סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב פטר את הלמדן שחלק על הרב ממוות

בראש השנה רבי ליפמאן היה אצל הבעל שם טוב הקדוש, ובשעת האכילה, אמר לו הבעל שם טוב הקדוש: ראיתי היום שדנים איזה למדן למיתה, על שהעז לחלוק נגד הרב אב"ד של קהילתנו | סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
נגזר על הלמדן מוות | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מה נגזר על הלמדן שחלק על רב?

שמעתי מהרב קהילתנו (בראד), שרבי ליפמאן ז"ל מק"ק חמלניק שהיה למדן, רב עימו בענין איזה שאלה, זה אוסר וזה מתיר.

לאחר מכן, בראש השנה רבי ליפמאן היה אצל הבעל שם טוב הקדוש, ובשעת האכילה, אמר לו הבעל שם טוב הקדוש:

ראיתי היום שדנים איזה למדן למיתה, על שהעז נגד הרב אב"ד של קהילתנו, והבין רבי ליפמאן שהוא מדבר נגדו, והתחיל לבכות.

אמר לו הבעל שם טוב הקדוש: אל תפחד, כי אני התפללתי עבורך ופטרוך מן הדין.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

'ה' יתברך גדול מאוד אין יודעים כלל', כי כל מטרת בריאת העולם היתה להיטיב עם הבריות, ולגלות את חסדי ורחמי ה' שאינם ניתנים להבנה בשכל אנוש, ונזכיר כמה יסודות בענין.

מדוע הקב"ה ברא את העולם? הרצון הפשוט של הקב"ה שעבורו הוא החליט לברוא את העולם, היה: להיטיב לבריותיו, ושהם יכירו בחסדו וטובו, ויקראוהו 'רחום וחנון'.

ובלשונו של האריז"ל: "כשעלה ברצונו הפשוט להאציל הנאצלים לסיבה נודעת, והיא להיקרא 'רחום וחנון' וכיוצא, כי אם אין בעולם מי שיקבל רחמים ממנו איך יקרא רחום" (עץ חיים).

האר"י הקדוש אומר הקב"ה ברא את האדם 'מהסיבה הנודעת', שהיא? רצונו של ה' יתברך להיקרא "רחום וחנון"!

כיצד הקב"ה יקרא - רחום וחנון? אדם שמבין ויודע שכל הטובות והחסדים שהוא מקבל, מושפעים מטובו וחסדו של ה' יתברך, הוא קורא לקב"ה - 'רחום וחנון', ואם האדם לא ידע שהטוב הוא מהקב"ה "איך יקרא רחום?"

המקור לטוב ולחסד המושפע עליך: ע"י שהאדם מכיר שהטוב והחסד שמושפע לו הוא - ממלכו של עולם, הוא ירצה לעבוד את מי שמיטיב עימו, ולעשות את רצונו, כחלק מההודיה על הטוב שניתן לו.

להיות מרכבה לשכינה הקדושה: כשהאדם מכיר במלכות ה', הוא יכול ע"י קיום תורה ומצות להתקדש ולטהר את מוחו וליבו, רוחו ונשמתו, וע"י זכה זוכה כלשון האר"י הקדוש: "ויזכו להיות מרכבה למעלה להידבק בו יתברך" עד שהאדם אינו מרגיש את עצמו נפרד מה' יתברך, דהיינו זוכה להיכלל בו יתברך.

והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיני כל הגויים: בכל פעם שהאדם מודה לקב"ה על הטוב והחסד, שמו של ה' יתברך מתגדל, מתעלה ומתקדש בעיני כל העולם, וכל העולמות.

הקב"ה - אדון על כל המעשים: כל אדם שמגיע להכרה שכל פעולה שנעשית עימו היא מה' יתברך, כי הקב"ה הוא המלך היחיד של העולם, והוא היחיד שמנהל ומנהיג את כל העולמות כולם, הוא גורם לעולם להתקדם לקראת לגילוי היחוד העליון, לקראת הגאולה העתידית, וזירוז בואו של מלך המשיח.

העולם צריך להגיע לגילוי מלכות שד"י: יש לאדם קושי להודות על הטוב שיש לו, מכיון שאין לו כל מה שהוא רוצה וחולם...

דווקא ע"י ה'חסר' תגלה מלכות שמים: מה גרם לגאולת עם ישראל ממצרים? דווקא המצב שעם ישראל היו משועבדים, ולא יכלו לעזור לעצמם עד שהבינו, שלא נותר להם אל, לצעוק למי שיכול לגאול אותם ממצוקתם, והתוצאה: ותעל שוועתם והושיעם, כי ה'חסר' וקושי השיעבוד הוא שמביא את הגאולה.

הגאולה מגיעה כשמרגישים את ה'חסר' וצועקים: מטרת כל חסר וקושי שיש לאדם, שיכיר בעובדה שהוא לא יכול לגאול את עצמו, ויש רק משהו אחד שיכול לעשות זאת, וזה מה ש'מוליד' את הצעקה הגואלת.

המסקנה - ה'אין' וה'חסר' הם טובו וחסדו של ה' יתברך: מכאן ניתן להבין, שדווקא החסר הוא - טובו וחסדו של ה' יתברך, כי הוא מקרב את האדם לה' יתברך, וכך, האדם מגיע לתיקונו, וע"י מלכות ה' מתגלה לעולם, וזה: "יכירו וידעו כל יושבי תבל, כי לך תכרע כל ברך, תשבע כל לשון...".

קבלת עול מלכות שמים: החסר יגרום שכולם יגלו מי מולך על העולם, ויקבלו עליהם עול מלכות שמים, והתוצאה: "ותמלוך עליהם מהרה לעולם ועד".

"ובני ישראל יוצאים ביד רמה" – עם ישראל יצא ממצרים בזכות שהרימו עיניים לשמים "ויצעקו ותעל שוועתם..." בימי מרדכי ואסתר הגאולה הגיעה בזכות "ויזעק זעקה גדולה ומרה".

סוד הגאולה העתידית: מה שהיה הוא שיהיה... סוד הקושי הצעקה הוא סוד גאולת עם ישראל, זהו סודו של המשיח...

הקליפה קודמת לפרי: אומר על כך הבעל שם טוב הקדוש, שמי שיתבונן באמת, יבין שההעדר חייב להיות קודם להויה, והקליפה חייבת תמיד להיות קודמת לפרי.

חשכת הלילה קודמת לאור היום: וזה מה שכתוב: "כי אשב בחושך ה' אור לי" וכמה שהחושך יותר סמיך, כך אור היום יותר קרוב, וגם כך הישועה.

מדוע כתוב 'ישועות' בלשון רבים? וזה שכתוב: "כוס ישועות אשא" אומר הבעל שם טוב הקדוש אשכתוב 'ישועות' בלשון רבים, כי ההסתר פנים הוא חלק מהישועה, ואם האדם יודע שההסתר פנים הוא חלק מהישועה, נעשה בזה המתקת הגבורות והדינים בשורשן:

"וכאשר נצמחת הישועה, רואים למפרע, שכל ההסתרות היו טובות ונחוצות" (ישמח ישראל, פורים).

חשוב לזכור "אנוכי הסתר אסתיר": אומר הבעל שם טוב הקדוש תזכור ש'אנוכי' – הקב"ה מצוי איתך תמיד!

אפילו שאתה מרגיש, בבחינת: "הסתר אסתיר בכמה הסתרות" עדיין תזכור שאנוכי עימך, ואני הוא זה שהביא לך את ההסתרה, ואף את 'ההסתרה בתוך הסתרה' כי ההסתרה הזאת חייבת, לצורך ישועתך... (צרור החיים, דמ"ב, ע"ד).

יהי רצון שכל בית ישראל יכירו במלכות ה' ונזכה לגאולת הפרט והכלל, ולגילוי מלכות שמים במהרה, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר