פרסום ראשון

מתיחות פנים ליטאית תסגור בית ספר?

קהילת יוצאי סלבודקה מזה, תושבים ליטאים אחרים מזה ונציג חסידות חב"ד החובר לאחד הצדדים; זו תמונת המצב המורכבת ב'אחיסמך' המתפתחת - והאווירה במקום הולכת ומתלהטת (חרדים)

אברכים זועמים באחיסמך. ארכיון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

פרסום ראשון: שילוב של מאבק בין קהילות ליטאיות ומצוקת מקום קשה, עלול להוביל לסגירתו של בית הספר המרכזי לבנות באחיסמך (גני איילון), השכונה החרדית החדשה בעיר לוד.

כזכור, מזה תקופה ארוכה שתושבי המקום שרויים בקושי בבואם להתפלל, משום שהקצאת השטחים לבתי כנסת בשכונה טרם סודרה כיאות. בשל כך, הם מצאו פתרון זמני: תפילה בחניונים שמתחת לבנייני המגורים.

אלא שלאחרונה התגלע סכסוך, ההולך ומחריף, בין קהילת בוגרי סלבודקה לבין תושבים אחרים באחיסמך. וכך טוענים האחרונים, בשיחה עם 'כיכר השבת': "יש פה קבוצה, שרובה נמנית על תלמידי ישיבת סלבודקה, וביחד עם קצת חב"דניקים שיש פה, הם החליטו לפרוץ לבית הספר ולפתוח בית כנסת בכיתות שבאגף הריק, וזאת בניגוד לדעתה של הנהלת בית הספר".

שטח המריבה, הערב

מדובר, כך מתברר, בבית הספר השייך ל'החינוך העצמאי', ואת הסיבה להתנגדותו המדוברת של מנכ"ל הרשת הרב אליעזר סורוצקין, מסביר איש חינוך המעורה בענין, בשיחה עם 'כיכר השבת'. "יש לנו מסורת", הוא פותח את דבריו.

"המצב הוא שגברים יוצאים ונכנסים מבית הספר לבנות, ביום חול ובשבת, גם כשלעתים הן נמצאות שם בסמוך. הן מצידן שרות, ומפריעות כך לתפילה, ויש פה את הענין של קול באשה וכו'. לכן לא שייך למקם שם בית כנסת".

תושב המקום מוסיף ומסביר: "יש פה בעיה חריפה; קבוצה מיליטנטית, שחושבת שהכל מגיע לה, ואם אחרים לא חושבים כך - הם ישתמשו אפילו בכוח הזרוע".

"אנחנו מבינים את השיקול של החינוך העצמאי לא להתיר להתפלל בשטח בית הספר", ממשיך השכן בזעם, "אבל מלבד ענין הצניעות, יש לנו פה גם חשש להשתלטות לכאורה של הקבוצה הזו. למה אנחנו, התושבים הרגילים, שכבר מוכנים להתפלל בחניונים, צריכים לסבול מכך?".

למה תסבלו? "לפי מה שהבנו, להנהלת החינוך העצמאי נמאס כבר מתושבי אחיסמך: הם כל חודש מפסידים כסף על המקום, בשל העובדה שבכיתות הגבוהות מספר התלמידות נמוך ביותר, כך שהם נאלצים לשלם למורות מכסף של הרשת במקום של ההורים. עכשיו, שנפל עליהם גם הסיפור הזה, אנחנו שומעים שהם עלולים לסגור את בית הספר".

"החשש הוא, שבשנה הבאה נמצא את בנותינו בלי מסגרת לימודים, במידה ואלו שהשתלטו על שטח בבית הספר בשביל בית כנסת לא יתפנו ממנו. מלבד כל הבעיות שיש באחיסמך, עכשיו גם זה נפל עלינו", מסכמים אותם תושבים בכאב.

מנגד, גורמים ב'בית הכנסת המרכזי' (שמו של ביכנ"ס יוצאי סלבודקה) אומרים ל'כיכר השבת', כי הם התמקמו במבנה הסמוך לבית הספר, ולא בכיתות עצמן. "מעבר לכך", הם מדגישים, "הכל נעשה בכפוף להוראתם של גדולי ישראל והגרש"צ רוזנבלט שמונה לרב השכונה במעונם של מרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין, ואף בתיאום עם ההנהלה הארצית של החינוך העצמאי".

"אין בכוונתנו להתייחס לטענות חסרות שחר ואמת, ואיננו מתכוונים כבני תורה להיגרר לשיח מסוג זה מעל גבי האתר", מוסיפים הסלבודקאים, אך ממשיכים ומפרטים בכל זאת: "עיריית לוד וראש העיר יאיר רביבו נתנו אישור מפורש בכתב לציבור האברכים להיכנס למבנה הסמוך לבית הספר, אשר כעת אין בו שימוש כלל, וטרם נמסר בפועל לבית הספר, ואף נעשו עבודות מטעם העירייה להפריד את המתחם לחלוטין. כמובן שהיינו מעדיפים שיהיו בתי כנסת בשכונה ולא היינו נזקקים לכל זה".

לדבריהם, "לכל הטענות בנוגע לצניעות אין אחיזה במציאות, כי טרם שמענו על פעילות בית הספר מלבד בשבתות ובשעות הלילה. במבנה השני, בו פעיל בית הספר, לומדים 100 בנות, במבנה בן שתי קומות עם עשרות כיתות".

יצוין, כי מטעם החינוך העצמאי נמסר ל'כיכר השבת': "הרשת השקיעה במהלך תקופה ארוכה, ועוד בראשית אכלוס השכונה, כוחות ומשאבים רבים מאוד בהקמת בית הספר 'בית יעקב' לבנו, לתפארת".

"לשם כך, פעלו ההנהלה והפיקוח לאתר את הצוות הטוב ביותר, אשר פועל להשריש בתלמידות חינוך טהור, כמסורת גדולי ישראל זיע"א מצוקי ארץ, אשר הקימו את 'החינוך העצמאי', וכך נמשיך ונעשה גם בעתיד, מתוקף השליחות שהוטלה עלינו דורות לאחור".

מבנה בית הספר

נציג חב"ד במקום יוסי הרוש, עליו נטען כי עשה יד אחת עם קהילת סלבודקה בפרשה, מסר ל'כיכר השבת': "המבנה המדובר לא הוקצה לרשת בית יעקב, ולכן העירייה לא צריכה את אישורה; לקחנו מספר כיתות עם הפרדה מלאה וגישה חיצונית, והעברנו לתקופה קצרה לשימוש תושבים לתפילה, הן מקהילת חב"ד והן מקהילת החרדים".

"כולם יודעים שעם רישום של בנות למבנה השני, כל המתפללים יפונו, ואנחנו נעביר את המבנה לרשת בית יעקב, אך נכון להיום בית הספר משתמש במבנה אחד שיש בו עדיין כיתות ריקות, ומדיניות העירייה היא שבתי הספר יהיו דו שימושיים וקהילתיים - שזה אומר: בבוקר לומדים ואחר הצהריים פעילות לתושבים - והכל במסגרת רוח השכונה ואישור הרבנים".

הרוש מוסיף ומדגיש, כי "העירייה, מנהלת בית הספר ורשת בית יעקב נמצאים ביחסים טובים מאוד ועובדים בשיתוף פעולה. צר לי שישנם גורמים שמנסים לשים תריס בין הרשות לתושבים".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

13
העיקר שהכל לשם שמים!!! שכחתם שגם לשם שמים צריך שיהיה לשם שמים! פוי.....
בני ברק
12
כתבה מגמתית ולא מדויקת שנשלחה על ידי גוף עם אינטרסים חזקים, ככל הנראה החינוך העצמאי. תושבי אחיסמך מסתדרים נפלא עם עצמם, באהבה ואחדות. ויש כאלה שמנסים לעשות קופה מכל דבר שלא קשור אליהם. מנסים להרוויח כל הזמן ולשמור את כל הקלפים אצלם. החינוך העצמאי אין לו שום צורך במבנה הזה. והמבנה עדיין לא ניתן ל
משפחה מאחיסמך
11
חחח איזה תגובה מגניבה של סורוצקין כאילו שלא הבין על מה הכתבה..
יאיר יפה
10
דברי השקר שמופץ בכתבה זו לא יאמן זה לא קהילת סלבודקא. זה רוב רובם של אברכי הכויילל שלא רוצים להיחנק יום שלם בבחניונים. ואם יש אינטרסים לאלה שמדמיינים להיות עסקנים ליתקוע את הציבור בחניונים שידעו לא ילך לכם חבורת בעלי בתים
אחיסמכניק
את יודע שאתה משקר וזה לא רוב הציבור אל תזרה חול בעיני מי שלא יודע מה הולך באמת בשכונה ראה עניין החיידרים... הקראון..
אחד שגם גר
9
חבל ומיותר לבנות להם בית ספר.
רונן
8
בכל מקום שמגיע קהילה ליטאית הם רבים כמו חתולים, כל אחד רוצה לשלוט בטענה השקפה הטהטורה וגדולי ישראל בכיס שלו, הם לא בוחרים בליכלוכים חרמות והשמצות, כך נבנה קריאת ספר גם הר יונה ועוד שכונות בתוך ירושלים ועכשיו אחיסמך, בקיצור סורו מעל האנשים האלו, וכיכר השבת אל תקחו צד במריבות שלהם כי יצר השליטה והנקמה
יוסי
7
"החזונאישניקים הם קבוצה מיליטנטית ותוקפנית" אין קבוצה בציבור החרדי שסבלה אפילו חצי ממה שהם סבלו והכל בשתיקה החוצפה לבא ולדרוא להם תוקפניים?בושה וחרפה! רק שתראו את האצילות שלהם מול סרסורי ההשקפה השכניקים, ר דוב לנדא לא היה מוכן לצאת נגד הגרש אוירבאך מתי שהתחיל הפילוג כי הוא חשש שיהיה בזה נגיעה אישית
מצחיק מאד
ראה תגובה 6
שמעון
6
לא לשלוח את הבנות לבית הספר, עד שיהיה ברור שאף לא גבר אחד מתקרב לשטח בית הספר במרחק 50 מ"ר לפחות.
זהירות!
5
החזנשניקים זלזלו בכולם מי רבי משה פיינשטיין רבי חיים שמולביץ רבי חצקאל סרנא רבי אליהו לפיאן הרשימה ארוכה מאוד מאוד שלא לדבר מה אתם חושבים על אדמורי"ם אצלכם אף אחד לא יודע ללמוד לא יודע לעשר וכו' מי שלא נוהג כמכם הוא שייגץ. כותב חזוניניק לשעבר מתוך המשפחה המכיר מבפנים
דוד
4
כתבה מצחיקה במיוחד את מי שגר בשכונה לקרוא לרוב תושבי השכונה 'סלבודקערס' זה מגוחך ביותר מדובר במאות אברכים בני תורה שרוצים להתפלל וללמוד במקום מסודר ולא להיות קבור מתחת האדמה בחניונים
תושב השכונה
מאות אברכים... בקושי יש להם מניין רוב השכונה שייכת לציבור מתון שרוצה לחיות בשקט בלי להתערב ובלי לעורר מחלוקות בקראוון הלא חוקי הפסדתם את הרוב השפוי שבהתחלה לא היה נגדכם בהצלחה אם הרבנים החדשים שלכם.. מינו עוד מישהו השבוע? לא ראינו כתבת יח"צ השבוע מוזר
שכן
3
חולה עלייכם חרדים. תמשיכו לריב ביינכם ותתנו לי את מלוא הגיבוי להוריד אתכם לחניונים. למה לי לתת לכם שטחי ציבור? למה לי לתת לכם טופס 4. תבנו עוד ועוד ועוד בניה לא חוקית בחניונים. אבל פתיחת עסקים, לא. כל דבר שהוא מעל הקרקע לו. מה יהיה מתי יבואו אנשים ור.... שיציעדו את השכונה קדימה?
יאיר רביבו
2
יש הרבה מקום בחיידר של דרכי יושר. גם ככה הוא לא מצליח למלאות את זה....
האיגוד
1
אין ברירה אלא להקים ערים נפרדות לחסידים, לליטאים, למזרחים, לחסידי חב"ד, לחסידי ברלנד. לא ירחק היום שבו יהיו בתי קברות נפרדים.
רבינו

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: