היסטוריה ואקטואליה

יש שדים ומזיקים? דעת גדולי ישראל זצוק"ל

סדרת הפרקים על השדים והרוחות עווררו הדים עצומים, ורבים ביקשו את המעשה המופלא שכתב הריי"צ מליובאוויטש זי"ע; אך קודם לכן, האם לדעת גדולי ישראל יש שדים ומזיקים? (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פרק א': חשיפת הוצאת נשמתו של הסבא מגופה של נכדתו, בזכות שליח חב"ד בבית שאן, עוררו ענין ציבורי רב. המאמר השני אודות שליח חב"ד עלום השם, שקיבל צ'ק תרומה לבית חב"ד עם 6 ספרות מפני שגירש שדים בבית עשיר אלמוני ע"י תקיעת שופר, עוררו שוב ענין ציבורי רב.

למערכת הגיעו תגובות רבות מקוראים שבקשו שכותב השורות יפרסם על המעשה המופלא שכתב הריי"צ מליובאוויטש זי"ע על המקובל רבי יואל 'בעל שם' זי"ע שגירש שדים לאחר שהכמרים השתגעו מבהלה.

כמה מהתגובות שהופיעו על המאמרים שעסקו ב'גירוש שדים' בבקשה שכותב השורות יפרסם את המעשה המבהיל המובא בספר הזיכרונות להריי"צ מליובאוויטש זי"ע
עוד בקשת פרסום קבלתי בדואר אלקטרוני מאת מחסיד ק"ק חב"ד

לפני שנפרסם את המעשה המבהיל שהובא בזיכרונותיו של הריי"צ מליובאוויטש זי"ע, ראוי שנקדים ונביא היחס של גדולי ישראל זצוק"ל ובראשם הנשר הגדול הרמב"ם בסוגית מציאות השדים והמזיקים, ופרשנות מאמרי חז"ל בעניין.

דעת הרמב"ם מחבר ה'יד החזקה' ייחודית בעניין זה, כפי שהשיג עליו הרשב"א בחריפות וכך לשונו:

"והוא הרמב"ם ז"ל כיחש בזה, ולגלג הרבה על המאמין שיש כח בשמות לעשות שום פעולה, כמו שתראה דבריו במורה, הרי שלא הספיק לו עדות הגמרא המעידה על המעשים שנעשו בכח השמות. גם ידוע שרבותינו קבלו מציאות השדים ומעשה הכשפים, כמפורסם בתלמוד ובמדרשים, ועם כל זה הרמב"ם החליט שהם דברי הבל". (תשובה סימן ר"כ, הובא גם במאמר קנאת ה' צבאות המיוחס לרבי נתן מברסלב).

מאמר קנאת ה' צבאות המיוחס לרבי נתן מברסלב בו הובא תשובת הרשב"א אודות הרמב"ם (אוצר החכמה)

כתב אדונינו הגר"א על הרמב"ם, וכך לשונו:

"הרמב"ם... אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו, שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר, אבל כבר הכו אותו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו' וכן קמעין בהרבה מקומות, ולחשים רבו מלספור, והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה ולפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן, וחס ושלום איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם, אלא שכל דבריהם הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות, לא פנימיות של בעלי הפילוסופיא שזורקין אותה לאשפה שהם חצוניות, אלא של בעלי האמת". (יו"ד סימן קע"ט ס"ק י"ג).

הגהת הגר"א, בשולחן ערוך יו"ד סימן קע"ט ס"ק י"ג (HebrewBooks)
הגהת הגר"א, בשולחן ערוך יו"ד סימן קע"ט ס"ק י"ג (HebrewBooks)

זה ברור שאצל 'חסידים' ו'מקובלים' הפולמוס האם יש שדים, אינו מתחיל. כל הדיון הוא אצל ה"מתנגדים", ולאחר דבריו החריפים של אדונינו הגר"א שיש שדים, ודלא כדברי הרמב"ם, בפרקים הבאים נפרסם את זיכרונותיו של הריי"צ מליובאוויטש זי"ע שמספר מעשה מבהיל ונורא מאת ה'בעל שם' מזאמושטש שהצליח לגרש שדים בעיר פוזנא, מה שכמרי העיר נכשלו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר