נגד עולם התורה?

פורום קהלת – גורם משפיע על הממשלה והכנסת: נגד המשפחה החרדית!

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים עוד ועוד על מכון למחקר מדיניות בשם "פורום קהלת" • ראוי אם כן שנצא ונלמד מה חושב ופועל גוף בעל עוצמה כזו על האינטרסים הכי חשובים של הציבור החרדי (חרדים)

בחינת פרסומים שונים של פורום קהלת מעלה כי מדיניותו עומדת בניגוד גמור לאינטרסים של הקהילה החרדית בישראל (צילום: פלאש 90)

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים עוד ועוד על מכון למחקר מדיניות בשם "פורום קהלת" המשפיע מאד על תהליכי קבלת ההחלטות בממשלה והכנסת, רבים משרי הליכוד והציונות הדתית מצטטים את מסמכיו של הפורום בתוכניות והצעות חוק, ובאחרונה גם התבשרנו על שורה של מינויים בכירים ביותר של אנשי הפורום במשרדי ממשלה שונים שבידי שותפות אלו בקואליציה. ראוי אם כן שנצא ונלמד מה חושב ופועל גוף בעל עוצמה כזו על האינטרסים הכי חשובים של הציבור החרדי.

בחינת פרסומים שונים של פורום קהלת מעלה כי מדיניותו עומדת בניגוד גמור לאינטרסים של הקהילה החרדית בישראל. חוקרי קהלת מקדישים זמן רב, מרץ ומשאבים לקידום מדיניות הסותרת עמדות יסוד של הציבור החרדי, ונותנים לה ביטוי פומבי בתוצרי המחקר שלהם, בתקשורת וברשתות החברתיות. בקהלת מתנגדים למספר מרכיבי יסוד של התמיכה הממשלתית בקהילה החרדית ואף הביעו תקווה שהדור הבא של החרדים יהיה ציוני יותר ויתגייס לצה"ל. עמדות והתבטאויות של פורום קהלת כוללות:

  • התנגדות לסבסוד מסגרות לגיל הרך

  • התנגדות להעלאת קצבאות האברכים

  • התנגדות להעלאת מימון מוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה

  • תמיכה בקיצוץ קצבאות ילדים

  • התנגדות לחוק הגיוס מסיבות טקטיות בלבד מתוך הנחה שהדור הבא של החרדים כבר יתגייס.

  • התנגדות לפיקוח על מחירי מזון לתינוקות, סבסודם והענקת תלושי מזון לנזקקים

פורום קהלת נגד סבסוד לילדים!

בפרסומים שונים של פורום קהלת מופיעה התנגדות חריפה למימון ממשלתי של חינוך לגיל הרך, אשר מוצגת כהעברה של כסף מכלל האזרחים לשכבות המוחלשות, למשפחות מרובות ילדים ולציבור החרדי. נימוק מרכזי נוסף בהתנגדות קהלת לסבסוד חינוך לגילאי 0-3 הוא הטענה כי הוא מפחית יציאת גברים חרדים לעבודה.

כך למשל- ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה, התארח בתכנית "סדר יום" בכאן רשת ב' בנושא צמצום סבסוד גני הילדים והמעונות להורים הנמצאים מחוץ למעגל העבודה, בעקבות החלטת שר האוצר ליברמן להפסיק את הסבסוד למעונות יום לילדים (תוכנית מיום 11.7.2021). בתוכנית השתתף גם שר הרווחה והביטחון החברתי מטעם מפלגת ש"ס, יעקב מרגי, שבאותם ימים סיים את תפקידו כיו"ר וועדת הכלכלה.

בתגובה לדבריו של ח"כ מרגי שתקף את החלטת שר האוצר בטענה שיפגע באוכלוסיה החרדית, הגן ד"ר שראל על צמצום הסבסוד בטענה שהמדינה אינה צריכה לקחת כסף מכלל האזרחים כדי לממן מעונות יום עבור אוכלוסיות אחרות. לדבריו: "המדינה לא צריכה להכניס את היד לכיס האזרחים לקחת ממנו כסף ולחלק לאחרים כדי שישלחו את הילדים שלהם למסגרות". שראל ציטט מחקרים מהעולם שבהם נמצא קשר בין סבסוד מעונות יום לבין אחוזים גבוהים של ילודה וטען שאין בעיית ילודה בישראל ולכן הצדקה זו אינה מתקיימת [ד"ר שראל אף יצא כנגד התפיסה שסבסוד מעונות יום "מגביר את שוויון ההזדמנויות" ומעודד "הצלחה של ילדים בחיים". לטענתו, הקשר בין השתתפות במסגרות לבין הצלחה בהמשך החיים לא הוכח מחקרית בהקשר של פעוטות ולכן הצדקה זו שנוגעת להתפתחות הילד אינה רלוונטית]

בנוסף, שראל הפנה למחקר שטען שהפחתת סבסוד בעבר גרמה לעלייה ביציאה לעבודה של גברים חרדים, וכן שאחרי קיצוצים קודמים שיעור התעסוקה של נשים חרדיות עלה ולא פחת.

בקהלת לא מתביישים בעמדה החמורה הזו וראיון זה פורסם גם באתר של פורום קהלת.

דברים אלו של ד"ר שראל עוגנו לבסוף בנייר מדיניות רשמי בן 60 עמודים של פורום קהלת, שמתנגד למתן חינוך חינם לגיל הרך בישראל (פורסם ביום 20.5.2022). במסקנות הדו"ח נאמר:

"הרחבה כה משמעותית של ההשתתפות הציבורית במימון גידול הילדים צפויה דווקא להקצין את המגמות הדמוגרפיות הקיימות, ולהגדיל את התמריצים לילודה דווקא בקרב משפחות בעשירוני הכנסה נמוכים. לסיכומו של עניין, מדיניות של "חינוך חינם מגיל אפס" פירושה העברת כספים נוספים ממשפחות שיש בהן ילדים מעטים למשפחות שיש בהן ילדים רבים."

לעניין החברה החרדית נכתב במסקנות הדו"ח כי "סבסוד מלא של מסגרות לגיל הרך עלול דווקא להפחית את שיעורי התעסוקה של גברים חרדים".

התנגדות להעלאת קצבאות האברכים ולמימון מוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה

לא רק על הילדים - גם עולם התורה עצמו לא אהוד בעמדות של פורום קהלת – כך לשם הדוגמה, ניסן אברהם, חוקר בכיר בפורום קהלת לכלכלה, פרסם מאמר בעיתון גלובס ביום 20.12.2022, ובו ביקר את דרישות ראשי המפלגות החרדיות במסגרת המשא ומתן הקואליציוני שלדבריו יגבירו את התלות של צעירים חרדים בכספי משלמי המיסים ויהפכו את היציאה לעבודה ללא משתלמת. עוד הוא טוען כי אין כל ערך ללימודים בכולל בשוק העבודה. על פי המאמר:

"אחת מהדרישות היא הכפלת קצבת האברך לכ־155 אלף בני ישיבות ואברכים המתוקצבים ישירות מכספי משלמי המיסים. בנוסף, עלתה הדרישה לעגן את הסכום לכל אברך בחוק. המשמעות היא שהתקציב יגדל ככל שמספר האברכים יגדל - דבר שיוצר מוטיבציה לגברים החרדים לא לצאת לעבוד. שיעור התעסוקה של הגברים החרדים ממילא נמוך ונותר כמעט ללא שינוי מאז 2015, ודרישות אלה עלולות לפגוע עוד יותר בתמריצי התעסוקה [...] הפרמיה הכספית ללימוד בכולל (בהשוואה לחרדים שלא למדו בכולל) היא אפסית או שלילית, משום שהכולל אינו נותן כלים מתאימים לשוק העבודה, ומנגנון האיתות למעסיקים משמש לרוב לרעתם - כמנגנון המצביע על עובדים עם כישורי עבודה נמוכים. אילו ההון האנושי של הגברים החרדים היה מותאם לשוק העבודה המודרני, האלטרנטיבה של יציאה לעבודה הייתה יותר משתלמת כספית בשל כושר השתכרות גבוה יותר. אולם, לפי ההסכמות המתגבשות בין הצדדים, התקציבים מכספי המיסים למוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה יגדלו ובכך יחריפו את המצב הנוכחי."

כך ממש – לימוד תורה אינו נושא "פרמיה כספית" למשק על פי פורום קהלת שגם בדברי בלע אלו אינם מתביישים ולראייה גם מאמר זה התפרסם גם באתר של פורום קהלת.

תמיכה במדיניות קיצוץ קצבאות הילדים של לפיד ונתניהו

ריקי ממן, עמיתת מחקר בפורום קהלת, פרסמה מאמר שבו פרגנה לשר האוצר לשעבר יאיר לפיד, על מדיניותו בשנת 2013 שהטיבה לדבריה עם האוכלוסייה החרדית (מאמר מיום 31.5.2019). המאמר התפרסם הן באתר מקור ראשון ולאחר מכן באתר של פורום קהלת.

במאמר היא משבחת את קיצוץ קצבאות הילדים לאורך השנים שלטענתה, גרם לשילובם של החרדים (גברים ונשים) בעולם התעסוקה, לירידה בשיעור הילודה בחברה החרדית, ועודד יציאה ללימודים:

"הקיצוץ בקצבאות אמנם דחף את החרדים לשוק העבודה, אבל לעבודות בשכר נמוך המיועדות לגברים חסרי מיומנויות. הנשים החרדיות, לעומת זאת, הראו מיומנויות דומות לנשים יהודיות לא־חרדיות. נראה כי דווקא המדיניות שניסתה לשלב חרדים באגרסיביות, תוצאת ממשלת 2013 שהורכבה ממפלגות ימין־מרכז בלי חרדים עם יאיר לפיד, הביאה לתגובת נגד שבלמה את ההתקדמות [...] בעיית ההשכלה הכללית במגזר החרדי, שנבחנה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר, אינה חדשה. כבר כמה עשורים מדברים על הפגיעה שהיא גורמת לפריון העבודה ולכלכלה בישראל. הכלכלה לא תמשיך לצמוח אם האוכלוסייה החרדית לא תשתלב בעולם התעסוקה."

בהמשך הדברים התייחסה החוקרת ממן בחיוב למדיניות הקיצוצים של משרד האוצר בתחילת שנות ה-2000. לדבריה, הקיצוץ בקצבאות הילדים אמנם "נעשה משיקולי תקציב ב־2003, אבל הביא להשפעה חברתית מרחיקת לכת. שני דברים קרו כתוצאה מכך בתוך זמן קצר מאוד. האחד: מספר הילדים הממוצע במשפחה חרדית ירד בכ־12 אחוזים, בירידה שהחלה מיד לאחר החלת הקיצוצים ב־2004. האחר: חרדים, ובמיוחד חרדיות, התחילו לעבוד – וכשגילו שההשכלה החסרה שלהם אינה מאפשרת להם להתפרנס בכבוד, התחילו גם ללמוד. במבט ראשון זה נראה כמעט טריוויאלי. אבל כשחושבים על האופן שבו מסתכלים על האוכלוסייה החרדית, כחברה אידיאליסטית שאינה מונעת משיקולים כלכליים, הייתה כאן מיני־מהפכה."

בדבריה הסתמכה החוקרת על מחקר של פורום קהלת שהראה בין היתר שהפער בשכר הממוצע בין חרדים לבין חילונים קשור לפער במיומנויות יסוד: קריאה, מתמטיקה ושימוש במחשב.

כך סבורים בפורום קהלת – הגזירות הקשות שכולנו זוכרים מהשנים ההן על הציבור החרדי ועולם התורה הן "מיני מהפכה", הירידה במספר הילדים במשפחה חרדית – "השפעה חברתית מרחיקת לכת"

גם אוכל לתינוקות ההישג יד לא רוצים חס וחלילה לראות שם בפורום קהלת

ועל כן הפורום פועל בהתנגדות לפיקוח על מחירי תמ"ל, סבסודם, וחלוקת תלושי מזון

בעקבות דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת לגבי פיקוח על מוצרי מזון לתינוקות, התראיין ראש פורום קהלת לכלכלה, ד"ר מיכאל שראל לכתבה באתר וואלה (כתבה מיום 7.3.2022). הוא הגדיר את המדיניות שניסה לקדם אריה דרעי, כ"שטות מוחלטת".

ד"ר שראל נשאל לגבי התאמת המודל של תלושי מזון כסיוע להזנת תינוקות באוכלוסיות נזקקות וענה: "לסמן הוצאות בתלושי מזון כמו התוכנית של השר לשעבר אריה דרעי בקורונה זה שטות מוחלטת, התוכנית עולה למדינה הרבה יותר מהשווי של התלושים [...]".

לגבי האפשרות של פיקוח על מחירי התמ"ל טען: "פיקוח על המחיר צריך להחיל רק במקרים כמו בחשמל שם יש מונופול טבעי שקשה לייצר לו תחרות בכל הנוגע להובלה והאספקה לבתים. בקיצור פיקוח צריך להחיל במקום בו אין אפשרות מעשית להכניס תחרות על המוצר שתוודא שהמחיר ירד לצרכן. במחיר החלב למשל לתנובה יש מונופול ולכן אין מנוס מפיקוח על המחיר אבל בגדול זו גישה בולשביקית שלא הצליחה כ"כ בברית המועצות ועל התמ"ל יש תחרות כפי שאנו יודעים כך שאין סיבה להטיל על המחיר פיקוח".

כשנשאל לדעתו לגבי סבסוד תמ"ל השיב שראל: "לסבסד מוצרים שנחשבים לבסיסים זו שטות מוחלטת, אין בזה היגיון כלכלי".

בפוסט נוסף בפייסבוק הוא טען כי "הקואליציה בדחיפתה לפיקוח על מוצרי מזון לתינוקות תגרום להרעבתם".

את עמדותיו אלה ביטא סורוצקין גם במאמר של פורום קהלת לכלכלה (פורסם ביום 7.3.2022). במאמר הזהיר כי פיקוח על מחירי מזון לתינוקות יגרום לעליית מחירים, מחסור קטלני ולמוצרים ירודים.

כאמור, כשנשאל לדעתו לגבי סבסוד תמ"ל השיב ד"ר שראל: "לסבסד מוצרים שנחשבים לבסיסים זו שטות מוחלטת, אין בזה היגיון כלכלי".

"הבל הבלים אמר קהלת, הבל הבלים – הכל הבל"

אז כאנחנו למדים שעל פי עמדות "פורום קהלת" הבטחת מזון לתינוקות היא "שטות מוחלטת", לימוד התורה של אברכים חסר "פרמייה כלכלית", ויש לברך על צמצום מספר הילדים במשפחה החרדית כתוצאה מגזירות הממשלות הקודמות, כאשר אנחנו רואים את המאמץ האדיר וההשפעה החזקה נגד סבסוד מעונות ותלמודי תורה, בעד עוד קיצוצים וגזירות, אנחנו מבינים שיש להישמר מההשפעה הרעה של הגוף הזה ואנשיו, עשו כראוי נציגי ציבור רבים שהפסיקו קשר עמם ועם תוכניותיהם. האם פורום קהלת ימשיך לפגוע בציבור החרדי גם הממשלה הנוכחית ובעתיד? נמשיך ונעקוב.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר