התוכנית של אייל גבאי להביא לחיסול עולם התורה והישיבות

אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, הציג בפני ועדת פלסנר לגיוס בני הישיבות וקידום השוויון בנטל, את תוכניתו לגיוס החרדים, וטען כי על חברי הוועדה להתמקד בעיקר ביציאת הציבור החרדי לעבודה ופחות בשירות הצבאי. ומה בתוכנית? להגביל את תקציב הישיבות, מתן הטבות רק בכפוף למיצוי כושר ההשתכרות, רק 20% יוגדרו כ'מתמידים' ויקבלו פטור משירות והישיבות הם שיעשו את הסלקציה

חזקי שטרן | כיכר השבת |
אייל גבאי עם רה"מ נתניהו (צילום ארכיון: פלאש 90)

להגביל את תקציב הישיבות והכוללים ולפגוע בהטבות הממשלתיות שמקבלות עשרות אלפי משפחות חרדיות, זוהי תוכניתו של אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש המשלה לשעבר, כפי שהוצגה בפני ועדת פלסנר לגיוס בני הישיבות ולקידום השוויון בנטל.

לפי הדיווח של יאיר אטינגר ב'הארץ', גבאי הופיע ביום שלישי בפני הוועדה והציע לה לא להתמקד בשירות הצבאי של הציבור החרדי אלא ביציאתו והשתתפותו בשוק העבודה.

גבאי הציע לחברי הוועדה כי החרדים ייהנו מהטבות כלכליות שונות, כמו הנחה בארנונה, רק בכפוף ליציאתם לעבודה ומיצוי כושר ההשתכרות. לטענתו, זה המהלך שיביא להקטנת מספר האברכים שלא משרתים ולא עובדים.

אטינגר מדווח כי דברי גבאי, שנמסרו בדלתיים סגורות, עוררו סקרנות אצל חברי הוועדה והם שוקלים לצרף חלק מתוכניתו למסקנותיהם.

ביום שני, השתתף אייל גבאי בפורום של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שם הציג את תוכניתו ואמר כי לדעתו השאלה העיקרית היא "יותר חלוקת הנטל הכלכלי. מי שלא רואה את זה היום, פשוט מביא את המדינה עוד 20 שנה למצב שבו היא לא תוכל לשאת את עצמה".

יצויין כי הוועדה בוחנת כבר סנקציות שיוטלו על מי שלא יתגייס למרות שלא יעמוד בקריטריונים שיקבעו לקבלת פטור משירות. אייל גבאי הציע לוועדה להטיל סנקציות על הציבור החרדי כולו, ולהטיל עליו לבחור את מי שיעמוד במכסות של פטור משירות ויוכל ליהנות מההטבות.

אייל גבאי הוסיף והציע לשנות את שיטת מימון הישיבות, כך שרק ישיבות שיעמדו בקריטריונים שייקבעו כמו מספר מינימאלי של תלמידים ומינהל תקין, יוכלו לקלוט תלמידים בגיל גיוס לפרק 'מכינה' שיימשך שנה וחצי עד שנתיים כדחיית שירות.

לאחר פרק זמן זה, כל ישיבה תקבע מי הם תלמידיה המובחרים וה"מתמידים" לפי מכסה קבועה, הבחורים והאברכים שייבחרו יזכו לדחיית שירות מלאה ולמלגות נדיבות. גבאי הציע שהמכסה תעמוד על 20 אחוזים לכל ישיבה.

בנוסף מציע גבאי לחלק באופן קולקטיבי תקציב קבוע לישיבות ולא תקציב אישי כדי לעודד אברכים לעזוב את הכוללים, וכך לגרום לישיבות לעשות סלקציה בין התלמידים. לפי הצעתו של גבאי, ככל שמספר האברכים יגדל, כך הקצבה האישית של כל אברך תקטן, כי סכום התקציב יצטרך להתחל במספר גדול יותר של לומדים.

הציבור החרדי יתקשה מאוד לקבל את הצעתו של אייל גבאי ולהתמודד עם תוכנה ובמידה וזו תתקבל הדבר צפוי להסעיר את הרוחות ולהוות פגיעה קשה וחמורה בעולם התורה, עד כדי שבירת כלים מצד הציבור החרדי.

נזכיר, כי מרן ראש הישיבה, הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן, הורה לחברי-הכנסת של 'דגל התורה, כי אין מקום לשום פשרה בעניין. "אין כאן שום מקום לדיון ואין על מה להתפשר, אין מה לשבת איתם בכלל", אמר ראש הישיבה, "ל א יעלה על הדעת שנקריב נפש מפני נפש, שיאמרו, חלילה וחס, לבחור שרוצה לשבת וללמוד תורה - אל תלמד".

ראש הישיבה המשיך ואמר כי "אין לנו אפשרות לוותר על אף בחור שרוצה ללמוד, זה לא פתוח לדיון, זה לא נושא למשא ומתן, מדובר בדיני נפשות ממש! לא יעלה על הדעת שנאמר, נותנים את זה תמורת שבחורים אחרים ילמדו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר