צום לא מרזה, אבל יכול להיות בריא

במהלך השנה אנחנו מרבים לחטוא, החטאים שלנו משתנים מאחד למשנהו. אחד חוטא בלשון הרע והאחר בבן אדם לחברו, אך כולנו חוטאים בכך שאנו מזיקים לבריאות שלנו. זה מתחיל בעישון סיגריות ונגמר בכך שאנחנו אוכלים מזון שמזיק לכל מערכות הגוף. האם צום מכפר על חטאים אלו?

שושי מילר | כיכר השבת |
טוב לבריאות? (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

במהלך השנה אנחנו מרבים לחטוא, החטאים שלנו משתנים מאחד למשנהו. אחד חוטא בלשון הרע והאחר בבן אדם לחברו, אך כולנו חוטאים בכך שאנו מזיקים לבריאות שלנו. זה מתחיל בעישון סיגריות ונגמר בכך שאנחנו אוכלים מזון שמזיק לכל מערכות הגוף.

ישנם התולים תקוות רבות, בצומות הם מחכים ליום בו לא יאכלו ויפתרו מהצורך הכפייתי להזיק לעצמם. וביום כיפור התחושה מתעצמת אנחנו חשים שכל חטאינו הבריאותיים כופרו. יצאנו לבדוק האם צום באמת מרזה? והאם צום טוב לבריאות?

אז מה הם החטאים הבריאותיים הגדולים שאנו עושים במהלך השנה?

"אכלנו מזון מעובד": המזון המעובד שאנו צורכים הוא מאבות הטומאה, והחטא העיקרי שאנחנו חוטאים לעצמינו. המזון המעובד נגיש, זמין ומזיק. כמעט כל ערך תזונתי הקיים במזון מאבד את עצמו לדעת כאשר מעבדים את המזון. אין בו ויטמינים ומינרלים, מוספים לו שומנים מוקשים ושמנים טראנס, נתרן וסוכר. כל מרכיב מאלו המפורטים אם נמצא במזון בכמויות גדולות יכול לגרום למחלות.

"צרכנו שומן רווי וכולסטרול": שומן רווי וכולסטרול הם מהגורמים המשמעותים למחלות לב. ביצים, גבינות, בשר עוף וחמאה מכילים שומן רווי וכולסטרול. מומלץ לצרוך מהם במשורה.

"הגזמנו עם חלבון מן החי": הצריכה המומלצת של חלבון מן החי, היא 0.8 גרם לכל קילוגרם. כלומר, אדם השוקל 70 כמות החלבון שיצרוך ביום היא - 56 גרם. הבעיה שבתזונה הקלוקלת שלנו אנחנו צורכים יותר מידי חלבון. תעשיית המזון המודרנית משחילה חלבון למאכלים רבים שלא נראים בעיניינו כחלבון (כמו פסטה למשל). לכן מומלץ לבדוק ולהמנע מחלבונים מיותרים, ובכלל כדאי לצרוך חלבון 'איכותי' (ישנם רשימות של מקורות לחלבונים טובים, באתרי בריאות באינטרנט).

האם צום מרזה?

אז נכון, המשפט הכי שגור בפינו הוא "לא יזיק לי לרדת קצת במשקל" אך מחקרים שנעשו בנושא מוכיחים אחרת. הצום גורם להאטה בקצב חילוף החומרים שהיא החסם העקרי בפני ירידה במשקל. לאחר צום ממושך כיום כיפור לוקח לגוף מספר ימים לחזור לקצב חילוף החומרים הרגיל.

גם ביום של חול ולאו דווקא בצום, הגורם השכיח להאטה בקצב חילוף החומרים הוא צריכת מזון מועטת, כמו למשל הפסקות ארוכות מידי בין הארוחות וכדו'. לכן המומלץ על ידי הרופאים הוא לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים שלוש, בכדי לשמור על חילוף חומרים טוב (ברור שזה תלוי גם במה שאנחנו אוכלים).

לאחר שהצום מאט את קצב חילוף החומרים בגוף, הוא עדיין ממשיך להשתמש באנרגיה, בתהליך זה מתכלים בזה אחר זה מאגרי האנרגיה של הגוף, אחד ממקורת האנרגיה שנפגעים הוא הגליקוגן, התכלות מאגרי הגליקוגן פוגעים במסת השריר.

האם לצום זה בריא?

אין ספק שהצום גורם לנזקים בריאותיים מסויימים. צום הוא לא המצב הטבעי של הגוף, ולכן הוא מאט את קצב חילוף החומרים, מדלדל את מאגרי האנרגיה של הגוף וכו'.

אך יש המאמינים שצום אפילו כמו של יום כיפור (24 שעות) גם כן מוסיף לבריאות במובנים מסויימים, אם נפעל בצורה נבונה.

ביום ערב הצום, יש לאכול מזונות שמתעכלים בקלות, כמו, ירקות, פירות, אגוזים ושקדים. מזונות המפחיתים את הגזים והנפיחות במערכת העיכול.

שתו הרבה מים לאורך כל היום, לא ברגעים האחרונים לפני פתיחת הצום.

בסעודה מפסקת, ישל לשלב דגנים מלאים. כמו, אורז מלא, קינואה, דוחן, כוסמת, שיבולת שועל.

סיימתם את הצום בשלום? בשבירת הצום המנעו מארוחה כבדה, התחילו עם מזונות קלים כמו מרק ירקות או פירות.

ד"ר ג'ואל פורמן, הוא מהטוענים העיקריים כי צומות מועילים לבריאות. בספרו 'צום ואכילה לבריאות טובה', הוא כותב כי כל אדם צריך לצום בין 14-28 ימים (לאורך תקופות שונות) בכדי לרפא מחלות, תוך כדי שתייה מרובה של מים.

פורמן ממליץ למשל, לצום פעם בשבוע תוך כדי מנוחה מוחלטת. (חשוב לציין כי "דוקטור" ג'ואל פורמן הוא נטורופת כך שיש לקחת את המלצותיו בערבון מגבל).

למרות דבריו של פורמן, בדיקות שנערכו מוכיחות כי בזמן הצום עצמו, הגוף נמצא בתהליך שאינו בריא.

כך למשל מתרחשים שינויים הורמנליים, בכדי לאפשר לגוף להתמודד עם הצום. למשל, ישנם שינויים ברמות האינסולין, בלוטת התריס, הורמון הגדילה, גלוקגון ועוד.

לכן העיסוק בפעילות גופנים מאומצת אינה מומלצת, פעילות גופנית מאומצת יכולה להיות גם הליכה ארוכה לבית כנסת מרוחק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר