היסטוריה ואקטואליה

בכיר האומה שנענש על גיוס תלמידי חכמים: לקח מחכמינו ז"ל לדורנו

אם אפילו אברהם אבינו, שמניעיו היו טהורים (הצלת קרוב משפחה), לא נמלט מעונש חמור על גיוס תלמידי חכמים, כל שכן שעל דורותינו לנהוג בזהירות יתירה בנושא זה (היסטוריה)

חיילים חרדים | ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בפרשת 'לך לך' מסופר על מלחמת ארבעת המלכים שבמהלכה נשבה לוט בן אחיו של אברהם. כאשר שמע אברהם על השביה, מיד גייס את אנשיו ויצא למרדף: "וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלש מאות וירדף עד דן", (בראשית יד, יד).

זהו מעשה של חסד וגבורה - צדיק יוצא להציל את קרוב משפחתו מידי אויבים. אולם חכמינו ז"ל כתבו גדולות ונוראות אודות מעשה זה. 

בגמרא במסכת נדרים דף לב עמוד א, מובאת מחלוקת חכמים על הסיבה לגזירת שעבוד מצרים:

"אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא בתלמידי חכמים, שנאמר: 'וירק את חניכיו ילידי ביתו'", (נדרים לב, א)

המילה "אנגרייא" משמעה שירות כפוי למטרות צבאיות, והמילה "חניכיו" מתפרשת על ידי רבי אלעזר כתלמידי חכמים שהיו מחונכים בתורה ובחכמה בביתו של אברהם.

לפי דעה זו, אברהם אבינו חטא בכך שגייס את תלמידיו - אנשים שנועדו ללימוד התורה ולהוראה - למלחמה. המילה "וירק" מרמזת על כפייה וגיוס בכוח, ולא על התנדבות מרצון.

העונש שבא על כך היה חמור ביותר: שעבוד עם ישראל במצרים למשך מאות שנים. הקשר בין החטא לעונש הוא מידה כנגד מידה - כשם שאברהם השתמש בתלמידי חכמים לעבודת פרך (מלחמה), כך צאצאיו נשתעבדו בעבודת פרך במצרים.

עצם העובדה שרבי אבהו (בשם רבי אלעזר) ראה בגיוס תלמידי חכמים עבירה חמורה דיה כדי לגרום לשעבוד דורות שלמים, מלמדת על חומרת הנושא. חמורה עוד יותר העובדה שהמבצע את המעשה הוא אברהם אבינו - הצדיק הגדול ביותר בדורו, שזכה להתגלות השכינה ולדיבור עם הקב"ה פנים אל פנים.

אם אפילו אברהם אבינו, שמניעיו היו טהורים (הצלת קרוב משפחה), לא נמלט מעונש חמור על גיוס תלמידי חכמים, כל שכן שעל דורותינו לנהוג בזהירות יתירה בנושא זה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (53%)

לא (47%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

11
מחילה מכותב המאמר אך יש לנו כללים בתלמוד הבבלי ובירושלמי שלא למדין מן ההגדות דהיינו שלא פוסקים הלכה מדברי אגדה. זה מובא בדברי רבי שמואל הנגיד , בגאונים , ובירושלמי.
יהודי פשוט
10
איך דברי אגדה גוברים על פיקוח נפש? מישהו שתה יין?
אלי
9
אבל את התורה קיבלנו במעמד הר סיני, הרבה יותר מאוחר מימיו של אברהם….
רשבם
8
מתלמידי החכמים פה האם זה נכון ?
..
7
כבר כתב הרב שאול ישראלי זצ"ל [משפטי שאול, ארץ ומדינה, סימן קל"ג] שאין להביא ראיה ממלחמת אברהם, כיון שמלחמתו של אברהם איננה בגדר מלחמת מצוה, אלא מלחמה פרטית של אברהם אבינו, וממילא לא ניתן ללמוד מהנאמר בגמרא בנדרים לעניין פטור תלמידי חכמים ממלחמת מצווה.
אורן
6
אמת, כל הכבוד, ראוי שהח"כים הלכאורה החרדים יפסיקו להתפרס בפני הפריץ החילוני ויתחילו לייצג אותנו החרדים, קהל המצביעים שלהם אחרת אין לנו למי להצביע, בזבוז יום חופש
ראובן
5
כי זו לא הייתה מלחמת מצווה!
יעקב
4
סיפורי מעשיות....כבר בחדר לימדו אותנו שהשעבוד נעשה כעונש למכירת יוסף.
יוסף הצדיק
3
האם הכותב מתכוון בבאמת למה שהוא כותב???
שואל באמת
2
מענין איך יש לו זמן לטייל. אתה לא יכול ללמוד ?לך תשרת בצבא כמו כל צעיר בריא.
בוצי
1
באו נדייק: דברי רבי אבהו בדבר ענישתו של א"א שעשה אנגריא בת"ח אינם בלעדיים ויש שם דעות נוספות על מה נענש א"א. ב. המשנה באבות אומרת שא"א עמד בניסיון המלחמה ולא מסתבר שהתנא ישבח אותו בדבר שניכשל בו. ג. אין פוסקין הלכה על פי מדרש עובדה שדברי ר"א לא הובאו ברמ' בהל' מלחמה ד. מי רשאי להגדיר עצמו ת"ח?
רפי

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: