בקשה לתביעה ייצוגית

הטעו שלא כחוק: סיכנו צרכנים והכשילו באכילת בשר בחלב

לפי התביעה הייצוגית, חברת אספרסו קלאב מכרה במקביל למוצרים כשרים, גם קפסולות שונות שאינן כשרות בלי לציין בשפה העברית כי הן מכילות רכבי חלב נוכרי, ואולי גם רכיבים המופקים מחזיר (בארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון: תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי על ידי עורך דין שלומי חי אדמוני, מגוללת חשד, המבוסס על חוות דעת של מומחים, ולפיה חברת אספרסו קלאב הטעתה צרכנים, גרמה להם לאכול טריפות ואף סיכנה את חייהם.

החברה, המשווקת קפסולות קפה, מתהדרת בתעודת כשרות של בד"ץ בית יוסף. אך מתברר כי במקביל הם מוכרים גם מוצרים שאינם כשרים כלל.

התביעה מתמקדת במוצרים הבאים: שוקו וקפה בטעם אגוזי לוז. למוצרים אלו, אין כל כיתוב בשפה העברית, כפי המחויב לפי החוק להגנת הצרכן. בכתב התביעה מפורט כי בשל כך, נגרמה סכנה בריאותית ונכשלו הצרכנים שומרי התורה והמצוות.

"החובה לסימון האריזה של מוצר השוקו בעברית, הוא אינו עניין של מה בכך, ולא ניתן להפחית בחשיבות הסימון, במקרה שלנו אי ציון הרכיבים בעברית, יכול להביא לכדי מוות, כך ממש", נכתב בתביעה.

בהמשך הם מצטטים את החוק לאיסור הונאה בכשרות ומציינים כי למוצרים אלו, לא רק שאין כשרות מהדרין, אלא אין גם לא כשרות של הרבנות הראשית לישראל.

בנוסף הם מציינים כי "בהתאם לחוות דעתו של מומחה כשרות ובהתאם לרשימת הרכיבים, הרי שמוצר השוקו הינו בחזקת טרפה גמורה, באשר הוא עלול להכיל רכיבים מן החי. נוסף על כך, מוצר השוקו מכיל אבקת חלב נוכרי, אשר כל עוד הוא לא קיבל כשרות על ידי רב מוסמך הרי שאף הוא אסור במאכל".

"יוצא ששומרי הכשרות החל משומרי המסורת המקפידים על כשרות "רגילה" בלבד וכלה בציבור החרדי המקפיד על צריכת מוצרים שכשרותם מהדרין בלבד, הערו לקרבם, מוצרים שאינם כשר כלל, וכאשר מוצר השוקו הוא בחזקת טרפה".

בהמשך הם מציינים כי החוק קובע כי "מוצרים דומים המיוצרים על ידי יצרן אחד, שעל חלק מהם יש כשרות... ועל החלק האחר אין סימון מעין זה, יהיו שונים בצורת סימונם באופן בולט לעין..." - מה שלטענת התובעים, לא קרה בפועל.

כמו בן, באתר שלהם, מצוין כי "לקפסולות הקפה ישנה תעודת כשרות בד"ץ בית יוסף", אך כאמור, לקפה בטעם אגוזי לוז, אין כלל כשרות.

התובעים, המיוצגים על ידי עורך דין שלומי חי אדמוני אף סבלו מבעיות בריאותיות, כאשר בנו של אחד מהם, הרשום בעצמו כתובע, שתה את השוקו והחל לסבול מתסמינים שונים, שכן הוא רגיש לחלב - אך הדבר לא צוין כנדרש בשפה העברית על האריזה.

בבד"ץ בית יוסף מסרו ל'כיכר השבת' כי הם אינם נותנים כשרות לכל המוצרים של אספרסו קלאב, כפי שאכן מצוין על גבי תעודת הכשרות שלהם.

עורך דין שלומי חי אדמוני מסר ל'כיכר השבת': "לפני ימים אחדים הגיש משרדנו אדמוני קלוגמן - עורכי דין, לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ייצוגית כנגד חברת אספרסו קלאב בע"מ בשל הימצאות חלב ורכיבי חלב בקפסולת הקקאו שלהם (כך עולה מבדיקת מעבדה) ומבלי שהדבר מצוין כנדרש בתקן 1145 בעברית על גבי אריזת המוצר".

"על פי המומחה הרפואי של משרדנו, ד"ר רמי טמיר, אי פרסום הימצאות רכיבי חלב במוצר אינה דבר שניתן להקל בו ראש. במקרה שאדם הוא אלרגי לחלב וצרך את המוצר הדבר יכול לגרום לו לנזק בריאותי חמור עד כדי מוות במקרים קיצוניים, כאשר גם עם הסובלים מרגישות לחלב לא עושה המוצר חסד ואף אלה יסבלו מתסמינים לא קלים".

"לא פחות חמורה היא העובדה שקפסולת הקקאו כמו גם קפסולת הקפה בטעם אגוזי לוז של חברת אספרסו קלאב אינם כשרים כלל ועל פי מומחה הכשרות של משרדנו, הרב בצלאל שוץ, המוצר מכיל חלב נוכרי, ואף היתכנות לכאורה לתכולת רכיבים המופקים מן החי כגון חזיר וטריפות ובהמות טמאות אחרות".

"אמנם במקרה דנן לא ייגרם לשומר הכשרות נזק בריאותי אבל קל להבין את עגמת הנפש הרבה שתיגרם לו כאשר יגלה שהוא צרך מוצר לא כשר, טרפה ממש ואף עלול להיכשל או שנכשל באיסור דאורייתא של אכילת בשר וחלב והכל שעה שאספרסו קלאב מתהדרת בכשרות בד"צ בית יוסף באופן שיש בו כדי להטעות את קהל צרכניה באופן חמור".

לסיום מסר: "אנו רואים חשיבות ציבורית בפירסום התביעה למען ידע הציבור ויזהר וכמובן פועלים להסרת המוצר מהמדפים ואיסוף מלקוחות בהקדם האפשרי, אנו תקווה שחברת אספרסו קלאב תנהג באחריות כלפי ציבור לקוחותיה תיידע אותם ותאסוף את המוצרים חזרה וזאת ללא כל דיחוי נוסף".

מחברת אספרסו קלאב נמסר בתגובה: "קיבלנו את התביעה בתדהמה גמורה, בתור החברה הראשונה בישראל שהעבירה הכשר מהודר ומחמיר כגון בד"ץ לקפסולות הקפה ומכבדת את כלל אוכלוסיית שומרי הכשרות.

"תעודת ההכשר והפיקוח על המוצרים באספרסו קלאב הינם מהמחמירים בישראל. הטענות בתביעה הינן מופרכות וכך יתבררו בבית המשפט. כלל מוצרי הקפה הנושאים את חותמת בדץ בהתאם להנחיות התעודה זוכים לפיקוח והינם כשרים למהדרין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר