נסחף 13 חודשים בלב ים וניצל

חוסה סלבדור אלברנגה נסחף ללב ים, שהה בין גלים, אכל ציפורים וצבים במשך 13 חודשים ו...שרד. או שלא. חורים בעלילה המופלאה, מטילים ספק בנוגע לאמינות הסיפור (מעניין)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

חוסה סלבדור אלברנגה נסחף ללב ים, שהה בין גלים, אכל ציפורים וצבים במשך 13 חודשים ו...שרד. או שלא.

בסף השבוע האחרון, פרסם עיתון "הטלגרף" הבריטי את סיפור הישרדותו של אלברנגה שלאחר זמן ממושך בין גלים, הוא נסחף לאיי מרשל וניצל. אך חורים בעלילה המופלאה, מטילים צל של ספק בנוגע לאמינות הסיפור.

היום (ג') הוא נפגש עם שגריר ארצות הברית באיי מרשל ובכירי השלטון באיים. לאחר מכן, הוא אושפז להשגחה בבית חולים מקומי בבירה מג'ורו.

לדבריו, הוא בן 37 ולו ילדה בת 10. בשיחה עם "הטלגרף",אלברנגה מתאר כיצד בילה את 13 החודשים האחרונים בלב האוקיינוס, כשהוא נישא בין גלים ומתקיים מאכילת ציפורים ודגים חיים. הוא סיפר ל"טלגרף" כי יצא עם נער נוסף מחופי מקסיקו למסע ציד כרישים. אולם בשל סופה, סירת הפיברגלס שלהם נסחפה והוסטה ממסלולה. אחרי חודש, הנער שהיה עמו מת ואלברנגה מודה כי שקל להתאבד, "במשך ארבעה ימים רציתי להרוג את עצמי, אבל לא רציתי לחוש כאב. לא רציתי לעשות את זה".

במהלך 13 החודשים, היה אלברנגה מצויד בסכין, עמו צד את מזונו. "לא ידעתי מה השעה, מה היום ומה התאריך. ידעתי רק שמש או לילה... בשום שלב לא ראיתי יבשה. רק אוקיינוס, אוקיינוס בלבד. זה היה שקט מאוד - רק 'שני ימים' עם גלים גדולים".

הוא סיפר כי לא חווה שעמום כלל ורק לעתים נדירות חש בפחד. לדבריו, הוא התפלל לאלוקים, למרות שאינו משתייך רשמית לדת מסוימת, "היה לי את אלוקים שלי בראש".

אלברנגה אמר כי הוריו חיים במכסיקו ומתפרנסים מאפייה והוא לא שמע מעולם על איי מרשל קודם לכן. כשהבחין לפתע בחוף אחרי חודשים ארוכים בין הגלים, הוא נדהם ממש. "בדיוק הרגתי ציפור כדי לאכול וראיתי כמה עצים", מספר שעות אחר כך, כשהפציע הבוקר, מצא עצמו קרוב מאוד לחוף, ושמע מרחוק קול תרנגול וזיהה בבית קטן. "ראיתי שתי נשים מקומיות צועקות וצורחות". לדבריו, לחוף הוא ירד בחיוך, אבל ממש גווע ברעב.

הגורמים הרשמיים מתייחסים בזהירות לסיפור, שאם יתברר כנכון, יהפוך את אלברנגה לאחד מאגדות ההישרדות בים הגדולות בהיסטוריה.

"קשה לי לדמיין מישהו שורד 13 חודשים באי", אמר השגריר האמריקני באיי מרשל טום ארמברסטר, לאחר שפגש את האיש, "אבל קשה גם לדמיין שמישהו יכול להגיע לשונית אבון כך סתם. ברור שהבחור הזה עבר חוויה קשה והיה בים במשך כמה זמן".

לדברי השגריר, אלברנגה סובל מכאבי פרקים וצליעה, אך מסוגל ללכת. יש לו שיער ארוך וזקן, אולם במקום להיראות כחוש, הוא נראה נפוח באזורים מסוימים, כולל סביב קרסוליו. כך שלולא התופעות הללו, אלברנגה היה נראה בריא לגמרי.

הניצול לכאורה סיפר לאנשי איי מרשל את הסיפור הבא: הוא יליד אל-סלבדור, אבל חי במקסיקו 15 שנה ומועסק בדיג על-ידי אדם שככל הידוע לו שמו הוא ווילי, עבורו הוא צד כרישים בעבור 1.90 דולר לפאונד. ב-21 בדצמבר 2012 יצא אלברנגה מחופי מקסיקו בסירת הפיברגלס שלו שאורכה 7 מטרים, ליום של דיג, יחד אתו היה נער ששמו אזקיאל, שגילו הוא בין 15 ל-18. סופה שפקדה את האזור, הסיטה אותם ממסלולם, ומהר מאוד הם אבדו והחלו להיסחף.

"הוא סיפר שתפס דגים קטנים ששחו ליד הסירה ואכל אותם חיים, ואמר גם שהוא אכל ציפורים ושתה דם של ציפורים", מספר השגריר. כשסירתו התקרבה לשונית אבון שבאיי מרשל, הוא שחה לחוף.

"בתור התחלה הוא הודה לאלוקים שהוא שרד", סיפר השגריר. "הוא להוט מאוד ליצור קשר שוב עם המעביד שלו וגם עם המשפחה של אזקיאל. זה מה שנותן לו מוטיבציה כרגע". לדברי אלברנגה, אין לו משפחה במקסיקו, אך יש לו שלושה אחים המתגוררים בארה"ב, שאת פרטי ההתקשרות אליהם לא הצליח לספק.

שר החוץ בפועל של איי מרשל, ג'י בינג, הודה כי הוא מעט סקפטי בנוגע לנכונותו של הסיפור. "זה באמת נשמע סיפור יוצא דופן ואני לא בטוח אם אני מאמין לו או לא", אמר בינג. "כשראינו אותו הוא לא היה רזה מאוד בהשוואה לניצולים אחרים שראינו בעבר. ייתכן שיש לי ספקות מסוימות. כשניצור קשר עם המקום שממנו הוא בא נוכל לקבל מידע נוסף".

העובדה שהאיש לא נשא עמו מסמכים מזהים ופרטים נוספים בסיפור שלו נשמעים מפוקפקים, מעוררים חשדות. לדבריו, הבדיקות הרפואיות שנעשו לו העלו כי האיש בקו הבריאות, מלבד העובדה שהוא סבל מלחץ דם מעט נמוך. אחרי שיתאושש, הרשויות באיי מרשל מתכוונות להעביר אותו למקסיקו או לכל מדינה מתאימה אחרת. מסיבה לא ברורה, גם שגריר מקסיקו בפיליפינים, חוליו קמרנה, מעורב בפרשה.

חוקר ימים מאוניברסיטת ניו סאות' וויילס באוסטרליה בשם אריק ואן סבילה, אמר כי לסירה ששטה מול חופיה המערביים של מקסיקו יש סיכוי טוב להיסחף על ידי זרמים לאיי מרשל. מסלול כזה ייקח בדרך כלל 18 חודשים עד שנתיים, תלוי ברוחות ובזרמים, אך גם 13 חודשים הם פרק זמן אפשרי. "האופן שבו הזרמים באוקיינוס השקט עובדים הוא שיש זרם מערבי חזק מאוד מצפון לקו המשווה שבעיקרון לוקח אותך ישירות ממקסיקו כל הדרך לאינדונזיה, ובדרך לשם אתה עובר באזור איי מרשל".

למעשה, סיפורי הישרדות הירואיים במרחבי האוקיינוס השקט אינם נדירים. סיפור די דומה אירע בשנת 2006. אז עלו לכותרות שלושה מקסיקנים כשנמצאו נסחפים גם הם בסירת פיברגלס, לידי איי מרשל, באמצע האוקיינוס, תשעה חודשים אחרי שיצאו למסע ציד כרישים. הם הצליחו לשרוד בעזרת שתיית מי ים, דגים ועופות ים, ושמרו על תקווה כשקראו בתנ"ך. בשנת 1992 שני דייגים מקיריבאטי שרדו במשך 177 ימים בים עד שהצליחו להגיע לחופי סמואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר