געוואלד: פשקווילים נדירים נחשפים בתערוכה חדשה

אוסף חדש של הספרייה הלאומית בירושלים מציג 30 אלף פשקווילים נדירים שנאספו במשך עשרות שנים. עד כה נסרקו למעלה מ 18,000 פשקווילים ובתוך כמה שבועות צפויים להיות בו למעלה מ- 30 אלף פשקווילים. אוסף הספרייה הלאומית כולל פשקווילים מהמאה התשע עשרה, המאה העשרים וגם עכשיו - במאה העשרים ואחת

שאול כהנא | כיכר השבת |

לפשקווילים הנפוצים במגזר החרדי תפקידים רבים: העברת מידע ומסרים, גיוס הציבור למאבקים ציבוריים, עדכונים בנושאי הלכות, כשרות, צניעות וכו' וגם – לא פחות חשוב – כלי ניגוח פנימי בין חסידויות וחצרות.

כעת, בפעם הראשונה, יוכל הציבור הרחב להיחשף לאוסף הגדול ביותר בעולם שכולל עשרות אלפי פשקווילים שנסרק לאתר האינטרנט של הספרייה הלאומית בירושלים.

עד כה נסרקו למעלה מ 18,000 פשקווילים ובתוך כמה שבועות צפויים להיות בו למעלה מ- 30 אלף פשקווילים. אוסף הספרייה הלאומית כולל פשקווילים מהמאה התשע עשרה, המאה העשרים וגם עכשיו - במאה העשרים ואחת הוא מוסיף להתעדכן.

אוצר אוספי ישראל בספרייה הלאומית ד"ר חזי עמיאור אומר כי ייחודם של מודעות הקיר והכרוזים הללו הוא בכוחם להציג תמונה מקיפה של סדר היום בחברה החרדית, הנסתרת בדרך כלל מעינו של הציבור הישראלי הרחב.

"ייחודו של האוסף הדיגיטאלי של הפשקווילים והתערוכה המיוחדת, הוא בכמות ובמגוון והוא משקף את החברה החרדית על כל פלגיה. המסרים המובעים בפשקווילים חבויים בתחכום ובשנינות בניסוחים המבוססים על קודים פנימיים של החברה החרדית, בשיבושי לשון מכוונים ובקיצורים", מסביר ד"ר עמיאור ומוסיף כי דרך הסוגיות בהן עוסקים הפשקווילים ניתן ללמוד הן על הגבולות שהחברה החרדית מבקשת להציב לעצמה והן על תחומי המגע שלה עם החברה הישראלית הסובבת אותה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר