היסטוריה ואקטואליה

"עכשיו זה הזמן"; השינוי בהשקפה של חב"ד ביחס למדינת ישראל

בשינוי מחסידות סאטמר שלא חוזרים בהם מהטענה שמדינת ישראל אשמה בהחרבת היהדות, כיון שהיא הוקמה בחטא - חסידות חב"ד שינתה מדרכה בפועל מהשקפתה שהייתה בה בעבר; אלו הסיבות לכך (היסטוריה)

כפר חב"ד (צילום: Nati Shohat/Flash90)

פרק ז': בשינוי מחסידות סאטמר שנאמנים לאידיאולוגיה של הרה"ק ר' יואליש טייטלבוים מסאטמר זי"ע, ולא חוזרים בהם מהטענה שמדינת ישראל אשמה בהחרבת היהדות, כיון שהיא הוקמה בחטא, והללו עדיין מחרימים את המדינה, ורובם הגדול אף לא מתגורר בארץ ישראל - חסידות חב"ד שינתה מדרכה בפועל מהשקפתה שהייתה בה בעבר, והללו מִתְעָרִים במדינת ישראל, רובם מצביעים בבחירות, מתמנים ל"רבנים מטעם" ברשויות השונות, ומוסדותיהם לומדים כמעט כולם את כל דרישות משרד החינוך, ומקבלים מימון מלא.

הכל החל מיד לאחר הקמת המדינה. כ"ק הרבי הריי"צ בעודו חולה, הקים מושבה חקלאית בארץ ישראל, "כפר חב"ד", וכדי להקים את מושבה זו, שבעבר נאסרה לחלוטין לדבריו (כפי שכתב "טמא את הארץ בכל גשם וחומר, בתי מסחר, בתי עבודה וחרושת!"), כתב באיגרתו לנשיא מדינת ישראל (לימים) שניאור זלמן רובשוב (שז"ר) כי "יודיענו באיזה ימים קודם אותו היום שיוכל לבקרני ולשוחח באותה ההצעה לסדר בעזה"י התיישבות פלוגת אנ"ש יחיו וביחוד מהפליטים באה"ק ת"ו בעבדות תוצרת ופרי אדמה". (ראה: שמואל קראוס, נשיא וחסיד, כפר חב"ד תש"ט, עמ' 83).

אחת הנוסחאות שהובאה בספר 'נשיא וחסיד' היא ששז"ר סיפר כי בפגישתו עם הרבי הריי"צ בעודו זקן וחולה, הוא הציע להקים ישוב חקלאי לחסידי חב"ד בארץ ישראל [וזהו כפר חב"ד] וכתגובה הרבי הריי"צ התחזק וישב על כסאו וקרא "זהו רעיון קדוש". והוסיף וקרא לעבר שז"ר: "אל תתלהב, אין לנו כל חרטה. אז לא היה צריך, עכשיו זה הזמן". (שם עמוד 88).

במשפט זה הבהיר הרבי הריי"צ שהמציאות השתנתה, והמאבק של חסידות חב"ד בתחילת המאה העשרים כנגד התנועה הציונית פסק לגמרי, וכעת אלו משתפים עמהם פעולה.

"אין לנו כל חרטה. אז לא היה צריך, עכשיו זה הזמן"מתוך: ר' שמואל קראוס, 'נשיא וחסיד' (כפר חב"ד תש"ט), עמ' 88) (אוצר החכמה)

כך בתחילת המאה העשרים, חסידות חב"ד ומונקאטש (וסאטמר), עמדו בראש ההתנגדות כנגד ההתיישבות החקלאית בארץ ישראל לעומת 'התנועה הציונית', 'המזרחי', ו'אגודת ישראל' שעודדו זאת - ובימינו המצב שונה כמובן בכל הקשור לחסידות חב"ד, ומצב זה מביא חוגים הקשורים לחסידות סאטמר לנגח את חסידות חב"ד של ימינו, והללו מפרסמים מאמרים עתיקים מאת הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ, כדי להוכיח כביכול שחב"ד בימינו שינו את ההשקפה לכיוון הציונים, מה שלא נכון בהחלט, אלא ישנם הסברים מפורטים מאת אדמור"י נשיאי חב"ד, עם נימוקים שונים, כדלהלן:

כך ברשימת תפוצה של 'ילקוט השבעתי אתכם', מאת הרה"ח ר' אביעד נייגר המזוהה עם חסידות סאטמר, נשלח קטע מספר 'אוצר החסידים' (עמוד 256), בו נטען כי כשבִּשְּׂרוּ לרבי הרש"ב כי הציונים עומדים לקבל מדינה ולנצח ניצחון גדול (ייתכן שדובר אז אודות הצהרת בלפור), הרבי השיב שאפילו אם תהיה להם מדינה ויבנו בה את בית המקדש, ויעמוד הכהן הגדול ויקריב קורבנות, ואף תרד אש מן השמיים, אנו נעמוד מרחוק ולא נשתף פעולה.

ברם, לאחר מלחמת ששת הימים, בה זכה העם היהודי לחזור למקומות הקדושים ובראשם הר הבית ונתעורר הפולמוס על הקרבת קורבנות והקמת המקדש, בשיחת 'אחרון של פסח' תשכ"ח, הפתיע הרבי מליובאוויטש זצוק"ל וקבע כי "יש להימנע ולא להיות בי"ד באייר בתוך ט"ו מיל סמוך לירושלים", בשל האפשרות הממשית להקריב קרבן פסח בתחומי ההר.

המסקנה של הרבי הייתה שצריך לצאת מתוך ירושלים בפסח שני: "ומכל שכן שלא לנסוע לירושלים ת"ו לי"ד אייר, ואפילו אם תמצא לומר שאינו אלא ספק וספק ספיקא".

הרבי שלח את אותה שיחה אל הרב שלמה יוסף זוין, ששאלו מה התחדש כעת שלא היה במשך אלפי שנים? והשיב: "עד לאחרי המלחמה דאשתקד, הייתה יד האומות תקיפה". וההסבר הוא שכאשר מדינת ישראל שולטת בהר הבית, הרי שהצורך בהקרבת קרבן פסח מקבל תוקף, ועל כן הורה הרבי לצאת מירושלים כדי שלא להיכשל חלילה בספק איסור כרת.

לכאורה משפט זה מאת הרבי "יד ישראל תקיפה", בהקשר להקרבת קרבן פסח והוראת הרבי יש להימנע מהחשש ולצאת מירושלים לאור ניצחון מדינת ישראל והאפשרות להקרבת קורבן, עומדת בסתירה לדברי חותנו הרבי הרש"ב: "אפילו אם תהיה להם מדינה ויבנו בה את בית המקדש, ויעמוד הכהן הגדול ויקריב קורבנות, ואף תרד אש מן השמיים, אנו נעמוד מרחוק ולא נשתף פעולה".

סופו של הפולמוס, שבפסח שני, י"ג באייר תשל"ה, שינה הרבי את הוראתו, כיון שאין יותר יכולת ואפשרות תיאורטית לבנות על הר הבית, לאחר שלמרות ניצחון מלחמת ששת הימים, הוכח שמנהיגי מדינת ישראל העדיפו ורצו למסור את הר הבית וירושלים לידי הערבים [לצערם של ארגוני שוחרי המקדש. י"ש] , ועל כן ממילא אין יד ישראל תקיפה, והוראתו לצאת מירושלים, מבוטלת.

• • •

הגותו זו של הרבי, מצטרפת לדברי חותנו הרבי הריי"צ' בסעודת יום ב' דראש השנה תש"ח, שאהד וחיזק את ידי לוחמי המחתרות העבריות שפעלו לגירוש הבריטים: "בארץ הקודש יש צעירים שמוסרים את נפשם למען יהודים. הם עושים עבודה טובה מאוד, יחזק הקב"ה את ידיהם בהצלחה. הם צריכים תיקון בקיום מצוות מעשיות, הם צריכים לשמור שבת, להניח תפילין, (לשמור) כשרות [...] אבל על הדברים הטובים שהם עושים בעזרת להבת מסירות-הנפש היהודית, צריכים כל היהודים – בלי הבדל מפלגה – לומר ולברך: תחזקנה ידיהם" (ספר השיחות תש"ח, עמ' 162, בתרגום).

דברים אלו לכאורה עומדים בסתירה גמורה, לדבריו ודברי אביו, הרבי הרש"ב כנגד ואיסור עלייה בכוח לארץ ישראל מטעמים שונים.

אלא מאי? ההבדל הוא כפי שהתבטא אחת הריי"צ (בשיחה עם שז"ר) בנושא הקמת ישובים חקלאים בארץ ישראל: "אז לא היה צריך, עכשיו זה הזמן", וכך גם בנושא זה של "יד ישראל תקיפה", והקרבת קורבן פסח.

• • •

מי שהסביר בטוב טעם ודעת, את ההבדל התיאולוגי בחסידות חב"ד ביחסה לתנועה הציונית לאורך המאה העשרים, הוא הרב ד"ר יחיאל הררי בספרו השישי והרב מכר 'סודו של הרבי', (זכה באות ספר הזהב, ידיעות ספרים, 2013).

לדברי הררי, משנתו הארצישראלית של הרבי מליובאוויטש בולטת, ופעמים הוא הורה לחסידיו מארץ-ישראל לשאול פוסק הלכה, לגבי מטרת הנסיעה לבקר בחצרו, האם היא מותרת, שכן יש איסור הלכתי לצאת מארץ ישראל שלא לצורך.

ברם, מעורבותו הגדולה של הרבי בחייה של מדינת ישראל ותמיכתו בפיתוחה ובשגשוגה לא נבעו ממניעים ציוניים, וכמו כל קודמיו, הוא לא קיבל את האידיאולוגיה הציונית החילונית, ולא תמך בתנועה חילונית.

ההסבר בשינוים המהותיים אצל אדמו"רי חב"ד, היא שההתנגדות של חב"ד היתה רק לרעיון ולאידיאולוגיה החילונית הציונית, ולא לעצם ההתיישבות בארץ ישראל. וכשבפועל ארץ ישראל היוותה מקום מפלט היא התחלפה מיידית לתמיכה בפעולות מסוימות והתמיכה בפעולות מעשיות התחזקה בהדרגה ככל שזו הפכה מרעיון למציאות. הרבי הריי"צ אף תמך בכמה היבטים בפעילות המחתרות ועודד תמיכה והצטרפות לפעילויותיהן, וכפי שכתבנו בפרק הקודם, הוא עודד הקמת ישוב חקלאי הלוא הוא "כפר חב"ד".

ד"ר יחיאל הררי (צילום: לירון מולדובן)

בעקבות הרבי הריי"צ, הלך גם חתנו, והפריד בין האידיאולוגיה הציונית לבין התוצר של אותה אידיאולוגיה. הרבי ר' יואל טייטלבוים מסאטמר לעומתו, סבר שמדינת ישראל היא 'מעשה שטן', כיון שהורתה ולידתה בחטא [שזה אומר שהשטן שולט על ארץ ישראל מעל 70 שנים...] הרבי מליובאוויטש שלל השקפה זאת, והתבטא כנגדה.

הרבי מליובאוויטש אף התעמת בפומבי עם חוגי סאטמר, ולאחר הצלת 105 יהודים ב'מבצע אנטבה' הוא דיבר על הצורך להודות לבורא העולם על הנס, למרות שחסידי סאטמר פרשוהו כ"כוחי ועוצם ידי".

כך למעשה השקפתה של חסידות חב"ד בימינו היא שיש להתייחס לתוצר המוגמר של הקמת המדינה שמאפשרת למיליוני יהודים לחיות בביטחון וכנגד כל הסיכויים ומול כל צבאות ערב, נס וחסד שמיימי מופלא.

הרבי מליובאוויטש אף התבטא בכמה הזדמנויות כי הקמת המדינה היא הזדמנות נדירה שניתנה לעם-ישראל כדי להוכיח שהוא ראוי לגאולה, אולם לא קיבל את התפיסה הרוֹוחת בציונות הדתית, על-פיה המדינה היא ראשיתו של מהלך הגאולה.

לפי הסבר זה מאת ד"ר הררי, מובן מדוע חסידי חב"ד בימינו מקימים מוסדות קירוב, למרות שהרבי הריי"צ התנגד למוסדות דומים שהקימו עסקני 'אגודת ישראל' בורשא בתחילת המאה, כפי שהבאנו באחד הפרקים הסדרה זו.

וכך מובן מדוע חלק מחסידי חב"ד מצביעים למפלגות שונות, ואף יותר ציוניות מ'אגודת ישראל', שעליה התנגד הרבי הריי"צ.

להרחבה ועיון נוסף:

'סודו של הרבי', ידיעות ספרים, 2013.

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

"רבי מנדל קמינר ספר הזיכרון והצאצאים" (ירושלים תשע"ז), ישראל נתנאל רובין.

'פאר הדור': פרקים ממסכת חייו ויצירתו של רבי אברהם-ישעיהו קרליץ בעל "חזון איש".

"גנזים ושו"ת חזון איש" לרא"י קניג.

עיתון "דער יוד".

'שיחות קודש' תשל"ז א (ניו יורק תשמ"ו).

'ראש גולת אריאל' (ירושלים תשנ"ה).

'שיטה מקובצת' ב"ב י"ד ע"א ד"ה דילמא.

אלה אזכרה ב (ניו יורק תשי"ז).

רפאל נחמן הכהן, "שמועות וסיפורים מרבותינו הקדושים" (ניו יורק תש"נ)

ספר השיחות של הרבי הריי"צ, תרפ"ח - תרצ"א, ניו יורק תשס"ב.

מכתבי הרב החפץ חיים, קורות חייו, דרכיו, נימוקיו ושיחותיו, (וורשא תרצ"ז).

קראוס שמואל, 'נשיא וחסיד', (כפר חב"ד תש"ט).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (31%)

לא (69%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

42
יתן ה' ובקרוב גם חסידות סאטמר תשתנה ותראה מהמציאות שטעתה.
יוחנן
חחח לא יקרה עד ביאת משיח
אני
למה מה יש לדעה שלהם כל אחד יש לו זכות מה לחשוב.
אסף
שהיא לא נכונה מה קשור מה זכותם ומה לא?
עכ
לא נכונה בעיניך, וכמו כל אחד שאוחז שדעתו היא הצודקת ולא דעת האחר, במילים אחרות אתה מנסה לחסום פיות לאלו שחושבים אחרת ממך!
אסף
ישנה עדיין הסכמה בין ליובאוויטש לבין סאטמאר בנוגע להתנגדות לרעיון הציונות הדתית הרואה במדינה חלק מתהליך הגאולה בלי משיח - היפך פסק הרמב"ם בהלכות מלך המשיח.
שניאור
41
מהדברים שהרבי אמר לר"י פלדי ומההוראות שנתן לר"א צימער משמע קצת אחרת. ולפלא שכותב ש'נשיא וחסיד' יצא בתש"ט כשבפועל י"ל לראשונה בתשנ"ט.
ל.מ.
אמת.
אברהם
40
הרבי מסאטמר הוא צבע אדום להשור הזה. לידיעתו, גם גדולים אחרים היה קנאים
שאול בחיר
39
כפר חב"ד הוקם בתש"ז לפני הקמת המדינה
חבד"ניק
כפר חבד הוקם בתש״ט
חבדניק
אתה טועה . תש"ט
שמשון
כשהציונים היו על סף מדינה. כמובן לאחר שהשואה הוכיחה שהשקפת החסידות והרבי טעות אחת ענקית ובלתי נסלחת!!
יהודה
טכנית הוא הוקם בתש״ט.
אחד שיודע
הוקם בשנת תש״ט, תעשה גוגל!
טעות!
חב"דניק, "שלשלת היחס" קראת פעם? כפר חב"ד הוקם בתש"ט!
חושב שיודע
כפר חב"ד הוקם באייר תש"ט - לאחר(!) הקמת המדינה
חב"דניק שלמד בכיתה א'
כפר חב״ד הוקם בשנת תש״ט אחרי קום המדינה.
חב״דניק מכפר חב״ד
38
אשריכם סאטמר.
מתקרב
רק חמור לא משנה את דעתו
בני ברק
רק חמור צבוע מתחבר למחטיאי הרבים הכי גרועים מאז מתן תורה, ולא מוחה במילה נגד אוחנה מה שהוא מנסה לקדם "במדינת היהודים", רק חמור טוען שהמשיח זה מינים שגרועים מגויים עע"ז (רמבם ע"ז י, א),
אלעד
מוחים באוחנה אבל לא יוצאים לחו"ל בגלל זה. גם אליהו הנביא מחה באחאב ובכל בני דורו אבל הוא לא היה בעד שהארץ תימסר לגויים! אתה צריך ללמוד הרבה דעת
בני ברק
37
כתבה רדודה, חסידים עלו לארץ ישראל הרבה לפני הציונות, אין קרש בין דעתו הברורה של הרבי וכפי דברי הרבי הרש''ב והריי''צ שהציונות אינה נכונה והרחיקה את הגאולה, לבין לגור בארץ ישראל, וכן בפועל להצביע בבחירות כדי לנסות לחזק את היהדות. אך כמובן שהיה עדיף שהמדינה תוקם אחרת, או שכלל לא תוקם במצב זה.
מנדי
מסכים עם כל מילה
חסיד
חבל שלא היה לחסידים שכל לעלות לארץ לפני הציונים. סתם עשו פרנציפ לציונים שלא עלו. בסוף דפקו את עצמם ואכלו אותה בשואה. זה דעת תורה זה?? זה חילול ה'!!!
בני ברק
36
חבד לא ולא נגד
צדיק רשע
35
הייתי מציע לכותב הכתבה, לקרוא את הספר בין אור לחושך, דעת הרבי מליובאוויטש על הציונות. אחרי קריאה בספר אולי הכתבה תהיה יותר קרובה למציאות. לכתוב כתבה כזו על חב''ד זה מגוחך, יש כל כך הרבה בנושא, קודם ללמוד טוב, ואז להוציא כתבה. מלבד זאת יש טעויות בולטות כגון שכפר חב''ד הוקם לאחר המדינה.
חכם
34
הדברים לא מדוייקים. כל הסיבה שהרבי זי״ע תמך בדרך כלשהיא זה כי כרגע המציאות השתנתה ויש יהודים בארץ וצריך לדאוג להם. זה הכל. אין שום הסכמה עם הדעות הציוניות חו.
Mike
33
יש לציין לדברי אדמור הזקן בסידור עם דא"ח דף סח "וזהו הטעם לקיבוץ הגלויות קודם שיבא משיח צדקנו " מפורשים הדברים . ואף שמחמת ההתנגדות לציונות החילונית נטה מהורשב להסביר הדברים בדרך דרש , אין מקרא יוצא מידי פשוטו
אליהו
חח איזה בורות אין מקרא יוצא מידי פשוטו? וכי זה פסוק בתורה או הל' ברמב"ם? הוא דיבר דברי קבלה וחסידות על אורות, כדרכו של התניא, ובאופן רוחני, כפי שמהרש"ב הקדוש שהבין מליון פעמים יותר טוב ממך דעת זקינו, הסביר וביאר היטיב דבריו, ע' אגרות מהרשב ק"ל (שאכן משם לקחת המ"מ לסילוף).
חסיד הרבי מלך המשיח שליט"א
אתה מכתיר עצמך כחסיד מהרשב ואין לך עסק בסגנונו של אדמור הזקן הלשון שם היא פשוטה ומובנת , והנימוק הרוחני מתיחס לעובדה שקיבוץ גלויות יהיה קודם משיח . כל מעיין בעל ראש ישר שיודע לקרא ישפוט בצדק .
אליהו
פשוט ומובנת כדרכו לדבר חסידות וקבלה, וכפי שמהרש"ב הסביר כוונתו האמיתית של דא"ח של התניא! חבל להתווכח, אתה לא חבד ולא כלום, ואתה לא תבוא להגיד לנו חסידי ליובאוויטש מה כוונת המקובל בעל התניא, במקום שמהרש"ב הקדוש הסביר וביאר היטיב כוונתו!
חסיד הרבי מלך המשיח שליט"א
שוטה שבעולם ,נקטתי דרך ביטוי אין מקרא וכו , הוכחת שאתה כן הונגרי ! בכלל אם אתה כופר בזכותו של הרייצ וחתנו הרבי כממשיכי מהורשב(חלילה עפרה לפומיך( , לפי אותה הנחת יסוד איך אתה כל כך בטוח שפירוש הרשב לדברי התניא מוחלט ? ומכאן שאתה לא חסיד מוהרשב אלא "קנאי" שקרן
אליהו 2
חח נעלבת כי התברר שאתה ע"ה שמדמה ומשווה דברים לא קשורים? דרך ביטוי לא שייך בתורת החסידות שהיא בנויה ע"פ קבלה וספירות וניצוצות, ופשוט. ודברי התניא בסידור, זה לא הל' ברמב"ם ולא דיבר להוראה, וגם אילו היה התניא כותב להל' הרי ברור שהל' כרמב"ם בענין הגאולה, וכמו שפסק שהתורה העידה ק"ג רק על משיח!
חח אתה מתוסכל, ואני באמת חצי רוסי!
32
אין קשר בין אהבת ישראל ואהבת ארץ ישראל שהתחיל עוד בזמנו של האדמור הזקן , לציונים הרבניים לא אהבו את הדרך יותר מסאטמר קח שחבד מקרבים כל יהודי וגם ציונים , ולמעשה רואים שהדרך של הרבי צודקת
משה
31
פשוט מאד, חב''ד שונאים את האידיולוגיה הציונית "ראשית צמיחת גאולתינו" אבל אוהבים כל יהודי ומושכים אותו ליהדות בלי קשר לאידיאולוגיה שלו
שמוליק
30
לא מדוייק כלל לצערי. הכתבה ציינה אמנם התרחשויות שלפחות רובם מעוגנים היסטורית, אבל הפרשנות המהותית לפשר אותם התרחישים אינה נכונה. וגם לא של הררי.
קובלסקי
29
הכתבה בכלל אינה משקפת את שיטת חבד בכל הנושא חב"ד לא שינתה את דעתה רק העיתים השתנו ולכן לא עושים מכך רעש
יוסי
28
סטמר כואב לו ביותר, תתחזק! לא תשנה אותם
קרעזי
27
מעניין לעעניין מעניין השינוי שהיה בהנהגת הכלל חרדית שלחמו בתחילת הישוב בתוקף גדול נגד השימוש בשפה העברית אבל כעבור תקופה לכאורה הבינו שזה לא המלחמה כרגע והניחו לנושא זה ועברו לנושאים שהיו יותר נוגעים בזמן המסויים
אריק
26
לכתוב מאמר שלם על ייחס הרבי לציונות מבחי להביא את החיבור 'יהדות התורה והמדינה' שכתב הרה"ח אוריאל צימר בהוראת הרבי ובה בירר את,היחס לציונות? מקור מצויין נוסף לעיין בדבר, זה הספר 'בין אור לחושך' של הרה"ח שלום בער וולפא שמדבר על היחס של החסידות למדינה. חוץ מזה, עיין בשיחת שבת בראשית תשכ"ח.
מנחם
ומקור נוסף זה "אוצרות חסידים בין גלות לגאולה", ליקוט נפלא מדברי הרבי נגד הציונות, ויום השעבוד הציוני, שהרבי אמר שיש סברה לצום אז, וכן לגבי הסמל מגן דוד ועוד הרבה ענינים, וכל המסתעף!
ייעקל
25
כל המשנה ידו על התחתונה!
Helen
נכון, החסידות שינתה את התורה שציוותה אותנו לעלות לארץ הקודש!!
משה
האם מרן השו"ע שפסק (בכ"מ מלכים ה, יב) שאסור בזה"ז אפי' ליחיד לעלות מבבל לא"י, היה חסיד סאטמער או לובאוויטש?.. האם הרשב"ש הספרדי, שפסק שישוב א"י אינה לכל ישראל אלא ליחיד בגלל איסור השבועות, היה חסיד? האם פסקי ריא"ז שפסק שאסור לעשות מעצמנו ק"ג לעלות לא"י, היה חסיד?
כשחילקו השכל דילגו עליך בשמיים!
דבריך מוכחשים שהרי מרן עלה לארץ ישראל. אלא שהוא ביאר את שיטת ר"י בגמרא ותו לא. וכן הרשבש והריאז
משה
הם לא פסקו זאת. תמשיך לשקר את עצמך
משה
24
משל טוב המבאר את שיטת חב"ד מול סאטמר: משל לאב שזועק על בנו העומד בראש הגג שלא לקפוץ, ומאיים עליו בכל האיומים. קרה, והבן קפץ - ברור שהאבא ירוץ אליו, ינסה להצילו ויחבוש אותו. לאחר שקמה המדינה אין עניין להתכחש לה, כסאטמר, אלא לנסות ולהציל כמה שיותר
סתם לידע
תגיד את המשל הטפשי והלא נכון לחז"ל, שאמרו (שהש"ר ב, ז), שדורו של בר כוזיבא נענשו כי הקימו שלטון ומרדו ברומאים ועברו על השבועות, וזה מדובר בשלטון שהיה קיים כ21 שנה (כמבואר בסדר הדורות), ובכל זאת בכל ה20 שנה הצליח להם המדינה אבל בסוף נענשו, ואותו דבר וכו', ורש"ב כתב שהציונות אסור בגלל איסור השבועות!
סתם לפקוח עיניים
עם הארץ... בר כוכבא שלט שלוש שנים בקושי. ולדבריך, ר' עקיבא היה פחות חכם מיואליש?
משה זאב הכהן פעטש-געבער
לפני שאתה קופץ כמו הדיוט לתקוף אותי, תחשוב אולי בכל זאת אתה הע"ה פה?.. וכי חשבת שנעלם ממני סנהדרין צג, ב, שמלך שנתיים וחצי? לכן ציינתי לעי' "סדר הדורות" (ג' אלפים תת"פ), שמבואר שם שבר כוזיבא וצאצאיו הצליחו במלכותם 21 שנים, ומה שכתוב בגמ' שמלך שנתיים, הכוונה לב"כ האחרון לפני הטבח בביתר,
עמקלי ארור היזהר בכבוד צדיקים
23
שמעניין אותם רק כסף וכבוד , הם בנו כפר אחד אחרי שגזלו שם את האדמות , זה היה כפר תימני . נזכרו לתמוך ? באו לחלוב .
חב"ד קבוצה קטנה
22
לא אהבתי את הכותרת. חבד לא שינתה את דעתה. בדיעבד אחרי שכבר כמה המדינה בנסים גלויים כדי לאפשר מקלט לכל היהודים. צריך לשמור על הקדושה שלה. ולעריך את אלו המגינים על עמ"י במסירות נפש
שושנה ריזי
בתוך התגובה האומללה שלך מבואר בצורה הכי מפורשת שחבד של היום שינו מדעת הרבי הקדוש מהרש"ב! והקטע הכי מצחיק (ועצוב) שאת לא מבינה בכלל למה, ואיך התגובה שלך מנוגדת לחלוטין לדעת ליובאוויטש האמיתית! שזה רק מוכיח שוב שחבד של היום, זה 380 מעלות מחבד האמיתית!
רוזי
טיפשות כאילו עיקר שם חבד קשור אם וכמה מתנגדים לציונות , ראש עקום שחושב שעיקר כל תורה להתנגד לציונות . ועיקר החבד "דע את אלוקי אביך ועובדהו בלבב שלם"
שמשון
המשך: אותו דבר לגבי הציונות, ודאי שזה לא עיקר חבד, אבל הרש"ב לא סתם זעק, הוא הסביר בארוכה למה לא להתחבר לציונות בשו"א גם אילו היו חרדים (אגרות פ"ו), וכן הסביר שסוף אגו"י תהיה אגודה ציונית (כפי שאכן קרה), ומי שמזלזל בדברי וזעקת רבו לא ראוי לכנות עצמו ליובאוויטש!
המשך לשמשון
זה כמו להגיד שזה טפשות לחשוב שעיקר כל התורה זה לא להתחבר לרשעים אפי בשביל לקרב לתורה (אבות דר' נתן ט, ד), או שעיקר התורה רק ללמוד ולא להתפלל, כמו שאתה מבין שאם נחסר פרט אחד מהמצוות שחייבים בזה"ז, ומישהו מזלזל בזה הרי שהוא סטה מהדרך,
רוזי
21
להוציא את חב"ד כזאת חסידות גמישה, שמשנה דעות ו'חוקי בסיס' עם הזמן ובגלל רביים שונים - פשוט נורא.
כתבה ממש מוזרה...
20
אין קשר בין יד ישראל תקפה לדברי האדמו"ר הרש"ב. יד ישראל תקפה לא קשורה למדינה. פרשנות לא מוצלחת של הכתב, שמנסה למשוך לכיוון אחד.
אבי
כתבתי פה אמש תגובה בענין יד ישראל תקיפה, את הטעות, ואי הקשר של זה למדינת ישראל, אבל הוא מצנזר!
חסימת פיות
19
לומר בכותרת ובתחילה שחסידות חב"ד שינתה מדרכה בעוד שבאמצע אתם מסבירים בעצמכם ששיטת חב"ד לא מתנגדת ליהודים אלא לדרך הציונות שבה יהודים דובקים הרבי הרייץ יצא נגד הציונות וכך גם הרבי הרש"ב אך מעולם לא יצאו נגד יהודי אלא נגד הדרך של יהודי כזה או אחר כך שזה מוכיח שדרכה של חב"ד לא השתנתה מעולם!!
שטויות ושקר
עשית מחב"ד תורה מסיני. בסך הכל חסידות בת מאתיים שנה לא יותר שמוכרת דמיונות ואלילות על הרבי שלה.
משה
18
הרבי נפגש עם אישים בכירים וראשי ממשלות רק בגלל שהם יהודים ויש להם השפעה על יהודים ולא בגלל שהוא תמך במדינה או ברעיון הציונות, חוץ מזה שימו לב להפרדה, הרבי הרייץ שלח להקים יישוב בארץ ישראל כי יש מצווה ליישב את הארץ ולא בגלל המדינה!!! יש הבדל בין ארץ ישראל למדינת ישראל!!
שימו לב!!
תמך לא תמך זה לא משנה. הוא לא בורא עולם. היום במדינת ישראל יש את המרכז היהודי והתורני הגדול בעולם. יש קיבוץ גליות ועוד
משה
אפשר עד מחר לספר שיש ארץ ישראל ולא מדינת ישראל , אבל בלי מדינה אין אפשרות של עלייה חופשית לארץ אין בטחון ואין כמעט התיישבות....
אליהו
17
הרבה מלל כדי לצייר את המטרה לאחר שהחץ כבר נשלח. מבחינה תבונית ואידיאולוגית אם הייתה לנו פעם סיבה לשמור מרחק מהציונות היום יש לנו יותר סיבות לאין קץ להתרחק מהציונות הלעומתית של ימינו. ואילו הסאטמארים חיים באמריקה ויש להם קהילות עצמאיות מהבחינה הכלכלית.
מאיר
כל מי שחי בחו"ל נמשל כמי שאין לו אלוה כדברי חז"ל. כך שכל חייהם "הרוחניים" לא שווים באמת
משה
ועי רמ"ע מפאנו כנפי יונה ח"ד סי' י"ב שהדר בזה"ז בחורבנה בא"י אין לו אלוה, ועי יערות דבש ח"ב דרוש ז, שבזה"ז בגלות אין לא"י מעלה יתירה על חו"ל, ועי חת"ס גיטין מד, א, ד"ה חוץ ממלאכתו, שלגדו"י ות"ח עוסקי בתורה לא נאמר שאין להם אלוה בחו"ל
המשך תגובה
הם כותבים סברות סבורות. אבל דברי חז"ל ברורים וחדים
משה
כלל וכלל לא, עי זוהר פנחס רכ"ה שהטעם שאין לו אלוה, בגלל שבחו"ל אין קרבנות, ובזה"ז שאין קרבנות גם בא"י, הרי שלא נאמר הדר בחו"ל אין לו אלוה יותר מבא"י, ועי רשי שמואל א. כו, יט, שאין לו אלוה נאמר רק בזמן הבית, ועי "יפה ללב" ח"ח (כתובות קיא), שמביא מזוהר בחוקותי קט"ו, שבזמן גלות גם הדר בחו"ל יש לו אלוה!
חסיד מהרש"ב
עי' "מור וקציעה" ש"ו, היוצא לחו"ל כאילו עע"ז, נאמר בגלל שדוד המלך יצא מתחת שלטון תורה להיות תחת שלטון פלשתם עע"ז, ופלשתים היה בתוך א"י, ומוכח שהטעם בגלל השלטון ולא בגלל חו"ל כשלעצמה, וא"כ בזה"ז שהמינים הציונים שולטים בא"י הרי שאדרבא עדיף שלטון נוצרי עע"ז מאשר שלטון מינים הציוני, וכ"ש שלטון מוסלמי!
חלק 3
אם אתה באמת חושב כך , למה אינך עובר לגור ברמאללה שכם או עזה ? אלא מאי שקרן ורמאי כמו רוב ה"קנאים" . ולכן רוב ישראל ורוב גדולי התורה מסתייגים מהשקר הנבזי
אליהו
16
וודאי שחבד של היום אינו אותה שיטה של חבד של פעם, רק עיוור שלא קרא מעולם כל דברי הרש"ב בנידון יכול להכחיש השמש בצהריים, כביכול מהרש"ב היה משנה דעתו, אין ספק שאילו מהרש"ב היה חי עמנו כיום היה בוכה בכי תמרורים על איך שחסידותו שהוא בנה בדם, נהפכה לחוד החנית של הרעיון הציוני,
תגובות כפירה בזוהר מעלה, ותגובה זו לא?
15
כולם יודעים שריי"ץ זצ"ל התחיל לשנות מעט מאביו זצ"ל, בפרט אחר השואה שהיה יותר קשה לעמוד בנסיון הציוני, לא להתפעל ולסוג אחור אפ' לרגע, בכתבה כתוב ההסבר ששינו שיטת רש"ב, בגלל שריי"ץ אמר שעכשיו הזמן לתמוך בציונות, וזה לא נכון כלל בדעת אביו, שהרי אביו אחז שזמן עליה לא"י וק"ג, וכל עניני הגאולה רק אחר משיח
ייקיל
אל תביא מההנהגה שלאחר אירוע מוחי סטרוק שהיה לו, זה הגבאים כבר
יוסף יצחק
14
חבד של היום הם חוד החנית של מעריצי האליל נתניהו הציוני הכופר (שאגב עם כל החנופה החבדית אליו, הוא אפי' לא זרק להם 'עצם', גם לא הכרת הטוב לפחות כלפי המצלמות, והתפרסם כבר שהוא לא הסכים לתחנוני חבד להצטלם מניח תפילין), אין ספק שאילו מהרש"ב היה חי עמנו כיום היה בוכה בכי תמרורים שקהילתו נהפכה כמעט לדת"ל
צנזור תגובות ע"י המצנזר הצבוע!
13
הינדוס תודעה שקרית, דעת חב"ד ליובאוויטש חד משמעית נגד הציונים עוקרי התורה, צאצאי השבתאים והפרנקיסטים ימ"ש שר"י, אמנם קנאות ליובאוויטש היא עם חכמה בינה דעת, וכפי שהרבי אמר: הדעה שלי לא השתנתה, הסיטואציה שונה. מכיוון שניתנה להם ממשלה, ועדיין לא מלאה סאתם אז.
אברהם
בקיצור כל אחד אומר מה שרוצה, וכל אחד מזייף, ומסלף, ומצטדק שלא שינה כלום מהרביים הקודמים, וזאת בשעה שהמציאות זועקת שחבד של היום זה שינוי 380 מעלות מחבד האמיתית! וזה טפשות לחשוב שכביכול בשביל קירוב רחוקים צריך להתחבר ולתמוך בציונות, אפשר ואפשר לעשות אותה כמות בע"ת, גם בלי הסגידה החולנית בנתניהו הכופר!
ייקיל
12
בניגוד לסילופים השונים בכתבה זו בדעת מרש"ב, עי' אגרות מרש"ב ק"ל, כתב איגרת שלימה שלא להתקבץ מעצמנו לא"י לפני משיח, והביא מהמהר"ל שעד משיח צריך להיות מפוזר בעולם, ורק משיח יעשה ק"ג, וכל ק"ג שיעשו הציונים היא מזויף, ובטווח הארוך זה יכשל (וכן מבואר יחזקאל כ, פסוקים לד-לח, בביאה ג' לאי לא יהיה אף חילוני
דוד
11
מרש"ב כותב שאסור לדבר לשון קודש לצורך חול, (אגרות הרש"ב תנ"ט, קי"ז, ועוד), ויותר מזה שם באיגרת קי"ז כותב שצריך למחות במי שמדבר לשה"ק לדברים בטלים מלבד תורה ותפילה, וכיום בתומכי תמימים המזוייף בא"י, בוגדים בהוראת מייסד הישיבה ומדברים בלשון הקודש בחיי היום יום,
יעקב
10
לגבי כניסה לקואליציה הרבי מ"מ זצ"ל כתב (אגרות>כרך יא>ג'תקנט), מפורש שזה אסור, על אף שידע שאם לא יכנסו בפנים יהיה יותר גרוע, והמדינה יעבירו חוקים רעים, עכ"פ ואח"כ הוא לא קיים דברי עצמו, וכמו שלא קיים דברי עצמו, כ"ש שלא פלא שלא היסס לשנות לגמרי מדעת הרש"ב. ושוב זה זכותו אבל לא על חשבון שם לובאוויטש
חסיד מהרש"ב
סברא עקומה שנובעת מחינוך עקום , כאילו שם לובביץ תלוי בג' שבועות וכו , ואם כן הרי הרשב (חלילה) שינה מדרך לובביץ שאביו המהרש לא הזכיר כלל ג שבועות (בילו) עיקר הדברים לובביץ זה תניא ליקוטי תורה והמשכים .
אליהו
כבר השבתי לטפשות שלך, ביל"ו מעולם לא היה מדובר על תנועה לגאול עצמנו, ולמרוד בגויי א"י, לובאוויטש לפני כל לימוד חסידות, זה תנועה שותומ"צ כל מה שנאמר בתלמוד בבלי (כפי שכתב הר"מ), וכמו שהלומד תניא וכו' ורק עובר בשאט נפש במזיד על דרבנן אחת, הרי שזה לא חסיד ולא כלום,
חסיד מהרש"ב
שקרן בשקרנותיה ידע , הרי אתה טוען שהרשב התנגד להקמת יישובים בארץ ישראל ואם כן היה מתנגד גם לבילו , ואם כן לדבריך שינה מדרך אביו ואינו נקרא לובביץ (חלילה). ועוד שעלייה עם 100 אלף זו עליה בחומה....
שמשון
9
לגבי טענה המטופשת בכתבה: "וכי השטן שולט בא"י כבר 70 שנה", זה טענה כ"כ טפשית לא אכנס אפי למה, רק אצטט מה שהשיבו חזל לאלכסנדרס, שטען שהם הרוב, ודתם יותר גדולה, וחז"ל נמצאים תחת שלטונו, וחז"ל ענו לו במילים האלה: "שטנא נצח", שזה בגלל שהשטן מנצח, ועי' שם ברש"י מילים ברורות שהשטן מנצח ומטעה בני אדם!
חסיד מהרש"ב
8
רבינו גרשם תמיד לב, א, וז"ל: אמרו ליה סטנא נצח. כלומר אל תתמה על זה שהשטן הוא נוצח, שמתעה אותם "ונותן להם גאולה" ולסוף יורידם לגיהנם עכ"ל, הרי שכתב רבינו גרשם מפורש שהשטן יכול לנצח ולתת לבני אדם גאולה מזוייפת, וזה בדיוק מה שקרה בגאולה הציונית המזוייפת שלא ע"י משיח!
חסיד מהרש"ב
הציונים ניצחו , כי מה שאתם יודעים לעשות זה לכתוב פשקווילים ,ובזמן שאתם כותבים פשקווילים ,הם הקימו מדינה שנחשבת למעצמה עולמית.... בחסדי שמים !
הוסיאטין
אתה ס"ה חוזר על דברי, שהשטן ניצח ונתן לכם גאולה, נכון מאוד! סאטמער בחו"ל זה הקהילה האורתודכסית והחסידות הכי גדולה בעולם, עם מפעלי חסד שאין בכל העולם (גם לא בלובאוויטש של היום), כל העולם מקנא בנו, בפרט שאנו בחו"ל (ואתם טוענים בתסכול שזה עוה"ז..) לא נורא תבלע הרוק ותמשיך במשאת חייך להתקוטט עם ערבים!
רוזין
התרגזת , אהה !כלל ישראל גאה בחירותו ובטחונו , מה נותנת לנו סאטמר ? קדחת ! מה נותנים לנו הציונים זקיפת קומה ויישוב ארץ ישראל בלי הגבלות !
יהודי פשוט
איתא בזוהר שאין שליטה לסטרא אחרא בארץ ישראל . ואם כן כל הניסים שנעשים בארץ ישראל הם בידי שמים
אמר ר מענדל כשר
7
כתבה לא קשורה, מלבד הרבי אין לאף אחד את היכולת להסביר את היחס של חב"ד אין קשר בין התיישבות,ארץ ישראל למדינת ישראל-ציונות ארץ ישראל קדושה כך כתוב בתורה כאשר ידוע שזה לא יפונה ולא על מטרה פוליטית אלא קיום מצווה. אנחנו נראה גישה שונה כאשר יהיה גישה שונה לציונות ולמדינה כשיכירו שהקב"ה הוא בעל הבית
מנחם
6
בענין דעתו שכביכול יש בעיה לשהות בי-ם בגלל ק"פ כשיד ציונים תקיפה, מעניין שלא הפריע לו לשהות בא"י תחת אותו "יד ישראל תקיפה" שלא משברת הע"ז שנמצא תחת מדינת ישראל, וזה נגד רמב"ם מפורש ע"ז י, ו, ועי אוה"ח שמות כג, כד, וז"ל: לא תשתחוה וגו' לומר שאם לא הרס ולא שיבר הנה הוא כעובד עבודה זרה עכ"ל
יעקב
לא הבנתי את הסתירה, וכי אינך יודע הדינים בזה?
יהושע
יד ישראל תקיפה אין הכוונה שיש "מלכות ישראל" (אין זה דין "דינא דמלכותא") אלא סה"כ האם ניתן להקריב קרבן מבלי שיפריעו, ואולי זה לא ברור - אין כוונת הרבי שיקריבו הקרבן אלא שיצא מ"ספק ספיקא"
יהושע
5
תחלקו. יש הבדל בין "מדינת" ישראל לארץ ישראל
מישהו
החילוק הזה גובל בבלבול מוח , כי אין מדינה אין עלייה חופשית ואין ביטחון וכו וכו
מישהו אחר
מסכן כאילו שעכשיו כן יש בטחון? שכחת מי נהרג בשישי העבר? הרי בזמן הב"י והאר"י בצפת, לא נהרגו הב"י והאר"י ע"י המוסלמים כי לא מרדו בהם, משא"כ דווקא כיום בגלל שמרדו באומות הערביות מתקים מה שהזהיר הקב"ה "אם אין אתם מקיימן השבועה אני מתיר בשרכם", והמקום עם הכי הרבה הרוגים יהודים ב70 שנה אחרונות זה בציונים
מישהו
4
משל למה הדבר דומה? למישהו שרוצה לקפוץ מהגג, ועד שהוא קופץ נלחמים בו ומנסים למנוע זאת ממנו; אבל מהרגע שקפץ - עושים הכל כדי לסייע לו ולהצילו
מקובל להמשיל זאת ל
כבר ענו פה באחת התגובות למשל הלא קשור שלך, אכן מצוה לעשות בעלי תשובה, אבל אין שום קשר שמותר להתחבר ולתמוך בציונות שמביאה הפקוח נפש, ("אמר הקב"ה אם אין אתם מקיימן השבועה אני מתיר בשרכם")
12
לא הבנתי איך זה שאני מניח תפילין ליהודי ציוני או מצביע שיהיה עוד נציג שילחם שיהיה עוד תורה ומצוות בארץ מחזק או מחליש את ביטול השבועה (טכנית - מציאות - יש מדינה) הרי מדובר בפעולה מעשית שכבר נעשתה ולא הזדהות רעיונית (שאין) אלא משהו טכני בלבד
יהושע
3
כתב נמוך ממציא חילוקים מלאכותים בין הרש"ב ורמ"ש. שניהם בדעה אחת כפי שידוע משיחות רבות. "שיטת התחלתא דגאלה היא זו שמביאה פיגועים" הזכיר רבות הרבי האחרון הרמ"ש זי"ע. וכמו שכתב הרב יואל כהן באגרת המפורסמת. וחיוב קרבן פסח לא קשור לגאולה.
ליצנות זולה
נכון הרבי היה צריך להעמיד פנים שהוא אנטי ציוני בגלל מהרש"ב, אבל למעשה היה אנטי ציוני רק ב"חיצוניות", למושגים ושמות חיצוניים, שזה דברים בטלים, כגון: אתחלתא דגאולה, סמל מגן דוד, לא לכנות את יצחק בן צבי בתואר 'נשיא' (כי אחז שהוא נשיא ומשיח הדור), וכדומה,
נכון ליצנות והתחפשות ציוני לאנטי ציוני
חבד? סאטמר? מה זה משנה. מדובר בסך הכל בשתי חסידויות שצצו לפני כ200 שנה ועד אז לא הייתה להן שום מסורת. חדשים מקרוב באו
משה
תחזור למערה, אף אחד לא דיבר אליך!!
החסידות התקבלה בישראל יותר מקאפח..
אני מאד מקווה שעל הרב חיים קניבסקי או הרב עובדיה או או החפץ חיים או לא יודע מי הרב שלך אתה לא אומר דברים דומים, אילו גדולי ישראל עצומים (שאגב עסקו בסוגיא של מדינת ישראל, לפני זה לא עסקו בזה כמעט)
יהושע
הרבי היה נגד הציונות, אתה יודע זאת ודברך לא שווים תגובה
יהושע
2
הרבי לא שינה את דעתו בנוגע למדינה הרבי הי' נגד הקמתה אבל אם כבר כמה צריך לנצל זאת לטובת כל יהודי העולם
אנונמי
1
ב"ה אז חוץ מזה שישנם חבדניקים שהם מטורללים עם השגעון של יחי המלך שלהם אז הם גם נהיו ציוניסטנים, נו נו... באמת שינו מדרך אבותיהם והתקלקלו נתפלל עליהם שיחזרו בתשובה שלמה
ישראל

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש: