אַל תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה

תחנת אוטובוס מזוייפת ותרופות נגד דיכאון • כך מתמודדים עם דמנציה

אחד מתוך 20 שסובלים מדמנציה הוא מתחת גיל חמישים • למה זה קורה ומה ניתן לעשות? • כמה גילה המעקב אחרי 1500 איש ומה יוריד את הסיכוי שלנו לחלות באלצהיימר? • וגם, 8 סימנים לרוץ לרופא (בריאות)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הבוקר הלכה לבית עולמה בגיל 101, סבתא רבה של אשתי, דבורה גנשה ע"ה לבית משפחת טרטנר. היא נפטרה מתוך צלילות ובריאות, זכתה וזכו ילדיה ונכדיה שבשנים האחרונות התגוררה בבית חמי, שם רוותה נחת מכל המשפחה.

>> למגזין המלא <<

נשאלתי לא פעם על האתגר שב"צער גידול הורים" ואכן יחד עם הקושי, כאשר מדובר באדם צלול שיודע ומבין, זה מספק ומהנה. ניתן לדבר וללמוד מחוכמת החיים ומסיפורי ההיסטוריה המרתקים.

עד התקופה האחרונה היא הייתה צלולה וברורה, גם מצבה הפיזי היה תקין. פעם, כשהלכה קצת לאט אמרה לי: "הם שימשו אותי נאמנה 100 שנים, עכשיו הרגליים צריכות קצת לנוח". כששאלתי אותה מה הסוד לאריכות ימים, ענתה ש"הסוד הוא שאין שום סוד, תשמחו עם מה שיש לכם, תחייכו, יש כל כך הרבה על מה להודות". לדבריה, כל החיים היה לה את כל מה שהיא רצתה. איך בדיוק זה מסתדר עם האתגרים שעברו עליה במשך החיים? התשובה תמונה בדברי חז"ל: "איזה הוא עשיר, השמח בחלקו".

זכינו. עכשיו היא תחסר לנו. על התובנות שלה לחיים ראוי לכתוב כתבה נפרדת, אך בכתבה זו שנתבקשתי לעשות ברצוני להרחיב וללמוד על האתגר שבטיפול דווקא בהורים וסבים שלא זכו לצלילות, והנתון המפתיע שזה יכול לקרוא גם בגיל צעיר. ואם קולטים את זה בזמן - יש מה לעשות!

בימים האחרונים חלתה סבתא דבורה בדלקת ריאות ובעקבות מצבה אושפזה בבית החולים - שערי צדק. כשהגעתי לבקרה, חייכה והודתה לי כהרגלה. אך הופתעתי כששאלה אותי מי אני. הסברתי לה, אך היא לא ממש קלטה. גם את הנכד שהיה איתה במשך הלילה, לא זיהתה. סיפרה לי שהיה איתה בחור מאוד נחמד שדאג לה כל הלילה וזה כל כך יפה שככה בבית חולים מטפלים באנשים.

סבתא דבורה ע"ה, ביום הולדת 100

במיטה הסמוכה שכבה קשישה נוספת ובנה שישב לצידה סיפר לי שאימו דמנטית לחלוטין. "אמא שלי כבר כמה שנים לא יודעת מה קורה איתה. זה נורא. היא לא מזהה אותי, היא נמצאת בבית שלה עם מטפלת ולפעמים שאני בא היא צורחת עלי - מי אני ומה אני עושה כאן. או שהיא מתעוררת בבית חולים בצרחות אימה ולא מבינה מה היא עושה שם. שום דבר לא עוזר להרגיע אותה, רק טיפול תרופתי".

כשקצת למדתי על הנושא גיליתי שזה לא רק זקנים ולא רק אלצהיימר - כמו שאנחנו רגילים לחשוב. על פי הנתונים, בארץ יש כ-150 אלף חולים. רובם סובלים ממחלת האלצהיימר ונמצאים בעשור השמיני והתשיעי לחייהם. אך יש גם מחלות אחרות שפוגעות במוח ומובילות לדמנציה גם בגיל צעיר. וכשאדם צעיר וחזק סובל מפגיעה מוחית, מלבד ההתמודדות הנוראית של המשפחה זה עלול להיות מסוכן לו ולסביבתו.

אחד מכל 20 אנשים חולים הם מתחת גיל 50. הם לא בהכרח סובלים מאותן בעיות שאנחנו מכירים אצל אנשים מבוגרים. כך שניקח כדוגמה את סיפורו של חיים בן ה-39. הוא הגיע לרופא עם תלונות על עצבים ומצבי רוח, הרופא זלזל בתלונה, אמר לו שזה תוצאה של לחץ בעבודה. אך בהמשך כשאשתו שמה לב לקושי בדיבור ובשליפת מילים, הוא הלך לרופא מומחה שגילה שהוא סובל מדמנציה וסקולרית ונתן לו טיפול מתאים.

למה זה קורה ולמה אצל צעירים?

1. אלצהיימר

כשליש מכלל הסובלים מדמנציה גם בגיל צעיר זה כתוצאה ממחלת האלצהיימר. מדובר במחלה שגורמת למוח להתנוון. ברקמת המוח מצטברים חלבונים ספציפיים שהורסים את העצבים. המחלה נקראת על שמו של רופא גרמני בשם אלויס אלצהיימר שלפני מאה שנה אבחן ותיאר את המחלה באישה בת 51. עד היום ממצאיו הם הבסיס לאבחון.

אגב, מחקרים מראים שככל שהאדם חכם ומשכיל יותר, כך יש לו פחות סיכוי לחלות. פעילות אינטלקטואלית כגון לימוד תורה או להבדיל משחקי שחמט וסודוקו משפרות את הקשרים בין תאי המוח ומשפיעה לטובה במניעת מותם של תאי מוח בגיל מבוגר. המצער הוא, שדווקא המשכילים כאשר הם לוקים במחלה - ההידרדרות מהירה יותר.

בנוסף, המציאות מראה על גנטיקה משפחתית להתפתחות אלצהיימר בגיל צעיר. כמו כן, אנשים בעלי תסמונת דאון וליקויי למידה עלולים לפתח דמנציה בעקבות מחלת אלצהיימר. עובדה נוספת היא שנשים חולים יותר מגברים.

2. דמנציה וסקולרית

זוהי הצורה השנייה בשכיחותה. עשרים אחוז מהסובלים מדמנציה, חווים זאת בעקבות תקלה בזרימת הדם כאשר קיימים שיבושים באספקת דם למוח.

3. פגיעת ראש

פגיעה, פציעה חמורה או כל טראומה אחרת באזור הראש - בדגש על מקרים של אובדן הכרה - עשויים לגרום להתפתחות דמנציה, זה דבר שראינו אצל מתאגרפים שחטפו הרבה פיצוצים בראש…

4-5. דמנציה פרונטו-טמפורלית ודמנציה DLBD

פגיעה בפעילות האונה הקדמית של המוח ובאונה הטמפורלית. דמנציה מסוג זה נפוצה בגילאי החמישים, ופגיעה בעקבות הצטברות משקעי חלבון זעירים במוח. התסמינים עשויים להשתנות והסובלים מדמנציה זאת יכולים לפתח את תכונות מחלת הפרקינסון כגון תנועה איטית, נוקשות או רעד.

6. שימוש בסמים ואלכוהול

זו דמנציה שבידינו למנוע. היא גם נקראת תסמונת קורסאקוב ונגרמת על ידי מחסור בויטמין B1, הידוע בהשפעותיו ונחיצותו להתפתחות מוחית תקינה ולמערכת העצבים כולה. דמנציה כתוצאה משימוש בסמים נוצרת בתגובה חשיפה לחומרים רעילים. הדמנציות האלו כוללות שינויים אישיותיים, מצבי רוח והתנהגות אך במקרים מסויימים ניתן לרפא את התופעה עם שילוב של תרופות מרשם, הורמונים והשלמת חסרים בויטמינים.

סימני אזהרה

תחילה חשוב לדעת. שמירה על אורח חיים בריא מקטין את הסיכון לחלות במחלה!

מחקר סטיסטי שנעשה על 1500 איש בבריטניה, עליהם נערך מעקב במשך מעל לעשרים שנה, מצא כי אנשים שעשו פעילות גופנית פעמיים בשבוע, נמנעו מעישון ושתיית אלכוהול ושמרו על אורח חיים רגוע - חלו בעשרות אחוזים פחות.

לאבחון מוקדם יש תפקיד חשוב ועשוי לסייע לטיפול במחלה ולהשלכות שלה. כפי שכתבנו, מי שבמשפחתו יש רקע צריך לעקוב אחרי זה, אבל הנה סימנים שאם אתם רואים שיש אותם להורים או לבן המשפחה, צריך לשלוח אותו לרופא:

1. שינוי במצב הרוח ללא שיש סיבה. עצבות, כעסים, תוקפנות, חרדות, האשמות.

2. בעיות בזיכרון, שכחה של כל מיני דברים כמו לכבות את הגז דולק, את המפתח בדלת, (למי זה לא קרה…) ושכחת שמות של בני משפחה ואנשים קרובים, או לשכוח איך להגיע למקומות מוכרים.

3. אובדן חריג של חפצים או לשים דברים במקומות לא קשורים כמו נעליים במקרר ועוגה בתוך מכונת הכביסה…

4. מוזנחות באופן כללי. דברים לא במקום, לובשים אותו דבר כמה ימים או בגדים קרועים.

4. שום דבר לא מעניין אותו. אין כוח ומוטיבציה לצאת מהבית / לשחק / לקרוא / ללמוד או לשוחח עם חברים ומשפחה.

5. זמנים מבולבלים. לא יודעים איזה יום היום, איזו שנה, בני כמה הילדים או הם עצמם.

6. חוסר התמצאות במרחב. לא זוכרים איפה נמצאים, מה צריכים לעשות בכל מקום ואיך הם הגיעו לשם.

7. בעיות שפתיות. קושי בשליפת מילים, קושי להשלים משפטים או שכחת מילים

8. הכלכלית. קושי להסתדר עם כסף, לא זוכרים ומבינים כמה כל מטבע שווה ומה אפשר לעשות אתו. כמו גם לחשבן פעילויות חשבוניות.

אדגיש. אם זה משהו שקרה באופן פתאומי, זה יכול להצביע גם על אירוע מוחי - שאז יש לפנות בדחיפות למיון. כל דקה היא קריטית. טיפול מהיר בבית חולים יכול למנוע לקויות קשות. סימני שבץ הם: הפרעות דיבור ושפה, עיוות במראה הפנים (רק חצי פנים מחייכות) הפרעות תחושה ותנועת ידיים, פגיעה בראיה, סחרחורת סיבובית, קשיי בליעה, כאב ראש וחולשה, התארכות משמעותית בזמן תגובה, שיתוק או הפרעות תחושה בצד אחד של הגוף וכו'.

מה הרופא יבדוק בשביל לאבחן דמנציה ומה עושים?

דבר ראשון הרופא ישאל ויבדוק את המציאות, את היכולות המוחיות בעבר וכיום, על ההתנהלות היומיומית. בהמשך הוא יבדוק פיזית את המוח באמצעות שימוש בסריקות מוח המציגות שינויים במבנה המוח. צילומי CT טומוגרפיה ממוחשבת או MRI - הדמיית תהודה מגנטית.

לא קיימות תרופות העוצרות או מבטלות נזק המוחי שנגרם כתוצאה ממחלת האלצהיימר, אך יש תרופות המסוגלות להקל על הסימפטומים ולעכב את התפתחותם. במקרים של דמנציה וסקולרית נותנים מדללים המונעים הופעת שבץ. הטיפול בדמנציה כרוך בדרך כלל בטיפול בזיכרון ובתרופות לעצירה של תסמינים ההתנהגותיים כמו משפרים קוגניטיביים, תרופות הרגעה, נוגדי דכאון ותרופות אנטי אפילפטיות.

ההתמודדות היא נוראית, בוודאי כאשר מדובר באדם לא מבוגר, אופי הסימפטומים וקצב השתנותם שונים במחלות השונות ומאדם לאדם, אך עם התקדמות המחלה החולה יתקשה יותר ויותר בביצוע פעילויות יומיומיות, ועם הזמן ייעשה תלוי לחלוטין באחרים. דמנציה בדרגת חומרה קשה עלולה לגרום למצב בו החולה יהיה תשוש נפש. קצב ההתקדמות של דמנציה בצעירים שונה מזו בגיל המבוגר. הזמן מהופעת תסמינים ועד קושי תפקודי משמעותי יכול להיות מהיר ביותר שנה או שנתיים, או איטי ביותר לאורך 15 – 20 שנה.

רעיון יצירתי

כששוחחתי בבית החולים עם האדם אשר לאימו יש דמנציה, הוא סיפר לי שהיא שואלת בכל פעם היכן בעלה ואז אומרים לה שהוא תכף מגיע (הוא בעולם האמת), אחרי כמה דקות היא שוכחת שהיא בכלל שאלה כך שהיא לא מתאכזבת שהוא לא הגיע.

תחנת אוטובוס בגרמניה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

נתקלתי בפרסום אודות מושב זקנים בשם Landhaus Laspert מגרמניה שם יש מטופלים רבים עם דמנציה מתקדמת ללא זיכרון לטווח קצר. במקרים רבים הזקנים לא מבינים מה הם עושים שם ורוצים לחזור הביתה, למקום שהם זוכרים. הנהלת המוסד התקינה תחנת אוטובוס בסמוך לכניסה, הקשישים מתיישבים בה ומחכים לאוטובוס. אחרי כמה דקות הם שכחו למה הם שם או שהמטפלים באים להחזיר אותם פנימה.

לדברי אחת המטפלות, זה מרגיע את המטופלים. הם חושבים שיש להם שליטה ועצמאות. אך ראיתי שיש דיון נרחב לגבי האתיקה של שימוש בשקרים והאם זה פיתרון יעיל ותקין.

נסיים בברכת בריאות לכולם ובתחינה מהתהילים אַל תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה כִּכְלוֹת כֹּחִי אַל תַּעַזְבֵנִי (תהלים ע"א ט').

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר