נערכים לשבועות

"הלובש פראק, נהנה ומתנאה ממנו מיד"

לומדי ועמלי התורה נערכים במרץ לקראת חג השבועות, חג מתן תורה, שיחול במוצאי שבת • מתי לובשים את הפראק, כבר מערב שבת או בשבת בצהריים, ומתי חובה עלינו ללמוד תורה? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פראק. אילוסטרציה (צילום: שמוליק סופר, כיכר השבת)

הרב שמואל ברוך גנוט, מקורבו ותלמידו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, כותב הבוקר (רביעי) כי רבים נוהגים ללבוש את בגד הפְרַאק או את בגדי החג המהודרים, כבר לשבת שלפני החג, כדי שלא יראה זלזול לשבת, אם נלבש אותן רק לפני החג.

ומציין כי כך מורה מרן שר הגר"ח קניבסקי בשם אביו רבינו הקהילות יעקב זצוק"ל, שראוי ללבוש בגדי יום טוב כבר מתחילת השבת. ומי שרוצה ללבשו רק לכבוד החג, מובא בספר אורחות שבת (פכ"ב קפ"ב) שניתן ללובשו גם בשבת אחר הצהרים, משום שהלובש את מעיל הפראק, נהנה ומתנאה ממנו מיד ברגע לבישתו, ובפרט שישנם רבים שלובשים בגד זה בכל שבת, ולכן לבישתו אינה נחשבת כהכנה משבת ליום טוב. ומן הראוי לכוין בלבישת הפראק גם לכבוד שבת (וראו במשנ"ב תצד, ט וכה"ח שם).

הרב גנוט מציין עוד כי שמע ממרן הגר"ח קניבסקי השבוע (באמצעות נכדו הרב יעקב קניבסקי) ש"לא מברכים 'המפיל' כשישנים ביום לאחר הלימוד בליל שבועות. אך אפשר לברך את הברכה בהרהור".

ומוסיף כי כעין דברי מרן הגר"ח מצינו בדברי ה'אשל אברהם' מבוטשאטש, שכתב שהישן בלילה שינת עראי, לא יברך'המפיל', אלא רק בהרהור.

הרב גנוט מציין עוד כי דיבר השבוע עם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי (באמצעות נכדו הרב אריה קניבסקי) ומרן אמר כי "הלומד בליל שבועות קיים את ה'חציו להשם'. אך ביום גם צריך ללמוד, שהרי בכל יום ויום, כשלא ישנים ולא אוכלים - צריכים ללמוד כל הזמן"...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר