בשל הקורונה • צפו

הגר"ד לייבל: "רבנים חייבים ביקורת עצמית"

בשיעור על ימי ספירת העומר, הסביר ראש רשת הכוללים, הר"ד לייבל, כי דווקא בימי הספירה שאנו רואים שהרבנים דאז נטלו אחריות, גם בימינו אנו - חייבים ביקורת; זו לא בושה (ארץ)

בשיעור מיוחד על ספירת העומר, הסביר ראש רשת הכוללים 'אחוות תורה', הגאון רבי דוד לייבל, למה מותר להעביר ביקורת בונה נגד הרבנים או העסקנים בשל מחדל הקורונה - ולא מתוך זלזול חלילה, והסביר, כי גם הוא רב וגם עליו מותר להעביר ביקורת.

"בין ספירת העומר לשבועות - מתו תלמידי רבי עקיבא, אם נדמה את זה להיום, זה כמו שכל עשרות אלפי בחורי הישיבה של היום - ימותו, גם אז, כל עולם הישיבות - מת, כל עולם הישיבות נעלם".

"מה הרבנים באותה תקופה אומרים? הם לא אומרים שזה בגלל הציונים, או בגלל שהישיבות צפופים, או מערכת ההסברה הייתה לא בסדר. הרבנים הודו אמרו, שזה קרה להם בגלל שהם (הרבנים) לא היו בסדר, ויש להם ביקורת עצמית - יחד עם נטילת אחריות על עצמם".

"זה מה שאנו צריכים ללמוד מימי הספירה, בית המקדש חרב בגלל שנאת חינם. והנצי"ב מסביר, שזה לא בגלל שנאת החינם של החילונים, אלא שנאת חינם, בין התלמידי חכמים עצמם, שהם אומרים אחד לשני - אה זה פשרן מדי, ההוא ליברלי מדי וכן על זה הדרך".

"אז היום - בזמן הקורונה, שהחרדים חלו יותר מכל הציבור, אנחנו צריכים לקחת אחריות. ולעשות בדק בית - צריך לדעת שביקורת עצמית היא סימן של חוסן, רק חלשים מפחדים מביקורת".

"ביקורת עצמית זו ברכה. יש בציבור שלנו סתימת פיות, אומרים שאם אתה מבקר מישהו או משהו - אתה בעצם מבקר את הרבנים ואתה נגד הרבנים".

"אם אתה מבקר כתב בעיתון כאילו דיברת נגד ר' גרשון בעצמו, או עם ביקרת את גור אתה נגד האדמו"ר מגור, אם אתה מבקר את ראש העיר כאילו דיברת נגד ר' חיים בעצמו".

"ואני חושב", אומר הגר"ד, "אם אתה מבקר זה לא אומר שאתה פוסל, יש ביקורת וזה טוב שיש ביקורת, יכול להיות שהעסקנים עושים המון דברים טובים, אבל יש עליהם גם ביקורת".

"אומרים שאין ביקורת כי זה עבר דרך הוועדה הרוחנית - הרי לכל דבר יש וועדה רוחנית, והרבה פעמים היא לא יודעת מה קורה, והרבה פעמים היא יודעת ולא מתערבת. אבל בעיקר אין לה שיניים".

"אני שואל אתכם, אם המבקר הוא גם רב ורב יותר גדול מהוועדה הרוחנית, אז לו מותר לבקר? אני גם חלק מהרבנים, ואני מוכן לשמוע ביקורת או דעה אחרת".

"אתן דוגמה מעצמי", אומר הרב, "למשל ר' ישראל פרידמן מ'יתד', היה אצלי בבית ואמר לי בשם הרב שטיינמן, שזה מאוד מפריע לו השם של החברה שלי ''אברטק" (מכללה ללימודי הייטק), לא ידעתי שזה מפריע, אבל ברגע שידעתי שזה מפריע - למרות שזה לא היה לי קל - שיניתי את השם של החברה".

"הביקורת עצמית, זה מה שה'מסילת ישרים' קורא לזה 'מידת הנקיות', זה מה שדגלה תנועת המוסר, הביקורת עצמית זה התרופה שלנו - זה לא ההרס שלנו. אדרבה, אי הביקורת והטאטוא מתחת לשטיח - זה ההרס עצמי של החברה שלנו. זה מרבה שחיתות, קלקול ופשע - וגם בעיות רציניות בתוך המשפחה".

"אני חוזר ואומר, למרות כל הדברים הנפלאים שהעיתונים והמוסדות עושים - מותר שיהיה ביקורת - ביקורת בונה ולא הורסת - "שלא על מנת לקנטר", זו ברכה".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

16
יישר כח! כמה טוב לשמוע נטפי שפיות מדי פעם
זבולון ש.
15
כוכב חדש
צחי
14
צדיק הדור.! סוף סוף מישהו כותב דברים נכונים!
משה
13
חבל הרבה רבנים לא לומדים ממנו, מה שקרה כאן לאחרונה ע"י גדולי ראשי ישיבות ורבנים גדולים וחשובים עם המשך הזמן במחשבה שמדובר במזימה מכוונת, התבררה כטעות איומה ! מותר וחובה להודות היתה כאן טעות איומה גדולה ונוראית.
יענקי קניבלסקי
12
לשם שינוי צודק פולחן האישיות בציבור החרדי עבר כל גבול רק צפון קוריאה מתחרה עם הציבור הזה זה שהוא מג"ש קרוב ל60 שנה או שר שירים למלאכי השרת בסכום שנים דומה לא הופך אותך לחסינים מביקורת את התירוץ אנחנו אנשים קטנים שמענו כבר משופטי בגץ אין דבר כזה הויעכע זאכען לא מקבל את השטות הזה הם בני אדם כמונו הם ל
ג'פרי
11
כוכב חדש
אזור ירושלים וה
10
המחשבה הראשונה לשלוח לגולאג חברתי קהילתי!
בת חן
9
קול שפוי,שירבו כמותו
חן
8
הנאה אמתית לקרוא ולשמוע. עוד יש תקווה לציבור חרדי איכותי בס"ד
יהודי חרד
7
טעות בכתבה
דויד
6
אה,! דברי חכמה מאיש חכם! ירבו כמותו!
איש שקול
5
אני מיצר על כך שגם אתה נשמע מתחמק מעט שכן אתה מלין רק על הביקורת נגד העסקנים אבל הבעיה כעת אינה העסקנים אלא לצערינו הבעיה מתמקדת באי נטילת אחריות של רבנים ולא של עסקנים.. וד"ל
מאן דהוא
4
למה זה מעניין את מישהו? זה משעמם
מבין
3
אבל אם לרב מסויים יש רוה"ק, הרי אין שום מקום לביקורת והוא אינו טועה לעולם! ואם ח"ו הוראותיו גרמו לנזק ואפילו לאסון - נמצא תירוץ כדי להרגיע את מקורביו/חסידיו השוטים: כפרת עוונות, או מיתת צדיקים מכפרת, או שהקב"ה מדקדק עם צדיקים...
יהודי ישראלי
2
אשריך, רבי דוד לייבל, שבחכמתך נגעת בנקודה הכאובה ביותר של הציבורייות החרדית.
רפאל
1
איפה אמונת חכמים ?.אל תחשוב שהקורונה באה בגלל סיני ועטלף אלא הכל בידי הקב"ה כדי לעורר אותנו ובמקום זה תולים חס ושלום במנהיגי וגדולי הדור שהם הם יודעים הכל ברוח קודשם אז למה אתם שואלים ודורשים בהם כל הזמן . פשוט כפירה אם אומרים כן(אני חושב שלא התכוון לכך אבל צריך להבהיר זאת.
עעע
אמונת חכמים או אמונת טפשים איך אמר הרב רובמן מחיפה אורזים את השכל במזוודה ונוסעים אל החזון איש זה לא אמונת חכמים זו עצלות במקום להפעיל לבד את השכל שואלים כל דבר הקדוש ברוך הוא לא ברא לך מח כדי שכל דבר תשאל היום אין נביא וגם לנביא לא הייתה סמכות בלתי מוגבלת למשל הוא לא יכל לצאת נגד ההלכה
ג'פרי
"אמונת חכמים" אלה מלים שהשתמשו בהן במשך עשרות שנים כדי לאיים כדי שלא נעיז חלילה לחשוב.
רפאל

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: