מאבק בשכונה החרדית

שכן העיר לבחורה שסיכנה ילדים - השוטרים איימו במעצר

בחורה שהשתייכה למגזר החרדי, נסעה ברכבה בליל שבת ברחובות שכונת הר נוף בירושלים, תוך סיכון הילדים הרגילים כי השכונה סגורה לתנועה בשבת. הערת השכן, כמעט הביאה למעצרו (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
קומפלקס בתי הכנסת ברחוב בראנד (צילום: באדיבות המצלם)

ילדי שכונת הר נוף, הרגילים כי הכבישים סגורים לתנועת כלי רכב בשבתות ולכן משתובבים בכבישים, היו נתונים לסכנת חיים בשל התנהלות אחת השכנות.

המדובר בבחורה, שהשתייכה בעבר למגזר החרדי המאכלס את השכונה, אך כיום היא נוסעת ברכבה בשבתות ובמועדי ישראל. אחד השכנים שהעיר לה, וכמעט נעצר על ידי השוטרים שהוזעקו למקום.

כותב השורות, שהיה עד למתרחש, העיר לשוטרים כי המעצר אינו חוקי וגרם לשוטרים שלא לממש את איומם, אך תוך כדי הבהרה לשכן כי במקרה ויעיר לה - ייעצר.

זה קרה ברחוב בראנד, רחוב צדדי ושקט עם קומפלקס של בתי כנסת למגוון העדות והחוגים המתגוררים בשכונה.

מי שכמעט ונעצר, הוא הרב מתי רבינוביץ' בשיחה עם 'כיכר השבת' הוא מספר: "בשנים האחרונות, יש שתי בחורות המתגוררות בצמידות לבתי הכנסת, עושות ככל העולה על רוחן, הן נוסעות בשבת בליווי מוזיקה רעשנית, מעשנות סיגריות בשבת ומגיעות בלבוש בלתי הולם לשכונה החרדית".

"הר-נוף היא שכונה ליברלית", מדגיש רבינוביץ', "ולכן מלבד הערות בודדות אף אחד לא אמר להם מילה על הפרה בוטה של הכללים הלא-כתובים בשכונה חרדית, והפרת השלווה בשבת - בשכונה".

"לפני כמה שבועות", מתאר רבינוביץ', "הלכתי עם משפחתי ברחוב וכנהוג בשכונות חרדיות - בשבת - הלכנו על הכביש, לפתע הבחורה הגיעה עם רכבה במהירות וכמעט והרגה את אחת מהילדות שלי".

יודגש, כי רבינוביץ', הוא אחראי מטעם ארגון החירום השכונתי - 'החובש הר-נוף', על הבטיחות. לכן מטבע הדברים הוא גם אמור לדאוג לביטחונם של התושבים.

מתי, מה קרה השבת?

"השבת, יצאתי בשעה 22:00 משיעורו של ראש ישיבת איתרי הגר"א עוזר ונתקלתי בבחורה יושבת ברכב עם המנוע דלוק וסיגריה דלוקה. כבר לא יכולתי להתאפק, עשרות אנשים חרדים יוצאים משיעור תורה - והיא יושבת ומתריסה בריש גלי".

"החלטתי לקיים את מצוות התוכחה ואמרתי לה כי לא ייתכן שהיא תיסע בשבת בשכונה חרדית תוך סכנת נפשות והפרעה לכלל השכנים, הרי מלבדה ומלבד אחותה אין עוד מישהו שנוסע בשבת ברחוב".

בשלב הזה, כאשר רבינוביץ' התרה בה על חילול השבת, יצאו עוד מספר שכנים שהצטרפו למחאה על כבודה של השבת, ובשלב זה - הרחוב המנומנם התחיל להתעורר לחיים.

אחד השכנים מתאר ל'כיכר השבת': "ישבתי בביתי ולפתע שמעתי את הדו שיח בין שני הצדדים. האמת, שגם לי זה נורא כואב החילול שבת אך אין לי ילדים קטנים שזו סכנת נפשות בעבורן, אך בכל מקרה לא ברחתי לגור ברחוב דיזנגוף בתל אביב אלא בשכונה חרדית בירושלים עיר הקודש".

"אני הגעתי למקום כאשר המשטרה הגיעה, לתומי הייתי בטוח מכיוון שזו מדינת חוק, ציפיתי מהשוטרים שיבהירו לבחורה כי אסור לה לנסוע בשבת בשכונה דתית ואף יבהירו לה כי פעם הבאה שזה יקרה יתנו לה דו"ח ואם זה יימשך אף יחרימו לה את הרכב - בדיוק כמו שנוהגים עם כאלה הפורעים חוק בכבישים".

"להפתעתי", אומר השכן, "המשטרה אמרה לרבינוביץ' כי הוא עובר על החוק, איזה חוק? חוק הגבלת תנועה. צחקתי וחשבתי שמדובר במשהו לא אמיתי ועוד רגע השוטרים יתעשתו על עצמם ויבינו מה בדיוק קרה פה".

"אך מחשבות לחד ומעשים לחוד", אומר השכן, "השוטרים להפתעתי המוחלטת, רצו לעצור את רבינוביץ על... "הטרדה", מה ההטרדה פה? שהוא אמר לשכנה שלו שלא תיסע בשבת בשכונה חרדית - ובמקום שחוץ ממנה אף אחד לא נוסע ולכן ילדים יורדים לכביש ומשחקים שם? כשאמרתי זאת לשוטר לא רק שהוא לא התעשת, הוא אף הוסיף כי הוא יזמין לשכונה את שירותי הרווחה - על הזנחה של ילדים".

כותב השורות, שהיה נוכח כמעט רוב הזמן, הבהיר לשוטר, כי מדובר פה בעבירה על החוק ואילו רבינוביץ' דיבר בנועם ואסור לו לעצור אותו בשום פנים ואופן, כלומר שלא בשבת.

השוטר כנראה התחיל להבין את טעותו ואת התייצבותו החד-צדדית לטובת זאת שהפרה את החוק ברגל גסה, ואמר לרבינוביץ' כי הפעם הוא לא עוצר אותו אך פעם הבאה שיעז לפנות לבחורה הוא יעצור אותו.

התושבים ההמומים שהתגודדו באזור, אמרו ל'כיכר השבת', "המדינה פה התחרפנה לגמרי. שכן שעניין הבטיחות קרוב לליבו מדבר עם השכנה שלו ברוגע. לא רק שהמשטרה מגיעה לשכונה בעיצומה של שבת בשביל שטויות כאלה היא אף רוצה לעצור אותו בעיצומה של השבת"..

תושבי השכונה, שישבו בשקט עד עכשיו כי לא רצו לעורר מהומות, החליטו בעצת רבני השכונה יותר לא לשתוק. בימים הקרובים התושבים מתכננים לפעול בכל המישורים כדי שכבודה של השבת לא תירמס באופן כה בוטה.

פנינו לדוברות המשטרה בבקשה לקבלת תגובה אך היא טרם נמסרה עד לשעת פרסום הידיעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר