אל תהיה בלחץ / מדריך ללחוצים

כולנו עוברים את זה באיזה שהוא שלב בחיים. לחץ, לחץ, לחץ, עד שכבר אי אפשר לחשוב יותר. בדרך כלל אלו תקופות זמניות שחולפות מבלי להותיר נזקים קבועים, אך לעיתים ללחצים ישנה השפעה של ממש על חיינו לאורך זמן. כיצד נתמודד עם הלחצים ונמזער את השפעתם הרעה? (בריאות)

בת שבע ברטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

אירועים רבים בחיינו עלולים לגרום ללחצים ולמתחים. מעבר דירה, חתונה, לימודים, עבודה. בעצם, כמעט כל חוויה משמעותית בחיינו מקפיצה את הפיוזים וגורמת למידה מסוימת של לחץ. כאשר הלחץ הוא קיצוני או ממושך, וכאשר מצטרפים אליו תסכולים וקונפליקטים, אנו חשים תחושות בלתי נעימות של מתח ומועקה שיכולים להוביל לחרדה מתמשכת.

מחלות לב, התקפי חרדה ובריחה

לא נעים להיות לחוצים ומתברר שזה גם בכלל לא בריא. לחץ נמצא קשור למגוון של תסמינים גופניים ונפשיים. לחץ ממושך מגדיל את הסיכון להתקפי לב, מחליש את המערכת החיסונית, גורם לתחושות של מתח וחרדה, אשר במצבים קיצוניים יכולים לצאת מכלל שליטה ולהתפתח להפרעות חרדה. לחץ גם משפיע על היכולת שלנו להצליח במשימות. מחקרים מראים כי לחץ מתון גורם לשיפור בביצועים, אך כאשר הלחץ גובר, נעלם השיפור ומופיעה במקומו ירידה באיכות הביצועים, עד כדי כישלון במשימות.

וזה עוד לא הכל. התחושה הבלתי נעימה הזאת של מתח ומועקה, גורמת לנו לניסיונות אוטומטיים לשכך את המתח. כמו שביום צום תחושת הרעב גורמת לנו לפתוח את המקרר שוב ושוב באופן אוטומטי לחלוטין, כך גם מתח וחרדה יכולים לגרום לנו לעשות דברים שאנחנו בכלל לא רוצים לעשות. אנו יכולים למצוא את עצמינו מנסים לברוח מהמציאות על ידי סוגים שונים של הסחות דעת ובמקרים חמורים יותר גם על ידי התמכרויות, הכחשה וחוסר תפקוד. הסחות דעת כאלו, יכולים להשיג הקלה זמנית מהמתח, אך לטווח ארוך מרעים את המצב.

שרה נמצאת בתקופה מאד עמוסה בלימודים. תוך מספר ימים היא צריכה להגיש ערמות של עבודות. היא מתחילה להרגיש את הלחץ שגורם לה לשבת ליד המחשב ולהתחיל לעבוד, אך כאשר היא מעיינת במטלות, היא מקבלת סחרחורת מהעבודה הנדרשת ממנה. שרה נאנחת, הולכת למטבח לאכול קצת שוקולד. חוזרת למחשב, פותחת שוב את העבודה, מסתכלת, ואומרת לעצמה "אולי אני אשחק איזה משחק סוליטר לפני שאני אתחיל". אחרי מספר שעות, שרה מוצאת את עצמה משחקת את משחק הסוליטר ה25 לאותו יום, העבודה לא התקדמה במאום והלחץ רק גובר.

הסיפור של שרה מוכר לכולנו, במקום להתמודד עם מקור הלחץ בצורה ישירה, אנו מעדיפים להסיח את דעתנו מהאחריות.

אז מהי הדרך הנכונה להגיב ללחצים? הבסיס לתגובות בריאות ללחצים הוא מודעות. ברגע שאדם מודע שהמצב המעיק שבו הוא נתון הוא תוצאה של לחץ, וכשאדם מודע לתגובותיו ללחץ, הוא יכול למצוא תגובות חילופיות שיפיגו את המתח לאורך זמן.

אז מה אפשר לעשות?

העצה הראשונה היא כמובן לנסות להפחית את מוקדי הלחץ. אם אתם מרגישים שאתם חולמים להיות במקום אחר או בחיים אחרים, אם אתם מוטרדים מבעיות או חווים תחושות של מועקה ומתח, אתם כנראה צריכים להקדיש לעצמכם את הזמן ולנסות לשנות, אפילו במקצת, את תנאי חייכם. לפעמים אנחנו כל כך שקועים בניסיון לעבור את היום בשלום, שאנחנו שוכחים שאפשר לשנות את תנאי החיים שלנו. בדרך כלל החיים הרבה יותר גמישים ממה שנראה לנו. לעיתים כדאי להשקיע מאמצים, זמן וכסף כדי לשפר את איכות החיים, בגלל שבטווח הארוך, חוסר השינוי יעלה הרבה יותר. תפרגנו לעצמיכם. התייעצו עם אנשים הקרובים אליכם הרוצים בטובתכם, ערכו רשימה של התחומים המלחיצים בחייכם ובדקו איך באפשרותכם להפחית את הלחץ. בחנו את מטרותיכם העכשוויות ואת מטרותיכם לטווח הארוך, סדרו סולם ערכים וחשבו באלו תחומים אפשר לקצץ בעבור שלוות נפש. גם כאן המודעות חשובה יותר מכל. זכרו שכדי להשיג מטרות חשובות בחיים יש לוותר על דברים חשובים פחות.

ומה אם אי אפשר לשנות את המצב? ובכל זאת, החיים מלאים בלחצים שאינם נמצאים בשליטתנו. הנה מספר דרכים להרגעה ולהפחתת ההשפעה המזיקה של הלחץ:

דרך פשוטה ומהירה להפגת מתחים היא תרגול של טכניקות נשימה. כאשר אתם מרגישים לחוצים או מתוחים, בכל מקום בו אתם נמצאים, עצרו לרגע מהמולת החיים, עצמו עיניים ונשמו עמוק. שחררו שרירי פנים, עורף ושכמות, תנו לתחושות להציף אתכם. אל תנסו להילחם או לברוח, אך התרכזו בנשימות. הכניסו אוויר לריאות דרך האף, וספרו בליבכם עד 4 , החזיקו את האוויר בריאותיכם ושוב ספרו עד 4, ואז נשפו את האוויר דרך האף באיטיות רבה וספרו עד 8. הספירה יכולה להיות בקצב הנוח לכם. חזרו על נשימות אלו למספר דקות, עד שתרגישו רגועים.

על מנת להשיג רגיעה עמוקה ומשמעותית יותר יש צורך בהתנתקות ממושכת יותר ממקור הלחצים. מצאו לעצמכם מספר שעות פנויות, שנו את מיקומכם הגיאוגרפי וצאו החוצה. אפשר ללכת לטייל בהרים, לשחות בבריכה, ללכת לים, או כל פעילות שמרגיעה ומשמחת אתכם. צאו לבד או עם אנשים שאינם מלחיצים או מפריעים לכם. הפסיקו את המרוץ והטעינו את עצמכם בכוחות. מספר שעות פשוטות כאלו יכולות לתת המון כוח להתמודד עם לחצים הבאים אחריהם. שווה להשקיע.

שמרו על הבריאות. בתקופות לחוצות אנשים נוטים לדלג על ארוחות ולמעט בשינה, צורת חיים כזו אינה יעילה ומחלישה את יכולתנו להתמודד עם הלחץ. הקפידו על תזונה מאוזנת ובריאה ועל שעות שינה תקינות.

וצמחי הרגעה - אם אתם חובבי תה וצמחים, בוודאי תשמחו לשמוע כי ישנם צמחים המשפיעים לטובה במצבי מתח וחרדה. חליטות מעלי מליסה, פרחי פסיפלורה, לואיזה, לימונית וקמומיל, ירגיעו את מערכת העצבים ויוסיפו שלווה.

כלים לחיים בריאים ושלווים

אחת הדרכים העמוקות ביותר להשגת רגיעה היא חשיבה חיובית. קשה מאד לשלוט באופן ישיר על רגשותינו, קל יותר לשלוט במחשבות, ובכך, בעקיפין, להשפיע גם על רגשותינו. בכתבה הבאה בעזרת ה' נרחיב את הדיבור אודות השיטה הקוגניטיבית-ביהייביוריסטית (CBT) המתמקדת ביכולתנו לשלוט במחשבותינו ובהתנהגותנו על מנת להשיג רגיעה כללית לגוף ולנפש.

ולבסוף, אולי לא מפליא לגלות כי אנשים בעלי אמונה באלוקים מתמודדים טוב יותר עם לחצים. נחזק את עצמינו ונזכור שהכל לטובה. אלוקים הוא טוב ויש סיבה ומסובב. הלוואי ונזכה להרגיש את הרוגע הזה, ונחווה את מילותיו של החזון איש: "כי באמת, אין כל עצב בעולם למי שמכיר אור אורו של האמת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר