ליקוי חמה חלקי נדיר יראה היום

ההזדמנות האחרונה שלכם לראות ליקוי חמה לשנת 2013 היא היום, כאשר יתרחש ליקוי חמה היברידי נדיר ביותר • צפו בהדמיה של הליקוי, אך אל תפספסו את זה האמיתי (מעניין)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

השמים מספרים כבוד א-ל: בשעה 15:15 היום (א') יראה ליקוי חמה חלקי נדיר. הליקוי יגיע לשיאו בשעה 16:00 אז יכסה הירח כ-13.5 אחוז מהשמש. הליקוי יסתיים באזור שקיעת השמש בשעה 16:45.

זהו הליקוי האחרון לשנת 2013, ויהיה זה הליקוי החמישי השנה אחרי עוד ליקוי חמה ושלושה ליקויי ירח, ואולם ליקוי החמה הקודם היה חלקי, וכעת גם זה בקושי מראה רמזים של ליקוי מלא.

ליקוי החמה יהיה ליקוי היברידי – הוא יתחיל כליקוי טבעתי ב-15 השניות הראשונות של מסלולו לפני שכל צל הירח יתקרב לפני השטח של כדור הארץ ויכסה את כל דיסקת השמש למשך שארית מסלולו. הסיבה להתנהגות זו (ולמשך הקצר של הליקוי גם במקומות שבהם הוא מלא) הוא שהשמש יחסית קרובה לכדור הארץ (ה התקרבת הגדולה ביותר לשמש – הפריהליון במסלול כדור הארץ חל ב-3 או ה-4 בינואר), והירח לא ממש בנקודה הקרובה ביותר ולכן קשה לו לכסות את כל פני ההשמש.

ליקויי החמה ההיברידים נדירים ביותר, מתוך 11,898 ליקויי חמה שהתרחשו באלפי השנים האחרונות רק 4.8% היו ליקויים היברידים.

זכרו: אין להסתכל ישירות על השמש בלי אמצעים מיוחדים, כגון מסנני קרינה וכדו'. צפייה ממושכת בליקוי עלולה לפגוע בראייה באופן חמור.

למרות שלא תקנו ברכה על ליקוי חמה, יש נוהגים לומר את מזמור "השמים מספרים כבוד אל" או מזמור קד "ברכי נפשי את ד', ד' אלוקי גדלת מאוד".

בגמרא (בבלי סוכה כט א) כתוב כי ליקוי חמה הוא סימן רע לעולם כולו.

המהר"ל שואל את השאלה המתעוררת לכל מי שקורא את דברי הגמרא התמוהים הללו, איך ייתכן שליקוי חמה שהוא תהליך טבעי שקורה פעם בזמן מסוים משפיע על מה שקורה בעולם?

בתירוצו מזכיר המהר"ל את אחד מעקרונותיו החשובים - "סבת הסבה", יעוין בספר באר הגולה.

צפו בהדמיה של ליקוי החמה מאתר נאס"א

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר