להתגבר על הסטיגמה ולטפל בבעיות הנפש

עשרים השנים האחרונות לא היה תחום ברפואה שהתקדם כמו תחום בריאות הנפש. למרות זאת, רבים עדיין נושאים את הסטיגמה ומסרבים לקבל טיפול רפואי באותן בעיות. חכמים עסקו כבר לפני 3,000 שנים במחלות וברפואה ולא לחינם נקבע המונח "פיקוח נפש" שמשמעותו היא שאין מחלה פיזיולוגית שהנפש אינה חלק ממנה ולהיפך (בריאות)

ד"ר משה רוטשילד | כיכר השבת |

בעשרים השנים האחרונות לא היה תחום ברפואה שהתקדם כמו תחום בריאות הנפש. למרות זאת, רבים עדיין נושאים את הסטיגמה ומסרבים לקבל טיפול רפואי באותן בעיות. חכמים עסקו כבר לפני 3,000 שנים במחלות וברפואה ולא לחינם נקבע המונח "פיקוח נפש" שמשמעותו היא שאין מחלה פיזיולוגית שהנפש אינה חלק ממנה ולהיפך. כלומר, אדם מחויב להישמר לנפשו ולשמור הן על בריאות הנפש והן על בריאות הגוף. מה השתנה?

שינוי בגישה הרפואית הטיפולית והתקדמות בטיפול התרופתי

בעבר, התמקדו המטפלים בגישות טיפוליות דוגמת גישתו של פרויד. גישות אלה עמדו בסתירה לאמונה בה' ובעקבות זאת נוצר נתק בין עולם הדת לעולם הפסיכיאטריה. עם זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לגישות טיפוליות חדשות המעודדות אמונה בה' כחלק מהצלחת הטיפול. מעבר לכך, הטיפול התרופתי התקדם וכיום ישנן תרופות רבות שמשיגות יעילות גבוהה בטיפול ואינן גורמות לתופעות לוואי קשות. כמו כן, בניגוד לסטיגמה התרופות אינן גורמות להתמכרות והן מביאות לשיפור משמעותי באיכות החיים של רבים הסובלים מבעיות נפש שונות.

מסגרות טיפול ייחודיות

מסגרות הטיפול בעבר עמדו בסתירה לאורח החיים בקהילה החרדית אך בשנים האחרונות נפתחו מסגרות מתאימות לקהילה. בביה"ח מעייני הישועה הוקמה מרפאת חיב"ה שבה טופלו עד היום מעל 15 אלף מטופלים. המסגרות כוללות הן אשפוז בהפרדה בין נשים וגברים, הן מסגרות לטיפול יום והן בעלי מקצוע מטפלים מהשורה הראשונה אשר מגיעים מעולם התורה ומכירים את הצרכים של מטפולים המאמינים בה'. מסגרות טיפול אלה מאפשרות לשמור על דיסקרטיות ולהבטיח את הפרטיות של המטופלים.

תמיכת הרבנים והקהילה

בעקבות השינוי שחל בעולם הפסיכיאטריה וההכרה של גדולי הדור בצורך בטיפול בבעיות נפש כבכל מחלה, תומכים רבנים רבים בטיפול נפשי ומשמשים גורם מייעץ לגבי מסגרת הטיפול המתאימה והרופא המטפל המתאים. חלק מן הרבנים ידועים בידע הרפואי הנרחב שלהם ומהווים כיום שלב ראשון בדרך לטיפול ולהחלמה של רבים בקהילה. בנוסף, קמו בקהילה עמותות רבות וגמ"חים לסיוע למתמודדים עם בעיות נפש. גורמים אלה מאפשרים כיום לאותם מתמודדים לחזור בהדרגה לחיי העבודה, מסייעים במטלות הבית ובחיי המשפחה ומאפשרים למתמודד להשלים את תהליך ההחלמה ולחזור לחיי השגרה.

עלייה במודעות לבעיות שונות

בשנים האחרונות גוברת המודעות לכך שבעיות בתחום בריאות הנפש דוגמת דיכאון לאחר לידה, דיכאון בגיל המעבר, חרדות ואובססיות שונות (גם בקרב גברים) נגרמות כתוצאה משינויים.

למרות ההתקדמות והשינויים בתחום, רבים עדיין חוששים ואינם ניגשים לטיפול. אותם אנשים סובלים מתפקוד לקוי בחיי המשפחה והתורה. ראוי ונכון כי כל אחד שמרגיש מצוקה נפשית יתייעץ, ידבר, יבדוק ובמידת הצורך גם יטפל. עולם בריאות הנפש נכון לתת את הטיפול לכל אחד הסובל ממצוקה נפשית בדיסקרטיות מלאה ובהתאם לרוח התורה.

הרב ד"ר משה רוטשילד, מייסד ונשיא ביה"ח מעיני הישועה.

האם כל חרדה היא הפרעה נפשית?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר