גולשי 'כיכר' כותבים

"ר' חיים שלי" • הסיפור שלכם עם מרן רבי חיים קנייבסקי זצ"ל

לכל אחד ואחד יש את ה"ר' חיים שלו". כמעט לכל אחד יש את הסיפור האישי שבו הוא פגש, ראה או התברך מ"ר' חיים" • אספנו את הסיפורים שלכם, גולשי 'כיכר' - שזכו להעיד ולהאיר את הקשר של מרן לכלל ישראל (חרדים)

ר' חיים עם קוויטל (צילום: דוד זר)

מה לא נכתב על מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל? אינסוף סיפורים מתארים את שקידתו העצומה בתורה, שו"תים וספרים רבים בכל מרחבי התורה מלמדים על היקף אדיר של ידיעות של האיש שלמד את כל התורה כולה, כל שנה וכמעט כל הזמן, אולם נדבך נוסף היה קיים בדמות הפלאית הזו - חיבור אישי ליהודים מכל העדות והחוגים.

לכל אחד ואחד יש את ה"ר' חיים שלו". כמעט לכל אחד יש את הסיפור האישי שבו הוא פגש, ראה או התברך מ"ר' חיים", או לפחות שמע מחבר טוב סיפור שעבר עליו.

בשבוע האחרון ביקשנו ממכם, גולשי 'כיכר השבת' לשלוח לנו סיפורים, וההיענות הייתה מדהימה. מאות רבות של סיפורים אישיים הציפו את שולחן המערכת, ולבנו התרגש לגלות שוב את דמותו הענפה של שר התורה.

מובן שלא נוכל לפרסם את כל הסיפורים, אולם השתדלנו להביא מדגם מייצג של עדויות וסיפורים שיציגו את החלק שלכם, ויספרו על הקשר המיוחד שהיה בין "ר' חיים" - לכלל ישראל.

(צילום: בעריש פילמר)

• • •

הדבר היקר ביותר לר' חיים היה הזמן שלו. ר' חיים ניצל את הזמן בצורה בלתי נתפסת - ועדיין החליט לפתוח את דלתות ביתו לקהל הרחב ולהעניק לאנשים מהיקר לו מכל. מכיוון שכך - אין מתאים מהסיפור הבא בכדי להמחיש עד כמה היה ר' חיים אכפתי וקשוב לרחשי ליבם של הפונים אליו:

לר' חיים היה אכפת ממני

"כשנישאתי לפני כ-30 שנה הייתה עליה גדולה מרוסיה ומחירי המשכנתאות והדירות התייקרו מאוד, מה שהביא אותי ואת בעלי לשקול לגור בצפת. צפת של אותם הימים לא הייתה שוקקת חיים כמו היום, אך בשל המחירים שהתייקרו עברנו לגור בשכונת 'מאור חיים' שבצפת.

ההורים שלי היו דיי מבוגרים והייתי רגילה לגור בסמיכות אליהם, אך למרות זאת החלטתי לנסות ולגור בצפת. בעלי נרשם לכולל במירון שבו אברכים מקבלים סכום גבוה אך נשארים ללמוד במשך כל היום, ואני הייתי חוזרת מהעבודה ומוצאת בית ריק, כשבעלי חוזר מהכולל רק בשעה 7 בערב.

התחלתי להתגעגע והתחרטתי על המעבר לצפת, חשתי בודדה והייתי בוכה, עד שראש הישיבה של בעלי הציע לו לפנות לר' חיים ולהתייעץ, ומה שהוא יאמר לעשות ללא שום היסוס והתלבטות.

ניגשנו לר' חיים וידוע הדבר כי הרב לא היה מקבל נשים. בעלי נכנס אליו ושטח בפניו את התמונה. ר' חיים פנה לבעלי ואמר לו: "אשתך נמצאת כאן"? הוא ענה שכן, ור' חיים ביקש שאני אכנס.

אני נדהמתי והתביישתי, ניגשתי אל חדרו והוא שאל אותי : "את רוצה לגור בצפת? תעני לי... את רוצה להמשיך לגור בצפת? את מסוגלת לגור בצפת?"

התחלתי לבכות ורעדתי.

"תיכנסי תיכנסי אל תפחדי" הוא אמר לי, ושוב שאל: את רוצה לגור בצפת?"

אמרתי לו "לא, אינני מסוגלת".

הוא חתך אותי בדבריי ודפק על השולחן: "אז לעזוב מיד את צפת"! בעלי נחרד וקיבל את דבריו. עזבנו את צפת וגרנו באשדוד, ולבסוף הגענו לבני ברק.

באותה התקופה עברו 4 שנים ולא נפקדנו בילדים. ניסינו לטפל בכל מיני טיפולים וזה לא עזר. עברו עוד שלוש שנים ואז ניגשנו לר' חיים להתייעץ אם לעבור טיפולים. בעלי סיפר לו את הבעיה והוא אמר שלא צריך שום טיפול. הוא טפח על שכמו של בעלי ודפק לו בראש: "תגדל זקן ויהיו לך ילדים", וחייך.

אשתו הרבנית בת שבע זצ"ל עודדה אותי ואמרה: "בואי תיכנסי אל המטבח, אל תחששי הכל יהיה בסדר בעז"ה. כפי שהרב אמר את תראי שבעלך יגדל זקן ואת תיפקדי בעז"ה כעת חיה. בעלי גידל זקן ונפקדתי לאחר 8 שנים, כשבני נולד כעת חיה ממש שנה בדיוק לאחר הבטחת הצדיק!"

ר' חיים מסיים ספר תורה שנתרם לזכותו - עם הסופר הרב דוד ירו (באדיבות המצלם)

גם עו"ד גדליהו בן שמעון, לא שוכח את האכפתיות של ר' חיים ממנו בהיותו ילד:

עו"ד גדליהו בן שמעון סגן ראש עיריית בני ברק ונאמן ביתו של נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן שליט"א טוען כי "לכל אחד יש את הרב קנייבסקי הפרטי שלו", כשהרב עזר לכל הקהלים והמגזרים. "הייתי יוצא אחרי ברכתו אדם חדש ומלא ביטחון" אומר בן שמעון, ומגולל סיפור מרגש במיוחד מילדותו בבני ברק.

"זה היה בשיא 'מלחמת המפרץ' כאשר טילי הסקאד התרוצצו מעל שמי גוש דן, וכילד בגיל 12 תפסה אותי חרדה איומה עד כדי הפרעה ללימוד בבית הספר. פשוט לא רציתי לחזור ללימודים.

אבי זצ"ל, אשר היה קשור לרב מאוד החליט לקחת אותי לגר"ח שיעודד אותי, ושיסביר לי בטוב טעם שאין לנער צעיר כמוני ממה לחשוש.

ר' חיים הושיט לי וופל וועוגה, ושאל אותי באלו המילים: "גדליהו ממה יש לך לפחד"? אני יודע שאתה גר בקרית ישיבת פוניב'ז ובסמיכות לגדולי ישראל - החצר בה גדלתי הייתה משותפת עם ראשי ישיבת פונביז', ובראשם הרב שך זצ"ל, רבי מיכל יהודה לפקוביץ, ורבי חיים פרינדלנדר.

ר' חיים הרים את ידי ושאל: "גדליהו, וכי יזרקו טילים בחצרי גדולי ישראל ובבתי המדרש שלהם? היתכן?! התורה שומרת עליך, גדולי ישראל שומרים עליך, אתה גר בחצר בתי המדרש של הישיבה.

אני אחראי שלא יקרה לך כלום!" וחתם את דבריו בחידוש תורה.

וכך יצאתי ילד מחוזק ומלא ביטחון עצמי ומעודד אחרים, כי רבי חיים קנייבסקי זצ"ל הבטיח לי שלא יקרה לנו כלום!

ראינו רוח הקודש

מאז ומעולם התהלכו סיפורים מדהימים של גילוי רוח הקודש בחצרו של ר' חיים. לשולחן המערכת נשלחו כמויות רבות של ישועות שלא כדרך הטבע, אולם לא יכולנו להכניס את כולם, ונאלצנו לבחור מדגם מייצג:

כך מספרת אודליה על ביתה שהקיאה בכל לילה כשמקור הבעיה לא נמצאה, ולאחר ברכתו של שר התורה התינוקת חדלה מלהקיא באופן מוחלט. וכשבן אחר נולד טענו הרופאים כי הילד סובל מתסמונת מיוחדת שתמנע את התפתחותו, ובכל שלב ובשלב בתהליכי הגדילה טענו הרופאים כי הילד לא יעבור את השלב - כשר' אומר להם תמיד כי "הרופאים לא יודעים כלום" - והילד אכן התפתח וגדל למרות כל התחזיות השחורות.

"רציתי להשקיע בנדל''ן כלשהו, התייעצתי עם רב חיים כתמיד וענה לי באופן די מוזר "לך ללמוד תורה", ניסיתי לדון עוד אבל שלא כתמיד - הוא פשוט חזר על אותה תשובה שוב ושוב, לימים התברר שהשקעה זו הייתה נוכלות". סיפר אברך נוסף.

משפחה נוספת מספרת שהיא נכנסה לדירה עם רטיבויות ברמה כזו שהשוכרים הקודמים נטשו אותה לאחר שכל הרכוש שלהם נרטב. ר' חיים נתן להם עצה ובירך, והם הצליחו לפתור את הרטיבויות שלא כדרך הטבע.

"אני אדם שעובד לפרנסתו אבל משתדל ללמוד תורה באופן קבוע. בעבר לא הייתי לומד בכלל ואז הייתה תקופה שהחלטתי להשקיע בלימוד תורה באופן קבוע ומשמעותי. באותה תקופה יצא לי להיכנס למרן להתברך, ולפני שפציתי את פי הוא שאל "איך קוראים לך" עניתי לו "מוישה" אז הוא אמר "מוישה אמת ותורתו אמת" הרגשתי שהוא רואה את המאמץ החדש שקיבלתי על עצמי והוא רוצה לעודד אותי להמשיך ביתר שאת וביתר עוז", סיפר לנו משה.

"לפני 22 שנה נולד לנו אחיין, והברית יצאה בחול המועד פסח. כמובן שר' חיים זצ"ל הוזמן להיות הסנדק, אח שלי רצה לצלם את ר' חיים - אך הרב לא הסכים שיצלמו מפני שזה היה בחול המועד.

למרות זאת מישהו מהמשפחה צילם - וכשהוא הלך לפתח את ה"פילים" (המצלמה של פעם) כל התמונות נשרפו!!

(צילום: בעריש פילמר)

סיפור מעניין נוסף, הגיע על בחור שגויס לצבא ולא הצליח להשתחרר: "אדם שחזר בתשובה בהיותו בצבא ביקש להפסיק לשרת בצבא ולהיכנס לישיבה לחוזרים בתשובה, אולם הצבא לא הסכים לשחררו. עסקנים חשובים ומפורסמים ניסו לעזור לו אך ללא הצלחה. בצר לו פנה הבחור למעונו של רב חיים זצוק"ל וביקש את ברכתו. רב חיים אמר לו "יש לך שליחות לעשות, ואחר כך תצא".

הוא שמע את הדברים אבל לא הבין על איזו שליחות רב חיים מדבר. כעבור תקופה קצרה הצבא ארגן לאותו בסיס פעילות מסוימת ומינו אותו להיות אחראי על הקרנה לשאר החיילים בבסיס. הוא הסתפק איזה סרט ראוי להקרין להם והחליט לשים להם הרצאה של אחד המחזירים בתשובה (הרב אמנון יצחק). הוא שם להם הרצאה של שעתיים והכל עבר חלק מבלי שרבו איתו.

למחרת הוא קיבל קריאה מאחד המפקדים ששאל אותו למה הוא רוצה לעזוב את הצבא. הוא ענה למפקד שהוא רוצה ללמוד תורה בישיבה, והמפקד ששמע את הדברים אמר לו "קח את הציוד שלך ולך, מכתב שחרור בדרך אליך"!

גם הרב משה איטח, מספר כי "זכיתי עם כלל עם ישראל להיכנס למרן זיע"א בשנה האחרונה פעמים רבות, יש לנו מדרשיה לנוער מתמודד (שאינו שומר תורה ומצוות) בירושלים, באחד הפעמים שירדנו לבני ברק עם הנערים היקרים, שהינו בחדר אצל הרב כ 3 דקות שכמה מהבחורים מספרים בהתרגשות איך שהתקרבו ומתקרבים לדרך התורה והמצוות.

לקראת הסוף נכנס אחד מהתומכים של המדרשיה בחור ממרכז הארץ שאינו שומר תורה ומצוות וביקש ברכה, הם חיכו לילדים כעשר שנים והנה אשתו בהריון אך הרופאים אמרו לו הוראה ברורה שעליה להפיל כי רואים משהו ה"י, אותו יהודי התחיל לבכות מרן ברכו בברכה והצלחה, ואז שאלתי את הרב מה לעשות? ענה הרב שלא תפיל, ברכה והצלחה.

אשתו של אותו יהודי ילדה בשעה טובה ומוצלחת בן בריא".

הרב משה איטח (באדיבות המצלם)

תחליף לבתיה!

"אני רוצה לצרף סיפור שהיה לנו עם הרב קנייבסקי זצוק"ל", כתבה לנו בתיה:

"טרם הנישואים שלנו, בעלי נפגש מס' פעמים עם בחורה מסוימת שהוא הסתפק על השם שלה ועל עוד מס' דברים אחרים.

הוא רצה מאוד לשאול את הרב, ולא תכנן את צעדיו. הוא יצא מהישיבה שבה הוא למד בבני ברק והגיע לרחוב רשב"ם כשלפתע מולו ממש יצא הרב קנייבסקי - כנראה לאיזשהו אירוע, ופתאום הוא מוצא את עצמו מול הרב פנים מול פנים.

הוא שאל מיד את השאלה על השם של הבחורה, והרב פסק לו: "תחליף לבתיה".

באותם רגעים בעלי חשב שהרב מתכוון שהבחורה תחליף (בלשון נסתרת) את שמה לבתיה, אולם איכשהו השידוך ירד על נושא אחר, ומיד כשירד השידוך הוא נפגש איתי. ואז בעלי גילה שהרב צפה למרחוק והתכוון שאתה הבחור (בלשון נוכח) תחליף לבחורה אחרת בשם בתיה - שזו אני, אשתו.

הסיפור הזה רק מוכיח כמה הרב צפה למרחוק וראה ואמר דברים שלא תמיד הובנו לנו בשעת מעשה", אומרת בתיה.

חלמתי על ר' חיים

סיפור יוצא דופן סיפר שלח לנו אלעד: "אני רוצה לספר לכם על חלום שחלמתי לפני כ-10 שנים בערך. גרתי באשדוד ולא זכיתי להיות אצל מרן, אבל זכיתי לחלום עליו.

בחלום ראיתי את הרב יושב בבית המדרש שלו במזרח ולומד. אני נמצא בבית המדרש ומסתכל על הרב, ואחרי שעבר כמה זמן אני קולט שניכנס מחבל עם סכין ביד ורצה לפגוע ברב.

הרב היה שקוע בלימוד ולא שם לב אליו, רצתי למחבל וסימנתי לו שישחט איתי במקום הרב, וככה הוא עשה.

בבוקר כשהתעוררתי כל הכרית שלי הייתה רטובה, ובדקתי אם הגרון שלי חתוך. סיפרתי את החלום למור אבי ובן משפחה שהיה נוכח והוא אמר שבדיוק כך נראה בית המדרש של הרב שימליץ טוב בעדנו ובעד כלל ישראל.

חשוב לי לציין שעד אז לא ראיתי במציאות את בית המדרש של הרב ולא את ביתו, אבל בחלום ראיתי הכול - וכשסיפרתי את החלום לאנשים שהיו שם אמרו לי שכך בדיוק נראה המקום".

קנה דירה בזכות ר' חיים

סיפור מדהים שאף הוא נשלח אלינו - מספר על יהודי שהצליח לקנות דירה כנגד כל הסיכויים, מכח ברכתו של ר' חיים:

"שמעתי את הסיפור הזה מבעל המעשה לפני יומיים, והוא סיפר שלפני כשלושים שנה הוא היה גר בקרוואן שהמדינה נתנה לעולים ולאחר זמן רצה לחזור בתשובה משום שהתחתן, והאזור שגר בו היו מחללי שבת בפהרהסיא. הוא עלה לר' חיים שאמר לו: "מה הבעיה תקנה דירה".

הוא הסביר לרב שאין לו אפילו דולר לקניית דירה והרב אמר לו "אל תדאג תחתום חוזה הכל יסתדר".

הוא חזר לביתו וקיבל הודעה שהמדינה מפנה את הקרוואנים ויש למתגוררים שם שתי אופציות: או לקנות ב115 אלף דולר בשכונה חדשה בעיר, או לקבל מענק של 100,000 דולר שמתוכם צריך להחזיר 40,000 אחרי כמה שנים.

הוא מצא דירה בשכונה החרדית בלוד, הבעיה הייתה שהדירה עולה 115,000 דולר. הוא הלך לרב שוב ואמר לו כבוד הרב אמר לי לחתום אבל חסרים לי 15,000 דולר..

ר' חיים אמר לו: "אל תדאג תחזור לבית והכל יסתדר". הוא נכנס לבית ואימא שלו מתקשרת ואומרת לו "בוא מהר יש לי בשבילך 15,000 דולר". יצוין שאותו אדם התחיל באותו זמן ללמוד בכולל ונהיה אברך.

הוא הגיע לבנק לבקש משכנתא על 40,000 דולר, והבנקאית אומרת לו "יש לך משכורת של 1,000 שקל בחודש מי ייתן לך משכנתא?" אבל אותו אדם אומר לה: "זה מה שהרב קנייבסקי אמר, וזה מה שאני עושה".

הבנקאית אמרה לו "אם הרב אמר אז בא נבדוק".

למחרת היא מתקשרת אליו ואומרת לו "בוא מהר יש בשבילך משכנתא. אני לא יודעת איך אבל הבנק אישר הכל". כשאותו אדם סיפר לנו את הסיפור קפץ אדם אחד "ואמר לו אולי אתה לא זוכר - אבל אני הייתי יועץ המשכנתאות ואני זוכר דבר מדהים: המשכנתא שלך הייתה עם 0% ריבית!"

(צילום: בעריש פילמר)

ר' חיים השפיע על החיים שלנו

"כשהייתי גרושה עם שלושה ילדים קטנים הרב אמר שאני אצליח, למרות שהשידוכים בפרק ב' לא פשוטים. באותה התקופה קיבלתי מכשיר אייפד לא כשר במתנה, אך בזכות כתבה שקראתי על הרב בעיתון החלטתי לנסות ולרשום לרב בקשה, שברתי את המכשירהלא כשר וביקשתי בקשה לשידוך מהרב, והרב ענה "בקרוב ממש" - ואכן תוך חודש וחצי חודשיים זכינו להכיר את בעלי הנוכחי".

סיפור יוצא דופן מספר גדליה: "גדלתי במשפחה חילונית לגמרי ללא זיקה לדת, ובשנים האחרונות עניין אותי נושא הדת. שמעתי על הרב חיים קנייבסקי שהוא רב גדול, קניתי ספרים שלו אך פחדתי לבוא לביתו לקבל ברכה בגלל קדושתו הגדולה, ובכל זאת רציתי לקבל ממנו את הברכה.

באותו הזמן היו בחירות לכנסת והרב הביא ברכה לכל מי שיצביע ג'. הצבעתי ג למפלגת יהדות התורה וקיבלתי את הברכה, ואכן אני רואה ומרגיש את הברכה שלו בחיי אשר בעקבותיה לקחתי על עצמי לשמור שבת".

גם אברהם מבית שמש הושפע מהרב, והוא ומשפחתו עלו לארץ בעקבות ברכתו של הרב:

"הגעתי לרב חיים בשנת 2013 כשהיו לי שלושה ילדים קטנים כדי לשאול אותו על בתי ספר לילדים שלי. כתבתי שאני בעל תשובה, עובד, במונסי ניו יורק ורציתי לדעת היכן אוכל לקבל חינוך טוב יותר לילדים שלי- מונסי או ארץ ישראל, ואם כן היכן.

הרב ענה לי "בוא לארץ ישראל".

נרעשתי מהעניין ושאלתי את הרבנים המקומיים שלי בארה"ב מה לעשות. הם אמרו שלא הייתי צריך לשאול את הרב חיים שאלה כזו, או שהוא התכוון שאתה צריך לבוא כשיבוא המשיח...

לא האמנתי שהרבנים המקומיים שטענו כי הם מכבדים את הרב חיים התעלמו מהנחייתו הברורה והמדויקת אלי, ולמרות האזהרות והייאוש שקיבלתי מרבניי בארה"ב, עליתי בשנת 2018.

תהליך העלייה עבר בצורה חלקה ולא יכולתי להיות מאושר יותר. אני מאמין שזה בגלל הברכה שקיבלתי מהרב.

ונסיים בסיפור שהסתיים בשבועות האחרונים:

"עם דמעות רותחות בעיניים וכאב לא נתפס אספר סיפור קצר אחד מיני רבים מהיכרותינו עם שר התורה מרן רבינו זצוק"ל.

לפני כ-14 שנים בתחילת חודש כסליו נולד ילדנו הרביעי נ"י שזכינו שמרן שר התורה ישמש כסנדק שלו בברית ואף בירך אותו ש"תזכה לגדלו לתורה לחופה ולמעשים טובים בעז"ה". הברכה עשתה פירות והבן שלנו קיבל אהבת תורה מיוחדת ואף זכה לסיים את הש"ס בבלי כבר בגיל 14!

חשקה נפשי שאת הסיום נעשה אצל מרן שר התורה - מה יכול להיות יותר משמח מזה?

אחרי מאמצים מרובים ולאחר שכמעט והתייאשנו, עלה בידינו בס"ד לקבוע תור אצל מרן, ואכן שבועיים וחצי לפני הפטירה זכינו שהבן יסיים את הש"ס אצל מרן, כשהפעם הבן שלי הוא זה שקיבל את ברכת מרן זצוק"ל לרגל הסיום, ובכך זכינו לסגור מעין מעגל רוחני.......

• • •

הסיפורים המדהימים שהצגנו מציגים את הקשר העמוק והנוגע ללב של כמות בלתי נתפסת של אנשים שחלפו במעונו הצנוע של שר התורה. אנשים שדמותו של ר' חיים חקוקה בליבם לנצח.

נשוב ונדגיש: לצערנו לא יכולנו להכניס את כל הסיפורים שנשלחו, ונודה מאד לכל מי שטרח ושלח לנו את סיפורו!

הסיפורים נכתבו כמעט מילה במילה, ולמעט תיקוני לשון הכרחיים לא נגענו בטקסטים. לפעמים דווקא השפה השוטפת והלא מקצועית - מצליחה להעביר את המסר שעובר כמעט בכל מילה ומילה בסיפורים: ר' חיים הצליח לגעת בליבם של אינסוף יהודים מכל החוגים והעדות בעם ישראל.

יש לכם עוד סיפורים שהייתם רוצים לספר? מוזמנים לשתף אותנו בתגובות:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר