'עושק שחור'

מעצרו של הרב ברלנד הוארך בשמונה ימים

בית משפט השלום דן בבקשת המשטרה להאריך שוב את מעצרו של הרב ברלנד. עורך דינו: "מתעלמים ממצבו הוא לא ישרוד את זה". ביהמ"ש: מעצרו יוארך ב-8 ימים (חרדים, בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הרב ברלנד בביהמ"ש, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בבית משפט השלום בירושלים הוחלט היום (חמישי) להאריך את מעצרו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג 'שובו בנים', בשמונה ימים. המשטרה מצדה בקשה להאריך את מעצרו של הרב בתשעה ימים.

במהלך הדיון, כאשר סיפר עורך דינו של הרב, עמית חדד, על מצבו הרפואי הציעה השופטת לתת לרב 'מנטוס', על משקל הסוכריות שחילק לחולים.

במענה לשאלה האם הענקת סוכריה כתרופה אינה נחשבת למעשה מרמה, השיב עו"ד חדד: "כדי שמשהו ייחשב מרמה, צריך שמי שמרמה יידע שהוא מרמה. כשבאים לרב ברלנד, דמות תורנית רוחנית, ומבקשים ממנו תרופה בוודאי שהתרופה הוא נותן נמצאת עמוק בעולם הרוח ולא בעולם החומר".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"מישהו מעלה בדעתו שהוא פתח סטארט-אפ רפואי והצליח במה שלא הצליחו כל הרופאים בעולם?", תהה עו"ד חדד, "ברור שנותן ברכה בלבוש גשמי, ולכן לא משנה אם זה מנטוס או טיק-טק, זו התרופה. היה בעבר אדם ידוע שנותן ערק לשתייה ומברך על זה. בתחום הזה כשמגיעים מעולם התוכן שלנו זה עולם מה שעושה הרב, אבל בעולם שלהם יש לדבר הזה הרבה הגיון".

עו"ד חדד הוסיף ואמר במהלך הדיון כי "אני חושב שבמשך תקופה די ארוכה מנסים לקחת אותנו למחוזות שאנחנו לא נמצאים בהם ויוצאת תחושה של אירוע חמור מאוד שרימו אנשים ומכרו להם "תיק תק" בתור תרופות אמתיות. אני מנסה להביא אותנו למחוזות השפיות. אני מנסה להראות שיש חקירה וצריך לחקור. הם צריכים לעשות את העבודה שלהם.

"כשאני אתמול ראיתי את הרב בבית החולים אחרי צנתור ואחרי צינתור לוקחים אותו לרמלה כדי להביא אותו לירושלים, אני חושב לעצמי 'ריבונו של עולם. תשאירו את האיש פה'. הדבר הזה מראה לי שאיבדנו פרופורציה. בסוף, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם יש חלופה ולפי הפסיקה החלופה תלויה בעצמת החשדות. אני חושב שחלופה היא הכרחית במקרה שלנו. שביהמ"ש ידע שהמקום בו אנו נמצאים הוא לא המקום הטבעי של סוג האירועים".

נציג המשטרה, רס"מ ניר בן חיים, אמר לביהמ"ש כי "הבקשה היא בקשה שניה להארכת מעצרו של המשיב ב-9 ימים. מדובר במשיב שנעצר בבוקר 9.2.2020 על בסיס צו מעצר שהוצא בהעדרו. הוא נעצר, נחקר, מעצרו הוארך על ידי כב' השופט אלעזר עד היום, אציין כי כיון שחש שלא בטוב שהה בבית חולים שערי צדק, שם שהה עד אתמול, אז עבר צינתור ושוחרר בהוראת בית החולים והועבר למרפאת שב"ס.

"במהלך ימי מעצרו של המשיב בוצעו פעולות חקירה רבות ומסועפות אשר חיזקו את החשד הסביר כנגד המשיב בעוצמה ניכרת. המשיב נחקר פעם אחת נוספת בבית החולים, הוא עומת עם חלק קטן מהחשדות המיוחסים לו וזאת כיון שבמהלך החקירה הוא חש שלא בטוב, וביקש להפסיק את חקירתו".

עו"ד עמית חדד (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לטענת נציג המשטרה, "העובדה שעמד בראש ארגון שהונה ועשק אנשים תוך ניצול המצוקות שלהם והמחלות שחלקן סבלו, אני מדגיש שבמקרים רבים הקשר עם אותם אנשים היה שלו, הוא ביקש את הכספים, שיבוש הליכי חקירה כאשר השיבוש נשען על שתי רגליים".

רס"מ שלומי אלפרט אמר בדיון כי "מגיש מסמך 19 שסומן על ידי כב' השופט אלעזר לעניין היקף הכסף. נמצאת אצלנו פרשיה גם ברשות המיסים, ההיקפים בתיק זה הינם עשרות מיליוני שקלים. הפרשיה מורכבת מאד ודורשת כניסה לפרטים קטנים תוך הבנה, של השיטה ושל המעורבים בפרשיה".

עו"ד חדד אמר בסיכום הדיון בטרם התקבלה הכרעת בית המשפט כי "הרב ברלנד הוא לא אדם רגיל. הוא נמצא בשוליים של החברה והפעולות שלו בשוליים לפעמים נתפסות על ידי גורמי אכיפת החוק כפעולות שנכנסות לסעיפי העבירה ותכף אסביר למה הן לא יכולות להיחשב לעבירה בשום צורה.

"הסיבה שאני נכנסתי לתיק הזה היא כי סיפרו לי שהרב ברלנד, אדם בן 82, נמצא בבי"ח שע"צ כשהוא עם אזיקים ברגליים ואז הביאו לי את הדו"ח הרפואי שלו שכנראה המשטרה לא טרחה לבקש אותו או לראות אותו. מגיש לביהמ"ש. אנחנו מדברים באדם שנמצא במצב רפואי שביר מאוד. מרפאת שב"ס עם כל הכבוד היא לא בית חולים. מדובר באדם בן 82 שסובל מצבר מחלות מטריד וכשניסו לחקור אותו מה שקרה לו זה שהוא קיבל אירוע לבבי כי הוא סובל מאי ספיקת לב.

"אנחנו יודעים שאירועים לבביים מושפעים מאוד מתופעות של סטרס. אנחנו יודעים שאנחנו מדברים על אדם שנמצא עם אי ספיקת כליות וכליה אחת ועובר מדי פעם דיאליזה. האיש הזה במצב רפואי קטסטרופלי. אתמול הוא עבר צנתור. אתמול הסתכלתי באינטרנט ואחרי צנתור מקובל שיש ימי מנוחה בבית החולים. פה בגלל שאמרו לבית החולים שהוא עובר למרפאת שב"ס אז מה שעשו זה להעביר אותו לרמלה רק כדי שהיום בבוקר יביאו אותו לירושלים. הוא נמצא במרפאת שב"ס מה שאומר שכל פעם כשירצו לחקור אותו הוא יצטרך להתנייד באמצעות שב"ס. המצב הרפואי שלו הוא כזה שאנחנו מצווים לשקול חלופה. אין מושג כזה של עונש מוות אצלנו. אם הרב יהיה באותם תנאים במלונית בתנאי מעצר בית עם איזוק אלקטרוני ושמירה מצבו יהיה הרב היותר טוב מאשר אם יהיה בשב"ס".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בהמשך דבריו אמר עו"ד חדד כי "בסוף יש 21 תיקים. התיקים הללו מספרים על 21 מקרים מקסימום שהרב אמר לאנשים שיביאו לו כסף והוא יעשה פדיון נפש. אנחנו לא פה כדי שביהמ"ש יכריע אם הוא אשם או לא. ביהמ"ש מחפש חשד סביר. כשאנחנו מסתכלים על האירוע אנחנו מבינים שהסכומים בו הם נמוכים הרבה יותר ממה שהמשטרה מנסה לייחס לרב. אפילו במכפלות פשוטות אנחנו מגיעים לרף עליון של 400 א' שקל. אנחנו מבינים שהפרקטיקה הזו היא קיימת בציבור המאמין. יכול להיות שהיא קיימת באופן הזה או באופן אחר אבל היא קיימת בתוך הציבור הזה.

"אנחנו מדברים באדם בן 82, לא אכל מאתמול בשעה 19:00. אנחנו בשעה 14:10, אדם בן 82 לא אכל כלום הוא גם לא יאכל במקום הזה. צריך להבין שסועדים אותו. יש לו בעיות בכליות, הדבר הזה מחייב דרך מסוימת שבה הוא אוכל. יש לו בעיות מסוימות אחרות. הדברים הללו יוצרים קשיים אישיים אדירים. אני זוכר שבאחד התיקים שייצגתי, נעצרו 5 אנשים, החשוד המרכזי היה אדם בן 72 אבל הוא סבל מאוד מבעיות לב. כולם נשלחו למעצר והוא נשלח לחלופה בבית מלון. הפרקטיקה הזו שמבחינים בגלל מצב רפואי מקובלת בבתי המשפט. אנחנו לא רוצים שאנשים ישלמו בחייהם ובבריאותם כדי שנגלה את האמת. החיים הם ערך עליון יותר".

בהחלטתה קבעה השופטת כי "מתן תרופה בדמות מנטוס לחולי סרטן, מהווה תרמית. בפניי ראיות על כך שהמשיב שיכנע חולי סרטן שבקבוקוני משקה אותם הוא נתן להם מהווים תחליף לכימותרפיה ומאחר ואלה האמינו לו, הם נטלו את התרופה שהוא נתן תחת תרופה קונבנציונלית".

"ציין ב"כ המשיב ובצדק שעולמו ועולמי אינם עולמם של הפונים אל הרב ואולם, הראיות מלמדות שמי שפני אל הרב היו אנשים שבמצוקתם הרבה נתלו בכל שביב של תקווה ונוצלו ניצול ציני, כך על פי החשד", ציינה השופטת, "בנסיבות אלה, אני קובעת כי החשד הסביר הוא ברף גבוה".

באשר למצבו הרפואי של הרב, קבעה השופטת כי היא "סומכת על רופאי שב"ס שידעו לתת מענה למצוקותיו הרפואיות", והחליטה להאריך את מעצרו עד יום חמישי הבא.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר