"כמו פעמון"

רעידות האדמה שנמשכות שעות ארוכות: איפה זה קורה?

ישראלים רבים מודאגים בתקופה האחרונה ממכת רעידות האדמה הפוקדת את האזור ובו בניינים לא ממוגנים מספיק, אך רעידות אדמה מתרחשות לא רק בכדור הארץ (מדע, מעניין)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
פני הירח (צילום: shutterstock)

חללית ישראלית תעשה את דרכה לירח, כך פורסם בזמן האחרון. רובנו חושבים שאין הרבה מה לחפש בירח אם אתה לא מדען, הרי מדובר בכוכב דומם וריקני. אז זהו, שלא.

לאחר שמדענים של נאס"א בחנו את ממצאי חללית 'אפולו' משנות ה-70, הם גילו כי הירח אינו דומם כלל: הוא פעיל סיסמית (מבחינת רעש אדמה) כל העת. התגלית המרעישה, תרתי משמע, הוכחה לאחר שהאסטרונאוטים הניחו סיסמומטרים (מכונות למדידת רעש אדמה) במקומות שבהם נחתו על אדמת הירח, בין השנים 1969-1972.

אסטרונאוט מניח סיסמומטר על אדמת הירח (צילום: NASA)

המדענים גילו כי ישנם לפחות ארבעה סוגים של רעידות ירח. בין היתר, יש רעידות שנגרמות מגאות ושפל בעומק הירח או תוצאה של פגיעת מטאורים בפני הירח, שהן פחות מסוכנות. אך הצוות תיעד בשנות השבעים 28 רעידות אדמה עוצמתיות, ביניהן כמה בעוצמה של 5.5 בסולם ריכטר.

רעידות אלו מסוגלות לגרום נזק לריהוט וציוד של תחנות חלל, והן נמשכות למעלה מ-10 דקות ואף שעות ארוכות. "הירח צלצל כמו פעמון", סיפר חוקר נאס"א.

בכדור הארץ, רעשי אדמה מסתיימים בתוך כחצי דקה, שכן מים שמצליחים לחלחל לתוך סלעים מחלישים אותן, ובכך מפחיתים מעוצמת הרעידות. בירח לעומת זאת אין כל מקורות מים, וכך אין מה שיבלום את הרעידות, שנמשכות עוד ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר