24 קראט, 65 ס"מ

חנוכיה הוצבה במלון המפורסם באוסלו. צפו

בלב אוסלו בירת נורבגיה, בלובי מלון 'גרנד הוטל', בו נערכת מדי שנה המסיבה הרשימת לכבוד קבלת פרס נובל לשלום, הוצבה חנוכיית זהב, בגובה של כ-65 ס"מ. צפו בתיעוד (עולם)

(צילום: Joseph Pessar)

בלב אוסלו בירת נורבגיה, במלון 'גרנד הוטל', נערך בשבוע שעבר טקס מיוחד של הצבת חנוכיית זהב, בגובה של כ-65 ס"מ, בלובי המלון, המוכר כמלון האירוח של הממשל המקומי, בו לנים ראשי מדינות ונשיאים.

מדי שנה נערכת במלון המסיבה הרשמית לכבוד קבלת פרס נובל לשלום. מקבל הפרס עומד על המרפסת הצופה למרכז העיר ומנופף לקהל לשלום.

לאור מעמדו ההיסטורי של המקום, החליטו בני משפחת פיליפסון מניו-יורק שבארצות הברית, במקור מאוסלו, להעניק לגלריית המלון פריט אומנות יהודי: חנוכיית זהב מרשימה, 24 קראט בגובה של 65 סנטימטרים.

לפני כשנתיים החל שיתוף הפעולה בין המלון לקהילה היהודית, באירוע הכנסת ספר תורה, שנערך ברחוב הראשי בעיר, כאשר לאחר התהלוכה הסבו המשתתפים לסעודת מצווה באולם המרכזי של המלון, בו נערכת מסיבת קבלת פרס נובל.

"הכנסת ספר התורה, הייתה האירוע הבינלאומי הראשון לאחר שיפוץ המלון", מספרים בהנהלת המלון. "האירוע נערך בהשתתפות אורחים רבים מכל העולם, וכשמשפחת פיליפסון הביעה את רצונה לאחר האירוע, לתת לנו את החנוכייה - מתנה כל כך נפלאה בתור תודה, הבנו שמדובר במתנה שהולמת את המלון ואת ההיסטוריה העשירה שלו, כמי שמסמל את פרסי נובל העולמיים".

בצעד יוצא דופן נתלתה תמונתם של שליח חב"ד במדינה, הרב וילהלם ושל מר פיליפסון כשהם מחזיקים את ספר התורה, ב-Hall of fame (היכל התהילה) של המלון, סמוך לדיוקנותיהם של אישים מפורסמים ביותר כמו ניל אמסטרונג – האדם הראשון שדרך על הירח, מנחם בגין ועוד. "העובדה שהמלון תלה כאן את תמונתו של הרב, היא פשוט בלתי נתפסת. זה חסר תקדים", אמרה יאנה יפה, תושבת אוסלו.

עד 1856 ליהודים היה אסור להתגורר בממלכה הנורווגית, אבל אז השתנתה החוקה בעקבות לחץ ציבורי של המשורר הנורווגי הגולה הנריק ורגלנד. יהודים, בעיקר מליטא, החלו להגיע למדינה והקימו בה גרעין יהודי קטן שמהווה עד היום את הקהילה היהודית בנקודה הצפונית ביותר על פני כדור הארץ. השחיטה היהודית בה אסורה גם כיום, אבל הקהילה היהודית מונה כ-2,000 נפש, המספר הגבוה ביותר מאז ומעולם.

שליח חב"ד למדינה, הרב שאול וילהלם, הוא הרב היחיד המתגורר במדינה באופן קבוע. לדבריו, למרות שמדובר במדינה אירופית מפותחת מאוד, קיום אורח חיים יהודי בה הוא אתגר יומיומי. "אחוזי ההתבוללות כאן הם כנראה הגבוהים בעולם ועומדים על 95% והעבודה שלנו נועדה להנחלת המסורת וחיזוק המסורת היהודית".

ניר גלעד, אדריכל ומעצב פנים שמנהל את חברת Nous design בלונדון, הגיע במיוחד לאירוע יחד עם אשתו - יהודיה שמוצאה מאוסלו. "זה אירוע היסטורי וחשוב מאין כמוהו", הוא אמר. "ה'גרנד הוטל' הוא מבנה היסטורי והעובדה שהמנורה תהיה מוצבת בגלריה שלו, מהווה ציון דרך בהכרה של תרומת העם היהודי להפצת האור בעולם, לטובת האנושות כולה".

החנוכיה
המלון
שליח חב"ד הרב שאול וילהלם
התמונה במלון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר