צפו בראיון המלא

מנכ"ל בתי הדין: "מעדיף שלא תהיה פוליטיקה במינוי דיינים"

הרב שמעון יעקבי, בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", מדבר נגד המעורבות הפוליטית במינוי הדיינים ועל בתי הדין שהם "החצר האחורית" במערכת המשפט. ומה דעתו על הפוליטיקאים החרדיים? (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

ראיון מיוחד: מנכ"ל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי התייצב היום (שלישי) לראיון מיוחד לאתר "כיכר השבת" בו הוא מדבר על הכל. מינוי דיינים לבית הדין הגדול והנזק שגורמת הפוליטיקה סביב המינויים, התקנים המגוחכים של בתי הדין והאם המפלגות החרדיות עושות מספיק למענם.

בפתח הראיון מתייחס יעקבי לדיווח ב"כיכר השבת" כי כינוס הוועדה למינוי דיינים שתוכננה לשבוע הבא נדחתה ואומר כי לא ידוע לו על כך אך לדבריו מתקיימים מגיעים לקבוע מועד המוסכם על כל הצדדים. יעקבי מדגיש כי אינו מעורב בכל המו"מ בין המפלגות באשר למינוי.

יושב לו הדיין הפשוט, שקיבל את כל התעודות, אבל הקשרים שלו עם המערכת הפוליטית חלשים, ואומר לעצמו שהסיכוי שלו להיבחר שואפים לאפס

"התחושה לא נכונה. היא לא יכולה להיות נכונה. בעל כושר לדיינות הוא גדול בתורה. לצערנו אין הרבה כאלה. יש כיום כשלוש מאות בעלי כושר, ובמקביל יש 99 תקנים, אז הסיכוי להיבחר הוא בגדר הסביר, כל מי שצלח את המבחנים יש לו סיכוי סביר".

מנכ"ל בתי הדין בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

יעקבי לא מסתיר את אי שביעות רצונו מהמעורבות הפוליטית במינוי הדיינים: "הקשר הפוליטי זה לא קשר שאני יכול להגיד שיש לעודד אותו אבל זו מציאות קיימת".

אתה לא חושב שכל הפוליטיקה במינוי רבנים הורסת את שמה הטוב של מערכת בתי הדין?

"הייתי מעדיף שהפוליטיקה הזו לא תהיה, אבל אנחנו חיים בתוך עמינו, כל אחד ינסה להשפיע בשטח שבו הוא יכול להשפיע".

לדבריו: "המציאות היא שאלה שצלחו והגיעו למליאת הוועדה לבחירת דיינים הם בעלי ציוני השיא, הייתי מעדיף שהפוליטיקה תהיה יותר קטנה או שלא תהיה".

שאלנו את מנכ"ל בתי הדין על השפל במספר התקנים של בתי הדין מול מערכת בתי המשפט: "אני לא פרשן, המציאות היא שבתי הדין הם החצר האחורית של מערכת בתי המשפט. לצערי גם המערכת הדתית לא שמה את הזרקור את סוגיית בתי הדין. הגענו למצב הזה ואת זה צריך לשנות".

מנכ"ל בתי הדין, הבוקר

החרדים בקואליציה וכשהם רוצים משהו הם יודעים להלחם על זה, בנושא של בתי הדין זה נראה יותר היגררות ולא מלחמה

"הדרישה להקים צוות מקצועי שיבחן את החוסר השוויון בין בתי הדין לבתי המשפט מצוי בקווי יסוד של כמה ממשלות, כבר בשנת 2009, מאז קמו שלוש ממשלות. ולראשונה כיום בדיוק איפה שאנחנו נמצאים, במשרד הדתות, לראשונה הוקם הצוות הזה שעובד ובתוך כמה חודשים ישלים את עבודתו. בתי הדין חייבים לקבל עוד תקנים ועוד דיינים".

במערכת הבחירות ש"ס דרשה שמערכת בתי הדין תעבור ממשרד המשפטים למשרד לשירותי דת, איילת שקד לא אהבה את הרעיון אך נתניהו אישר את המהלך. יעקבי מסרב לדבר על עצם המעבר אך נראה שהוא מרוצה מהמהלך.

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר