היסטוריה ואקטואליה

האריות אכלו את כל הגוף - חוץ מהפנים והידיים

בפעם הראשונה התלמידים השתמשו ב'שמות הקודש' וניצלו מהאריות ושאר חיות רעות; בפעם השניה, האריות והחיות אכלו את כל גופם, חוץ מאת פניהם וידיהם - בגלל השמות (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האריה הטורף במקורות רבותינו זי"ע ככפרה לצדיקים שחטאו, פרק שלישי: מסתבר שחלקם של אריות בחזרה בתשובה של קדמונינו הינו רב. כזכור, חשפנו את המעשה המבהיל שהובא בשמו של רבינו ניסים גאון שחי לפני כ-1000 שנים, שכיהן כראש ישיבה בקירואן בספרו 'חבור יפה מהישועה' – על התנא רבי מאיר שחשש שהוא חטא ב'אשת איש', ולכך ביקש להשאירו ביער בשעת לילה, ואריות יאכלוהו, ואכן הגיע אריה ואכל כזית בלבד מבשרו, ובכך הוברר שרבי מאיר חזר בתשובה.

כזכור, חשפנו את דעתו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז שהטיל פקפוק במעשה הנ"ל, וכן חשפנו גם את דעתו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל שגם הוא סבר שמעשה זה אינו נכון לגבי התנא רבי מאיר, אולם המעשה נכון בהחלט לגבי רבי מאיר אחר, שחי בתקופת רבותינו הגאונים.

להלן נחשוף מעשה נוסף של אכילת אריה ככפרה על חטא, ומענין שגם במעשה זה האריה אכל רק חלק מהגוף, וכן גם כאן יש מחלוקת על איזה צדיק סופר המעשה, ויש מרבותינו שאף נשארו בצ"ע על מעשה זה.

הרמ"ע מפאנו (ח"א קי) מביא שהיה מעשה בתלמידי רבי יהודה החסיד ויש אומרים שהמעשה היה עם תלמידי רבינו יונה החסיד שרצו לנסות 'שמות הקודש' והלכו לילה אחד למקום דובים ואריות במדבר והשתמשו ב'שמות הקודש' וניצלו מהאריות ושאר החיות הרעות.

רבם זעם עליהם על ההעזה שלהם בלנסות להשתמש בשמות הקודש, דבר שמסור רק ליחידי הדור, וככפרה על כך גזר עליהם שיחזרו שוב בלילה בטבילה ווידוי לאותו מקום של דובים ואריות שהיו בו, בלי להשתמש כלל בשמות הקודש, ואז הם יהיו חשופים לאריות ושאר החיות הרעות.

סופו של המעשה הנורא, שהאריות ושאר חיות רעות אכלו את כל גופם חוץ מפניהם וידיהם רח"ל.

במקורות רבותינו זי"ע שכתבו אודות מעשה נורא ומבהיל זה, הדבר הוסבר שאת גופם של התלמידים אכלו האריות ככפרה על זה שהשתמשו בשמות הקודש.

את פניהם לא אכלו מפני שהתלמידים בעיניהם קראו את השמות.

ואת ידיהם של התלמידים לא אכלו, כי בידיהם לקחו והחזיקו את הספר.

• • •

המעניין ביותר הוא שהגאון רבי רחמים נסים יצחק פלאג'י אב"ד ופוסק באיזמיר, מחבר ספר 'יפה ללב' ובנו של הגאון הנודע הגר"ח פלאג'י ציטט את מעשה נורא זה של אכילת האריה את הצדיקים הנ"ל, ונשאר בצ"ע, וכך דבריו: "וכי מי גדול עון המשתמש בשמות הקודש מעון חמור שחייב סקילה וצ"ע".

- המעשה הובא ב'יפה ללב' - חידושים ופסקים על שלחן ערוך ב9 חלקים, חלק ה' (אזמיר תרמ"ד) שמה ג

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר