ממה פוחדים הרודנים?

יש אנשים שתמיד יודעים כיצד עלינו לנהוג בכל מצב. הם גם יודעים להכריחנו לפעול כרצונם. האנשים האלה מומחים באומנות המניפולציות. הם מתנהגים כרודנים ביתיים (משפחה, בבית)

דינה פלר | כיכר השבת |
קדאפי, היה סמל הרודנות עד מותו (צילום: shutterstock)

הרודנים הביתיים האלה נפוצים מאוד. הם יודעים היטב כיצד כל אחד מבני ביתם אמור לפעול בכל מצב, כיצד לחיות, מה לעשות וממה להימנע. הם יודעים היטב איך לדכא כל מרד וכל ניסיון לבחור בדרך חיים עצמאית. מניפולציות, לחץ, דרישות ואיומים הם חלק בלתי נפרד מההתנהגות של האנשים האלה. האנשים האלה הם רודנים ביתיים שגורמים ללא מעט סבל לאנשים שלצדם: בני זוג, ילדים, אחים וכו'. אבל מה מסתתר מאחורי המראה הקשוח ולפעמים אפילו אכזרי? מה עומד מאחורי הידע הבלתי מעורער של האנשים האלה אודות כל תחום בחיים?

כמובן, אי אפשר לציין סיבה חד-משמעית שתתאר את כל האנשים בעלי התנהגות שכזאת, היות וגם למחלות פיזיות יש הרבה סיבות שונות, על אחת כמה וכמה להפרעות נפשיות. אבל אם נחקור את ילדותם של רבים מאוד מהאנשים האלה, נראה תמונה דומה. ילדים שלימים הופכים לרודנים ביתיים, גדלים פעמים רבות במשפחות בהן שוררת אווירה לא בריאה, מלאת מתח ומריבות, ולעתים אף אלימות פיזית או נפשית.

ילדים רבים שנאלצים להתמודד עם מתח גדול כל כך, בוחרים לקחת על עצמם אחריות על כל מה שקורה במשפחה. הם מאשימים את עצמם במריבות בין ההורים, רואים בהתנהגות שלהם סיבה למחלה של מישהו מבני הבית וכו'. כך הם מסבירים לעצמם מציאות לא הגיונית ששוררת סביבם.

נקודת פתיחה מעוותת כזאת כמובן מביאה להשלכות הרסניות. האנשים האלה גדלים בתחושה שהם משפיעים על האנשים שסביבם, על הנסיבות, על המצב באופן כללי. כלומר, אם קיימת בעיה כלשהי, הם אלה שצריכים להתאמץ ולפתור אותה. מכאן קל מאוד להבין שהאנשים האלה שואפים לשליטה טוטאלית. וככל שאי הוודאות חזקה יותר כך הצורך בשליטה גדול יותר.

(צילום: shutterstock)

חוסר האונים בפני אי הוודאות הוא המניע האמתי להוראות חד-משמעיות ולא ניתנות לערעור המחולקות לסביבה. כי כל עוד אתה יודע מה צריך לעשות, ניתן לשלוט איכשהו בפחד מפני דברים שאכן לא נמצאים בשליטתו של בן אדם. האשליה הזאת עזרה פעם לילד לשרוד בתנאים קשים, אבל לימים האשליה הופכת לאסטרטגיה. ולא ניתן לומר גם שאנשים האלה מרמים בכוונה. לרוב האנשים האלה סבורים לגמרי שאם כולם אכן יעשו את מה שהם אומרים, כולם יהיו מאושרים, והם יחד אתם.

בעיה נוספת של האנשים האלה היא שכמעט ולא ניתן לשכנע אותם לטפל בבעיה. אם האנשים האלה מגיעים לפסיכולוגים, אז לרוב כדי לעזור למישהו אחר כדברם. הם שואלים את הפסיכולוג כיצד לשנות את הבת או בן זוג ומסרבים להודות שהבעיה היא בראש ובראשונה אצלם.

הם מתקשים להפריד בין הרצונות והצרכים שלהם לבין הרצונות והצרכים של מישהו אחר. שנים של מניפולציות גם לא בדיוק עוזרים להם לפתח תקשורת בריאה יותר עם הסביבה, ואם כבר יש מודעות לבעיה, פעמים רבות יש קשיים אמתיים לממש את הכוונות הטובות. אך הבנת הסיבה להתנהגות בעייתית לרוב עוזרת גם ל"רודן" וגם לקורבנות שלו לפתוח דף חדש בחיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר