בצל המלחמה

פסיכולוג קליני במענה מיוחד לכל השאלות שמטרידות הורים

סדרת שאלות נבחרות שהציגה גב' מיכל צרפי-מנהלת פרויקטים במגזר החרדי במכבי, זכתה למענה מקצועי ומפורט ע"י גל סמוחה- פסיכולוג קליני במכבי שירותי בריאות (בריאות הנפש).

ילד מפוחד (צילום: שאטרסטוק)

אמא של איתמר בן 4 שואלת:

איתמר מטבעו הוא ילד עליז מאוד אבל בעקבות המצב הוא נהיה שקט ומכונס בתוך עצמו ולא משתף ברגשות. איך אפשר לסייע לו להיות משוחרר יותר?

ערוץ הביטוי הרגשי של ילדים בגיל זה הוא לא באופן ספונטני כמו מבוגרים, אבל יש ערוצים אחרים דרכם יוכלו הילדים להביע רגשות, אם זה תוך כדי משחק – לתת לילד לבחור במה לשחק ואם יבחר במשהו שמתאר מלחמה הוא יוכל דרך כך להביע את הרגשות באופן ספונטני, או אפילו על ידי כל משחק שישחק בו ולדבר איתו תוך כדי על מה שעובר עליו. כמו כן, אפשר לתת לו לצייר את מה שהוא מרגיש וכך לעזור לו להביע את עצמו.

עם זאת חשוב להדגיש שיש כאלו שלא מביעים את הרגשות שלהם ואינם זקוקים לדבר ולשתף. במובן הזה, ילד שלא רוצה לדבר לא צריך להכריח ולדובב אותו לדבר, אבל כדאי שאחד ההורים יאמר לו, "אנחנו יודעים שזה תקופה קשה ואני רואה שאתה קצת לא כמו תמיד, אז רק תדע שאתה יכול תמיד לספר לי מה אתה מרגיש", ולהזכיר לו את זה מידי פעם. כך מצד אחד לא ללחוץ ומצד שני שידע שההורה שלו שם בשביל לשמוע אותו.

אמא של חני בת 5 שואלת:

מאז תחילת המלחמה חני מפחדת להיות לבד. איך נעזור לה להיות עצמאית?

בימים אלו, הרבה ילדים מפגינים התנהגות שמאופיינת בחזרה אחורה מבחינה התפתחותית וכחלק מזה גם הצורך באחד ההורים שימצא כל הזמן בקירבתם. גם כאן, אחד הדברים שחשוב לעשות זה להבין מה עובר על הילד.

במקרה שלנו, אם בזמן שחני מרגישה לא בטוחה נשכנע אותה להיות לבד ולא לפחד, זה עלול לגרור תגובה הפוכה ודווקא להחריף את החרדות אף יותר. אבל אם נהיה בתהליך הדרגתי אך במינימום הנדרש, דהיינו, נלווה אותה ולא ניתן לה להרגיש לבד אבל במינון, כך שמצד אחד ניתן את ההרגשה שאנחנו פה ומצד שני נעניק גם את ההרגשה שהיא יכולה להסתדר לבד ללא פחד, נשיג את המטרה של הענקת ביטחון אישי והפחתת הפחד.

יכול להיות שצורה כזו של טיפול בילד יחזקו את הביטחון האישי של הילד?

חד משמעית. כשנראה לילד שאנחנו מבינים את הקושי והחשש אבל מאמינים בו וביכולות שלו להתמודד, זה מעצים את הילד ומוסיף לחיזוק החוסן האנושי.

במיוחד בימים אלו, חשוב לשים לב להתנהגות חריגה אצל ילדים, העלולה לבטא פחדים וחרדות

כל השאלות, כל התשובות ועוד מגוון תכנים מחזקים לכל המשפחה המתעדכנים כל העת, מחכים לכם בקו הבריאות של מכבי: 077-77-111-22.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר