הפטירה, דקה אחר דקה

"אני לא שומע נשימות", זעק יענקי | השעה האחרונה של מרן שר התורה

פטירתו הפתאומית של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, הכתה בהלם את כולם • 'כיכר השבת' חזר אל השעה האחרונה בחייו של מרן, האח שטיפל, הנשימה שנעלמה, ההחייאה וזעקות השבר • מצמרר (חרדים)

חיים אילוז | כיכר השבת |
מרן זצ"ל על רצפת ביתו, בניו בקריעה (צילום: באדיבות המצלם, דוד זר)

בימים הראשונים שלאחר פטירתו הפתאומית של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זכר צדיק וקדוש לברכה אסף 'כיכר השבת' את הפרטים מאחורי הקלעים על מה שהתרחש בבית פנימה, בשעה האחרונה לחייו של שר התורה.

הדקות האחרונות

15:10 - הקריאה הראשונה, "רשב"ם, קוצר נשימה"
15:22 - "רשב"ם 23; מחלה מבוגר, דום לב ונשימה"
15:38 - "החייאה על הרב"
15:54 - "כעת וידוי וקבלת עול מלכות שמיים"
15:56 - "ברוך דיין האמת"

• • •

במהלך השבוע האחרון לחייו, חש מרן שר התורה זצ"ל, בחולשה גדולה. קבלת הקהל בוטלה ואל הבית הובא מחולל חמצן, בשל קשיי נשימה מהם סבל הרב, כאשר המכשיר סייע להסדיר את נשימתו של הרב בעת שהסטרוציה, המעידה על רמת החמצן בדם - ירדה.

ביום חמישי, יום הפורים, הוזעק הנכד, הרב יעקב קנייבסקי אל הבית, ואל המקום הובא פרופ' מפורסם מבית החולים 'איכילוב', שהיה אמון בתקופה האחרונה על הטיפול הרפואי של הרב.

הרב אמנם היה חלש, אך הפרופ' הורה שאין טעם לפנותו לבית החולים - מאחר והסטרוציה עלתה, מה שהעיד שהרב מצליח להתגבר על המצב הרפואי הירוד.

למחרת, בצהרי יום שישי, יום שושן פורים, ערב שבת קודש, לאחר השעה 14:00 בצהריים, הגיע אח (לא יהודי) מטעם הפרופ' כדי לקחת דם לרב, לבדיקות, וכן לתת לרב אנטיביוטיקה.

באותה עת הרב ישן במיטתו, בנו הרב יצחק שאול היה בביתו הסמוך ואילו הנכד יענקי שהיה אמון על הטיפול ברב, שהה בחדר, בקומה השניה בבית הרב.

האח, חיפש וריד אצל הרב בשביל לקחת את הבדיקות דם, אך בתחילה לא מצא. אחר-כך כשהמשיך לחפש - מצא וריד והחל לקחת דם מהרב, וזאת כאשר זמן קצר קודם לכן הסטורציה עמדה על 95. כשסיים, הוא הכניס לרב גם את האנטיביוטיקה.

תוך כדי כך, יענקי ירד אל החדר, ושאל האם המחולל חמצן לא עובד. "אני לא שומע את הנשימות של הרב", אמר בדאגה.

"עובד, עובד", אמר לו האח, "הדלקתי, הכל עובד".

הם בודקים שוב, ורואים - אין נשימה.

האח מיהר לבדוק דופק לרב, בצוואר, ולחרדתו גילה - אין דופק.

בדק גם ביד - אין דופק.

"שמע ישראל", זעק יענקי בבעתה, ואביו, מיהר אל החדר בריצה, כשגם מפיו נפלטת זעקת "שמע ישראל".

האח החל לעסות עיסויים, במקביל - כוחות ההצלה הוזעקו אל הבית.

דקות ספורות לאחר השעה 15:00 - היו אלו אנשי 'איחוד הצלה' שקיבלו את הקריאה הראשונה. המתנדבים, ישראל אלתר ודודי מנשה, שהיו ברחוב עזרא הסמוך, התעדכנו שיש קריאה ברחוב רשב"ם, ומיהרו אל הרחוב. או-אז קיבלו עדכון "רשב"ם קוצר נשימה". הם מגיעים אל הרחוב, ומתעדכנים בכתובת: "רשב"ם 23".

הם מגיעים בסמוך לבית הכנסת 'לדרמן', וממדרגות ביתו של שר התורה, הם רואים את הנכד יענקי, שמסמן להם: "בואו, בואו מהר".

ההמונים מחוץ לבית (צילום: לפי סעיף 27א)

השעה 15:12 - הם רצים אל הדירה, עוד לא יודעים במי ובמה מדובר. רק בפנים, בתוך הבית, הם מבינים שמרן שר התורה, לא נושם וללא דופק. בחדר השינה הם רואים את הרב על מיטתו, לידו האח, הבן הרב יצחק שאול, הנכד יענקי ובני משפחה נוספים.

"ר' חיים שכב על המיטה, פניו כפני מלאך אלוקים", תיאר ישראל אלתר בשיחה עם הרב יצחק פנגר בערוץ הידברות. הוא מבצע בדיקה מהירה, רואה שהרב בלי דופק ובלי נשימה, ומודיע: "מתחילים החייאה".

מרן זצ"ל על רצפת הבית בחדר לימודו (באדיבות המצלם)

"לקחנו אותו בידיים, הורדנו אותו על הרצפה והתחלנו פעולות החייאה", הוא מתאר ומסביר כי כדי לבצע החייאה, צריך שהחולה ישכב על משטח קשה, כדי שהעיסויים ישפיעו על הלב. הם מחברים את מכשיר הדפיברילטור, אך המכשיר לא ממליץ על שוק, והם כאנשי רפואה מבינים שזה הולך למקום לא טוב.

הם ממשיכים בעיסויים, ממתינים לקבל איתות מהמכשיר אם לתת שוק - אך אין תגובה. אחרי 7-8 דקות, יענקי מנסה לבדוק מה קורה עם הרב. "זה נראה שזה הולך למקום לא טוב", משיבים אנשי הרפואה.

השעה 15:22 - קריאה נוספת יוצאת אצל ארגוני ההצלה: "כתובת: בני ברק רשב"ם 23; קוד הזנקה: 1 - מחלה מבוגר; קוד רפואי: 5002 - דום לב ונשימה".

קרוב לעשרה כוננים מ'איחוד הצלה', 'הצלה' ומד"א, הסתערו על הבית. ניידת טיפול נמרץ הגיעה גם היא אל המקום.

במקביל, השמועה פשטה כאש בשדה קוצים, "מרן שר התורה התמוטט". העולם היהודי עצר את נשימתו בדאגה. "החייאה ברשב"ם", מיהרו כולם לעדכן איש את רעהו. מתקשים להאמין. בחוץ, החלו להתאסף ההמונים, זעקות שבר, פרקי תהילים, מלחמה על מנהיגו של דור.

הבן הגרי"ש קנייבסקי בקריעה על אביו זצ"ל (לפי סעיף 27א)

בפנים, ההחייאה נמשכת, העיסויים נמשכים. המאמצים להחיות את שר התורה לא פוסקים. הכוננים הרבים שהגיעו למקום, התבקשו להגיד תהילים, לא להעמיס, כדי שהטיפול יהיה מקצועי.

"נתנו לו אדרנלין, עשו לו אינטובציה, עשו כל מה שבן אנוש יכול לעשות בשביל להציל את גדול הדור, ולצערנו זה לא הלך", סיפר אלתר.

"קיבלתי טלפון ביום שישי, בין השעה שלוש לשלוש וחצי להגיע מהר", סיפר אושי שלומוביץ, יו"ר ארגון 'הצלה', בריאיון ל'חדשות 12', "ותוך כדי שאני בטלפון אמרו שהוא הפסיק לנשום כבר. הגענו, התחלנו מיד פעולות החייאה. עשינו החייאה במשך כמעט שעה, עם תרופות ואינטובציה, הנשמה, עשינו הכל, כמובן, עשינו את המקסימום".

על הרגעים הקשים של הטיפול ברב, סיפר ישראל אלתר: "סיטואציה קשה, חייבים להפריד בין הרגש לשכל ולעבוד על פי השכל וזה מה שעשינו, עבדנו 'כמו רובוטים' לנסות להציל את שר התורה, אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים בסיטואציה שכל העולם מסתכל עלינו, האחריות שיש כרגע על כתפנו היא אחריות ענקית, ואנחנו, כבני אנוש, כאנשי רפואה, חייבים לעשות הכל כדי לנסות להחזיר נשימה ודופק, לנסות להחזיר אותו לחיים".

15:52 - יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני: "הציבור נקרא לעצור הכל ולהעתיר בתפילה ובתחנונים על גדול הדור מרן שר התורה רבי שמריהו יוסף חיים בן פעשא מרים לרפו"ש. אל נא רפא נא לו".

15:54 - "אחרי 40 דקות, הנכד יענקי שואל אותי: 'לאיפה זה הולך?', אמרתי לו: 'אפשר להגיד וידוי ושמע ישראל'", מספר ישראל אלתר.

ומביתו של הרב יוצא עדכון נוסף: "כעת וידוי וקבלת עול מלכות שמיים".

"ואז כולם פרצו בבכי, 'שמע ישראל', 'ה' הוא האלוקים'", סיפר אלתר, "זה היה רגע מאוד מאוד קשה, כי מצד אחד אני שומע למטה את העשרות שעומדים ואומרים תהילים, ובוכים. מהצד השני אני שומע בחדר ליד את האנשים צורחים ובוכים, ומצד אחד אנחנו בחדר עושים החייאה, הפרמדיק נותן הוראה לתרופות, עושים החייאה כמו שצריך, הקולות של אלו ואלו בקעו ביחד לרקיע והגיעו עד כסא הכבוד".

הכותרת הדרמטית ב'כיכר השבת', ערב שבת קודש

בשעה 15:56 - התבשר העם היהודי את הבשורה הנוראית - "ברוך דיין האמת". רופא קבע את פטירתו של שר התורה, רבן של כל בני הגולה איננו.

"נגמר, נגמר", סימן אחד מבני הבית להמונים שמילאו את רחוב רשב"ם. "לעשות קריעה".

ובתוך הבית, בזה אחר זה, קורעים כולם את בגדיהם, דומעים, בוכים, מתקשים להאמין. לא מסוגלים לעכל.

מסמנים למתפללים לעצור ולעשות קריעה (צילום: לפי סעיף 27א)

במהלך ה'שבעה' סיפר הנכד יענקי קנייבסקי לאבלים ולמנחמים כי "אני לא יודע איך היתה לי את ההרגשה לצעוק ביחד עם אבא 'שמע ישראל', הרגשנו שהנורא מכל קרה, כאילו כוח עליון דחף אותנו לצעוק באותו רגע ואכן מתברר למפרע שממש באותו זמן מרן זצ"ל נפטר במיטת נשיקה, פשוט ברגע אחד".

ערב שבת קודש, תחושת יתמות אופפת את כולם. אבל יחיד עשי לך. וכל בני ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר