ריכוזיות? בישיבות לא שמעו על כך

מדוע ברחוב אחד, ולא ממש גדול בירושלים, מתקיימים שישה כוללים - שבכל אחד מהם שנים עשר עד חמישה עשר אברכים? האם יכול להיות שחוסר התכנון בהקמת ישיבות וכוללים עומדים בעוכרם של האברכים היקרים ובני הישיבות המסולאים שנאלצים בעל כורחם לשלם בשעות של התבזויות מול סטאז'רים לראיית חשבון

בקול תרועה רמה הגישה בשבוע שעבר וועדת הריכוזיות את המלצותיה, המינוריות יש לומר, לראש הממשלה והוכיחה לכל מי שהיה זקוק לכך שיש הרבה דיבורים מתלהמים על ריכוזיות בישראל, אבל ריכוזיות אמיתית כזו שעוצרת את פעולות השוק, אין ממש. אולי חוץ ממשפחה אחת ודווקא לא מאלה הידועות יותר. וכך מבלי שהתכוונה לכך תגרום הוועדה בעקיפין שהשיח הציבורי התוקפני על ריכוזיות ירד אט אט מסדר היום בלי שיתר התחלואים האחרים של המשק ישתנו לטובה.

מה שבטוח הוא שבכל הנוגע למערכות חינוך לריכוזיות ולאיגום משאבים, יש דווקא יתרון משמעותי, שעשוי לבוא לידי ביטוי ביכולת של מוסד חינוכי לרכז סביבו קבוצה גדולה של תלמידים והורים בעלי יכולות וצרכים שונים, ובמקביל לפתח ולאפשר להם מגוון רחב של שירותים שמוסדות קטנים ומפוזרים לא יכולים להרשות לעצמם.

לפי נקודת מוצא זו, ויודגש רק לפיה ולא לפי שיקולים ערכיים אחרים שגדולי התורה בוודאי שוקלים, הדברים נכונים שבעתיים לגבי ביזור היתר הקיים בעולם הישיבות והכוללים של ישראל בשנת תשע"ב. כי אם רק המספרים היו מדברים קרוב לוודאי שהתמונה שאנו רואים בחודשים האחרונים אודות המאבק הציבורי שמנהלים אנשי הציבור נגד הביקורות הקפדניות של משרד החינוך בישיבות ובכוללים, הייתה נראית לגמרי אחרת לפחות מנקודת מבט אוביקטיבית.

נכון לפתיחת אלול השנה קיימים בישראל מעט יותר מ-1600 ישיבות גבוהות וכוללים. מספר מבורך שקרוב לוודאי לא היה קיים בשום שלב של ההיסטוריה היהודית על כל גלויותיה. באותם 1600 מוסדות לומדים מעט יותר ממאה אלף אברכים ובני ישיבות כשהיחס הוא של שני שליש אברכים ושליש תלמידי ישיבות גבוהות.

חישוב די פשוט מעלה כי בכל ישיבה וכולל ממוצעים לומדים קצת יותר מ-60 בחורים. אבל האמת כרגיל הרבה יותר מורכבת וכשנוברים קצת יותר במספרים מגלים כי מנתוני משרד החינוך עולה שביותר ממחצית המוסדות מספר התלמידים לא עולה על 50 בכל מוסד והנתון היותר מדהים הוא שבכ- 350 מוסדות מספר התלמידים לא עולה על 20. כלומר: בשלש מאות וחמישים מוסדות לומדים אותו מספר תלמידים שלומדים בישיבת מיר וחברון יחדיו.

עוד נתון מאלף שקופץ מהנתונים הוא שיותר מ-80% מהביקורות השליליות שתגלו במוסדות התורניים היו באותם מוסדות קטנטנים שכל היעדרות של שלשה אברכים בגלל מחלת הילד או סתם איחור לא מכוון עלול להביא לפסילתם ולהקפאת תקצובם על ידי המשרד. לנתון הזה יש הסברים די מדויקים שנשענים על כך שככל שהישיבה או הכולל גדולים יותר, מנגנוני המנהלה שבהם דוגמת: המזכירות החשבות והפיקוח העצמי יעילים ורציניים יותר וככל שהישיבה קטנה יותר כך האפשרות שתעסיק מזכיר מקצועי שירשום את התלמידים וידווח עליהם בצורה מסודרת הולכת וקטנה ומכאן לפסילה הדרך קצרה.

נתון פרקטי נוסף עשוי לשפוך עוד קצת אור על העובדה שככל שהשיבות גדולות יותר יורד מספר הביקורות הפסולות באופן חד יותר: הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמוסדות גדולים זמן הביקורת ארוך מטבע הדברים, מה שמאפשר גם לנעדרים או למאחרים להגיע לבית המדרש ולהירשם בפנקסיהם של הפקחים.

אז מה רע בכך? ישאל השואל. כל עוד מספר התלמידים גדל ב"ה אנו צריכים לשמוח לא? כרגיל התשובה יותר ממורכבת ומכיוון שמדובר פה על עניינים שברומו של עולם לא תצא מכאן אמירה נחרצת מלבד לשפוך אור על מספר אלמנטים שצריכים להילקח בחשבון בדיונים ובמאבקים אודות הביקורות הקפדניות.

כי זאת יש לדעת שלגודל ואולי בעצם יש לומר לקוטן יש משמעויות כלכליות ומנהלתיות רבות. כך למשל נדרשת כל ישיבה להחזיק על חשבונה סוללה שלמה של אנשי מקצוע כמו רואה חשבון, עורך דין, טבח איש אחזקה וכמובן ראש ישיבה או ראש כולל אנשי צוות הוראה וכולם כמובן עולים הון תועפות ומשולמים רובם ככולם מכספי התרומות שבשבילם מתרוצץ ראש הישיבה בחוצות ניו יורק וסאן פאולו.

ואולי אנחנו אשמים?

ושוב, בחישוב די פשוט ניתן לגלות שהעלות היחסית של בחור ישיבה בישיבה בת שלושים בחורים עולה פי שלש מזה של חברו הלומד בישיבה בת שלש מאות בחורים, ולא בטוח שהם מקבלים את אותה רמת יחס ומקצועיות שהם זכאים לה.

מה גם שהעבודה שמוסד יכול להחזיק אנשי מנהלה איכותיים מזכיר או מזכירה שמפקחים על הרישום ועומדים בקשר עם הגורמים הרלוונטיים כבר מהווה סוג של חסינות, גם אם לא מלאה, מפני אותם סיפורים לא נעימים שנחשפנו אליהם בחודשים האחרונים.

לא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת שהרבה יותר קל לתפוס שלשה בחורים נעדרים ממוסד של עשרים בני ישיבה מאשר לגלות ש-45 בחורים לא הגיעו היום לבית המדרש בישיבה של שלש מאות בחורים.

וזה עוד לפני שדיברנו על כך שלמוסד קטן אין כמעט כוח קניה בשוק המוצרים והשירותים - מה שעובד בדיוק בכיוון ההפוך ליכולותיו הכלכליות המצומצמות ממילא. בנוסף המוסדות הקטנים מתקיים ברוב המקרים במבנים שכורים שאינם מתאימים לישיבות כשהם אינם מתוחזקים כראוי ובסופו של יום מוצאים עצמם הבחורים או אברכים נאלצים ללמוד במקומות שלא עומדים שום קריטריון של כבוד התורה.

כמובן שניתן להבין מדוע בעיירות ספר קיים כולל של עשרים אברכים שבלעדיו הייתה העיר נותרת שוממה מבלי יושב. ניתן גם להבין מדוע מחזיק ראש הישיבה מוסד שבו שלושים בחורים בעיר בצפון הארץ שבלעדיה לא היה פתרון ישיבתי לבני המקום ואולי גם לא היו בה אותם עשרה בטלנים שמגינים עליה.

קצת יותר קשה להבין מדוע ברחוב אחד, ולא ממש גדול בירושלים, מתקיימים שישה כוללים שבכל אחד מהם שנים עשר עד חמישה עשר אברכים וכולם גם יחד יכלו ללמוד ברווחה ובנחת בכולל רשמי אחד ולא יותר.

ועוד יותר קשה להבין - מה היתרון שבהקמת כולל שבו חמישה אברכים שלכל הדעות לא מאפשר אוירה לימודית יוצרת ומאתגרת, ובטח ובטח לא מאפשרת ניהול עצמאי מבחינה כלכלית ומבחינה מנהלתית גם יחד. חוץ כמובן מלהכתיר את העומד בראשו בתואר ראש הכולל.

ואחרי שרואים את הנתונים המספריים הללו ניתן אולי להבין קצת יותר את הרציונאל שעומד בבסיס ההצעה שהציעו פקידי האוצר לעסקונה החרדית בעניין הביקורות ליצור דיפרנציאציה בין המוסדות, כך שמוסד שבו עד 20 בחורים או אברכים יהיה החוסר המותר בו עד 20% מסך התלמידים ואילו במוסד שבו עד 50 תלמידים יהיה החוסר המותר עד 15% ממספר תלמידיו ובמוסדות הגדולים שבהם לומדים מעל ל-300 תלמידים היעדרותם של עד 10% מהם לא תביא לפסילת המוסד.

ההצעה הזו, שעל פניו נשמעת הגיונית, עושה חסד עם המוסדות הקטנים כשהיא מגדילה עבורם את החוסר המותר ומשאירה את המוסדות הגדולים מחוץ למפת הפסילות כשגם במשרד יודעים שעם מוסדות אלו אין להם סיכוי של ממש.

אבל אחרי שהתלהמנו נגד מנהל האגף והכתרנו את ראשי המשרד בכל רשימת התארים של צוררי ישראל לדורותיהם, מן הראוי הי גם לעשות כמה תרגילי חשבון פשוטים ולראות האם חוסר הסדר הקיים כיום בעולם הישיבות והכוללים לא מסייע ביצירת התשתית לביקורות הכל כך קפדניות ותוקפניות שמנהלת המדינה כנגדם.

להפסיק להתגונן

ושוב, צריך לומר את כל ההסתייגויות הנדרשות במקרה זה שכן מדובר פה על עולם ומלואו שהשיקולים הנשקלים בו אינם רק שיקולי עלות מול תועלת או שיקולים ארגוניים ותקציביים גרידא. או כמו אותו יצרן סוכריות לשאלתו של הנשיא פרס, כשזה כיהן כראש ממשלה - מדוע לא יתאחד עם עוד כמה מפעלים ויקטין את העלויות ויגדיל את הרווחים? ענה אותו יצרן, שהוא אינו עושה זאת מאותה סיבה שהקיבוצים לא מתאחדים בניהם ואפילו מתפצלים בינם לבין עצמם כמו דגניה א' ודגניה ב' ובמיוחד אלו עם השמות המאוד מתאמים כמו אשדות יעקב ועין חרוד המאוחדים והאיחודים?. ענה לו פרס בלשונו הייחודית- "קיבוצים זה אידיאולוגיה, סוכריות זה רק ממתקים". אז בשבילנו כמובן שכוללים וישיבות קדושות הם הרבה יותר מאידיאולוגיה - הם דרך חיים.

ובכל זאת, האם יכול להיות שחוסר התכנון בהקמת ישיבות וכוללים עומדים בעוכרם של האברכים היקרים ובני הישיבות המסולאים שנאלצים בעל כורחם לשלם בשעות של התבזויות מול סטאז'רים לראיית חשבון שלא ממש מבינים את המושג "ביטול תורה"?

ואולי אם היינו מתוכננים קצת יותר ומבוזרים קצת פחות היה ניתן לתעל את האנרגיות הבלתי נידלות של חה"כ הרב גפני למאבקים קצת יותר יעילים להגדלתו של עולם הישיבות ולא רק בהתגוננות ובשמירה על המצב הקיים.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

35
הרקורד הלא מרשים שלך כשמש של משולם נהרי ועכשו במינוי פוליטי של מנהל מיכללה עדיין לא העלה אותך לדרגה של אברך בן תורה ודאי שלא ראש כולל. לכן הצטנע בפינתך ואל תשיא עצות ללומדי תורה, אינך חלק מהם.
אברך בן תורה
34
למרות שחלק מהמרואינים ניסו למרוח לטייח ולהמציא צורך בכמויות כאלו של מוסדות. השיקולים צריכים להיות נטו טובת וכלכלת האברך. ותועלת נוספת שכמה מראשי הכוללים יוכרחו ליגש למשרות מחנכים בת"ת במקום כל מיני שאבאב וחולי נפש דוגמת הרה"ג אשר דהאן
יואליש1
33
משהו היה צריך לכתוב על זה, ולא לפחד מלהתעסק בזה. כל הכבוד
מצה שמורה
32
מתוך המאמר "חוץ כמובן מלהכתיר את העומד בראשו בתואר ראש הכולל"
תוהה
31
חשבת אולי כולל אחד זה דף היומי וכולל אחד זה עמוד ליום וכולל אחד הוראה ועוד אחד דינות ועוד בכלל ישיבתי... אז התאחדו???? מי שלא מבין של יתן עצות!!!
ששון
מה הקשר , אפשר לעשות סניפים ואפילו בתוך "ביסמדרש" אחד כמה קבוצות שלא יפריעו אחד לשני ולהיפך יש כאן גם תועלת שמי שכבר קצה נפשו מלומדס ורוצה לעבור קצת ל"מעשיה" יוכל לעבור ספסל ובא ליוסלה גואל, בכל מקרה זה כבר קיים בשני מוסדות בקרית ספר והיודע יודע.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עוד אחד
30
היום הראשי כוללים למינם מגיעים לכולל רק בשביל עצמם ומתמקחים עם אברכים עם משפחה של 5 או 8 ילדים על כמה דקות איחור בשעה שהם משלמים פרוטות עלובות.
אובייקטיבי
29
אני חושב שזו גישה עניינית וצודקת. כל השאר קשקשנים שלא מבינים דבר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ינון
28
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
27
בשביל מה צריך את שס? במבט לאחור לאחר 25 שנה בפוליטיקה מה שס השיגה? נא השיבו לי, משהו מאוד גדול לעומת כל הקשקשנים של שס...
אחד שיודע
26
ברגע שראשי הישיבות והכוללים יבינו שזה לא אמצעי לחתן את הילדים אלא אמצעי לההדרת התורה המצב ישתנה..
יהודה
25
יש בדבריך טעם רב בסברה ובהיגיון אולם רק גדולי ישראל יכריעו בדבר
אויברגער
24
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
23
ולמען ההגינות, על הנהלת האתר לציין מאיפה הכותב מגיע, ושהכותב עו"ד, של.. מש"ס. ומה האינטרסים של הכותב.. ואני מקווה שזה לא יצונזר.
זק"א
22
הכוללים פנו וסעו לכם אל מחאת הערינג שם יש צורך גדול לעשות שדר (אם מדובר בכולל חסידי שאוכלים שם הערינג אז אני מבין את הכתבה שהרי מוטב לאכול קבוצה גדולה)
ארהלה שלומפרמעכר
21
בימי אבותינו הקדושים כל בני ישראל היו עובדים למחייתם ככתוב בתורה ששת ימים תעבוד גם הנביאים הקדושים מרועה-צאן עד בולס שקמים אז אין סיבה שהפרזיטים החרדים לא יעבדו מי שרוצה ללמוד תורה אז איש לא ימנע ממנו בזמנו החופשי ללמוד תורה וגם יש להבין שהתורה נקנית ביסורים יותר מאשר בלימודים וכך כתוב בספר תהילות פ
משה דין
20
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
19
אם אדם לא יעטה את אדרת "ראש הכוילל" על כתפיו, גם אם בכוילל חמישה מערבבים וחמישה מזמן לא נמצאים, לא יתנו סידור מלא לבנו או לא ישדכו את השפיץ של ביסמאטעס לביתו... תחשוב על זה
צווי קנעפלעך
18
לך תנסה להכניס כמה ספרדים שוטים לתוך כולל חשוב של אשכנזים, הם יהרסו את כל הכולל.... חייבים כולל אחד לאשכנזים חשובים, וכולל נוסף למרוקאים עצבנים ונרגנים, וכולל נוסף לחלאבים עשירים, הדברים פשוטים וידועים לכל בר דעת. חווצ'מזה שכבר אמרו חז"ל אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ וממי שליבו חפץ - לכל א
איש יהודי
17
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
16
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
15
הרי כולנו יודעים שאין שום אפשרות לקצץ במספר הכוללים כי באותו רחוב שיש ששה כוללים לא כולם הם אותם כוללים,אלא יש כולל שלומד גמרא ויש כולל שלומד שולחן ערוך וכל כולל עם המסגרת שראש הכולל קבע ולא אתה תיהיה זה שתקבע מה ילמדו בכוללים העיקר שכולם יהיו בכולל אחד. וחוץ מזה ברוב הישיבות ישנם היום מעל 70 בחורים
תרביצאי
תוכן לימודי זה דבר אחד, והנהלה כספית, וצוות מזכירים זה עניין אחר לגמרי.
יעקב
14
אם בוחנים את כמות הישיבות מההיבט הכלכלי ,כמובן שהדברים נכונים לאשורם...  אך כיוון שבחינוך עסקינן , ודני נפשות מונחות על הכף... הפן הכללי מתגמד ולא מהווה שיקול! לא כל ילד יכול ללמוד בחברון ,מיר או כל ישיבה בסדר גודל כזה, (בחור בן 18 עדיין זקוק לתמיכה והכוונה) . כל אחד מאיתנו מכיר את הבן של השכן ש
daneilli
הכוללים - המקום שבו מתחדדת השקפתינו.... האברכים הם המהות שלו כעם!! דברים נכונים ומדוייקים!!! ראוי שכל אחד מאיתנו יקרא אותם!
ישיבשער
13
אה אדון דרעי, מדוע לכל שרי שס יש כ"כ הרבה עוזרים? אולי גם כאן נצטמצם? אה, לא, זה בעצם אתה וחבירך!!!!!!!!!!!!1
טוב לי
12
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
11
המושמץ ללא הרף על ידי שונאי ומשניאי התורה על כך שעומד בשער מול שונאי ומשניאי התורה. הכלבים למיניהם ימשיכו לנבוח, ועולם התורה ימשיך לדהור קדימה, על אפם ועל חמתם של האריאלים ודומיו!!!
יניב
10
למה צריכים גם את המכללה החרדית ברשות אריאל דערי????
abc
המכללה הכי פחות לא מוצלחת
ץ
9
אתה מפתיע אותי כל פעם מחדש
אני
8
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
7
ומן הסתם צריך הרכב אנושי מתאים, הרכב לימודי מתאים, מבנה מתאים, מיזוג אוויר מתאים. מה הבעיה בזה שזה מפוצל? שיהיה רק כולל של אדם אחד. כל עוד הוא לומד תורה ושמח - מה טוב.
מיצי
6
ולא לספסרים שלוקחים דמי תיווך במקרה הטוב, או נותנים דמי תיווך לאברכים במקרה הפחות טוב.
דוד סגל
5
תפסיק להביע דעה בדברים הגדולים ממך, עדיף שתעסוק בכל השקרים העתקות והזיופים שהסטודנטים שלומדים אצלך עושים וד"ל.
רולי
4
אבל מה לעשות כולם רוצים להיות ראש כויללים ואף אחד לא מעוניין שמישהו יחלוק איתו בהכנסות
השאר נכון
3
השאלה שלך בכלל לא שאלה. הכוללים קיימים כדי לתן פרנסה לראש הכולל. הוא משלם להם את המינימום שאפשר. ואת העודף מהתרומות שם סם בכיסו. פשוט.
איש יהודי
2
איך אתה מצפה שיקבלו את ביתו של פלוני לסמינר נחשב או יעשו שידוך שווה דירה עם בנו של אלמוני, אם לא יעטה את אדרת "ראש הכוילל" על כתפיו???????????
צווי קנעפלעך
1
מי שמך לשר ושופט מר דרעי שזקוק למעט צומי אדם שלא שנה ולא למד עם גאווה.. עדיף שתעסוק בכל השטיקים העתקות והזיופים שהסטודנטים שלומדים אצלך עושים בכדי להגיע לתואר הנכסף בדרכים עקלקלות
אלימלך
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: