הקרב בבירה

חצי שנה לבחירות בירושלים: במי יתמכו החרדים במירוץ?

בורסת המועמדים נראית עומדת לפני סגירה וכעת ארבעה שמות בולטים צפויים להתמודד במירוץ לכיכר ספרא. במי ייתמכו החרדים והאם ינסו שוב להריץ מועמד חרדי מטעם יהדות התורה? (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90 וארכיון כיכר השבת)

רגע לפני החלטת רה"מ נתניהו על האיש שייתמך על ידו במירוץ לראשות העיר ירושלים, יצאנו לבדוק ולנתח את מפת המתמודדים העכשווית, סיכויי המועמדים ובעיקר ההתלבטויות והרחשים סביב הקול החרדי.

פחות מחצי שנה לפני הבחירות המוניציפאליות בעיר - סימן שאלה גדול מאפיל על ירושלים. העיר - שכמעט חציה חרדית, מעט ערבית, וחילונית הרבה פחות מבעבר - נמצאת במשבר זהות של ממש. מערכת הבחירות היא צומת דרכים חשוב ואבן דרך בעיר ההיסטורית. לכל ברור כי ניצחון בירושלים לא עובר בלי הקול החרדי שאם ישכיל להתאחד יוכל להזניק לקו הגמר מועמד שלו ובתמיכתו.

ארבעת המובילים

שמות רבים עלו על הפרק, אבל רק ארבעה מתוכם מסתמנים כמועמדים רלוונטים לראשות העיר: משה ליאון, יוסי דייטש, השר זאב אלקין ועופר ברקוביץ'. למי מהם הסיכוי הגדול ביותר לקבל את המפתחות לעיר הבירה? האם יש לחילונים סיכוי להכתיר ראש עיר מטעמם על אף הגידול החרדי? לזה תוסיפו את חוסר המוטיבציה החילונית ביום הבוחר ושיעורי הצבעה נמוך שמחסל את סיכויי המועמד החילוני חזק ככל שיהיה.

נכון להיום (שלישי) חצי שנה לבחירות, אין מועמד שיכול להכריז כי הניצחון נמצא בכיסו. ח"כ דודי אסמלם הודיע כי לא יתמודד לראשות העיר ובכך סלל את הדרך לשר זאב אלקין שצפוי לקבל את תמיכת ראש הממשלה בטווח הקרוב מאוד.

המועמד עופר ברקוביץ' יו"ר סיעת "התעוררות" נחשב למועמד החילוני. אך עם קולותיהם בלבד לא יצליח לכבוש את ירושלים. ברקוביץ' נפגש בימים אלו עם בכירים בציונות הדתית ובמגזר החרדי בניסיון ליצור קרע במגזרים ולהביא לתמיכה חלקית בו, דבר אשר משולל מן היסוד במגזר החרדי, והגיוני במעט בציונות הדתית.

כאב הראש הגדול של המועמדים יוסי דייטש ומשה ליאון הוא מועמדותו של השר זאב אלקין. אם בעבר היה נראה כי אלקין יוותר על התמודדותו בשביל יוסי דייטש, ל'כיכר השבת' נודע כי השר אלקין יתמודד בכל מצב זאת למרות היחסים הטובים בין השניים.

היום תתכנס ועדת ההיגוי המוניציפאלית של הליכוד שתדון ותציג גם את הסקרים שנעשו באשר לירושלים. אך ההחלטה הסופית תתקבל בידי ראש הממשלה נתניהו. בכירים בליכוד מעריכים בשיחה עם 'כיכר השבת' כי יעניק את תמיכתו באלקין.

החרדים בכיס של ליאון?

במבט סתמי נראה, כי משה ליאון הוא המועמד הכי יציב בגזרה לאחר שהכריז על מועמדותו באופן רשמי ומנופף בתמיכת המגזר החרדי, אך לא כך. אין פלג בציבור החרדי שיכול לומר בשלב זה כי חתם על תמיכה במשה ליאון. בסביבתו מציירים תמונה לפיה ייתמך על ידי יו"ר ש"ס דרעי ומפלגת 'דגל התורה'. אך דווקא בשל שיקולים רחבים ויחסים הנוגעים ליתר הערים, הפלגים החרדים לא יחליטו על תמיכתם בטווח הקרוב.

מלבד זאת, גורמים חרדים בכירים אומרים בשיחה עם 'כיכר השבת' כי במידה ויוסי דייטש יצליח לאגד סביבו את המגזר החרדי משה ליאון לא יתמודד עד הסוף.

החלטות מערכתיות בש"ס ו'דגל התורה' במספר ערים עשויות להביא לבסוף לתמיכה במועמד החרדי יוסי דייטש. הוי אומר: התמיכה במשה אבוטבול בבית שמש לצד תמיכה במועמד מוסכם על המפלגות בעיר אלעד עלולה להעניק את ראשות העיר ירושלים לנציג "שלומי אמונים" בתמיכת המפלגות.

מה הסיכוי למועמד חרדי לראשות העיר?

בהתחשב בגידול הטבעי הגבוה אצל הציבור החרדי ומהסקות מתוצאות הבחירות הקודמות, המסקנה היא ברורה: ממערכת בחירות אחת לאחרת, סיכוייו של מועמד חילוני להיבחר לראשות העיר הולכים ופוחתים.

בבחירות הקודמות 111,108 הצביעו לניר ברקת. 95,411 הצביעו למשה ליאון, ו-7,428 הצביעו לחיים אפשטיין לראשות העיר. את הבחירות ניצח ברקת בתמיכה חילונית לצד רבים מבני המגזר החרדי שתמכו בו (גור ובעלזא).

מועמד שיקבל את תמיכת רוב הגוש החרדי לצד חלקים במגזרים נוספים עשוי לנצח את הבחירות. בכיר ב"פלג הירושלמי" אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי לא מן הנמנע שיתמכו במועמד של הרוב החרדי. "את מירב המאמצים נשקיע להגדיל את כוחנו במועצת העיר. מי שיוביל את ההחלטה לצד יתר הרבנים שלנו הוא הרב ברוך שמואל דויטש הנחשב לדומיננטי בזירה הירושלמית".

הלשעבר והבא? באדיבות המצלם

כך או כך, מערכת הבחירות הנוכחית מקבלת משנה תוקף מיוחד, משום שהציבור החרדי למרות הפילוגים ותתי הקהילות עדיין חזק מספיק בשביל לבחור ראש עיר מטעמו, מבלי להיות תלוי בהצבעה של מגזרים אחרים.

ממערכת בחירות אחת לשניה, הכוח האלקטוראלי של החילונים קטן, לטובת הציבור החרדי וערביי מזרח העיר. החילונים מרגישים כי הם מאבדים את העיר ויהיה קשה לשכנע אותם כי קיים סיכוי "להציל" את העיר לאחר שמבחינתם העיר הולכת ומתחרדת לנגד עיניהם.

לסיום: לכל ברור כי ההשלכות בדבר הדמות שתעמוד שבראשות העיר ירושלים היא משמעותית עבור כל מגזר שיעשה את הכל על מנת להוביל את המערכה הירושלמית ולהושיב בספרא מועמד מטעמו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר