פרסום ראשון

בניה עד 8 קומות | כך רבני העיר בית שמש נאבקים בתכניותיה של עליזה בלוך

חשיפת שינוי התב"ע בשכונת 'רמתיים' הרתיחה את תושביה החרדים של בית שמש - כולל תומכיה של ראש העיר עליזה בלוך • לקראת דיוני הוועדה העליונה - רבני העיר במכתב דרמטי הנחשף לראשונה • גולדברג מתגונן: "פועל בתיאום עם הרבנים" | כל הפרטים (חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
"תפגע בדמוגרפיה החרדית". עליזה בלוך (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרסום ראשון: לקראת דיוני הוועדה העליונה על תכניות הבניה העירוניות (תב"ע בלע"ז), צפוי להתפרסם מכתב דרמטי במיוחד מאת רבני העיר בית שמש שיעסוק בפרוטרוט בגובה הבניה העתידית בעיר, נגד מהלכיה של ראש העיר עליזה בלוך, כך נודע ל'כיכר השבת'.

בעיר בית שמש מתגוררים כיום כ-160,000 תושבים, רובם חרדים. העיר מחולקת לאזורים כך שמרבית אוכלוסייתה החילונית והדתית לאומית - מתרכזת בצפון העיר, "העיר הוותיקה" כפי שמכונה האזור בפי התושבים. באזור הוותיק של העיר החלה 'התחרדות' מסוימת בעקבות המחירים הזולים שם, יחסית לשאר העיר.

רמת בית שמש: מלבד השכונות החרדיות באזור העיר הוותיקה (חפציבה, הקריה החרדית וכו'), קיימות שכונות ענק שהפכו למרכז הציבור החרדי בבית שמש - רמת בית שמש א' ורמת בית שמש ב'. בשנים האחרונות נבנו בבית שמש שתי שכונות ענק למגזר החרדי בדרום העיר, רמת בית ג' ורמת בית שמש ד', לצד שכונה מעורבת - נווה שמיר (רמת בית שמש ה'. א"כ).

בבחירות שנערכו לפני 9 שנים, ניצח משה אבוטובול (כיום בכנסת) את המועמד החילוני בפער של מאות בודדות של קולות. 5 שנים לאחר מכן, הפסיד אבוטבול את הבחירות למועמדת מהמגזר הדתי לאומי, ד"ר עליזה בלוך. גם ההפסד הצורב הזה היה על חודם של קולות.

במשך 4 שנות כהונתה של בלוך בראשות העיר, אוכלסו השכונות החדשות בדרום העיר. רמת בית שמש ג' (שאכלוסה החל עוד בתקופת אבוטובול) ורמת בית שמש ד'. מדובר על אלפי משפחות חרדיות שהגיעו לעיר.

כאמור, סמוך לשכונות החדשות, נבנתה גם שכונת רמת בית שמש ה' - נווה שמיר. השכונה שיועדה מלכתחילה למגזר החילוני, התאכלסה גם במשפחות רבות מהמגזר החרדי. רובם ככולם הם זוכי התכנית 'מחיר למשתכן' שהגה ויזם משה כחלון.

"אין עתודות בניה לחרדים". רמב"ש ד' (צילום: כיכר השבת)

בדרום מערב העיר, קיימת שכונה קטנה יחסית אשר שמה המקורי 'רמת אברהם' (ע"ש הרב אברהם רביץ) שונה לאחרונה ל'רמתיים' (גולובנציץ, כפי שמכונה בפי התושבים). השכונה הזו התאכלסה על ידי תושבים חרדים ותב"ע השכונה מיועד למגזר החרדי. שזה אומר - אין רבי קומות.

כפי שפורסם ב'כיכר השבת', עתודות הבניה העצומות של רמתיים, שווקו ומשווקות בימים אלו למגזר הדתי לאומי. ל'כיכר' נודע, כי גם תכניות הבניה של השכונה החדשה רמת בית שמש ו', שעתידה להבנות בצידה המערבי של העיר מעבר לכביש 10 החוצה את העיר לארכה, מיועדות למגזר הלא חרדי, על ידי תכנון בניינים בגבהים של 15 קומות ואף יותר.

פרסום הדברים, התכתב להפליא עם אמירותיה של ראש העיר בלוך לשאול אמסטרדמסקי ב'כאן 11', לפיהם, בעוד עשור, המאזן הנוכחי בבית שמש לא צפוי לגדול לטובת החרדים. כלומר - עתודות הבניה בעיר יהיו לחילונים בלבד! באותו ראיון, הקימה עליזה בלוך את החרדים כאשר התחייבה שלא לאפשר מוסדות לימוד ובתי כנסת לתושביה החרדים של רמב"ש ה'.

אולם, דווקא הגדלת יחידות הדיור בשכונת רמתיים, הדליקה נורה אדומה אצל התושבים החרדים, וכפי שנחשוף מיד, הם לא יושבים בחיבוק ידיים. יו"ר דגל התורה בבית שמש ישראל סילברסטיין, יזם דיון חוזר בוועדה העליונה על שינוי התב"ע.

מלבד זאת, בחודשים האחרונים, חתמו כמעט כל רבני העיר על מכתב שתוכנו הכולל הוא דרישה חד משמעית לשמירה על אופי וצביונה של השכונה החרדית.

בין הדרישות במכתב:

  • אסור לבנות בניינים חדשים למעלה מ-8 קומות.
  • יש חיוב לתכנן ולבנות לכל דירה סוכה כשרה למהדרין.
  • אין לשווק או למכור דירות לרוכשים שאינם מהמגזר החרדי.

מכתב הרבנים - תקנת העיר

במכתב מציינים הרבנים כי הדרישה והחיוב חלים על כלל השכונות החרדיות בעיר - כולל נווה שמיר ורמתיים, זאת בעצם נגד יו"ר ועדת תכנון ובניה מטעם אגודת ישראל, שמעון גולדברג, שאישר את שינוי התב"ע בוועדת המשנה, וכעת, מצפים בעיר בדריכות לראות כיצד יצביע בדיון החוזר בוועדה העליונה, בייחוד לאור העובדה שהרב שפיגל, הנחשב לפטרון הרוחני של סיעת 'כח' מטעמה רץ גולדברג לעירייה, חתם גם הוא על המכתב.

ל'כיכר השבת' נודע כי המכתב, אשר תוכנו נחשף כאן לראשונה ועליו חתמו כמעט כל רבני העיר מכל המגזרים, צפוי להתפרסם בתחילת השבוע הבא, לפני הדיון בוועדה העליונה על שינוי התב"ע בשכונה. בבית שמש מקווים כי גם הגר"א קורנפלד המזוהה עם דגל התורה שטרם חתם על המכתב, יצרף את חתימתו למכתב לפני פרסומו בתחילת השבוע הבא.

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "העיר בית שמש תמשיך להתפתח ויש בה מקום לכלל האוכלוסיות בימים אלו וכך גם יהיה בעתיד. תכנון השכונות בעיר נעשית בצורה מקצועית ביותר בהתאם להחלטות מוסדות התכנון הארציות, התכנון בבית שמש תואם ומתחשב בכלל האוכלוסיות ובכל קהילות העיר".

מלשכתו של יו"ר ועדת תכנון ובניה שמעון גולדברג נמסר: "כמו תמיד, לצד העבודה המשותפת עם הצוות המקצועי והמשפטי, פעילותי היא בברכת ובתיאום מלא עם גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. כך היה וכך יהיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר