כך תמנעו מוות עריסה • מדריך

מוות בעריסה הוא חלום בלהות של כל אם. אין מילים שיכולות לתאר את האסון הזה, אבל ישנם מספר דברים שיכולים להפחית את הסיכון • מדריך מיוחד להורים הטריים (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
אל תשכיבו את התינוק לישון כשהוא על הבטן (צילום: shutterstock)

אין מחקר שמסביר בצורה חד-משמעית מדוע מדי כמה שבועות עוד תינוק בריא נמצא פתאום ללא רוח חיים במיטתו. בהגדרה הרפואית היבשה מדובר במוות פתאומי ובלתי צפוי של תינוק בריא עד גיל שנה. ככל הנראה מדובר במכלול סיבות ומצבים שלכולם תוצאה אחת ונוראית. האסון הזה לא ניתן לחיזוי, אך ישנם מספר כללי בטיחות שיכולים להפחית את הסיכון לאירוע הקשה הזה.

תנוחת השינה .

ההמלצה הרווחת היום היא להשכיב את התינוק על הגב, היות והשכיבה על הבטן עלולה לגרום לחנק אצל תינוק שעדיין לא יודע להסתובב ולהתהפך. השכיבה על הבטן כשלעצמה לא גורמת כמובן למוות בעריסה, אך מאז שפורסמה ההנחיה החד-משמעית להשכיב את התינוקות על הגב ירד מספר מקרי מוות בעריסה בצורה משמעותית. חשוב להדגיש כי ההנחיה הזאת מתייחסת אך ורק למצב של שינה, וחשוב מאוד להשכיב את התינוק על הבטן כשהוא ער על מנת לקדם את התפתחותו. כמו כן, מומלץ להטות את ראש של התינוק הצידה בשכיבה על הגב למקרה שיפלוט או יקיא.

אוורור וחימום

החדר של התינוק חייב להיות מאוורר היטב ולא מחומם יתר על המידה. מאותה סיבה גם לא מומלץ להלביש את התינוק בבגדים חמים מדי.

איסור עישון בהריון ובקרבת התינוק

המחקרים הצביעו על הקשר המובהק בין עישון האם בזמן ההיריון או עישון בקרבת תינוק לעליה בשכיחות מקרי המוות בעריסה. ככל הנראה, העישון בזמן ההיריון פוגע בהתפתחות אותם אזורים במוח של התינוק שאחראים על הנשימה התקינה, וחשיפת התינוק לעישון פוגעת ביכולתו לנשום.

הנקה ומוצץ .

אף שעדיין לא קיים הסבר ברור מדוע הנקה מפחיתה בצורה משמעותית את הסיכון למוות בעריסה, היתרון הזה של ההנקה הוכח מבחינה סטטיסטית. גם תינוקות שמוצצים מוצץ בשנתם נמצאים בסיכון מופחת לאירועים כאלה.

הימנעות משינה במיטת הורים

למרות ההשפעה החיובית של ההנקה, אסור להשכיב את התינוק במיטת הורים, גם אם זאת נראית בטוחה לגמרי. הסיבה היא שכל פיסת בד, קפל מצעים או חלק גוף קטן דוגמת אצבע עלול לחסום את דרכי האוויר של התינוק בלי שההורים יבחינו בכך.

שינה בטוחה

התינוק חייב לישון על מזרן קשיח, יציב ומאוורר, על סדין מהודק היטב בקצוות, ללא כרית רכה וללא עצמים מיותרים לידו כגון בובות, חיתולי בד וכו'. גם אם התינוק רגיל להירדם עם עצם אהוב ביד, הרחיקו אותו מיד אחרי שיירדם. כל אמצעי הזהירות האלה נועדו לשמור על דרכי האוויר של התינוק ולמנוע סכנת חנק.

בהקשר הזה חשוב להזכיר גם מכשיר הניטור הביתי "בייביסנס". אין מחקר שהוכיח כי המכשיר הזה מפחית את שכיחות אירועי המוות בעריסה. באופן כללי היום הרופאים לא נוטים להמליץ להורים לתינוקות בריאים להשתמש במכשיר, מכיוון ששכיחות אזעקות השווא עולה בהרבה על הסיכוי שהמכשיר יתריע על בעיה אמתית. יחד עם זאת, אכן יש המלצה להשתמש בניטור ביתי אצל תינוקות שיש להם קשיי נשימה, כמו למשל פגים או תינוקות שחוו הפסקות נשימה בעבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר