שיטות לימוד

"יש הרבה מלגלגים" | הגר"מ מאזוז חושף את דעתו על רבי חיים מבריסק

בעוד רוב מוחלט של גאוני ליטא העריצו את שיטת לימודו של הגר"ח מבריסק והיו אף שהתייחסו לפלפוליו כ"מתן תורה" מחדש, דעתם של גדולי עדות המזרח שונה בתכלית | ישראל שפירא עם דעתו המלאה של הגאון רבי מאיר מאזוז על הגר"ח מבריסק (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי מאיר מאזוז (צילום: מנדי הכטמן)

בחודשים האחרונים, בסדרה בת עשרות פרקים שפורסמה בבמה חשובה זו, הבאנו דעות שונות והתייחסויות שונות מאת גדולי ישראל בדורות עברו אודות שיטת הלימוד והפלפול של הגר"ח מבריסק שמסר שיעורים בישיבת וולוז'ין המעטירה.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

כצפוי, דעתם של גדולי עדות המזרח שונה בתכלית מדעתם של גאוני ליטא, שרוב מוחלט של אלו האחרונים העריצו את שיטת לימודו של הגר"ח מבריסק (זולת הרידב"ז שהיה בדעת מיעוט), והיו אף שהתייחסו לפלפוליו של הגר"ח כ"מתן תורה" מחדש, כהמשגיח הגה"צ רבי אליהו דסלר שכתב על 'בחינת קבלת התורה בדורינו'[1].

נשיא קהילת פרושים, הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן, חניך ישיבת ראדין, התבטא ואמר שתורתו של הגר"ח מבריסק נצרכה בדורות האחרונים: "כנראה שההשגחה העליונה חשה כי למען המשך עלייתו של הדור, נצרך הוא לטעימת מתיקותה של התורה בדרכו של רבי חיים – דבר שלא הוצרכו לו בדורות שלפני זה".

אם הרב צוקרמן סבר שבדורות האחרונים אנו צריכים למתיקות התורה בדרכו של רבי חיים מבריסק - הגאון רבי מאיר מאזוז ר"י כסא רחמים בשיעורו השבועי[2], ציטט בין היתר את הרב ד"ר יחיאל יעקב וינברג, ואת הרב החוקר ר' שלמה יוסף זוין העורך הראשון של האנציקלופדיה התלמודית, ומובן מדבריו שגם בדורות הללו לא צריכים את שיטות לימודו של הגר"ח מבריסק.

הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

דברי הגר"מ מאזוז:

"יש הרבה מלגלגים על הישיבה [כסא רחמים] אומרים: הישיבה לא יודעים ללמוד בשיטת בריסק, בשיטת הגרי"ז וכו', הם לא יודעים על מה הם מדברים בכלל, הם לא יודעים כלום, אם היו יודעים מה זה הגרי"ז ומה זה הגר"ח מבריסק...".

בהמשך דבריו הגר"מ מאזוז סיפר לתלמידיו שלרבי חיים מבריסק "היה לו מוח מיוחד - מוח מבריק", אולם לשיטתו יש מתנגדים, ולא רק מבני עדות המזרח. אחד מאלו הוא רבי יחיאל יעקב ויינברג "אחד מגדולי הרבנים האשכנזים" שכתב לרבי יהושע הוטנר שהרמב"ם לא סובר כדרך שאומרים האחרונים בדבריו, והוא לא התכוון לא לפלפולים האלה ולא לדברים האלה בסגנון בריסק.

הוסיף הגר"מ מאזוז וציטט שחידושיו על הרמב"ם של הגר"ח מבריסק הם מוגדרים כ"רמב"ם חדש", וזה לא הרמב"ם המקורי... בשל הדברים החריפים, בעלון הביאו את המקור ולא בהערת שוליים - "נדפס בקובץ "המעין" ניסן תשס"ז עמ' 3".

הגר"מ מאזוז הביא דוגמאות לחידוש של הגר"ח מבריסק (דין 'אתה חוננתנו' בתפילת שחרית ביום א' למי שלא התפלל ערבית במוצאי שבת, ודיון על שני אתרוגים, האחד כשר ודאי והשני ספק כשר אבל מהודר - מה עדיף ליטול), וחלק על פסקיו.

בהמשך הדברים מצטט הגר"מ מאזוז דעה של הרב זוין על הגר"ח מבריסק, כאשר שלח שאלה בהלכות גיטין לגאון הנודע רבי יצחק אלחנן ספקטור אמר לו: "תכתוב לי את דעתך בלי מקורות, אני לא רוצה להטריח אותך".

הרב זוין בספרו "אישים ושיטות" (עמ' 58) הסיק "זה לא בגלל שהוא לא רוצה להטריח אותו, אלא בגלל שאולי רבי חיים לפי השכל שלו ימצא פירכא והוא לא רוצה לחלוק על רבי יצחק אלחנן.אז אמר לו: אני חוסך לך את כל הטירחא, אל תכתוב לי טעמים, תכתוב לי הדין כך וכך. זה מראה לך שהשיטה של רבי חיים היא לא להלכה", התבטא הגר"מ מאזוז על המעשה הנ"ל.

המשיך הגר"מ מאזוז וסיפר על רבי חיים שהיה לו בן בשם רבי משה והוא היה למדן גדול (ובנו זה רבי יוסף דב מבוסטון), והוא סיפר איך אבא שלו היה לומד עם חבריו: לומדים רמב"ם ומתקשים בו, ובסוף אביו מוצא תירוץ. והוא אומר: איזו נחת רוח! אני ישן במטה ואני עוקב אחריו לראות איך הוא יסביר את הרמב"ם. ולפעמים אביו וכל הרבנים שם מרימים ידיים, אומרים: אנחנו לא מבינים את הרמב"ם! אז הוא הולך לאמו ואומר לה: אמא, אבא אמר שהם לא מבינים את הרמב"ם, הוא וכל החברים. מה נעשה עכשיו?! והיא אומרת לו: בני, אתה עוד קטן, תגדל ותסביר את הרמב"ם...

הגר"מ מאזוז: "לא לבלף"

על מעשים אלו מרבי משה סולובייצ'יק הגיב הגר"מ מאזוז בחריפות: "ככה היה המתח בלימוד, היה מיוחד במינו. הרמב"ם לא מובן? לא מובן. אבל לא לבלף. אז ככה השיטה של בריסק, היו מחפשים תירוצים".

הגר"מ מאזוז: הגר"ח מבריסק הוא רמב"ם חדש בעצמו

בהמשך דבריו חזר הגר"מ מאזוז על דבריו שהרמב"ם לא התכוון כלל לדברי הגר"ח מבריסק, ומדובר ב"רמב"ם חדש": "ורבי יחיאל וינברג היה אומר שלפעמים מה שמתרץ רבי חיים לדעת הרמב"ם, זה לא מאה אחוז אמת, זה רמב"ם חדש. הוא בעצמו רמב"ם...". בעלון בית נאמן הביאו את המקור על הדף ולא בהערת שוליים: "זה הדברים שכתובים ב"המעין", מכתב שכתב אותו בתשי"ג".

בהמשך הגר"מ מאזוז ביאר לתלמידיו על שיטת הלימוד של ישיבת 'כסא רחמים', וסיפר על עצמו ותלמידיו: "אנחנו לא למדנו רבי חיים, אנחנו לומדים בית יוסף, לומדים רבי כלפון, לומדים פוסקים שלנו. אנחנו יכולים לפסוק!".

עוד הוסיף הגר"מ מאזוז ואמר שאלו שלומדים את פלפולי רבי חיים מבריסק, לא יודעים לפסוק, ומפחדים מכך: "אחרים שלומדים (רק) רבי חיים – לא תמצא אחד מהישיבות שיודע לפסוק! כולם מפחדים לפסוק".

לקראת סיום דבריו אמר הגר"מ מאזוז שבישיבת 'כסא רחמים', יש כאלו שיודעים לפסוק, ובירך את תלמידיו: "בעזרת ה' אתם תגדלו לתורה, לחופה ולמעשים טובים, ולא יחסר לכם שום דבר, ותהיה לכם פרנסה טובה".

[1] וכך דבריו: "בדורנו, דור עקבות משיחא, נתגלה לנו על ידי גדולי הדור, 'דרך ההבנה' בהלכה ובאגדה, שמאירה אפילו לפחותי מדרגה ולקטני ערך. וזוהי בחינת קבלת התורה שבדורנו". מכתב מאליהו, ג, בני ברק תשכ"ד, עמ' 55

[2] הובא בגליון מס 342 פרשת וארא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר