תוצאות האפליה העדתית

אם שבתה לא התקבלה לסמינר הובהלה לבית החולים

סגן ראש עיריית בני ברק גדליהו בן שמעון מתאר ל'כיכר השבת' את הקטסטרופה של האפליה בקבלת תלמידות ספרדיות לסמינרים בעיר התורה, ומבהיר מה לדעתו הפתרון הראוי לבעיה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה ( צילום: Sarah Schuman/ Flash90)

מצוקת הבנות העולות לסמינר בבני ברק כבר כמעט נפתרה, כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', אלא שכעת מתברר כי אחת מהאימהות שבתן לא התקבלה לסמינר, התמוטטה בביתה, והיא עדיין מאושפזת בבית החולים.

סגן ראש עיריית בני ברק גדליהו בן שמעון (ש"ס), שחושף את הסיפור בשיחה ל'כיכר השבת', מסביר מה לדעתו הפתרון הראוי לקטסטרופת הסמינרים החוזרת על עצמה כמעט מדי שנה, ועלולה לעלות אף בחיי אדם.

"כאחד שמתעסק רבות בענייני הסמינרים, אני 'זוכה' לקבל את המקרים הקשים", אומר בן שמעון ל'כיכר', "ומשתדל לטפל בהם על הצד היותר טוב. הבוקר אני מקבל טלפון שמבשר לי, כי אימא של אחת מהבנות שאני מתעסק בשיבוץ שלה, התמוטטה בביתה כי לא יכלה לעמוד בלחצים האדירים שהיו מנת חלקה בחודשים האחרונים".

זהו מקרה חריג?

"אני יודע לפחות על עוד מקרה אחד בה משפחה הולכת ונהרסת. באחד המקרים אב המשפחה כבר לא יכל לעמוד בעומס הרגשי המוטל על כתפי המשפחה בעקבות אי קבלתה של בתו לסמינר, ולכן הוא ורעייתו עזבו את עבודתם והם יושבים עכשיו בבית מדוכאים ומיוסרים".

גדליהו בן שמעון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

איך אפשר לסייע לאותן משפחות?

"חייבים להבין, שהמקרים שסיפרתי הם לא בודדים. אני מטפל בכל מיני מקרי מצוקה קשים שמגיעים לפתחי, ואני מסייע להם ככל שניתן. אך אני חושב, שהפתרון של השיבוץ, בו העירייה נקטה השנה, זה כמו לשים פלסטר על הבעיה האמיתית. זה לא פתרון נכון".

מה כן הפתרון, שישים קץ לאפליה החמורה בסמינרים?

"כשאני הייתי בחור צעיר, לפני ישיבה גדולה - לפני קרוב ל-25 שנה - אני זוכר שאותה בעיה שיש כיום עם הסמינרים, הייתה גם בישיבות: לבחור ספרדי היה קשה מאוד להיכנס לישיבה אשכנזית נורמלית. פשוט לא היה היצע מבורך כמו שיש היום".

"בשנים האחרונות חל מהפך אדיר בעולם הישיבות. תשאל כל אברך ספרדי אם אכפת לו שהבן שלו ילמד בישיבה ספרדית. הוא יענה לך שממש לא. הדבר הזה לא היה קיים לפני 15 או 20 שנה".

אב מספר: "הבעיה של בתי - שהיא מזרחית". ארכיון (עריכה: יוחנן בלייך)

סגן ראש העיר ממשיך: "לכן, הפתרון הפשוט הוא שתהיה אנלוגיה (השוואה) בין הישיבות לסמינרים. אני קורא לפתוח כמה סמינרים ספרדיים, ואני בטוח שבעקבות זה יקרה אותו תהליך שקרה עם הישיבות. אולי זה לא יהווה 100 אחוז פתרון, כי יהיו כאלה שיתעקשו על סמינר ספרדי, אך זה בדיוק כמו היום שיש עדיין קצת ספרדים שמתעקשים על ישיבה אשכנזית".

"הדוד שלי, חכם שלום כהן שליט"א, שיגר מכתב לראש העיר בבקשה לאשר ל'סמינר יונה' לפתוח כיתה ט', וכך יהיה איזשהו פתרון חלקי, אך כנראה שהוא לא נענה לקריאתו, ולא אישר לו לפתוח כיתה ט'".

בן שמעון מסכם: "הלכה למעשה: אני קורא עוד השנה לפתוח סמינר ספרדי חדש, שכמובן בהתחלה לא יהיה הכי טוב... ומי שתלמד בה תהיה 'הנחשון', אך בטוחני שבעוד שנה-שנתיים הוא יהיה סמינר מצוין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר