משבר ההסדר

ברק: "זו מחלוקת לשם שמים וסופה להתקיים"...

שר הביטחון מפתיע: "למרות שאני לא חובש כיפה ובן תורה אני נותן כבוד למסורת ישראל, ובתורה נאמר שמותר שיהיו מחלוקות, ומחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים"... וכמובן, הוא לא שוכח לתקוף את רבני ישיבות ההסדר ואיך לא, את הרב אליעזר מלמד: לחיילים יש מפקד אחד". סיקור מיוחד (צבא וביטחון)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ברק, היום (פלאש 90)

שלושה ימים לאחר התכנסותם של כל רבני ישיבות ההסדר והחלטתם פה אחד לקרוא לצבא להתחשב בעמדות הרבנים בישיבות ההסדר, הגיב אתמול שר הבטחון בנושא כששוב השתלח ואמר שלא הרבנים יקבעו לחיילים מה עליהם לעשות אלא רק המפקדים, בדיוק שסדרני העבודה בקיבוצים לא יקבעו לנו מה יעשו בצבא בני המשקים.

ברק אמר את הדברים בעת שביקר אתמול בראשון לציון ובתשובה לשאלת אחד מילדי המקום שביקש את התייחסות שר הבטחון לאירועים האחרונים הקשורים לישיבת ההסדר "הר ברכה".

"לאחר שני מקרים של ניסיון להפגין בצבא הסתבר שישנה ישיבה, שהעומד בראשה, מטיף לסרבנות באופן גלוי, ולא מוכן לגנות פעולות הפגנה בצה"ל", פתח ואמר שר הבטחון אהוד ברק. "ביסודה של מדינה דמוקרטית יש מונופול על השימוש בכוח מצד אחד ויש סמכות של המדינה על האזרחים מצד שני. האזרחים מבטאים את עמדתם בפעילות פוליטית ובשלשול הפתק לתיבת ההצבעה. יש למדינה צבא והצבא מסור למרות המדינה ואך ורק למרותה".

"חיילים מבצעים כל פקודה של מפקדיהם, אלא אם היא בלתי חוקית בעליל. לחיילים יש מפקד אחד, ומי שנותן פקודות לחיילים זה לא המורה בבית הספר, לא המרצה באוניברסיטה ולא הרב מהישיבה, וכמו שאמרתי לקיבוצניקים, גם לא המרכז משק שלהם. מי שנותן פקודה לחיילים זה המפקדים שלהם, ואין מקור נוסף לפקודות לחיילים ולא ייתכן מקור נוסף. חיילים הם גם אזרחים, והחייל יכול לבטא את עמדתו ואת השקפת עולמו כאזרח. לא רק שיש לו זכות להביע את השקפת עולמו, יש לו גם חובה אזרחית להשתתף, כל אחד לפי דעתו. אבל, ברגע שהוא במדים, אין שום הפגנה עם אופי פוליטי, אין שום אפשרות להכניס את המערכת הפוליטית לתוך הצבא".

"צבא והפגנות וסרבנות לא עובדים ביחד ואנחנו לא מתכוונים לקבל את זה. הבהירות הזאת חייבת לשרור בכל מקומותינו. אחרי שלמדתי את המקרה ועיינתי בהמלצות של ראשי צה"ל, הגעתי למסקנה שהדרך הנכונה היא להפסיק את ההסדר הזה עם הישיבה המסוימת הזאת. אלו אנשים מצוינים, אך עם זאת, כמו שלא צריך להכליל, לא צריך לעצום את העיניים במקום שיש התנהגות לא ראויה ולא נכונה. ולכן, ההסדר עם הישיבה הזאת מופסק. כל יתר הישיבות מקודמות בברכה", דברי ברק.

"שוחחתי עם ראשי ועד איחוד ישיבות ההסדר, ואני נמצא איתם בקשר. למרות שאני לא חובש כיפה ובן תורה אני נותן כבוד למסורת ישראל. ובתורה נאמר כי מותר שיהיו מחלוקות, ויותר מכך, מחלוקת שהיא לשם שמים סופה שהיא תתקיים, אך בסופו של דבר צבא בנוי על כך שהמחלוקות ינוהלו בחוץ ובתוך הצבא צריך לבצע את הפקודות. חייל שהוא חבר בתנועה שמאלנית שמתנגדת לכל מה שקורה באיו"ש, אני מצפה ממנו כשהוא במדים, שהוא יאבטח בכל המסירות ויסכן את החיים שלו כשצריך, כדי להבטיח את מי שגר שם.

"כל עוד מדינת ישראל לא הורתה להם לעזוב, כל זמן שישראלי נמצא בכל מקום שהוא, חובה על צה"ל להגן עליו, גם אם החייל שמבצע את המשימה שייך לשמאל העמוק בהשקפתו. באופן דומה, גם חייל שבהשקפת עולמו שייך לימין, כאשר הצבא נדרש לפעולה שנראית לו שהיא סותרת את השקפת עולמו, הוא צריך לבצע אותה. זה הייסוד של צבא", אמר אהוד ברק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר