לא אלמן ישראל

האם גם מייסד ויו"ר פורום קהלת יתנצל בפני הציבור החרדי?

האם הכל מותר בשם הפוליטיקה של פורום קהלת? האם ניתן לפגוע בציבור שלם כשרוצים לחמוד לצון? • עלינו – מוטלת החובה לברר עם מי נציגי הציבור שלנו מוכנים להתייעץ ולעבוד בבואם למלא את שליחותם בשם הציבור החרדי ועולם התורה. לשון הרע – לא מדבר אלי! על אחת כמה וכמה כשזה פורום קהלת (חרדים)

קופל על רקע הפשקווילים המדוברים, החתומים על ידי "בית ועד לחכמים ד'קווינס" (צילום: באדיבות המצלם)

הסיפור המקומם על משה קופל והפשקווילים:

פרופסור משה קופל הוא אחד האנשים החזקים ביותר בפוליטיקה הישראלית. הוא המייסד, האידיאולוג הראשי והיו"ר של פורום קהלת – מכון מחקר שרואה בעצמו "המוח של הימין". בנוסף הוא הישראלי היחיד החבר בוועד המנהל של קרן תקווה – קרן שמרנית המבקשת לקדם סדר יום כלכלי קיצוני וחסר חמלה, ופועלת מזה שנים ארוכות גם בקרב הציבור החרדי. לקרן תקווה אף מחלקה חרדית ייעודית, המוציאה לאור כתב עת בשם צריך עיון ומנסה לטפח מנהיגות חרדית שתהיה אוהדת למדיניות הכלכלית חסרת החמלה החברתית שמובילה הקרן. מצד אחד משקיע קופל הון בקניית לבבות ואהדה בציבור החרדי ומהצד השני נראה בכתבה זו כיצד הוא מזלזל ופוגע באותו הציבור.

קופל ואנשי פורום קהלת, הם לא דמויות צנועות במיוחד. אדם שקרא למכון המחקר שלו על שם "החכם באדם" סביר שלוקה ברמה מסוימת של יהירות, אבל מסתבר שבכל הקשור לחברה החרדית, היהירות הזו מתובלת בלא מעט בוז וזלזול.

הרפתקאות קופל והפשקווילים בסימטאות מאה שערים

היהירות של אנשי קהלת הופכת לבוז בוטה כאשר מדובר ביחס לחברה החרדית. משה קופל מתחזק כבר יותר מ-35 שנים פרויקט מוזר ומתנשא, במסגרתו הוא כותב, מדפיס ומפרסם פשקווילים פיקטיביים המגחיכים את החברה החרדית ומלעיזים עליה.

הפרופסור למדעי המחשב קופל, נהג בצעירותו לצאת באישור לילה יחד עם חבריו לשכונות החרדיות בירושלים למבצעי תליית פשקווילים פיקטיביים. אחד מהם – דניאל גוטנמכר – המשיך עם קופל לייסוד פורום קהלת ומכהן בוועד המנהל של הארגון עד היום.

קופל (רביעי מימין צמוד לקיר) וגוטנמכר (חמישי מימין צמוד לקיר) בעת מבצע תליית הפשקוויל הראשון שלהם. כפי שהתגאה בו קופל בפוסט שפרסם ב-2021. (ברוך אייקן)

קופל בטוח שהמיזם הזה מצחיק, בראיון לבלוגר זאב גלילי מאוגוסט 2009, המראיין מבין היטב שמאחורי הניסיון להציג את עצמו כפרופסור שובב, המטרה היא לפגוע בחברה החרדית.

כך כתב גלילי: "הפשקווילים של קופל ביקשו להגחיך את הציבור החרדי, הפשקוויל הפיקטיבי הראשון קרא לאסור על נשים לצאת לרחוב כלל, גם בלבוש צנוע: "התעוררו ושובו סגרו דלתותיכם בעד נשותיכם".

פשקוויל הלועג לצניעות

גלילי ממשיך ומתאר את שלל הסוגיות בהן עסקו הפשקווילים של קופל:

"לאחר הפשקוויל הראשון הפכו השניים את כתיבת הפשקוויל למסורת פורימית ובכל שנה המציאו חומרות אזהרות ואלות חדשות. בשנה השניה הזהירו מפני לימוד נביאים וכתובים. אחר כך קראו להטיל חרם חמור על כסף ציוני והבטיחו להחליף את השטרות הטמאים בכסף שידפיסו. בפשקוויל הבא קראו לטבילה המונית והטפת דם ברית בליווי תזמורת.

לא היה קץ לרעיונות של השניים. בפשקוויל אחד קראו לבחורי ישיבה להתגייס כדי שיוכלו לסרב לשרת מטעמי מצפון ובאותה הזדמנות קראו לאיחוד דגל התורה עם רץ של שולמית אלוני. אחר כך הכריזו כי "מלך המשיח בא" הואיל והתקיים הכלל התלמודי שמשיח יבוא ב"דור שכולו חייב". כשסערו הרוחות סביב כביש בר אילן קראו להעביר את הכביש לרשות הפלשתינאית וכך לפתור את הבעיה."

פשקוויל כסף

באותו ראיון לגלילי, קופל נשמע מרוצה מעצמו מכך שהציבור החרדי לא הבין את "הסאטירה" שלו:

"פעם ביקר אצל שכן שלנו יהודי בן ישיבה מארצות הברית. הוא ראה את הפשקוויל שלנו וכשנשאל לדעתו אמר: "הדברים נראים לי קצת קיצוניים אבל אם הגדולים פסקו כך יש לקבל זאת", אמר קופל בגאווה.

שיא ההצלחה מבחינת קופל היה כשאחד הפשקווילים שקרא "לאסור שתיית מים שסופקו על ידי הציונים", צוטט בניו-יורק טיימס. הצלחה שכל כולה זלזול בחברה החרדית וניסיון לציירה כחברה קיצונית שפועלת בחוסר הגיון.

פאשקוויל מים

קופל מאוד גאה במפעל הפשקווילים שלו. לא רק שהוא מעלה אזכורים שלו בעמוד הפייסבוק האישי שלו, אלא שחלק מהפשקווילים מעטרים עד היום את קירות חדרו במשרדי קהלת בירושלים.

למעשה כאשר היה בשלבים מוקדמים של הקריירה הציבורית שלו (2010), בעמוד הויקיפדיה שלו לא היה כתוב עליו כמעט דבר פרט לפרויקט הפשקווילים ורק במאי 2022, מידע זה הושמט מהעמוד.

פסקת התגברות? בעיה של החרדים

העיתונאית נריה קראוס, שליחת חדשות 13 לארה"ב, חשפה הקלטה של קופל מאירוע סגור בניו-יורק, שם נאם והתייחס לרפורמת המשפט המקודמת בימים אלו בישראל.

"עכשיו, אדבר איתכם בכנות מוחלטת", פתח קופל את דבריו, "ההצעה שלנו ליריב לוין ושמחה רוטמן הייתה שפסקת ההתגברות היא אידיוטית לגמרי, מעולם לא רצינו את פסקת ההתגברות, זה היה עניין פוליטי".

"למה החרדים רוצים את זה?", נשאל קופל והשיב: "הם רוצים את זה כי יש להם בעיות ספציפיות והם חוששים שבית המשפט יבטל את תוקף החוקים, כמו חוק הגיוס. חוק הגיוס הוא דבר אחד, מדובר גם בהפרדה המגדרית, זה נושא חם במיוחד". אמר והתחייב כי "לא תהיה פסקת התגברות". זה היחס של קופל לבעיות שמטרידות את החברה החרדית – חקיקה אידיוטית שלא תהיה.

משה קופל במשרדו על רקע הפשקווילים (באדיבות המצלם)

על כך אמר יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני: "מגיע החצוף הזה, יפה הנפש מפורום קהלת, הנחשב ימין, ואומר בצורה מתריסה שכביכול מדובר בדרישה שהיא שלנו. נוח לו לפגוע בציבור החרדי ובנציגים שלו ועל כן הוא אומר את זה".

גפני הוסיף וטען כי קופל, "לא מבין את המערכת ואני מתבייש שהוא שותף שלי. זו התנהגות בזויה הפוגעת בציבור גדול שאורח החיים שלו שונה מפורום קהלת. נמשיך לקדם את פסקת ההתגברות ואעלה את זה לישיבה הבאה של ראשי המפלגות".

לכל אורך השנים ניהלו בקהלת מדיניות של הסתה כנגד החברה החרדית. "הפריון של גבר חרדי כל כך נמוך ששום תוכנית שילוב לא תעזור", אמר לאחרונה ראש פורום קהלת לכלכלה ד"ר מיכאל שראל. בנייר מדיניות מ-2020 כתבו חוקרי קהלת כי "מהותה של מדיניות חינוך חינם מגיל אפס.. היא העברת כסף ממשפחות יהודיות לא חרדיות למשפחות חרדיות, לא ברור מדיניות זו רצויה. ביוני 2013 פרסמו בקהלת צילום של פשקוויל שקורא להפגנות מחאה נגד גיוס בחורי ישיבות ולעגו לחרדים על השימוש במשפט: "האחיכם ייצאו למלחמה ואתם תשבו פה?!". הזלזול והגזענות מושרשים בפורום ומתחילים מלמעלה מהיו"ר פרופסור משה קופל.

לא אלמן ישראל!

גדולי הדור אוסרים על שיתוף פעולה עם קרן תקווה ומכנה את אנשיה: "מחריבי הדת"

היחס הזה לא נעלם מעיניהם של גדולי הדור. בפברואר האחרון פורסמה בעיתונות החרדית מודעה מטעם ההנהגה החרדית ליטאית בה גם נשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל, שקראה לא לשתף פעולה עם קרן תקווה, שקופל חבר בוועד המנהל שלה והזהירה מהפיתוי הכספי שמוצע על ידי הקרן לחרדים תמורת השתתפות בפעילותה.

"בשנים האחרונות נוצר דבר חמור מאוד, הקמת דבר הנקרא "מחלקה חרדית" במוסד הנקרא קרן תקווה" כתבו הרב אדלשטיין והרב דוב לנדו, "אין להאריך בסכנה הנוראה של השותפות הזאת, עם כאלו שפעולותיהם הרס למשמרת הדת וכיבוי כל זיק של יהדות".

גדולי הדור מציינים במכתבם "פיתוי כספי" שניתן לדבריהם למשתתפים החרדים ומזהירים מפני הקרן. "רבה החובה להיזהר ולהישמר, לבל יהיה שום קשר מכל סוג שהוא עם מחריבי הדת אלו והמחוברים להם"

במכתב נוסף שפרסמו ראש ישיבת חברון הרב דוד כהן וראש ישיבת סלבודקא הרב משה הלל הירש נאמר כי "כל המשתתף עמהם נעשה שותף למחריבי הדת".

לא משתפים פעולה עם מי שמזלזלים, מסיתים ופוגעים בחברה החרדית

האם הכל מותר בשם הפוליטיקה של פורום קהלת? האם ניתן לפגוע בציבור שלם כשרוצים לחמוד לצון? בוודאי שלא למי שמתיימר לנהל את תהליכי החקיקה בכנסת ולהשפיע על מדיניות המדינה באופן החורץ גורלות של ילדים ומשפחות חרדיות.

על משה קופל להתנצל בפני הציבור החרדי, ועלינו – מוטלת החובה לברר עם מי נציגי הציבור שלנו מוכנים להתייעץ ולעבוד בבואם למלא את שליחותם בשם הציבור החרדי ועולם התורה. לשון הרע – לא מדבר אלי! על אחת כמה וכמה כשזה פורום קהלת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר