פרשנות

מכתב 'המועצת' - רגע לפני משבר של ממש

החלטות המועצות שפורסמו אתמול והמכתב החריף שנשלח הבוקר לחברי הכנסת, ופורסם לראשונה ב"כיכר השבת", מלמדים כי האדמו"רים עומדים רגע לפני יצירת משבר של ממש (פרשנות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
רגע לפני משבר. נתניהו (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

חברי מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל קיימו אמש (רביעי) דיון ממושך במשך כשלוש שעות בסוגיית ההכרה ברפורמים כמו גם בנושא השמירה על עצמאות החינוך החרדי. הדיון עצמו היה סוער והאדמו"רים התבטאו בו בחריפות כשהם מבקשים לצאת בהצהרה תקיפה נגד מגמת ההכרה ברפורמים.

חלק מהאדמו"רים גם יצאו בחריפות נגד מגמת הממשלה וניתן לומר שרבים מהם נמצאים בשלב בו הם מאבדים שוב את האמון בראש הממשלה בנימין נתניהו שזכור להם שלא לטוב עוד מתקופת כהונתו כשר האוצר והקיצוץ בקצבאות הילדים וכן מהקדנציה הקודמת על כל גזרותיה נגד הציבור החרדי.

מההחלטות שפורסמו אתמול ומהמכתב החריף שנשלח הבוקר לחברי הכנסת, ופורסם לראשונה ב"כיכר השבת", נדמה כי האדמו"רים עומדים רגע לפני יצירת משבר של ממש עם הממשלה.

מבחינתם, אין עדיין איום של ממש לפרוש מהקואליציה אולם מהשפה והנוסח הם מבהירים לראש הממשלה כי הם נמצאים קרוב לשם. החוטים האחרונים ופיסות האמון שנותרו בין הצדדים שומרים עדיין על שלמות הקואליציה.

כרגע נדמה כי הבנה שיש יותר "מה להפסיד" אם יפרשו מהקואליציה מאשר להרוויח מפרישה ולכן הפרישה אינה באמת על הפרק.

הבעיה היא שגם ביבי מבין את זה ולכן צפצף עד עתה על הנציגות החרדית בנושאים החשובים להם.

לא בכדי הוא המשיך להתחבק עם חבריו הוותיקים, אילי ההון, הנמנים על ראשי הקהילה הרפורמית בצפון אמריקה.

כעת נדמה כי האדמו"רים משגרים מסר נחרץ יותר לביבי, שלב אחד לפני משבר של ממש. טבעם של משברים הינם שהם "מתגלגלים" ולא צפויים, כשהם מתחילים ישנם רבים שמזלזלים בהם ולא משכילים לראות לאן הדבר עלול להוביל, אך כדור השלג המתגלגל, מתחיל בקטן אולם אט אט עשוי לצבור תאוצה ולהפוך לכדי לאיום של ממש.

מצד אחד בהחלטות הרשמיות שפורסמו בעיתונות החרדית מתמקדת המתקפה של מועצת גדולי התורה בעיקר בהיבט הרוחני והציבורי של הסכנה בהכרה ברפורמים ללא התייחסות לסוגיה ספיציפית כזו או אחרת, בכך משוגר מסר שאין "חיפוש אישי" אלא המטרה היא להגיע לתיקון הבעיה.

אלא שבמקביל נשלח ח"כ ישראל אייכלר לשאת נאום חריף שכוון לאוזניו של ראש הממשלה וכהמשך לכך משגר הבוקר מזכיר המועצת נוסח חריף מטעם האדמו"רים הקורא לח"כים לפעול באופן אישי על מנת להעמיד את ראש הממשלה על טעותו.

הנוסח בעצם אומר לראש הממשלה "אם המשחקים יימשכו, מערכת היחסים הנוכחית תסתיים".

האם מדובר באיום רציני? האם ביבי צריך לחשוש? האם הוא אכן ישנה משהו? האם הוא יעשה צעד בונה אמון, ואם לא האם אכן המועצת תממש את האיום הסמוי? קשה לדעת. מה שבטוח שכרגע הכדור נמצא בידיו של נתניהו.

עליו להחליט האם הוא מבין שהפעם זה רציני והאדמו"רים מתכוונים למה שהם דורשים או שימשיך לזלזל ולתעתע כתמיד ולנסות לרקוד על שתי החתונות גם זו עם החרדים "השותפים הטבעיים" וגם זו עם הרפורמים בני הברית האמיתיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר