היסטוריה ואקטואליה

חוקר הסגולות חושף: זו הסגולה המפורסמת - שאין לה שום מקור

האם יש מקור ל"סגולת רבי מתיא בן חרש"? האם המקובל התבלבל עם מלאך האש? וגם, כך חשדו לשווא ברבי יהונתן אייבשיץ והקמעות | שיחה מרתקת עם חוקר הסגולות המפורסם הגאון רבי חיים פוקס (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרק ה': אמש עסקנו בשריפה שפרצה בעיר פרנקפורט אשר בגרמניה בתאריך כ"ד בטבת תע"א (1711) שלפי טענות כזב, גרם לכך המקובל הגה"ק רבי נפתלי כ"ץ בעל "סמיכת חכמים" שעסק בכתיבת קמעין.

מי שהגה בתורתו של המקובל רבי נפתלי כ"ץ הוא חוקר הסגולות המפורסם הגאון רבי חיים פוקס אתו אנו משוחחים.

רבי נפתלי כ"ץ ורבי יהונתן אייבשיץ

הרב פוקס: "טענות הכזב של מתנגדי רבי נפתלי מזכירים לי את המחלוקות בין הרב עמדין לרב אייבשיץ שמתנגדיו טענו שהוא כתב קמיעין שבתאים, והיו שם טעויות שהטעו אנשי כזב שגרמו לאירועים מצערים. ואני אומר, תגידו אתם רציניים?! כל תלמיד חכם צעיר רואה את הקמיעין שהועתקו על ידי כביכול ״עדים שראו״ את הקמעים שכתב הרב אייבשיץ בעיר אחת והעתיקו אותם לפני נוטריון גוי שחתם בפני הרב עמדין שאלו הן הקמעין וככה הם נראו (כיום אנו יכולים לראות את המסמך המקורי) ורואים ששם יש טעויות הזויות שלא יתכן שגאון קדוש כזה יכתוב!  כגון חילופי כ׳ וב׳, ג׳ ונ׳, ה׳ וח׳ ועוד ועוד בלבולי שמות מלאכים שלא ככתבם ועוד".

תמונה נפוצה של המקובל הגה"ק רבי נפתלי כ"ץ שהובאת בספר 'קבליות מעשיות' (בני ברק תשע"ה), שם נכתב בפירוט כדלהלן: "דיוקנו של רבי נפתלי כ"ץ צוייר מתוך ציור דמיוני מ-1772, 53 שנים אחר פטירתו, בידי יוהאן אנדריאס בנימים נתנאגל, כאנלוגיה של תמונה רמברנט BOCTOR FAUSTUS  ומבוטאת בה העלילה שעל ידי 'נסיונותיו הקבליים' גרם ח"ו לשריפה שפרצה ברחוב היהודים ביום 14 לינואר 1711 והיא פורסמה לראשונה בתמונת שער בחוברת משנת 1902 ושוב בחוברת 'תגים' בני ברק תשכ"ט בגיליון הראשון"

רבי יהונתן אייבשיץ והקמיעות השנויות במחלוקת

"צריך לזכור  שהרב יהונתן אייבשיץ היה מקובל גדול בתורה היה ראש ישיבה היה רב של ערים גדולות ידע את כל התורה כולה, כתב ספרים רבים בעיון גדול ובקבלה, האם יתכן שהוא טעה בשתי מילים כגון 'אנא בכח'? האם יכול להיות שהתבלבל? הרי זוהי טענה ישנה נושנה של המשכילים והחילונים עד ימינו אנו, ״הרב לא הבין הוא זקן״, ״הרב לא שמע טוב״, ״הרב התבלבל״, ״הרב יודע רק מה שאומרים לו״, רח״ל ועפ״ל".

רבי נפתלי כ"ץ ידע שיחת מלאכים ושדים

"כמו שאי אפשר לומר שהרב יהונתן אייבשיץ התבלבל בדברים כה פשוטים, כך לא יתכן שרבי נפתלי כ"ץ יתבלבל בדברים כה פשוטים של לקרוא לשר האש שילבה את השריפה, במקום שיכבה אותה. רבי נפתלי כ"ץ כתב קמעין וסגולות כל ימיו והוא ידע את כל התורה כולה כולל שיחת מלאכים ושדים. אנחנו רואים זאת מתוך כתביו הקדושים. אתה רוצה לומר שהוא טעה בשמות המלאכים וקרא לשר האש שישרוף במקום לכבות?! זה הרי לא יתכן!".

מדברי כת"ר מובן הטעות של מתנגדי רבי נפתלי כ"ץ, אולם יוצא שהיעב"ץ שהיה גברא רבה, טעה לחינם וחשד את הגר"י אייבשיץ כשבתאי?!

"בוודאי שהגאון יעב"ץ טעה. היום אנו יודעים שהגר"י אייבשיץ לא טעה ולא היה שבתאי, והיה אחד מגדולי ישראל והיתה זו עלילה שהעלילו עליו מתנגדיו, בסיוע מקורבי היעב"ץ שהטעו אותו. הרב מרגליות הסביר זאת בצורה מושלמת בספרו הקצר, 'סיבת התנגדותו של רבינו יעקב עמדין לרבינו יהונתן אייבשיץ'.

"אנו יודעים מהי מחלוקת לשם שמים, אם בסוף לומדים מתורתו של רבי יהונתן אייבשיץ זה אומר שידו על העליונה וכל מי שרצה להפילו לא זכה בסוף התהליך".

"ספר 'קבלה מעשיות' שנתקבל איש מפי איש מקדושים אשר בארץ  המה ואדירי כל חפצי בם הלא הם המפורסמים  מהר"ר ר' יואל בעש"ט, והרב מהר"ר נפתלי כ"ץ בעש"ט, ומהר"ר ר' אליהו בעש"ט אשר היו להם בקבלה איש מפי איש עד מין האמוראים והתנאים והם מן הנביאים והן מן האבות אברהם יצחק ויעקב משה, והם קבלו מן מלאכי עליון קדושים וטהורים כאשר נתבאר בפנים בעז"ה יתברך"

כת"ר כותב בספרו "קבלה מעשיות" סגולות רבות מגאוני המקובלים לדורותיהם, אחד מהם הוא רבי נפתלי כ"ץ שמוגדר כ"בעל שם טוב". האם הכינוי "בעל שם טוב" לא שייך בלעדית למחולל החסידות רבי ישראל בן אליעזר ממז'יבוז'?!

"פעם היה מקצוע שקראו לו 'בעל שם' בדיוק כמו 'נגר', 'פחח', 'זגג', 'נפח', ובשינוי מהם "בעל השם" היה מומחה לשמות הקודש כלומר קמעין, סגולות, לחשים ועוד. היו להם ספרים נדירים וסודיים ששם אספו את כל הרפואות הללו והיו מגיעים אליו להתרפא ברפואה טבעית וגם סגולית. ואותו אחד שהיה משתמש בספרים הללו שעברו מרב לתלמיד ומאב לבן זה היה שמו. כמו 'ר' ישראל בעל שם טוב' המפורסם שהיה מעניק רפואות טבעיות, סגולות וקמיעות. היו שחלקו על זה שבעש״ט לא כתב קמעין אבל היום יש ראיות שמוכיחות אחרת.  עיין למשל מכתבי הבעש״ט לבתו ששם הוא מבקש ממנה להעביר לו ספר קמעין וסגולות כי הוא זקוק לו עבור אדם מסוים. או למשל להעתיק לו קמע מסוים ולשלוח עם שליח נאמן.

"היו כאלו שחשבו שקמעין של הבעש״ט היו רק שמו אבל זו טעות נפוצה. היו אנשים ששלחו לבעש"ט מכתבים כדי שיחזיר להם והיו שומרים בתור קמיע את המכתב ויש ששמרו רק את חתימת ידו".

האם מותר לחלל שבת כדי לכתוב קמיע?!

"באותם הזמנים היו 'בעלי שם' מומחים נכרים ויהודים שידעו לעסוק ברפואה סגולית, עד כדי כך שהיו רבנים שהתירו לחלל שבת עבור כתיבת קמיע, כמו שבימינו פשוט שמותר לחלל שבת עבור נסיעה לבית חולים, כך בעבר התירו לכתוב קמיע תוך כדי חילול שבת מדאורייתא, כיון שזה לא גרע מרפואה טבעית שחייבים לעשות בשבת. ראה בעניין זה בספה"ק 'יביע אומר' למרן הגר"ע יוסף שכתב שבימינו אין מבינים בזה, ומותר לחלל שבת רק עבור רפואה קונבנציונלית".

ספר 'קבלה מעשיות' בהוצאת מכון סגולת אמת להגר"ח פוקס (בני ברק תשע"ה)

לסיום: מה דעת כת"ר על "סגולת 18 נרות של רבי מתיא בן חרש", שגרמה למכבי האש סניף בית שמש לעבודת יתר בחודש האחרון?

"לגוף הסגולה המתחדשת על שמו של רבי מתיא בן חרש, בדקנו לפני כמה שנים אם יש לה מקור ובכל מאות אלפי עמודי כתבי היד של הקבלה המעשית שברשותנו, ועוד בחיפוש בתוכנות חדישות לכל ספרי הקודש המודפסים לא מצאנו שום מקור ואזכור של הסגולה המומצאת הזו.

"אני רק אוסיף שמי שהולך בדרכו של רבי מתיא בן חרש לא זקוק לסגולות".

תודה רבה, ויהי רצון שתזכה לקבל פני משיח צדקינו ביחד עם ארון הסגולות שלך.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר