לחלוטין שאלו יוגשו, אא"כ תוותר הנציגות החרדית על כל סיכוי להשפעה בגוף הבוחר, הרי שהמהלך כולו עשוי להידחות בחודשים רבים, יש הגורסים אף לשנים, כאשר את התוצאה בפסק דינו של הבג"ץ לא ניתן כלל לצפות, מה שעשוי להביא בסופו של תהליך, לגניזת התכניות למינוי רבנים חרדים בירושלים.

אך גם אם לא יתערב בג"ץ לבסוף בהרכב הנבחר, הרי שיש לזכור, כי המדובר בבחירות המתקיימות מאחורי הקלעים, כך שאין לדעת מה הבחירה האמיתית של כל נציג מאחורי הקלעים.

במאי עסקינן? מכיוון שהרוב החרדי הנוכחי הינו כרגע דחוק ביותר, הרי שבקרב הציבור האשכנזי חוששים, כי בודדים מקרב הנציגים השייכים לכאורה לש"ס, לא יתנו את קולם לבסוף לנציג החרדי – אשכנזי, גם במקרה של סיכום ברור עם ש"ס.

החשש הזה נכון, בפרט לגבי מועמדים מסוימים הסובלים מתדמית ציבורית נחותה לעומת מועמדים אחרים. כך למשל, חוששים תומכי הגר"י אפרתי, כי מועמדותו תיתקל במתנגדים מאחורי הקלעים, זאת בניגוד למועמד מקובל יותר ציבורית דוגמת הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק.

על הפיצול האפשרי בין הצהרות המועמדים, לבין הצבעתם בפועל מאחורי הקלעים, בונים גם יתר המועמדים. כך למשל במחנה הרב מ"ח לאו טוענים, כי ברשותם רשימת תומכים סודית מקרב נציגי הדת"ל, כזו שתביא את הניצחון לידיהם בנוק אאוט, כמעט בכל הרכב של הגוף הבוחר. הם גם טוענים, כי בידיהם חתימות של אדמו"רים, רבנים וראשי ישיבות התומכים במועמדותו של הרב לאו. כך או כך, ברור כי ההכרעה על המועמד החרדי לא תבוא בעזרת חתימות - חשובות ככל שיהיו, אלא אך ורק בכתובת אחת: חנן 10.

השמות הנוספים שמוזכרים במרוץ, הם כידוע גם הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק, שמצידו טרם הודיע, וכנראה גם טרם הכריע, האם בכוונתו להתמודד על התפקיד. הגר"א שלזינגר רבה של גילה והרב הפוסק כיום במועצה הדתית בירושלים, הגרא"י שלזינגר מז'נבה, וזאת בנוסף להרב יעקב שפירא ראש ישיבת מרכז הרב, ששמו עולה כל העת על ידי תומכיו, כאיש היחיד שמועמדותו תביא להסכם פשרה.

מה שבטוח, על הרי ירושלים, הולך להיות חורף חם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר