תורתו מגן לנו | הגות 

קווים לדמותו הציבורית של התנא האלוקי | ולמה רשב"י הלחיץ את הרומאים?

התפתחות דמותו הכבירה של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי החלה לפני כ-1900 שנה בבית המדרש באושא שבגליל | מה היתה תפיסת עולמו של רשב"י, למה הוא הלחיץ כל כך את הרומאים ומה המסר שמחלחל אלינו? (מגזין) 

ציון הרשב"י (צילום: shutterstock)

אם יורשה להגדיר בדרך פחות רשמית, רבי שמעון בן יוחאי זכה בדורות האחרונים לאירוע יארצייט הכי גדול משחר ההיסטוריה היהודית - וזאת למרות שבמשך מאות רבות של שנים קברו לא היה ידוע או מסומן, ובטח שלא התרחשה בסביבתו הילולה כלשהי.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

אין זה המקום לנסות להגדיר את עוצמתו הרוחנית הכבירה וגדלותו האדירה של התנא רבי שמעון זכותו תגן עלינו, אבל צריך לזכור שמלבד תפיסת עולמו הרוחנית - לרבי שמעון היה מבט יסודי ורהוט גם בעניינים גשמיים וחומריים.

ובעצם, הזווית הגשמית היא גם אולי עומדת מאחורי דמותו הנצחית שהובילה לקיומה של ההילולה הגדולה בעולם.

ציון הרשב"י (צילום: שמואל לוי)

סיפור דמותו הציבורית של רשב"י שעסק באופן קצת מפתיע בעניין פוליטי - התרחש לפני כ-1900 שנה בבית המדרש המרכזי בעיר הקדומה אושא בגליל העליון - שם היה המרכז הרוחני של הסנהדרין באותם ימים, כמאה שנים אחרי חורבן הבית השני.

הגמרא במסכת שבת מספרת על שלושת התנאים העילויים הגדולים של חכמי ישראל בימים ההם: רבי יהודה, רבי יוסי ורשב"י, שישבו בבית המדרש באושא, והתפלפלו בשאלה העקרונית על תרומתו של הריבון הרומאי לפיתוח הארץ - בזמן שהיהודים היו נתינים הכפופים למרותם.

על אף שבמבט ראשון נראה שמדובר בשיחת חולין, כאשר לכאורה לא ברור מדוע ששלושה תנאים אלו יעסקו בכך - במבט מעמיק יותר - יש כאן מסר תורני מעניין וחד אותו ננסה להאיר ולהבהיר בשורות הבאות.

וכך מביאה הגמרא במסכת שבת דף ל"ג, (וסימנך ל"ג בעומר י"ג.) "פתח ר' יהודה ואמר: כמה נאים מעשיהן של אומה זו (הרומאים). תיקנו שווקים, תיקנו גשרים, תיקנו מרחצאות. ר' יוסי שתק. נענה רשב"י ואמר, כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמם. הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם, ונשמעו למלכות. אמרו: יהודה שעילה - יתעלה, יוסי ששתק – יגלה לציפורי, שמעון שגינה - ייהרג".

כאמור, באופן שטחי נראה שיש כאן שיחת חולין על ההסתכלות על מעשי הרומאים אבל אם נעקוב אחרי תפיסת עולמו האזרחית הידועה של רשב"י, נלמד שהשיחה הזו הייתה חשובה מאוד ואולי יהיה קל להסביר מדוע היא הרתיחה את הרומאים.

אנשי השלטון החליטו לרומם את רבי יהודה על דבריו, את רבי יוסי החליטו להעניש באופן קל ואילו על רשב"י נגזרה מיתה.

הסיבה להתייחסות הרומאים לדברים נעוצה בכך שיש כאן ויכוח מעניין מאוד, הרי בפועל גם רבי יהודה וגם רבי שמעון ראו את אותה מציאות, אבל אצל רבי יהודה - מה שקובע הוא מבחן התוצאה ולכן גם אם הרומאים פעלו לצורך עצמם - העולם כולו נהנה מכך וזה מספיק - ואפילו ראוי לשבח.

לעומת זאת, לפי רשב"י, התוצאה היא שולית, הכוונה הראשונית היא המהות, כלומר הנשמה של מעשי הרומאים היא שלילית ואנוכית - רבי שמעון בכוונה מתייחס לכוונה השלילית שעמדה מאחורי מעשי הרומאים.

המבט החודר של רשב"י הוא זה שמלחיץ את השלטונות, הוא מצליח להעביר מסר שמחלחל מאז ועד היום באופן אקטואלי - הוא חשף את סודם של הרומאים, הם פחדו מאוד שתפיסת עולמו שבוחנת את הכוונות שלהם תתפשט ותהדהד בכל הציבור - ואת זה כמובן הם לא יכלו להכיל כי אז האנשים עלולים למרוד בהם ולהטיל ספק בנאמנות השלטון ואולי לבצע הפיכה משטרית.

בשל כך - רבי יהודה קיבל הטבות מפליגות מהרומאים למרות היותו תלמיד חכם השקוע כולו באוהלה של תורה - כי מטרתם הייתה להעצים את המסר עליו הוא דיבר.

בהקשר הזה ניתן אולי להבחין שרבי יוסי שתק מפני שהתלבט בין הצדדים ולא הכריע בדעתו עם מי הצדק - שהרי באופן חריג, מופיע בסיפור דמותו של תנא שלא מביע דעה.

רבי יוסי ראה אף הוא את המציאות עליה התווכחו רבי יהודה ורבי שמעון אך לא נקט עמדה ולא הבחין עם מי הצדק - בשל כך הוא הוגלה למקום שיהיה לו פחות נוח לחיות וללמוד כדי לקבל את מרותם של הרומאים.

זאת חנוכה במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

במקביל, באותו מאורע דרמטי - משתתף באופן פעיל במיוחד, חכם נוסף המוכר כאחד מתלמידיו של רשב"י עצמו - שאת חותמו הוא משאיר לדורות באמצעות מעשה שנראה אולי שלילי לאותה שעה - יהודה בן גרים.

החכם בן גרים פרסם את דבר הוויכוח, ולפי פירוש רש"י הוא לא הלשין ולא דיבר עם השלטון אלא העביר בעצם את תפיסת עולמו של רבי שמעון לדורות הבאים - כביכול, תורה היא וצריך ללמוד אותה.

האירוע הזה הוא בעצם מה שהוביל לבריחתו של רשב"י אל מקום סתר, אל בית מדרש מבודד ומשם אל המערה, שם ישב והתעלה עם בנו במשך 12 שנים עד יציאתו הראשונה אל העולם שבחוץ.

מבחינה היסטורית - השיחה הזו, של שלושת התנאים על המדיניות הרומאית, וממנה ההחלטה להעניש את רשב"י, הן מה שהובילו את רשב"י לפרישות מהדהדת ולשיעור קומה רוחני הרבה יותר מחבריו באותו דור ובזכות זה הוא גם זכה להשגות אדירות שבסופן - אנו מקיימים את ההילולה הענקית לזכרו.

במאמר המוסגר, נזכיר שאין זו הפעם הראשונה שביהדות אנו מוצאים אירוע שהוא כביכול שלילי או מוטל בספק ערכי לעיני בשר - שמוביל בסופו של דבר לצמיחה, לאור או גאולה.

כך למשל, ביצירת העם המואבי, ממנו יצאה רות המואביה שהוכשרה לבוא בקהל בדרשת חז"ל, הנישואין שלה לבועז הגואל שמהם אחרי מספר דורות נולד דוד המלך ומשיח צדקנו.

חגיגות ל"ג בעומר במירון 1928 (צילום: הספריה הלואמית נדב מן, ביתמונה. מאוסף קטה דן. https://www.nli.org.il/he/images/NNL_ARCHIVE_AL997006002590405171/NLI#$FL46308146)

ובחזרה לענייננו, הגמרא ממשיכה לספר כאשר רשב"י מבין שהוא בסכנת חיים והוציאו עליו חוזה בשלטון הרומי, הוא בורח למערה בצפון, שם הוא מסתתר יחד עם בנו.

אחרי 12 שנה, רשב"י ובנו רבי אלעזר יוצאים מהמערה ומגלים שעולם כמנהגו נוהג. אנשים עובדים בשדות, זורעים וחורשים.

לאחר תקופה ארוכה של פרישות ושקיעות עצומה בלימוד התורה, רשב"י מתקשה לקבל את המציאות הגשמית

מדובר באותה שיטה, באותו מבט חודר ועמוק של רבי שמעון - כפי שהוא פירש לשלילה את האנוכיות והפינוק העצמי של השילטונות הרומיים - למרות התוצאה שעוזרת לכלל האוכלוסייה, כך גם הוא רואה את מעשיהם של העוברים ושבים כמי שמניחים במחשבתם ומוותרים על חיי עולם ועוסקים בחיי שעה.

המציאות הזו צורמת לרשב"י והוא מכלה את אותם מקומות בשריפה שמימית.

(אלא שבת קול יצאה ואמרה: "למה לכם להחריב את עולמי", כלומר, כך מתנהל העולם באופן יעיל, אין כאן כוונה להניח ולוותר על חיי שעה ובסופו של דבר הם חוזרים למערה לשנה נוספת ונחה דעתם אחרי שראו יהודי כורך את מצוות כבוד השבת בחיי המעשה)

הדלקת האדמו"ר מבאיאן על גג ציון רשב"י במירון (צילום: ארז עוזיר, בנדה הפקות)

לסיכום, מנהג הדלקת המדורות ביום המיוחס לפטירת רשב"י, אמנם החל בתקופת האר"י ותלמידיו לפני כחמש מאות שנה.

רק בגלל התפיסה הקבלית של האר"י לציין את מקום קבורתם של התנאים והקדמונים, החלה רווחת בעם ישראל תופעת ההדלקות וציון ההילולה של ל"ג בעומר במירון.

ומנגד - שיטתו של רבי שמעון בן יוחאי, המתמקדת בכוונה, במהות הפנימית של העשייה המדינית - החלה להדהד כבר אז ומעולם לא פסקה במשך 1900 שנה.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

גם בימינו אנו - נפנים ונזכור שדעת התורה היא הקובעת לא רק בענייני הלכה אלא גם ביחס לעניינים גשמיים וחומרים כמו מעשי הממשלה, ואם חכמי הדור נוהגים בהסתייגות והימנעות ממעשי הממשלה - עלינו האנשים הפשוטים לאחוז בשיטתו של רבי שמעון זכותו תגן עלינו ולומר: כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמם...

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
תזכיר לי ,מתי בדיוק היה הסיפור הזה ? ומנין ,שזה היה באושא ? האם זה הפחיד כל כך את הרומאים ,או, שסתם אחרי מרד בר כוכבא הם לא רצו שוב מרידה ?
אהרוני
1
דעת תורה של רש קובעת שצריך למרוד ברומאים ולוהעמיד שילטון יהודי כמו רבו הגדול רבי עקיבא שתמך במרד הגדול של הבריון היהודי בר כוכבא, שרבו קראו משיח, ולבסוף נפל
עובד השם

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים:

הצצה לחדר המצב

"בשיאו של האירוע": אש וחשמל במתחם הריקודים המורחב במירון | צפו

אש וחשמל ברחבת הריקודים בתולדות אברהם יצחק במתחם ההילולא המורחב (89) יחד עם בעל המנגן ארהלה סמט | בחדר המצב של התחבורה במירון ציינו: "יתכנו שנוסעים רבים ינסו לעלות בשעות הקרובות עם כרטיס שאיננו תואם לשעות" (בארץ)

נחמן שטרנהרץ|

אִישׁ אֱלֹקים קָדוֹשׁ הוּא אַשְׁרֵי עַיִן רָאַתְהוּ

LIVEהילולת הרשב"י במירון - ההדלקות בציון הקדוש | הצטרפו לשידור החי • צפו

הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי • רבבות עמך בית ישראל עולים למירון, לחגיגות ל"ג בעומר בסמוך לציונו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א • אתר "כיכר השבת" מעביר אליכם שידור חי מכל מוקדי ההדלקות והחגיגות במירון - והשנה: עשרה מוקדים בו זמנית בשידור החי • הצטרפו עכשיו לשידור מ'היכל יעקב' למעמד המרגש לזכר הרוגי הסון (חרדים, ל"ג בעומר) 

כיכר השבת|

רגע לפני ההילולה

בציון, במתחמים ובצירי התנועה: בכירי המשטרה באתרא קדישא

רגע לפני תחילת אירוע הילולת הרשב״י במירון, מפכ״ל המשטרה דני לו ובכירים נוספים בארגון ערכו סיור נרחב בהר מירון, במתחם קבר הרשב"י, ומתחם ההילולות המורחב - 89 | המשטרה: ״החל משעות הבוקר המוקדמות נפרסו אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים בשטח ההר״ (המשטרה)

קובי אטינגר||
1

צפו בתיעוד

מירון תשפ"ה: שעתיים להילולא - תיעוד ענק מהציון

ארי קופרשטוק, יצא אמש לאתרא קדישא מירון, וחזר הבוקר עם תיעוד ענק ומרהיב מכל הכפר, החל מהציון הקדוש, ועד למתחם המחודש והמפואר – מתחם 89, מהאוהלים המרשימים ועד למתחמי הענק – כל ההכנות בעיצומן | צפו בגלריה (חרדים)

חיים רוזנבוים||
1
ש

דירות יוקרה

180 מטר מהים: 46 יחידות קרקע למכירה בחדרה

הרובע החדש שיוקם בעיר צפוי למשוך אליה עשרות אלפי תושבים חדשים | חברת א. גלובל נדל”ן החלה בשיווק יחידות קרקע מאושרות למגורים לבנייני יוקרה ‘תכלת על המים’, המציעים דירות יוקרה בחדרה – 180 מטר מהחוף בקו הראשון לים – ללא הפרעות (נדל"ן)

כיכר בשיתוף א. גלובל נדל"ן|מקודם
ש

עם סיפורים מהשטח

"שיעורי בית": פודקאסט חדש על זוגיות בחברה החרדית

הפודקאסט החדש מבית 'אחוות תורה', בהנחיית ד"ר מיכל פרינס, מבקש לפתוח שיחה פנימית וכנה על זוגיות בחברה החרדית – עם סיפורים מהשטח וכלים מעשיים לכל אחד ואחת מאיתנו

בשיתוף אחוות תורה|מקודם

פרוייקט ל"ג בעומר תשפ"ה

חגיגות ל"ג בעומר: הלו"ז המלא למעמדי הקודש בארץ ובעולם

כמידי חג ומועד, שמחים אנו להגיש לציבור הרחב זמני ומועדי קודש, בהיכלי הישיבות ובחצרות החסידים מכל קצווי תבל, ליום ל"ג בעומר הקרוב - תשפ"ה | יצוין כי המודעות מסודרות לפי סדר א' ב', למען ירוץ עיני הקורא בה | וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי (חרדים)

חיים רוזנבוים|

חגיגה גדולה

מבנה חדש ומרווח ל'מוסדי עולם' - מגדלור של תורה

ברגשי קודש ואחר עיכובים רבים, נחנך הבוקר בפועל המבנה החדש של תלמוד תורה 'מוסדי עולם' בנשיאות ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם. המבנה המרווח והמפואר יארח מאות תלמידים ויהווה מרכז לימוד תורה חשוב (חרדים)

חיים רוזנבוים|

היסטוריה ואקטואליה

מהפך היסטורי: הליכי שיפוץ והנגשת האתר הקדוש שהוזכר בזוהר ונשכח במשך הדורות 

בעקבות הפרסומים ב'כיכר השבת' אודות הפולמוס ההיסטורי בדבר מיקומה של מערת רשב"י ולאחר מחקר מעמיק וסיור יסודי במערות האזור, הכריז ראש העיר לוד כי 'מערת הנזירים' ביער בן שמן היא המקום האמיתי בו הסתתר רשב"י הקדוש כמתואר בזוהר - "במדברא דלוד" | ראש העיר הורה על תחילת תהליך לשיפוץ והנגשת המקום במטרה להחזיר עטרה ליושנה ולחשוף את המקום הקדוש בפני הציבור | כל הפרטים (חרדים)

ישראל שפירא|

שני אחים, שתי דרכים | טור

ממשיך דרכו של אביו, או קריאת תיגר נגד ההנהגה החרדית? | סיפורה של המפלגה החדשה

הכותרות השבוע בישרו בקול רעש גדול על הקמת מפלגה חרדית חדשה, שתעמוד בראשותו של הרב חיד"א אברג'ל מנתיבות | 'כיכר השבת' מנסה לעשות מעט סדר - מהריצה של האב לפני יותר מעשור נגד ש"ס וההבדל בין שני האחים ועד הזהות החרדית הציונית החדשה שפיתח הרב אברג'ל | טור פוליטי בראיה היסטורית (מגזין כיכר)

חנני ברייטקופף||
7

היה אש

"מַה לָכֶם פֹּה" | מסע מטלטל אל הילולת הרשב"י במירון של שנת תרפ"ד

כדאי רשב"י לסמוך עליו בשעת הדחק – ועל אחת כמה שבאים אליו רכובים על פרֵדה מקרטעת מצפת | הצטרפו למסע מצפת למירון מזוויתו של עיתונאי מקובנה הרחוקה והישנה של שנת תרפ"ד | על האווירה המחשמלת וערבוביית תרובשים אדומים וזנבות שטריימלעך שמתאחדים למעגל מקפיץ | ומי הוא אותו ילד רקדן, שנועד לגדולות – ונצרות? | במירון בוערת אש (מגזין כיכר)

חזקי שטרן|

תורתו מגן לנו | הגות 

קווים לדמותו הציבורית של התנא האלוקי | ולמה רשב"י הלחיץ את הרומאים?

התפתחות דמותו הכבירה של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי החלה לפני כ-1900 שנה בבית המדרש באושא שבגליל | מה היתה תפיסת עולמו של רשב"י, למה הוא הלחיץ כל כך את הרומאים ומה המסר שמחלחל אלינו? (מגזין) 

יהודה גליקמן||
2

מירון כמשל // דעה

ניהול ההילולה במירון מסמן את סופו של "המיעוט החרדי" שאינו נושא באחריות

מאז ראשית ימיה של מדינת ישראל, מתנהל הציבור החרדי כמיעוט הנסמך על רשויות המדינה, בעודו משמר את הצביון החרדי הנבדל | אך בעשורים האחרונים הציבור החרדי גדל בלי העין הרע והצפי כי הוא יהפוך לשליש ואף מחצית מאזרחי המדינה, אך למרות זאת מסרב להכיר בגודלו המתעצם - ובאחריות הנגזרת מכך | ניהול ההילולה במירון לצד האסון הנורא בשנת ה'תשפ"א מסמנים שלא עוד, הגיע הזמן שהציבור החרדי יכיר באחריותו | טור דעה (מגזין, ל"ג בעומר)

נחמן שטרנהרץ||
2

אדוננו בר יוחאי

הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ | מקור מנהג ההדלקה בל"ג בעומר והפסקת מנהגי האבלות

מנהג העלייה לציון הרשב"י הוא קדום ומוזכר כבר מזה דורות, אך מתי החל מנהג העלייה לציון בל"ג בעומר? ומדוע יום זה הוא יום בו פוסקים ממנהגי האבלות? | תיאורי העליות להר מירון מפי גדולי ישראל בדורות עברו (יהדות)

ישראל נמדר|

טוב מאוחר מאשר בכלל לא

שמואל הביט במיכל, אמר לה את מה שרצתה לשמוע - ושניהם פרצו בבכי | סיפור מטלטל

היא ניגשה לשמואל לאחר שיחה שהייתה ביניהם, וביקשה ממנו: "שמואל, אתה יכול לומר לי שאתה אוהב אותי?". שמואל קפא על מקומו. הוא לא ציפה לשמוע בקשה קשה כזו. מיכל המשיכה להביט בו כממתינה למוצא פיו, ואז בקול שקט, חנוק ורועד, שמואל הביט ברעייתו ואמר לה את המילים אותם לא הוציא במשך שנים מפיו (מגזין, זוגיות)

משה רבי||
3

ייעוץ זוגי

כשהמרחב האישי והקשר הרגשי מתנגשים - איך מייצרים זוגיות שנושמת?

מה קורה כשהצורך בקשר פוגש את הפחד להיבלע? דוד מרגיש שחני לא נותנת לו אוויר. חני מרגישה שדוד פשוט נעלם. זו אינה רק אי־הסכמה על זמן איכות – אלא ביטוי לדינמיקה רגשית שחוזרת על עצמה אצל זוגות רבים (זוגיות)

הרב יצחק עזרא|

שליחת צווי הגיוס | תיעוד חריג

ראש הישיבה זעק: “שהשלטונות ידעו - הם משחקים באש”

בצעד חריג ולא שגרתי, ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, תקף בחריפות את ראשי הצבא והמדינה, זאת על רקע החרפת הצעדים כנגד בחורי הישיבות | צפו בדבריו המלאים והנחרצים (חדשות חרדים)

חנני ברייטקופף||
4

אל תפספסו! • צפו

מחדרי האוכל, דרך השטיבלך - עד למקום ההדלקה | סיור מצולם ומרהיב מההכנות במירון

"זה כמו עיר גדולה", הסביר המפיק של מירון - וסירב לחשוף את מספר הדונמים של מתחם הענק 89 | יוסי עבדו יצא לסיור במתחמים שהוכנו במירון- רגע לפני שעשרות אלפי מאמינים יפקדו את הר מירון | ממקומות ההדלקה, הזיכרון להרוגי אסון מירון ועוד, כאשר השיא זה מתחם ההדלקה של המשפיע החסידי ר' מיילך בידרמן | תיעוד מרהיב ומקיף (חדשות חרדים)

יוסי עבדו||
9
ש

מחיר מציאה

נדיר: רק 140,000₪ סכום ראשוני בגבעת זאב החרדית! 

חברת גרין פארק, מהמובילות בישראל בתחום הייזום והבנייה, יוצאת במבצע ייחודי: קבוצת רכישה להקמת שכונה חרדית חדשה – מותאמת במלואה לאורח החיים החרדי, עם כל השירותים הקהילתיים שאתם צריכים: בתי כנסת, מוסדות חינוך איכותיים ומרכזים מסחריים (נדל"ן)

ציקי גל|מקודם